ISSN:
1439-0973
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung In einer multizentrischen Studie wurden 588 Erwachsene mit nosokomialer Pneumonie, die nicht beatmungspflichtig waren, in 32 Krankenhäusern randomisiert entweder mit Cefotaxim allein oder der jeweils üblichen Kombinationstherapie behandelt. Nach demographischen Daten, Begleitkrankheit, Zusatztherapien und kausalem Erreger waren die beiden Gruppen vergleichbar. 40 der Patienten wurden wegen Protokollverletzung von der Auswertung bezüglich therapeutischer Wirksamkeit ausgeschlossen. Die Heilungsrate betrug in der Cefotaxim-Gruppe 79%, in der Vergleichsgruppe 71%. Dieser Unterschied ist statistisch signifikant (p=0,03, Fisher's two-tailed test). Bei Patienten, die mit einer Kombination aus einem vorwiegend gegen grampositive Erreger wirksamen Cephalosporin mit einem Aminoglykosid behandelt wurden, war die Heilungsrate sehr gering. Bei Behandlung mit den Antibiotikakombinationen traten signifikant mehr ernste Nebenwirkungen auf. Für die empirische Therapie der nosokomialen Pneumonie bietet die Behandlung mit Cefotaxim folglich bessere Möglichkeiten.
Notes:
Summary In a multicentre clinical trial involving 32 hospitals, 588 adult patients diagnosed with nosocomial pneumonia and not receiving mechanical ventilation were treated randomly with monotherapy with cefotaxime or the antibiotic combination routinely used in each particular hospital. Both groups of patients were similar regarding demographic data, concurrent diseases, additional therapies and causative organism. Protocol violations were recorded in 40 patients, and these patients were excluded from the evaluation of treatment efficacy. The cure rate was 79% in the cefotaxime group and 71% in the group receiving antibiotic combinations; this difference is statistically significant (p=0.03, Fisher's two-tailed test). In the patients receiving combinations of cephalosporins having activity predominantly against gram-positive organisms plus aminoglycosides, the cure rate obtained was very low. The frequency of serious adverse reactions was significantly higher in the group treated with antibiotic combinations. It is concluded that montherapy with cefotaxime is the regimen that offers better results for the empirical treatment of nosocomial pneumonia.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01715772
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