GLORIA

GEOMAR Library Ocean Research Information Access

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 47 (1996), S. 47-52 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Quallenverletzung ; Ulzeröse Kontaktdermatitis ; Rezidivierende allergische Exantheme ; Cnidariatoxin-Antigene ; Jellyfish-ELISA ; Therapie von Quallenverletzungen ; Key words Jellyfish injury ; Ulcerated contact dermatitis ; Recurring allergic rash ; Cnidariatoxin antigens ; ELISA ; Treatment of jellyfish injuries
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We are presenting a 47-year-old woman who was stung by jellyfish while bathing in the sea of Thailand. Immediately after the injury she developed sharp pain and urticarial erythema of the skin of the knees accompanied by muscle cramps of the entire body. After a few days a toxic contact dermatitis with edematous swelling and ulcerations developed, which did not respond to topical antibiotics or corticosteroids. Three weeks later the patient presented with a disseminated urticarial eruption, which at first responded well to topical treatment and systemic corticosteroids. Over the next few weeks, however, a relapse of the eruption and the ulcerations occurred. Raised titres of IgG and IgM antibodies against different jellyfish from the Indian and Pacific Ocean were detected in the patient's serum by the enzyme-linked immunosorbent assay. Antibodies against bees (class 1) and wasps (class 4) were found by the radioallergosorbent test. The clinical features and the immunological findings led to the diagnosis of toxic and allergic contact dermatitis to jellyfish venom. First aid and secondary treatment of jellyfish injuries are suggested.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über eine 47jährige Patientin, die in Thailand beim Baden im Meer Verletzungen durch eine sogenannte Feuerqualle erlitt. An den betroffenen Hautarealen, an den Knien, traten unmittelbar stechende Schmerzen und urtikarielle Erytheme auf, begleitet von generalisierten Muskelkrämpfen. Nach einigen Tagen entwickelte sich eine toxische Kontaktdermatitis mit ödematöser Schwellung und Ulzerationen, die unter der Behandlung mit antibiotischen und glukokortikoidhaltigen Salben nicht abheilten. Drei Wochen später stellte sich die Patientin erstmals mit einem disseminierten urtikariellen Exanthem vor. Unter Lokaltherapie und der systemischen Gabe von Glukokortikoiden kam es zur Rückbildung des Exanthems, in der Folgezeit jedoch zu rezidivierenden Exanthemschüben und Ulzerationen an den Knien. Im Serum der Patientin wurden im ELISA stark erhöhte IgG- und zum Teil IgM-Antikörper-Titer gegen 9 überwiegend im Indischen und Pazifischen Ozean beheimatete Quallenarten gefunden. Im RAST wurde Klasse 1 gegen Bienen-, Klasse 4 gegen Wespengift nachgewiesen. Aufgrund der Klinik, des Verlaufs und der immunologischen Befunde stellten wir die Diagnose einer toxischen und allergischen Reaktion auf Quallenbestandteile. Sofortmaßnahmen und nachfolgende Behandlung von Quallenverletzungen werden tabellarisch dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...