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  • Aldosterone  (7)
  • Cortisol  (5)
  • Hypertension  (5)
  • Essentielle Hypertension  (2)
  • Springer  (16)
  • Nature Publishing Group (NPG)
  • Oxford University Press
  • 2010-2014
  • 1990-1994  (4)
  • 1975-1979  (10)
  • 1970-1974  (2)
Publikationsart
Schlagwörter
Verlag/Herausgeber
  • Springer  (16)
  • Nature Publishing Group (NPG)
  • Oxford University Press
Erscheinungszeitraum
Jahr
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 57 (1979), S. 445-449 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Aldosteron ; Renin-Angiotensin ; Essentielle Hypertonie ; Aldosterone ; Renin-angiotensin ; Essential hypertension
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In essential hypertension mean basal (supine) and stimulated plasma renin activity (2 h upright posture +40 mg furosemide intraveneously) decreased progressively with age. No significant differences were observed in renin levels between male and female patients. With increasing age mean basal (supine) plasma aldosterone remained almost unchanged in females, whereas in males a slight increase was found. However, in the comparable age-groups no significant sexrelated differences were obtained. In female patients changes in mean stimulated plasma aldosterone with increasing age paralleled those of plasma renin activity, whereas in males this relationship was less obvious: only a slight age-related decline in stimulated aldosterone levels was observed and significantly lower plasma aldosterone concentrations in male than in female hypertensives of the younger age-groups (〈40 years) were found. The results indicate that in essential hypertension with increasing age dissociation between plasma aldosterone and plasma renin activity occurred. Furthermore, the described alterations in adrenal aldosterone release are more pronounced in male than in female patients.
    Notizen: Zusammenfassung Bei Patienten mit essentieller Hypertonie fiel sowohl die basale als auch die stimulierte Plasmareninaktivität (2 h aktive Orthostase +40 mg Furosemid intravenös) mit zunehmendem Lebensalter kontinuierlich ab. Signifikante Unterschiede zwischen Männern und Frauen fanden sich nicht. Die mittlere basale Plasmaaldosteronkonzentration zeigte bei weiblichen Patienten keine altersabhängigen Veränderungen, während bei männlichen Patienten ein leichter Anstieg festgestellt werden konnte. Allerdings ergaben sich hier keine signifikanten Geschlechtsunterschiede in den vergleichbaren Altersgruppen. Die mittlere stimulierte Plasmaaldosteronkonzentration zeigte bei Frauen mit zunehmendem Alter ein der Plasmareninaktivität paralleles Verhalten, während dies bei Männern weit weniger ausgeprägt war; so fand sich bei männlichen Patienten nur ein geringer Abfall der mittleren stimulierten Plasmaaldosteronkonzentration mit dem Alter und die Aldosteronspiegel waren in den jüngeren Altersgruppen (〈40 Jahre) signifikant niedriger als bei weiblichen Patienten. Die Ergebnisse zeigen, daß bei Patienten mit essentieller Hypertonie mit zunehmendem Lebensalter eine Dissoziation zwischen Plasmaaldosteron und Plasmareninaktivität auftritt, wobei dieser Befund bei Männern deutlicher ausgeprägt ist als bei Frauen.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 719-721 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Aldosterone ; renin ; pheochromocytoma ; Aldosteron ; Renin ; Phaechromocytom
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Sieben von 8 Patienten mit einem Phäochromocytom zeigten eine über die Norm erhöhte Plasma-Renin-Aktivität (〉3 ng/ml/3 h). Bei 4 der 7 Patienten mit Hyperreninismus konnte gleichzeitig auch ein abnorm hohes Plasma-Aldosteron nachgewiesen werden (〉120 pg/ml). Seitengetrennte Bestimmungen der Plasma-Renin-Aktivität im Nierenvenenblut zweier Patienten zeigten, daß als Ursachen des Hyperreninismus sowohl eine Verringerung der Nierendurchblutung durch Tumorkompression im Sinne eines Goldblattmechanismus als auch eine Stimulation der renalen Reninsekretion durch Katecholamine in Frage kommen können. Bei 2 unserer Patienten mit einem Phäochromocytom fand sich eine über die Norm gesteigerte Cortisolsekretion.
