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  • 1
    facet.materialart.
    Unbekannt
    In:  EPIC3The Journal of Biological Chemistry, 285, 13121-13130, 285, pp. 13121-13130
    Publikationsdatum: 2019-07-17
    Repository-Name: EPIC Alfred Wegener Institut
    Materialart: Article , isiRev
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  • 2
    Publikationsdatum: 2013-04-04
    Beschreibung: Common genetic variants in the 9p21 region and their associations with multiple tumours British Journal of Cancer 108, 1378 (2 April 2013). doi:10.1038/bjc.2013.7 Authors: F Gu, R M Pfeiffer, S Bhattacharjee, S S Han, P R Taylor, S Berndt, H Yang, A J Sigurdson, J Toro, L Mirabello, M H Greene, N D Freedman, C C Abnet, S M Dawsey, N Hu, Y-L Qiao, T Ding, A V Brenner, M Garcia-Closas, R Hayes, L A Brinton, J Lissowska, N Wentzensen, C Kratz, L E Moore, R G Ziegler, W-H Chow, S A Savage, L Burdette, M Yeager, S J Chanock, N Chatterjee, M A Tucker, A M Goldstein & X R Yang
    Schlagwort(e): common genetic variantsCDKN2A9p21.3
    Print ISSN: 0007-0920
    Digitale ISSN: 1532-1827
    Thema: Medizin
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  • 3
    ISSN: 1749-6632
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Allgemeine Naturwissenschaft
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 1231-1236 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Refractory hypertension ; Catecholamines ; Renin ; Aldosterone ; Blood volume ; Minoxidil ; Therapierefraktäre Hypertonie ; Katecholamine ; Renin ; Aldosteron ; Blutvolumen ; Minoxidil
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Bei 16 Patienten mit therapierefraktärer Hypertonie wurden verschiedene Pressorfaktoren vor und während Dauertherapie mit Minoxidil (mittlere Dosis 27.5 mg/Tag) untersucht. Durch die Gabe von Minoxidil und gleichzeitig intensivierte Diuretikatherapie wurde der Blutdruck deutlich gesenkt. Während Puls, Körpergewicht, Plasma- und Blutvolumen sowie das Plasmaaldosteron und -adrenalin nicht signifikant verändert wurden, stieg die Plasma-Reninaktivität leicht an. Die im Liegen und Stehen gemessenen Plasma-Noradrenalinwerte stiegen um 140 (P〈0.005) bzw. 50% (P〈0.05) an; es fand sich jedoch keine signifikante Veränderung der Noradrenalinausscheidung im Urin. Die renale Noradrenalinausscheidung scheint bei Patienten, welche wegen therapierefraktärer Hypertonie mit Minoxidil behandelt werden, kein zuverlässiger Parameter für die sympathische Aktivität zu sein. Obwohl bei therapierefraktärer Hypertonie die Suche nach einem Phäochromozytom immer indiziert ist, scheint es nötig, Plasmakatecholamin-Bestimmungen bei solchen Patienten vor Beginn oder nach Absetzen einer Minoxidil-Behandlung durchzuführen, um so eine Phäochromozytom-Fehldiagnose zu vermeiden.
