ISSN:
1436-6274
Keywords:
Schlüsselwörter Untere Extremität
;
Marknagelung
;
CT-Messung
;
Rotationsfehler
;
Derotationsosteotomie
;
Key words Lower extremity
;
Intramedullary nailing
;
CT measurement
;
Rotational malalignment
;
Corrective osteotomy
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Intraoperative control of torsion in closed intramedullary nailing of femur and tibia fractures is a well-known problem. Postoperative side-to-side rotational differences are quite common, but are not easily detected by clinical examination. Therefore, the results of 750 CT measurements of torsion and length following intramedullary nailing of fractures of the lower extremity were analysed. The patients affected were 619 men and 131 women. A rotational difference of more than 10° was measured in 42.2% of cases and a difference greater than 20° in 12.4%. These values are outside the range of intraindividual torsional differences, for which the maximum is 15 °. According to their clinical symptoms these patients need a corrective derotational osteotomy. Postoperative CT measurement allows accurate quality control and makes it possible to perform an early correction before fracture healing. The radiation exposure is low. In order to reduce the number of rotational malalignments following intramedullary nailing routine postoperative CT scanning is recommended.
Notes:
Die unzureichende intraoperative Torsionskontrolle bei geschlossener Marknagelung von Ober- und Unterschenkelfrakturen ist ein hinlänglich bekanntes Problem. Postoperative Drehdifferenzen zur gesunden Gegenseite sind daher nicht selten, klinisch jedoch häufig nicht exakt zu verifizieren. Daher wurden die Daten von 750 Patienten, 619 Männern und 131 Frauen, die nach Marknagelung von Ober- und Unterschenkelfrakturen ein CT zur Längen- und Drehdifferenzbestimmung erhielten, analysiert. 42,2% wiesen eine Rotationsdifferenz 〉 10°, 12,4% 〉 20° auf. Diese Werte liegen außerhalb der intraindividuellen Torsionsabweichungen von maximal 15° und sollten deshalb einer Derotation zugeführt werden, zumal wenn entsprechende klinische Beschwerden vorliegen. Neben einer objektiven Qualitätskontrolle eröffnet die postoperative CT-Messung die Möglichkeit einer Frühkorrektur vor knöcherner Konsolidierung. Die Strahlenbelastung ist dabei vertretbar gering. Aufgrund der relativ hohen Zahl von Drehfehlern nach Marknagelung wird die routinemäßige postoperative CT-Messung empfohlen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s100390050027
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