    Notizen: Summary Seven of eight patients with pheochromocytoma showed elevated plasma renin activity (〉3 ng/ml/3 hr). Four of these seven patients simultaneously had abnormally high plasma aldosterone (〉120 pg/ml). It was found by selective determinations of plasma renin activity in both renal veins that two different mechanisms may be responsible for the observed hyperreninism. Firstly, the pheochromocytoma can lead mechanically to a reduction in renal blood flow inducing an increased renin secretion. Secondly, catecholamines are known to stimulate renin secretion. Two of the eight patients with pheochromocytoma showed an increased cortisol secretion.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 391-393 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Aldosteron ; Renin ; Spironolacton ; Primärer Aldosteronismus ; Aldosterone ; renin ; spironolactone ; aldosteronism primary
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In a patient suffering from Conn's syndrome analysis of short-time fluctuations of plasma aldosterone, plasma cortisol and plasma renin activity were performed before and after a 9-months therapy period with spironolactone. Under the former conditions aldosterone was secreted episodically and a highly significant correlation was found between plasma aldosterone and plasma cortisol (r=0.817,p〈0.001) while plasma renin activity was undetectable (〈0.16 ng/ml/3 hr). Following a 9-months therapy with spironolactone episodic secretion of aldosterone and the significant correlation between aldosterone and cortisol persisted (r=0.819,p〈0.001) in the presence of an abnormally high plasma renin activity. First, when the secretion of ACTH was suppressed by dexamethasone a weak correlation was found between renin activity and aldosterone (r=0.517,p〈0.05). Our results show that both before and after a 9-months therapy with spironolactone episodic aldosterone release of an aldosterone producing adrenal adenoma was mediated through ACTH and that endogeneous angiotensin II had no or only little influence.
    Notizen: Zusammenfassung Bei einer Patientin mit Conn Syndrom wurden vor und nach einer 9-monatigen Behandlung mit Spironolacton Plasma-Aldosteron, Plasma-Cortisol und Plasma-Renin-Aktivität in kurzen Zeitabständen bestimmt. Vor Behandlung wurde Plasma-Aldosteron episodisch sezerniert; es fand sich eine hochsignifikante Korrelation zwischen Plasma-Aldosteron und Plasma-Cortisol (r=0.817,p〈0.001). Die Plasma-Renin-Aktivität lag ständig unterhalb des aufdeckbaren Meßbereiches (〈0,16 ng/ml/3 h). Nach 9-monatiger Behandlung mit Spironolacton war in Gegenwart einer deutlich über der Norm erhöhten Plasma-Renin-Aktivität sowohl eine episodische Sekretion des Plasma-Aldosterons als auch eine signifikante Korrelation zwischen Plasma-Aldosteron und Plasma-Cortisol nachweisbar (r=0.819,p〈0.001). Erst nach Suppression der ACTH-Sekretion durch Dexamethason fand sich eine schwache K orrelation zwischen Renin-Aktivität und Aldosteron (r=0.517,p〈0.05). Unsere Ergebnisse zeigen, daß sowohl vor als auch nach 9-monatiger Behandlung mit Spironolacton die episodische Sekretion des Plasma-Aldosterons bei einer Patientin mit einem aldosteronproduzierenden Nebennierenrindenadenom durch ACTH gesteuert wird. Demagegenüber besitzt endogenes Angiotensin II keinen oder einen nur geringen Einfluß auf die Aldosteron-Sekretion.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Cushing-Syndrom ; Hypertonie ; Renin-Aktivität ; Aldosteronismus ; Cushing's syndrome ; Hypertension ; Renin activity ; Aldosteronism
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary To investigate the role of the renin angiotensin system in the pathogenesis of hypertension in Cushing's syndrome two patients with hypercorticism were infused with 20 mg saralasin (1-sar-8-alaangiotensin II) over a period of 30 minutes under constant blood pressure control. In addition, one patient with primary aldosteronism, an established form of mineralocorticoid hypertension, served as control. Neither in the two patients with Cushing's syndrome nor in the patient with primary aldosteronism could a blood pressure lowering effect of saralasin be observed. In the two patients with hypercorticism both renin activity and plasma aldosterone increased during saralasin infusion. The patient with primary aldosteronism only showed a weak increase in plasma aldosterone concentration. These results seem to exclude an important role of the renin angiotensin system in the pathogenesis of hypertension in Cushing's syndrome. The unresponsiveness of elevated blood pressure to saralasin in the two patients with hypercorticism and in the patient with primary aldosteronism indirectly supports the assumption that in patients with Cushing's syndrome increased mineralocorticoid activity may be the main factor in the pathogenesis of hypertension.