    Notizen: Summary Several pressor factors were studied before and during chronic minoxidil therapy (median dose 27.5 mg/day) in 16 patients with hypertension that was refractory to conventional drugs. Following treatment with minoxidil and intensified diuretic therapy, blood pressure was decreased markedly; pulse rate, body weight, plasma volume, plasma aldosterone and epinephrine levels were not significantly altered, while plasma renin activity tended to be increased. Supine and upright plasma norepinephrine concentrations were increased by 140 (P〈0.005) and 50% (P〈0.05), respectively, but no significant change in urinary norepinephrine excretion was apparent. The latter parameter may not be a close index of sympathetic activity in patients with severe hypertension treated with minoxidil. While a search for underlying pheochromocytoma is always indicated in refractory hypertension, it appears mandatory to evaluate plasma catecholamines prior to or following discontinuation of treatment with minoxidil, to avoid a wrong diagnosis of pheochromocytoma.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    Digitale Medien
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    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 27-32 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Essential hypertension ; Norepinephrine ; Epinephrine ; Renin ; Beta-blocker ; Diuretic combination therapy ; Essentielle Hypertonie ; Noradrenalin ; Adrenalin ; Renin ; Kombinationstherapie mit Betablockern und Diuretika
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung 20 Patienten (mittleres Alter 49±3 (SEM) Jahre) mit leichter bis mittelschwerer essentieller Hypertonie wurden nach einer 4wöchigen Placebophase, 6 Wochen Chlorthalidon-Monotherapie, sowie nach 6 bis 28 Wochen Kombinationstherapie mit Chlorthalidon und einem Betablocker oder in umgekehrter Reihenfolge untersucht. Verglichen mit Chlorthalidon-Monotherapie führte die Zugabe eines Betablockers zum Diuretikum bei 11 Patienten zu einer weiteren Blutdrucksenkung (Responder-Gruppe); bei 9 Patienten führte die Zugabe eines Betablockers zu keiner zusätzlichen Blutdrucksenkung (Non-responder-Gruppe). Die im Liegen und Stehen gemessenen Blutspiegel von Renin, Aldosteron, Noradrenalin und Adrenalin sowie die Katecholamin-Ausscheidung im Urin unterschieden sich in keiner Studien-Phase zwischen Responder- und Non-responder-Gruppe. In beiden Gruppen wurden die Plasmaoder Urin-Katecholaminspiegel durch die Zugabe eines Betablockers nicht signifikant verändert, während die Plasmareninaktivität und die Pulsfrequenz dadurch gleichermaßen erniedrigt wurden. Unsere Befunde weisen darauf hin, daß die blutdrucksenkende Wirkung von Betablockern bei Diuretika-behandelten Patienten Renin-unabhängig ist und auch nicht mit Veränderungen der Plasma- oder Urinkatecholamine einhergeht.
    Notizen: Summary Twenty patients (mean age 49±4 (SEM) yr) with mild to moderate essential hypertension were studied during placebo conditions, following 6 weeks of chlorthalidone monotherapy and 6 to 28 weeks of combined beta-blocker-chlorthalidone treatment, or vice versa. Compared to chlorthalidone therapy alone, addition of a beta-blocker to this diuretic caused a further blood pressure reduction in 11 patients (Responders); in 9 patients addition of a beta-blocking agent failed to further reduce blood pressure (Non-responders). Supine and upright plasma renin, aldosterone, norepinephrine and epinephrine levels and catecholamine excretion rates were always comparable between Responders and Non-responders. In both groups plasma and urinary norepinephrine or epinephrine values were not significantly altered following addition of a beta-blocker; heart rate and plasma renin activity were decreased in both groups to a similar extent. It is concluded that the antihypertensive mechanism of beta-blockers given to diuretic treated patients with essential hypertension is independant of renin and not associated with changes in plasma or urinary catecholamines.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Renin ; Katecholamine ; Aldosteron ; essentielle Hypertonie ; Furosemid ; Renin ; Catecholamines ; Aldosterone ; Essential hypertension ; Furosemide
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The influences of sequential stimulation with upright posture and sodium depletion by intravenous furosemide on blood levels of norepinephrine, epinephrine, dopamine, renin and aldosterone was studied in 26 normal subjects and 45 patients with borderline (N=20) or established (N=25) essential hypertension. Basal 24-h urinary sodium, norepinephrine and epinephrine excretion rates and basal (supine) plasma catecholamine, renin and aldosterone levels and the body sodium-volume state were comparable between the three groups. Assumption of the upright posture for 10 to 60 min caused significant increases in plasma norepinephrine (P〈0.001), epinephrine (P〈0.001) or dopamine (P〈0.05) levels. Upright plasma catecholamine concentrations were similar in normal and hypertensive subjects and they were not modified further by furosemide. In contrast upright posture as well as furosemide induced each a successive significant (P〈0.02) increase in plasma renin and aldosterone levels. Furosemide-stimulated renin was significantly (P〈0.05) lower in patients with established hypertension than in normal or borderline hypertensive subjects; however, plasma aldosterone levels were comparable. These findings suggest that renin release induced by furosemide is not mediated by increased adrenergic activity. Consequently, renin-hyporesponsiveness in established hypertension cannot be explained by decreased sympathetic activity. In contrast to the altered renin regulation, aldosterone-responsiveness to upright posture or furosemide as well as adrenergic activity under these conditions appear to be usually normal in borderline or established hypertension.
