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    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Jejuno-ileal bypass ; Extreme obesity ; Mineral metabolism ; Jejuno-ilealer Bypass ; extreme Fettsucht ; Mineralstoffwechsel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei morbider Adipositas wurde der Einfluß der jejuno-ilealen Bypass-Operation auf den Mineralstoffwechsel untersucht. Mit postoperativer oraler Calcium- und Kalium-Substitution blieben 2 und 5 Jahre nach Bypass-Operation im Serum die Calcium-Fraktionen, Parathormon, Phosphat, Kalium und der Knochenmineralgehalt unverändert, während Serum-Magnesium abfiel. Serum-25-Hydroxyvitamin D war bereits präoperativ niedrig und blieb so postoperativ. Nach der Operation stieg die Urinausscheidung von Oxalat bis in den oberen Normbereich an, während diejenige von Calcium, Magnesium und Citrat stark abfiel. Das Aktivitätsprodukt von Calciumoxalat im Urin blieb unverändert, während das von Brushit abfiel. Da diese Veränderungen im Urin aller Patienten nachweisbar waren, bleiben die Ursachen der postoperativen Steinbildung bei 4 von 19 Patienten zur Zeit unklar. Wir folgern, daß die Empfehlung zur präzisen oralen Calcium-Substitution nach jejuno-ilealem Bypass gerechtfertigt erscheint, weil dadurch langfristige ernste Störungen des Calcium-Stoffwechsels vermieden, außerdem die intestinale Oxalat-Absorption reduziert werden.
    Notes: Summary The influence of jejuno-ileal bypass surgery on mineral metabolism was studied in patients with morbid obesity before operation, and 2 and 5 years after-wards. When calcium and potassium were orally substituted post-operatively, in serum calcium fractions, parathyroid hormone, phosphate, potassium and the bone mineral content remained unchanged, while serum magnesium decreased. Serum 25-hydroxyvitamin D was already low before bypass operation, and did not change thereafter. Post-operatively, the urinary excretion of oxalate rose into the upper normal range, while that of calcium, magnesium and citrate was markedly reduced. The urinary activity product of calcium oxalate rose slightly, but that of brushite decreased. Since these changes were manifest in the urine of all patients, the reasons for the post-operative formation of renal stones in 4 of 19 patients remain unclear at the moment. We conclude that the recommendation for precise oral calcium substitution after jejuno-ileal bypass operation seems justified in order to avoid serious disturbances of calcium metabolism in the long term, and to reduce intestinal oxalate absorption.
    Type of Medium: Electronic Resource
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