    Notizen: Zusammenfassung Um die Bedeutung des Renin-Angiotensin Systems in der Pathogenese der Hypertonie bei Cushing-Syndrom zu untersuchen, wurden bei 2 Patienten mit Hyperkortizismus 20 mg Saralasin (1-Sar-8-Ala-Angiotensin II) über einen Zeitraum von 30 min unter ständiger Blutdruckkontrolle infundiert. Zusätzlich diente ein Patient mit primärem Aldosteronismus, einer etablierten Form von Mineralokortikoidhochdruck, als Kontrolle. Weder bei den 2 Patienten mit Cushing-Syndrom noch bei dem Patienten mit primärem Aldosteronismus ließ sich ein blutdrucksenkender Effekt des Saralasins nachweisen. Die beiden Patienten mit Hyperkortizismus zeigten unter Saralasin sowohl einen Anstieg der Renin-Aktivität als auch des Plasmaaldosterons. Bei dem Patienten mit primärem Aldosteronismus ließ sich nur ein geringgradiger Anstieg der Plasmaaldosteronkonzentration nachweisen. Diese Ergebnisse sprechen gegen eine wichtige Rolle des Renin-Angiotensin Systems in der Pathogenese der Hypertonie bei Cushing-Syndrom. Die Unbeeinflußbarkeit des Hochdrucks durch Saralasin bei den beiden Patienten mit Hyperkortizismus und dem Patienten mit primärem Aldosteronismus stützen indirekt die Annahme, daß bei Patienten mit Cushing-Syndrom eine erhöhte Mineralokortikoidaktivität der Hauptfaktor in der Pathogenese der Hypertonie ist.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Na+/H+ antiport ; Hypertension ; Diabetic nephropathy ; Hereditary factors
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary The incidence of diabetic nephropathy in patients with insulin-dependent diabetes mellitus (IDDM) may depend on factors other than the quality of diabetes control. Hypertension is an additional factor associated with a high degree of renal involvement in IDDM. One abnormality consistantly observed in various tissues of patients with essential hypertension is enhanced activity of the Na+/H+ antiport. In the present study we have therefore studied platelet antiport activity in 41 healthy subjects (control), in 22 patients with untreated essential hypertension (EH), and in 35 normotensive IDDM patients (type 1). Of these patients 17 exhibited signs of diabetic nephropathy (group 1) while 18 had no evidence for renal involvement of IDDM in spite of a duration of IDDM of at least 10 years (group 2). The two IDDM patient groups were undistinguishable with respect to age, body mass index, and arterial blood pressure (group 1, 117.9±2.4/78.4±1.5 mmHg; group 2, 113.9±3.6/76.1±1.8 mmHg). Antiporter activity was determined from the rate of cell volume changes induced by propionic acid. Platelet Na+/H+ exchange activity averaged 23.43±0.43 10−3·s−1 in control subjects and was markedly elevated in EH (28.38±0.62 10−3·s−1 P〈0.01). Antiport activity in group 2 patients without nephropathy averaged 24.54±0.57 10−3·s−1 and was undistinguishable from the control group. However, platelet Na+/H+ antiport activity was significantly stimulated in group 1 patients with nephropathy as compared to group 2(26.95±0.73 10−3. s−1 ; P〈0.025). Our results show that renal involvement in IDDM is associated with enhanced activity of the platelet Na+/H+ antiport.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Adenoma ; Aldosterone ; Adrenalectomy ; Gynecomastia ; Hyperaldosteronism ; Hyperplasia ; Spironolactone
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Since 1974 primary aldosteronism has been diagnosed in 71 patients in our outpatient clinic. Thirty-four patients had a unilateral aldosterone-producing adenoma, whereas bilateral adrenal hyperplasia was diagnosed in 37 patients. Although at the time of diagnosis the mean potassium values were lower and mean aldosterone levels were higher in patients with an adenoma, as compared to those with bilateral hyperplasia, these laboratory data did not allow us to differentiate between the two leading causes of primary aldosteronism in the individual patient due to pronounced overlap of laboratory values between the two groups. During the first few years, a successful differential diagnosis was made by adrenal phlebography and separate sampling of plasma aldosterone in both adrenal veins; later non-invasive imaging techniques such as computed tomography and radionuclide scanning were used. The best results were obtained in patients with adenoma who underwent adrenalectomy. Fifty-six percent of these patients were clinically and biochemically cured; 28% were improved and had normal blood pressure values during drug treatment. In contrast, patients with bilateral hyperplasia were treated pharmacologically, but only in half of the patients could normal blood pressure values be achieved. Two thirds of the male patients developed gynecomastia during spironolactone treatment. As expected, unilateral adrenalectomy was unsuccessful in the 7 patients with bilateral hyperplasia who underwent surgery. Our results confirm that surgical treatment of adrenal adenomas and drug treatment of bilateral hyperplasias are the appropriate therapy in primary aldosteronism. A differential diagnosis cannot be made on the basis of clinical and non-invasive laboratory data alone; imaging techniques have to be included in the diagnostic process. The long-term clinical outcome was more favorable in patients with an adrenal adenoma that can be removed surgically than in patients with idiopathic hyperplasia of both adrenal glands.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 72 (1994), S. 944-950 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Hypertension ; Low density lipoprotein ; Apo B ; Cholesterol ; Very low density lipoprotein ; Triglycerides ; Lipoprotein (a)