    Notizen: Zusammenfassung Bei 26 Normalpersonen und 45 Patienten mit grenzwertiger (N=20) oder etablierter (N=25) essentieller Hypertonie wurden die Effekte einer sequentiellen Stimulation mittels aufrechter Körperhaltung und furosemid-induzierter Natrium-Depletion auf die Blutspiegel von Noradrenalin, Adrenalin, Dopamin, Renin und Aldosteron untersucht. Die basalen 24 h-Exkretionsraten von Natrium, Noradrenalin und Adrenalin, die basalen (liegend) Plasma-Katecholamin-, -Renin und -Aldosteronspiegel, sowie der Körpernatrium-Volumen-Status waren bei den 3 Gruppen vergleichbar. Der Wechsel zur aufrechten Körperhaltung während 10 bzw. 60 min bewirkte eine signifikante Erhöhung von Plasma-Noradrenalin (P〈0,001), -Adrenalin (P〈0,001) und -Dopamin (P〈0,05). Die in aufrechter Haltung gemessenen Plasma-Katecholamin-Konzentrationen waren bei normalen und hypertensiven Personen vergleichbar und wurden durch die Gabe von Furosemid nicht mehr weiter verändert. Im Gegensatz dazu bewirkte sowohl die Einnahme der aufrechten Haltung als auch Furosemid einen sukzessiven signifikanten (P〈0,02) Anstieg der Plasma-Renin und -Aldosteron-Werte. Die furosemid-stimulierte Renin-Aktivität war bei Patienten mit etablierter essentieller Hypertonie signifikant (P〈0,05) niedriger als bei Normalpersonen oder Patienten mit Grenzwert-Hypertonie. Die furosemid-stimulierten Plasma-Aldosterone-Spiegel waren dagegen bei den drei Gruppen vergleichbar. Diese Befunde weisen darauf hin, daß die furosemid-induzierte Renin-Sekretion nicht durch eine erhöhte adrenerge Aktivität vermittelt wird. Somit kann die verminderte Stimulierbarkeit von Renin bei etablierter essentieller Hypertonie nicht durch eine erniedrigte sympathische Aktivität erklärt werden. Im Gegensatz zur gestörten Renin-Regulation scheinen sowohl die Stimulierbarkeit von Aldosteron wie auch die adrenerge Aktivität bei aufrechter Körperhaltung und nach Furosemid-Applikation bei grenzwertiger oder etablierter essentieller Hypertonie meist normal zu sein.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 7
    ISSN: 1432-0428
    Schlagwort(e): Insulin ; insulin absorption ; plasma insulin ; blood glucose ; exercise ; growth hormone ; urinary catecholamines
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Insulin was absorbed faster from the abdomen than from the thigh under resting conditions and during exercise. Exercise enhanced the rate of insulin absorption marginally. The fall of blood glucose during rest and exercise was not significantly different after insulin injection into either site. The faster absorption of insulin from the abdomen during rest and exercise was reflected in a sharper rise of serum growth hormone levels and urinary adrenaline excretion. Therefore exercise should not be taken immediately after injection of a large dose of soluble insulin, particularly into the abdomen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    ISSN: 1432-0428
    Schlagwort(e): Hypoglycaemia ; extrapancreatic tumour hypoglycaemia ; paraneoplastic syndrome ; glucose turnover ; glucose assimilation ; free fatty acids ; lipolysis ; antilipolysis ; hepatic glucose release ; plasma insulin ; insulin-like activity ; urinary catecholamines ; plasma growth hormone
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Résumé Le métabolisme glucidique et lipidique a été étudié chez un patient avec un fibrosarcome rétropéritonéal récidivant accompagné de graves attaqués d'hypoglycémie. Les notions obtenues en 1963 chez un malade montrant la même Symptomatologie [15] ont été confirmées et approfondies. — Dans les deux cas la production de glucose par le foie était presque complètement bloquée. En outre ces sujets étaient incapables d'augmenter le taux des acides gras libres plasmatiques pendant la chute prononcée de la glycémie. — II existait une corrélation étroite entre le taux constamment bas des acides gras libres du plasma et une assimilation et oxydation accélérée du