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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Hernioplastie ; Wundinstillation ; Bupivacain ; Postoperative Schmerztherapie ; Kinderchirurgie ; Key words Hernioplasty ; Wound instillation ; Bupivacaine ; Postoperative pain therapy ; Pediatric surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Wound instillation seems to be an easy and preferable way to achieve postoperative analgesia in pediatric hernioplasty. This prospective, randomized and double-blinded pilot-study was initiated to gain preliminary information in order to define the appropriate concentration of local anaesthetic for efficient posthernioplastic analgesia. Method: 29 children aged 3.1 to 13.7 (5.25 (3.8–8.2) years were randomly assigned to receive either 0.2 ml/kg bupivacaine 0.125% (n = 10), bupivacaine 0.25% (n = 10) or bupivacaine 0.5% (n = 9). The local anesthetic (LA) was instillated intraoperatively before wound closure above the external oblique muscle and below Scarpa’s fascia. After entering the post-anesthetic care unit (PACU) pain was assessed by a trained nurse using the linear analogue pain scale (LAPS) in intervals of 15 min. Patients were observed in the PACU for 30–60 min. Pain was further evaluated for 5.5(3–6) h in the ward every hour. In day-only patients the parents were contacted 24 h postoperatively to obtain additional information. Results: From the beginning of the observation period the 0.5% group tended to have less pain than the others in the PACU. The 0.125% and 0.25% group required earlier supplementary analgetics. In addition, the 0.5% group needed once (1/9) supplementary analgesics, the 0.25% group five times (5/10) and the 0.125% group six times (6/10). None of these results is statistically significant, though they appear to be clinically relevant. Discussion: Wound instillation with 0.2 ml of bupivacaine 0.5% seems to be easy to perform, safe and efficient in controlling posthernioplastic pain. Because of the small numbers of patients included however, no statistically significant differences were observed between the groups. Neither in the LAPS on arrival and observation at the PACU nor in the need for supplementary analgesics. Despite lacking significance the clinical impression suggests a difference to be validated by larger studies. Our data implies that wound instillation with 0.2 ml/kg bupivacaine 0.5% should be regarded for routine usage.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Nach Operation einer Hernia inguinalis mit oder ohne Hydrozele wurde eine Wundinstillation mit jeweils 0,2 mg/kg Bupivacain 0,125, 0,25 oder 0,5% durchgeführt, um die benötigte Konzentration an lokalem Betäubungsmittel für eine suffiziente postoperative Analgesie zu ermitteln. Methodik: 29 Kinder im Alter von 3–13 Jahren wurden in diese prospektive, randomisierte Doppelblindstudie aufgenommen. Ergebnisse: Nach Gabe von 0,5% Bupivacain zeigten die Patienten postoperativ zwar später und weniger Bedarf an zusätzlichem Schmerzmittel (Paracetamol supp.) als bei Verwendung von Bupivacain 0,125 oder 0,25% mit p = 0,71 wurde jedoch keine Signifikanz erreicht. Aufgrund einer effizienten Schmerztherapie mit peripheren Analgetika veränderten sich die mittels einer linearen analogen Schmerzskala (LAPS) beurteilten Schmerzwerte der Patienten im Verlauf zumeist gleichartig. Eine stärkere analgetische Potenz von Bupivacain 0,5% gegenüber den geringeren Konzentrationen deutet sich an, durch die geringen Fallzahlen (pro Gruppe 9–10 Patienten) ist sie nicht signifikant. Schlußfolgerung: Die Wundinstillation ist sicher, technisch einfach und effektiv. Nach Bestätigung im Rahmen von größeren Folgestudien sollte sie sich als Alternative zu invasiveren Verfahren in der postoperativen Schmerztherapie etablieren können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Pulmonary hypertension – prostacyclin – aerosol – evaluation – postoperative ; Schlüsselwörter Pulmonale Hypertension – Prostazyklin – Aerosol – Evaluation – postoperativ
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Hintergrund: Inhalatives Stickmonoxyd (NO) wirkt selektiv auf den pulmonalen Gefäßwiderstand und wird bei der Therapie von Patienten mit pulmonaler Hypertension (PHT) eingesetzt, jedoch mit hohem apparativem Aufwand und nicht immer erfolgreich („non‐responder”). Wir evaluierten die Wirksamkeit von aerosolisiertem Prostazyklin (aePGI2) als therapeutische Alternative zu NO. Patienten und Methodik:Bei einer Herzkatheteruntersuchung wurde mittels NO und aePGI2 die pulmonale Vasoreagibilität von Patienten mit intrakardialen Shuntvitien und Eisenmengen‐Reaktion (Gruppe 1a, n = 30) und Patienten mit primärer und postoperativer PHT (Gruppe 1b, n = 13) untersucht; unmittelbar postoperativ wurde auf der Intensivstation aePGI2 im Vergleich zu NO bei postoperativer PHT eingesetzt (Gruppe 2, n = 6). Ergebnisse:Der Lungengefäßwiderstand konnte signifikant gesenkt werden (Gruppe 1a: von 91 % des Systemwiderstandes auf 58 % mit NO bzw. 53 % mit aePGI2; Gruppe 1b: von 20,2 Wood Units * m2 auf 13,4 bzw. 11,3; Gruppe 2: von 24,9 Wood Units * m2 auf 13,4 bzw. 11,3; Gruppe 2: von 24,9 Wood Units * m2 auf 10,5 bzw. 9,5), der Herzminutenvolumen‐Index erhöhte sich (Gruppe 1b: von 2,96 auf 3,55 und 3,96 l/min * m2, Gruppe 2: von 1,57 auf 1,89 und 2,00 l/min * m2). Schlußfolgerung: Der kurzfristige Einsatz von aePGI2zeigt eine mit NO vergleichbare selektive pulmonale Vasodilatation und erscheint bei entsprechendem umfassendem Monitoring zur akuten Behandlung von pulmonalhypertensiven Zuständen vertretbar.
    Notes: Summary Background: Inhaled nitric oxide (NO) has been shown to selectively lower pulmonary vascular resistance and is applied in patients with pulmonary hypertension (PHT). However, application and monitoring is complex and not always successful („non‐responders”). We evaluated the effect of aerolized prostacyclin (aePGI2) as a therapeutic alternate to NO. Patients and methods: aePGI2 and NO were applied to patients with different causes of pulmonary hypertension (Group 1a: preoperative patients with intracardiac shunting defects and Eisenmenger's disease, n = 30; Group 1b: patients with primary or postoperative PHT, n = 13; Group 2: PHT immediately following surgery for congenital heart disease, n = 6). Results: Pulmonary vascular resistance could be lowered significantly (Group 1a: from 91 % of systemic vascular resistance to 58 % with NO and 53 % with aePGI2; Group 1b: from 20.2 Wood Units * m2 to 13.4 and 11.3; Group 2: from 24.9 Wood Units * m2 to 9.5 and 10.5); cardiac index increased (Group 1b: 2.96 to 3.55 and 3.96l/min * m2, Group 2: from 1,57 to 1,89 and 2.00l/min * m2). Conclusions: The short‐term application of aePGI2shows a selective pulmonary vasodilation similar to NO. Given adequate monitoring, aePGI2 appears to be useful for the acute treatment of PHT.
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