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  • 2020-2022
  • 1980-1984  (25)
  • 1965-1969  (5)
  • 1955-1959  (6)
  • 2001
  • 1983  (12)
  • 1980  (13)
  • 1968  (5)
  • 1958  (5)
  • 1956  (1)
Document type
Language
Years
  • 2020-2022
  • 1980-1984  (25)
  • 1965-1969  (5)
  • 1955-1959  (6)
  • 2000-2004  (10)
Year
  • 1
    Online Resource
    Online Resource
    Berlin, Heidelberg :Springer Berlin / Heidelberg,
    Keywords: Hand-Abnormalities. ; Electronic books.
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: 1 online resource (109 pages)
    Edition: 1st ed.
    ISBN: 9783642678233
    DDC: 617.375
    Language: English
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 24 (1968), S. 340-341 
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary Arginine has been converted into a suitable pyrimidine derivative to permit its qualitative analysis in the presence of other amino acids by means of mass spectrometric and gas-chromatographic techniques.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 61 (1983), S. 803-805 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Obesity ; Hypertension ; Intracellular sodium ; Intracellular calcium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Intracellular activities of sodium and calcium were determined in red cells of patients with obesity. Compared to normal people mean intracellular sodium and calcium were higher in obese patients. However, increased intracellular sodium and calcium could only be observed in those patients with obesity suffering from hypertension or showing a familial disposition to hypertension. In contrast there was no difference in intracellular sodium and calcium between obese normotensives lacking a familial disposition to hypertension and normal people. Thus, our results suggest, that the observed variations in intracellular sodium and calcium in obesity are due to an enhanced blood pressure or a familial disposition to hypertension and not specific for obesity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renovascular hypertension ; Fibromuscular hyperplasia ; Coarctation of the aorta ; Renin angiotensin system ; Renovaskuläre Hypertonie ; Fibromuskuläre Dysplasie ; Coarctatio aortae ; Renin-Angiotensin-System
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In der vorliegenden Studie wurden 10 Fälle mit fibromuskulär bedingter renovaskulärer Hypertonie und gleichzeitigem Befall extrarenaler Arterien untersucht. Das Patientenkollektiv zeigte eine deutliche Prävalenz des weiblichen Geschlechts (90%), das mittlere Alter betrug 31,4±12,0 Jahre und die Hypertoniedauer 3,2±4,0 Jahre. 4 der 10 Patienten wiesen Stenosen einer und 6 Stenosen bzw. Verschlüsse beider Nierenarterien auf. 2 (20%) Patientinnen zeigten neben fibromuskulären Umbauprozessen der Nierenarterien eine abdonale Coarctatio aortae. Andere Körperarterien waren mit abnehmender Häufigkeit wie folgt befallen: Arteria mesenterica superior (50%), Arteria subclavia und/oder Truncus brachiocephalicus (40%), Arteriae carotides und/oder deren Äste (30%), Truncus coeliacus (30%), Arterien der Beckenstrombahn (30%), Arteriae vertebrales (10%) und Arteria mesenterica inferior (10%). Im Vordergrund der klinischen Symptomatik stand bei 8 der 10 Patienten die Hypertonie. Beschwerden von seiten extrarenaler Gefäßveränderungen waren in diesen Fällen bei Diagnosestellung gering. In 2 Fällen mit Befall von 2 bzw. aller 3 Intestinalgefäße bestand eine Angina abdominalis. 2 Patientinnen mit Stenosen der Beckengefäße zeigten eine Claudicatio intermittens, während Stenosen bzw. Verschlüsse im Subclaviabereich nur bei starker Belastung zu Claudicationsbeschwerden führten und deshalb über einen längeren Zeitpunkt unerkannt blieben. Eine Patientin mit Verschlüssen der Arteriae carotides internae hatte zweimal einen cerebralen Insult durchgemacht. Eine seitengetrennte Bestimmung der Plasma-Renin-Aktivität im Nierenvenenblut wurde bei 7 der 10 Patienten durchgeführt. Dabei zeigten 4 dieser 7 Fälle entweder unter Ausgangsbedingungen oder 15 bzw. 30 min nach intravenöser Stimulation mit 40 mg Furosemid einen signifikanten Seitenunterschied (≧ 1,5). Bei 5 der 10 Patienten wurde eine rekonstruktive Gefäßoperation an den Nierenarterien und bei einem Patienten ein solcher nur an den Intestinalarterien vorgenommen; dabei zeigte nur einer der 5 an den Nierenarterien operierten Fälle eine Heilung. Bei 3 der 5 medikamentös behandelten Patienten ließ sich eine Blutdrucknormalisierung durch Antihypertensiva erzielen. Unsere Ergebnisse zeigen, daß bei Patienten mit fibromuskulär bedingter Nierenarterienstenose verschiedenste Körperarterien mitbeteiligt sein können, am häufigsten jedoch die Arteria mesenterica superior. Bei 2 der 10 Patienten fand sich neben der renovaskulären Hypertonie eine Coarctatio aortae. Wegen des schlechten Operationserfolges sollte zunächst der Versuch einer medikamentösen Blutdruckeinstellung unternommen werden. Wegen des hohen Anteils doppelseitiger Nierenarterienstenosen hat die seitengetrennte Bestimmung der Plasma-Renin-Aktivität im Nierenvenenblut nur eine beschränkte Aussagekraft.