glucose sanguin. — La libération de glucose par le foie pouvait être stimulée par une dose pharmacologique de glucagon. — Les taux d'insuline immunologique du sérum ainsi que l'activité insulinique supprimable et non-supprimable étaient toujours normaux. — Aucune substance “insulinoïde” n'a pu être démontrée par des testsin vivo etin vitro. — D'autre part, le sérum de la malade produisait une inhibition plus accentuée de la lipolysein vitro que le sérum d'un sujet normal. — Après dialyse, le sérum avait perdu son activité antilipolytique qui était retrouvée en partie dans le dialysat. — Le facteur principal de la pathogenèse de l'hypoglycémie tumorale semble être l'inhibition de la production de glucose par le foie, puisqu'un blocage pharmacologique de la lipolyse ne suffit pas pour déclencher une hypoglycémie. — L'inhibition de la lipolyse accélère d'autre part l'assimilation et l'oxydation du glucose sanguin et aggrave par cela considérablement l'hypoglycémie.
    Kurzfassung: Zusammenfassung Bei einer Patientin mit rezidivierendem, retroperitonealem Fibrosarkom und Tumorhypoglykämie wurde der Kohlenhydrat- und Fettstoffwechsel untersucht. Es konnten dabei die Resultate einer früheren Untersuchung an einer Patientin mit derselben Symptomatologie [15] bestätigt und erweitert werden. — In beiden Fällen war die Glucoseausschüttung aus der Leber weitgehend blockiert und die Patienten waren unfähig, auf einen Blutzuckerabfall mit einer vermehrten Abgabe von Fettsäuren aus dem Fettgewebe ins Plasma zu reagieren. Eine Korrelation zwischen niedrigen Plasmawerten von freien Fettsäuren und einer beschleunigten Glucose-Assimilation und -Oxydation war nachweisbar. — Auf die intravenöse Gabe einer pharmakologischen Dosis von Glucagon reagierte die Leber durch prompte Ausschüttung von Glucose. — Die Werte des immunoreaktiven Insulins, sowie der hemmbaren und nicht hemmbaren ILA im Serum waren immer normal. — Hingegen wurde durch Serum der Patientin die Lipolyse des Fettgewebesin vitro stärker gehemmt als durch Kontrollseren. Nach Dialyse war zwischen Patienten- und Normalserum kein Unterschied in der antilipolytischen Aktivität mehr feststellbar. Ein Teil der antilipolytischen Aktivität konnte im Dialysat des Patientenserums wieder gefunden werden. — Die Hemmung der Glucoseabgabe aus der Leber scheint für die Pathogenese der Hypoglykämie ausschlaggebend zu sein, da die pharmakologische Hemmung der Lipolyse allein keine Hypoglykämie verursacht. — Die Lipolysehemmung kann jedoch die Glucose-Assimilation und -Oxydation beschleunigen und damit den Blutzuckerabfall verstärken.
    Notizen: Summary Earlier findings on the pathogenesis of tumour hypoglycaemia [15] were confirmed and extended in a second patient with this disease. — A block of hepatic glucose release was found to be the main cause of hypoglycaemia in both patients suffering from large tumours of non-endocrine origin. The free fatty acid level failed to increase upon hypoglycaemia. Low free fatty acid levels correlated with an increased rate of glucose assimilation and glucose oxidation. — Immunoreactive, suppressible and nonsuppressible ILA measuredin vitro andin vivo were normal. — However, the serum of patient Z.B. inhibited lipolysis of adipose tissuein vitro to a greater extent than serum of normal subjects. This difference was no longer present after dialysis of the sera and the antilipolytic activity was now found in the diffusate. — The block of hepatic glucose release may be overcome by a pharmacological dose of intravenous glucagon. The block of hepatic glucose release is of paramount importance for the development of hypoglycaemia since the pharmacological blocking of lipolysis alone does not lead to hypoglycaemia, although it may increase glucose assimilation and glucose oxidation. — An attempt is being made to characterize further the antilipolytic substance which is present in increased amounts in the serum of patients with tumour hypoglycaemia.
