ISSN:
1432-1440
Keywords:
Diabetes Mellitus
;
Autonome Neuropathie
;
Autonome Funktionstests
;
Renin
;
Katecholamine
;
Diabetes mellitus
;
Autonomic neuropathy
;
Autonomic function tests
;
Renin
;
Catecholamines
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Quantitative assessment of signs or symptoms of neuropathy, and the beat-to-beat variation, valsalva, orthostasis, handgrip and cold pressor tests, and measurements of plasma renin and catecholamine excretion rate were performed in 23 diabetic patients and 10 age-matched normal subjects. Significant inverse correlations were found between the clinical score and the beat-to-beat variation (a test of efferent vagus function) (r=-0.72,P〈0.0005) or the pressor response to handgrip (possible test of efferent sympathetic integrity (r=-0.55,P〈0.005) or the values of both tests combined (r=-0.79,P«0.0005); but not with the other measured parameters. Beat-to-beat variation was abnormal in all 9 diabetics with increased and in 9 of 14 with normal clinical score, whereas only seven and one patient from these subgroups, respectively, had an abnormal Valsalva ratio. The pressor response to handgrip was only slightly reduced in the diabetic patients, with greater tendency in those with abnormal clincal score. Additional possible indices of adrenergic dysfunction such as the pressor response to cold stimulus, plasma renin levels and noradrenaline or adrenaline excretion rates did not differ significantly between normal subjects and diabetics. These findings demonstrate a greater prevalence of parasympathetic as compared to sympathetic impairment in diabetic autonomic neuropathy; the beat-to-beat variation was the most sensitive among the tests used. An assessment of clinical evidence combined with non-invasive functional procedures such as the beat-to-beat variation and handgrip tests provide a valuable and easy to perform tool in the evaluation of diabetic neuropathy.
Notes:
Zusammenfassung Bei 23 Diabetikern und 10 Normalpersonen wurden die klinischen Symptome und Befunde einer Neuropathie quantitativ analysiert, und der Beat-to-Beat-Variations-Test, der Valsalva-Versuch, die Orthostase-, Handdruck- und Kälte-Pressor-Tests sowie Bestimmungen von Plasmarenin und Katecholaminexkretionsraten durchgeführt. Die klinische Punktzahl korrelierte invers mit der Beat-to-Beat-Variation (Test der efferenten Vagusfunktion) (rΞ-0,72,P〈0,0005), mit der Blutdruckreaktion während manuellem Pressen (möglicher Test des efferenten Sympathicus) (r=-0,55,P〈0,005), sowie noch besser mit beiden Tests zusammen (r=-0,79,P«0,0005). Mit den übrigen Parametern korrelierte die klinische Punktzahl nicht. Die Beat-to-Beat-Variation war bei allen 9 Diabetikern mit erhöhter und bei 9 von 14 mit normaler klinischer Punktzahl abnormal, die Valsalva-Ratio bei 7 bzw. 1 Patient dieser Subgruppen. Die pressorische Antwort auf manuelles Pressen war bei den Diabetikern nur gering abgeschwächt, etwas ausgeprägter bei der Subgruppe mit erhöhter klinischer Punktzahl. Weitere mögliche Parameter der sympathischen Funktion wie Kälte-Pressoreffekt, Plasmarenin- und Urin-Adrenalin-und Noradrenalin-Werte unterschieden sich zwischen Normalpersonen und Diabetikern nicht signifikant. Diese Befunde weisen auf eine größere Prävalenz von parasympathischen gegenüber sympathischen Ausfällen bei autonomer diabetischer Neuropathie hin. Dabei war die Beat-to-Beat-Variation in dieser Serie der empfindlichste Test. Eine klinische Analyse kombiniert mit nicht-invasiven Funktionstests wie Beat-to-Beat-Variation und Handdruck-Test, sind nützliche und auch in der Praxis anwendbare Hilfsmittel bei der Untersuchung einer diabetischen Neuropathie.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01477499
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