    Notes: Summary In the present study 10 patients with renovascular hypertension due to fibromuscular hyperplasia and fibromuscular lesions of extrarenal arteries were investigated. The 10 patients were predominantly female (90%), showed a mean age of 31.4±12.0 years and a mean duration of hypertension of 3.2±4.0 years. Four of the 10 patients (40%) showed unilateral and six (60%) bilateral stenosis or occlusions of the renal arteries. In two (20%) cases a combination of renal artery stenosis and coarctation of the abdominal aorta was observed. Other extrarenal arteries were affected as follows: mesenteric superior artery (50%), subclavian artery and/or arteria anonyma (40%), carotid arteries and/ or their branches (30%), vertebral arteries (10%), and mesenteric inferior artery (10%). In eight of the 10 patients the most prominent clinical symptom was hypertension. Clinical symptoms from extrarenal artery stenoses or occlusions were mild. Two patients with fibromuscular lesions of two and three intestinal arteries, respectively, suffered from angina abdominalis. In two cases with stenoses of the iliacal arteries intermittent claudicatio was observed, whereas involvement of the subclavian artery was associated with only mild symptoms. One patient with occlusions of both internal carotid arteries had two episodes of cerebrovascular ischemia. Plasma renin activity was determined in both renal veins in seven of the 10 patients (70%). Four of the seven patients (57%) showed a PRA-ratio of ≧1.5 either under basal conditions or 15 and/or 30 min after i.v. stimulation with 40 mg furosemide. Only one of the five patients with revascularization operations was cured postoperatively. In one patient only the intestinal arteries were operated. Three of five cases treated with various antihypertensive drugs were normotensive. Our results show that in patients with renovascular hypertension due to fibromuscular hyperplasia extrarenal arteries may be frequently affected. The most frequent site of extrarenal lesions was the mesenteric superior artery. In two of the 10 patients renovascular hypertension was combined with a coarctation of the abdominal aorta. In this study the effect of reconstructive renovascular surgery was insufficient. Thus, these cases should first be treated with antihypertensive drugs. The diagnostic validity of renal venous renin activity was limited because of the high percentage of bilateral renovascular lesions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Primärer Aldosteronismus ; Aldosteron ; Nebenniere ; Primary aldosteronism ; Aldosterone ; Adrenal gland
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The diagnostic validity of adrenal isotopic scanning, adrenal venous aldosterone, adrenal phlebography and computed abdominal tomography (CT) was studied in 44 patients with primary aldosteronism. In all patients the diagnosis was confirmed by surgery (unilateral adrenal adenoman=32, bilateral adrenal hyperplasian=12). Both adrenal scintiscan, adrenal venous aldosterone and CT allowed in a comparable high percentage of patients (71%) the exact classification of the adrenal lesion(s), whereas adrenal phlebography could distinguish adenoma from hyperplasia in 57%. Marked differences between the lateralization procedures, however, were observed in predicting incorrect preoperative identification: adrenal scintiscan 29%, adrenal venous aldosterone 3%, adrenal venography 6% and CT 0%. Finally, the percentage of patients in whom no differentation between the two main subgroups of primary aldosteronism could be obtained varied between 0% with adrenal isotopic scanning and 37% with adrenal phlebography (CT 29% and adrenal venous aldosterone 26%). Both scientiscan and adrenal venous aldosterone were not improved by the administration of dexamethasone. Our findings document that adrenal venous aldosterone determinations, adrenal isotopic scanning and computed tomography are equally valid in differentiating unilateral adenoma from bilateral adrenal hyperplasia in primary aldosteronism. However, adrenal scientiscan is hampered by a relative high percentage of incorrect results independant whether dexamethasone was used or not. Contrary, adrenal venous aldosterone and computed tomography seemed to have no or only a minor risk in assuming an incorrect classification of the adrenal lesion(s).