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  • 9
    ISSN: 1432-1041
    Schlagwort(e): flumazenil ; ethanol ; alcohol intoxication ; benzodiazepine antagonist ; interaction ; healthy volunteers
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie , Medizin
    Notizen: Summary Flumazenil is a specific benzodiazepine antagonist. This study was designed to determine whether it also reverses CNS depression due to acute alcohol intoxication. Intoxication was experimentally induced in 6 healthy volunteers by intravenous infusion of ethanol. Individual constant ethanol plasma concentrations in the range 1.47±0.04 g · l−1 to 1.71±0.03 g · l−1 were maintained over 6 h. Two doses of flumazenil (0.1 or 0.2 mg · kg−1) and placebo were administered intravenously in a randomized, double-blind, two-way cross-over fashion. A battery of psychometric tests and subjective ratings of mood and performance were performed at baseline and at regular intervals during the study. Before the administration of flumazenil the characteristic symptoms and signs of ethanol intoxication were present in all subjects. Performance (measured by visual analogue scales), reaction time, digit symbol substitution test, and a tracing test, were markedly impaired by ethanol. After the injection of flumazenil three volunteers reported some subjective improvement in performance. However, in none of the subjects was there a difference between either dose of flumazenil and placebo in terms of an improvement in the objective psychometric variables.
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  • 10
    ISSN: 1432-1041
    Schlagwort(e): vasodilator ; hypertension ; haemodynamic effects ; renal plasma flow ; renal tubular function ; plasma renin activity ; aldosterone ; Ro 12-4713
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie , Medizin
    Notizen: Summary Selected cardiovascular and endocrine effects of the new oral vasodilator Ro 12-4713 have been evaluated in an acute single dose study. In five patients with essential hypertension, Ro 12-4713 caused a dose-dependent decrease in supine and upright blood pressure and an increase in heart rate. Initial effects occurred one to 2 h after drug ingestion and maximal effects were noted after five hours and persisted for at least 8 h. Blood pressure was normalized, and the antihypertensive and chronotropic effects persisted for 24 h after a dose of about 300 mg/1.73 m2. Plasma and urinary norepinephrine and plasma renin levels tended to be raised, whereas plasma and urinary epinephrine and plasma aldosterone did not change. Changes in supine heart rate were inversely correlated with changes in mean blood pressure (r=−0.60; P〈0.02), and positively with those in plasma norepinephrine (r=0.55; P〈0.05) and renin (r=0.62, P〈0.01); changes in supine plasma renin level were also inversely correlated with those in mean blood pressure (r=−0.65; P〈0.01), and positively with those in plasma norepinephrine (r=0.58; P〈0.05). 24 h-urinary sodium excretion was significantly (P〈0.001) decreased; it was positively correlated with mean blood pressure (r=0.51; P〈0.05) and inversely with supine plasma renin activity (r=−0.63; P〈0.01). In six normal subjects and six patients with essential hypertension, effective renal plasma flow and the renal clearance of sodium, potassium, calcium and uric acid were not significantly altered five hours after a dose of Ro 12-4713 of about 250 mg/1.73 m2; glomerular filtration rate tended to be slightly decreased, and filtration fraction was significantly (P〈0.05) reduced in the hypertensive patients. At the same time blood pressure was decreased and plasma norepinephrine (P〈0.01) and renin (ns) were slightly increased in both groups. Ro 12-4713 in a single oral dose of about 300 mg appeared to be a potent, long acting, hypotensive vasodilator.
    Materialart: Digitale Medien
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