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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 870-874 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In a 36-year old subject with Zollinger-Ellison syndrome analyses of gastric HCl-secretion were performed preoperatively. These studies were carried out to evaluate the variability of basal hyperchlorhydria and the influence of exogenic factors upon endogenically stimulated secretion. In 7 analyses the basal HCl-secretion revealed only slight variations so that a nearly constant incretion of gastrin can be assumed. — The basal secretion increased of more than 25%, after parenteral application of betazoldihydrochloride, pentagastrin and regular insulin as well as after induced acute hypercalcemia. Acute hypermagnesemia as well as parenteral application of glucagone caused a decrease in basal HCl-secretion. “Medical Vagotomy” was followed by a marked decrease in basal HCl-secretion of more than 80%. These results demonstrate that the endogenically stimulated HCl-secretion e.g. by gastrin or gastrinlike substances in Zollinger-Ellison syndrome can be influenced principally in the same way by exogenic factors as the basal HCl-secretion in healthy subjects or subjects with duodenal ulcer..
    Notes: Zusammenfassung Bei einem 36jährigen Patienten mit gesichertem Zollinger-Ellison-Syndrom wurden präoperativ Analysen der gastralen HCl-Sekretion durchgeführt. Die Untersuchungen richteten sich auf die Variabilität der basalen Hyperchlorhydrie und auf die Beeinflußbarkeit der endogen stimulierten Sekretion durch exogene Faktoren. Die basale HCl-Sekretion zeigte bei insgesamt 7 Analysen bemerkenswert geringe Schwankungen, so daß eine weitgehend konstante Gastrininkretion angenommen wurde. Bei parenteraler Verabreichung von Betazoldihydrochlorid, Pentagastrin und Alt-Insulin sowie unter dem Einfluß induzierter akuter Hypercalcämie stieg die basale Sekretion um mehr als 25%. Akute Hypermagnesiämie bewirkte — ebenso wie parenterale Verabreichung von Glukagon — eine Hemmung der basalen Säuresekretion. „Medikamentöse Vagotomie“ hatte einen Abfall der basalen Sekretion um mehr als 80% zur Folge. Die Ergebnisse zeigen, daß die endogen — durch Gastrin oder gastrinanaloge Substanzen — stimulierte Sekretion bei Zollinger-Ellison-Syndrom durch exogene Faktoren grundsätzlich in gleichem Sinne zu beeinflussen ist wie die basale HCl-Sekretion bei gesunden Probanden oder Patienten mit Ulcus duodeni.
    Type of Medium: Electronic Resource
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