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract In recent years there have been many studies demonstrating a correlation between increased arterial blood pressure and altered lipid profiles, and there has been an especially positive correlation between high cholesterol levels and blood pressure. There are differences between the various reports that are important. In our study the lipid distribution in 105 hypertensive patients with mild or moderate arterial hypertension according to WHO criteria without clinically or ultrasonographically apparent atherosclerosis was compared to the lipid distribution in 65 age-matched healthy persons. On the epidemiological level a significant, positive association was found between LDL serum levels (P ≤ 0.001), Apo B serum levels (P ≤ 0.001), serum triglyceride levels (P ≤ 0.05) and VLDL serum levels (P ≤ 0.01) and arterial hypertension. However, in contrast to recent reports, no significant difference was found between total serum cholesterol levels in normotensives and hypertensives, and there was no difference in HDL serum levels. No evidence could be found for a significant increase in lipoprotein (a) serum levels in hypertensives.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 8
    ISSN: 1432-1041
    Schlagwort(e): Nitrendipine ; Bisoprolol ; Hypertension ; self-measured blood pressure ; diurnal variation ; adverse effects
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie , Medizin
    Notizen: Summary In a double-blind, placebo-controlled study the antihypertensive efficacy and tolerability of a single morning dose of either 10 mg bisoprolol (n=26) or 20 mg nitrendipine (n=27) were investigated. Blood pressure was measured by three techniques: (1) Casual blood pressure 24 h after the dose; (2) ambulatory 24-h whole-day monitoring; and (3) self-recorded blood pressure in the morning 24 h after the dose (6–8 a.m.) and in the evening (6–8 p.m.). After 4 weeks of therapy bisoprolol had produced a highly significant reduction in blood pressure as assessed by casual, ambulatory day- and night-time monitoring, and self-measured morning and evening readings. Bisoprolol was significantly more effective than nitrendipine, which did not induce a significant reduction in the ambulatory night-time recordings. Whole-day ambulatory blood pressure profiles showed an antihypertensive effect of bisoprolol throughout the entire 24-h period. 24-h blood pressure curves after nitrendipine demonstrated a markedly shorter duration of action, with no reduction in early morning blood pressure. Adverse effects and tolerability of the two drugs were comparable. The average changes in systolic and diastolic blood pressure after bisoprolol and nitrendipine in 2-h periods of ambulatory monitoring (6–8 a.m. and 6–8 p.m.) and self-measured blood pressure (6–8 a.m. and 6–8 p.m.) showed a good agreement between ambulatory and self-measured blood pressure determinations with no significant difference between the methods. The results show that 24 h antihypertensive efficacy was more pronounced for bisoprolol than for nitrendipine at the doses studied. Further, self-measured blood pressures at home were suitable for accurate estimation of the 12-h and 24-h antihypertensive efficacy of the two drugs. The methodological findings of this study have important implications for further pharmacological trials investigating the duration of action of antihypertensive drugs.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 9
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 1025-1026 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Cushing's syndrome ; hydrocortison ; circadian rhythm ; Cushing-Syndrom ; Cortisol ; Tagesrhythmus
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Wiederholte ambulante Plasmacortisolbestimmungen bei einer Patientin mit deutlichen klinischen Zeichen des Hyperkortizismus ergaben mit 16–24 µg/100 ml normale Werte. Erst ein unter standardisierten Bedingungen erstelltes Plasmacortisol-Tagesprofil erbrachte den eindeutigen Nachweis der Hypercortisolämie. Im Vergleich zu gesunden Normalpersonen liegen die Plasmacortisolspiegel der Cushing-Patientin auf einer höheren Ebene. Die physiologischen Phasen ruhender Cortisolsekretion in den Abend- und Nachtstunden fehlen. Wie bei Gesunden können wir bei diesem Fall von Hypercortic ismus, beruhend auf bilateraler Nebennierenrinden-Hyperplasie, große Schwankungen des Plasmacortisolspiegels beobachten. Der Wert wiederholter Plasmacortisolbestimmungen in der Abklärung des Cushing-Syndroms wird diskutiert.