    Notes: Zusammenfassung Bei 44 Patienten mit primärem Aldosteronismus wurde die diagnostische Wertigkeit der seitengetrennten Aldosteronbestimmung im Nebennierenvenenblut, der Nebennierenphlebographie, der Nebennierenszintigraphie sowie der Computer-Tomographie untersucht. Bei allen Patienten wurde die Diagnose chirurgisch gesichert bzw. bestätigt (unilaterales Nebennierenrindenadenomn=32, bilaterale Nebennierenrindenhyperplasien=12). Sowohl die seitengetrennte Aldosteronbestimmung im Nebennierenvenenblut als auch die Nebennierenszintigraphie und die Computer-Tomographie erlaubten in einem vergleichbar hohen Prozentsatz (71%) die exakte Klassifizierung der Nebennierenrindenläsion(en), während die Nebennierenphlebographie in etwa 57% zwischen unilateralem Adenom und bilateraler Hyperplasie unterscheiden konnte. Deutliche Unterschiede ergaben sich jedoch in bezug auf eine inkorrekte präoperative Differenzierung: Nebennierenszintigraphie 29%, Nebennierenvenenaldosteron 3%, Nebennierenphlebographie 6% und Computer-Tomographie 0%. Der Prozentsatz der Patienten, bei denen aufgrund der Untersuchung keine Differenzierung zwischen den beiden Hauptgruppen des primären Aldosteronismus getroffen werden konnte, schwankte zwischen 0% bei Szintigraphie und 37% bei der Phlebographie (Nebennierenvenenaldosteron 26% und Computer-Tomographie 29%). Die Aussagefähigkeit sowohl der Szintigraphie als auch der Aldosteronbestimmung im Nebennierenvenenblut konnte durch die zusätzliche Gabe von Dexamethason nicht verbessert werden. Unsere Ergebnisse zeigen, daß beim primären Aldosteronismus die Aldosteronbestimmung im Nebennierenvenenblut, die Nebennierenszintigraphie sowie die Computer-Tomographie in ihrer diagnostischen Wertigkeit zur Differenzierung zwischen unilateralem Adenom und bilateraler Hyperplasie vergleichbar gut sind. Die Nebennierenszintigraphie ist jedoch durch einen relativ hohen Prozentsatz an falscher Klassifizierung der Nebennierenrindenläsion(en) belastet. Demgegenüber scheint sowohl die Aldosteronbestimmung im Nebennierenvenenblut als auch die Computer-Tomographie nur ein geringes Risiko an inkorrekter Differenzierung zwischen Adenom und Hyperplasie zu besitzen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Journal of agricultural and food chemistry 16 (1968), S. 500-504 
    ISSN: 1520-5118
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Journal of agricultural and food chemistry 6 (1958), S. 39-41 
    ISSN: 1520-5118
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1476-4687
    Source: Nature Archives 1869 - 2009
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Notes: [Auszug] If kallikrein is the in vivo activator of prorenin, a negative correlation between kallikrein (urinary or plasma) and the proportion of prorenin (prorenin/total renin) may be expected. In 13 normal human volunteers, urinary kallikrein excretion and plasma prekallikrein concentration were correlated ...
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International journal of legal medicine 61 (1968), S. 148-152 
    ISSN: 1437-1596
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Summary An A3 blood sample did not react to extracts containing anti-Ahel. These extracts were produced from the protein gland of Helix pomatia. Other samples of the special type A 3 w showed a stronger reaction, however. The different reactions are to be taken from the table.
    Notes: Zusammenfassung A3-Blutkörperchen reagieren mit Extrakten von Drüsen aus Helix pomatia entweder nicht oder nur sehr schwach, A2-Zellen reagieren oft stärker mit Anti-Ahel als A1-Zellen. Bei allen Versuchen zeigten sich geringe Unterschiede gegenüber dem Anti-Ahel aus Helix hortensis. Abschließend werden grundsätzliche Betrachtungen zur Immunchemie der A-Untergruppen angestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of nutrition 22 (1983), S. 241-254 
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: Krankenernährung ; Organisation der Krankenernährung ; Ernährungsdiagnostik ; Ernährungskonzepte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Hospital diet is an essential part of modern therapy in all medical departments. It comprises both the so-called normal diets which are prepared according to modern nutritional knowledge, dietetic foods and the various forms of artificial nutrition (nutrient-defined and chemically defined diets, parenteral and combined nutrition, i.e. enterai and parenteral nutrition). The integration of nutritional therapeutic problems into the treatment of patients requires optimal scientific and practical forms of organisation of nutrition in the clinic. For that purpose, cooperation of clinical, technical, economic and pedagogic divisions is of prime importance. The organisation of patient nutrition in the St. Georg District Hospital in Leipzig is described as a feasible model.
    Notes: Zusammenfassung Die Krankenernährung ist ein wesentlicher Bestandteil einer modernen Therapie aller medizinischen Fachbereiche. Sie umfaßt sowohl die sogenannten Normalkostformen, die nach modernen ernährungswissenschaftlichen Kenntnissen hergestellt werden, die Diätkost und die verschiedenen Formen der künstlichen Ernährung (nährstoffdefinierte — und chemisch definierte Diäten, parenterale und Kombinationsernährung, d. h. enterai und parenteral). Die Einbeziehung der ernährungstherapeutischen Prinzipien in den Behandlungsplan der Patienten erfordert wissenschaftlich und praktisch optimale Organitionsformen der Krankenernährung. Dafür ist die Zusammenarbeit klinischer, technisch-wirtschaftlicher und pädagogischer Disziplinen Voraussetzung. Als praktikables Modell wird die Organisation der Krankenernährung im Bezirkskrankenhaus St. Georg Leipzig beschrieben.
    Type of Medium: Electronic Resource
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