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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Hernioplastie ; Wundinstillation ; Bupivacain ; Postoperative Schmerztherapie ; Kinderchirurgie ; Key words Hernioplasty ; Wound instillation ; Bupivacaine ; Postoperative pain therapy ; Pediatric surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Wound instillation seems to be an easy and preferable way to achieve postoperative analgesia in pediatric hernioplasty. This prospective, randomized and double-blinded pilot-study was initiated to gain preliminary information in order to define the appropriate concentration of local anaesthetic for efficient posthernioplastic analgesia. Method: 29 children aged 3.1 to 13.7 (5.25 (3.8–8.2) years were randomly assigned to receive either 0.2 ml/kg bupivacaine 0.125% (n = 10), bupivacaine 0.25% (n = 10) or bupivacaine 0.5% (n = 9). The local anesthetic (LA) was instillated intraoperatively before wound closure above the external oblique muscle and below Scarpa’s fascia. After entering the post-anesthetic care unit (PACU) pain was assessed by a trained nurse using the linear analogue pain scale (LAPS) in intervals of 15 min. Patients were observed in the PACU for 30–60 min. Pain was further evaluated for 5.5(3–6) h in the ward every hour. In day-only patients the parents were contacted 24 h postoperatively to obtain additional information. Results: From the beginning of the observation period the 0.5% group tended to have less pain than the others in the PACU. The 0.125% and 0.25% group required earlier supplementary analgetics. In addition, the 0.5% group needed once (1/9) supplementary analgesics, the 0.25% group five times (5/10) and the 0.125% group six times (6/10). None of these results is statistically significant, though they appear to be clinically relevant. Discussion: Wound instillation with 0.2 ml of bupivacaine 0.5% seems to be easy to perform, safe and efficient in controlling posthernioplastic pain. Because of the small numbers of patients included however, no statistically significant differences were observed between the groups. Neither in the LAPS on arrival and observation at the PACU nor in the need for supplementary analgesics. Despite lacking significance the clinical impression suggests a difference to be validated by larger studies. Our data implies that wound instillation with 0.2 ml/kg bupivacaine 0.5% should be regarded for routine usage.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Nach Operation einer Hernia inguinalis mit oder ohne Hydrozele wurde eine Wundinstillation mit jeweils 0,2 mg/kg Bupivacain 0,125, 0,25 oder 0,5% durchgeführt, um die benötigte Konzentration an lokalem Betäubungsmittel für eine suffiziente postoperative Analgesie zu ermitteln. Methodik: 29 Kinder im Alter von 3–13 Jahren wurden in diese prospektive, randomisierte Doppelblindstudie aufgenommen. Ergebnisse: Nach Gabe von 0,5% Bupivacain zeigten die Patienten postoperativ zwar später und weniger Bedarf an zusätzlichem Schmerzmittel (Paracetamol supp.) als bei Verwendung von Bupivacain 0,125 oder 0,25% mit p = 0,71 wurde jedoch keine Signifikanz erreicht. Aufgrund einer effizienten Schmerztherapie mit peripheren Analgetika veränderten sich die mittels einer linearen analogen Schmerzskala (LAPS) beurteilten Schmerzwerte der Patienten im Verlauf zumeist gleichartig. Eine stärkere analgetische Potenz von Bupivacain 0,5% gegenüber den geringeren Konzentrationen deutet sich an, durch die geringen Fallzahlen (pro Gruppe 9–10 Patienten) ist sie nicht signifikant. Schlußfolgerung: Die Wundinstillation ist sicher, technisch einfach und effektiv. Nach Bestätigung im Rahmen von größeren Folgestudien sollte sie sich als Alternative zu invasiveren Verfahren in der postoperativen Schmerztherapie etablieren können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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