    Notizen: Summary In a patient with typical features of Cushing's disease, repeated ambulant determinations of plasma cortisol showed normal values with 16 to 24 µg/100 ml. The entire analysis of the circadian variations of plasma cortisol under standardized conditions led to the diagnosis of hypercorticism. Compared with 2 healthy subjects the patient's curve is set at a higher level. Physiological, quiet periods of cortisol secretion in late day-time do not occur. In accord to the normal, we find great variations of plasma cortisol in this case of Cushing's syndrome due to bilateral adrenal hyperplasia. The diagnostic value of plasma cortisol determinations at short term intervals in differentiating the various forms of hypercorticism is discussed.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 955-959 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Renin ; Aldosteron ; Cortisol ; Kalium ; Orthostase ; Renin ; aldosterone ; cortisol ; potassium ; orthostasis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Plasma aldosterone, plasma renin activity (PRA), plasma cortisol as parameter of ACTH activity and the serum concentrations of sodium and potassium were determined at short time intervals in 10 healthy students after an overnight bedrest and during three hours of ambulation. While PRA rose significantly within 15 minutes of orthostasis in all students, plasma aldosterone showed a similar rapid increase in some of the subjects only. These persons demonstrated also a simultaneous increase of serum potassium or of plasma cortisol. Plasma aldosterone rose not before 30 to 60 minutes after change to the upright position in subjects who showed neigher plasma cortisol nor serum potassium increases. It is concluded that the immediate rise of plasma aldosterone during orthostasis seems to depend on a stimulation by ACTH of by potassium. The main stimulus of plasma aldosterone during orthostasis appears to be the renin angiotensin system. If the aldosterone response to posture is mediated only through this system a delay of 30 to 60 minutes is observed.
    Notizen: Zusammenfassung Plasma-Aldosteron, Plasma-Renin-Aktivität (PRA), Plasmacortisol (als Parameter der ACTH-Aktivität) und die Serumkonzentrationen von Natrium und Kalium wurden bei 10 gesunden Studenten nach Bettruhe und in kurzen Zeitabständen während drei Stunden nach dem Aufstehen gemessen. Während die PRA innerhalb von 15 min nach dem Aufstehen bei allen Studenten signifikant anstieg, wurde ein ähnlich schneller Anstieg des Plasmaaldosterons nur bei einigen der Probanden beobachtet. Nur bei diesen wurde ein gleichzeitiger Anstieg des Serumkaliums oder des Plasmacortisols beobachtet. Bei den Studenten, bei denen weder das Plasmacortisol noch das Serumkalium anstiegen, stieg das Plasmaaldosteron frühestens nach 30–60 min nach dem Aufstehen an. Aus den Ergebnissen wird geschlossen, daß der sofortige Anstieg des Plasmaaldosterons nach dem Aufstehen von einer Stimulation durch ACTH oder Kalium abzuhängen scheint. Der Hauptstimulus für das Aldosteron scheint während der Orthostase jedoch das Renin-Angiotensin-System zu sein. Wird Aldosteron nur über dieses System stimuliert, erfolgt der Aldosteronanstieg mit einer Verzögerung von 30–60 min.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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