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  • 1
    Schlagwort(e): Forschungsbericht
    Materialart: Online-Ressource
    Seiten: Online-Ressource (49 S., 5,30 MB)
    Serie: FAT-Schriftenreihe 112
    Sprache: Deutsch , Englisch
    Anmerkung: Auch als gedr. Ausg. vorhanden , Systemvoraussetzungen: Acrobat reader.
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 686 (1993), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Allgemeine Naturwissenschaft
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 623 (1991), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Allgemeine Naturwissenschaft
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 300 (1977), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Allgemeine Naturwissenschaft
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 36 (1991), S. 137-146 
    ISSN: 1420-911X
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Résumé Alors que du temps de Robert Koch, les maladies infectieuses étaient les principaux déterminants de la morbidité et de la mortalité, la mort et la souffrance sont aujourd'hui causées le plus souvent par des maladies non transmissibles. Ces dernières ont la caractéristique d'être la conséquence de notre propre style de vie, en particulier l'usage du tabac et les excès alimentaires. En étant attentifs à la nature, nous pouvons identifier les facteurs de risque des cancers, explorer leur mécanisme d'action, et mettre en place des stratégies préventives permettant leur réduction ou leur modification: en somme, on peut diminuer l'incidence des maladies et la mortalité. Un exemple du rôle de la surcharge métabolique dans la carcinogenèse est l'effet de la surconsommation de graisses alimentaires sur le développment et la progression du cancer du sein. La pathogenèse générale du cancer, les risques associés avec les surcharges métaboliques sont comparés aux conséquences d'une sous-consommation. Pour augmenter l'impact de la médecine préventive audelà de l'éducation alimentaire en Allemagne, nous recommandons que a) chaque faculté de médecine ait un départment de médecine préventive actif dans les domaines de l'épidémiologie et la promotion de la santé, b) tous les écoliers devraient avoir dès le début de leur scolarité une éducation sanitaire globale, dont l'enseignement serait coordonné par un spécialiste de l'éducation à la santé.
    Kurzfassung: Zusammenfassung Zur Zeit von Robert Koch waren Infektionskrankheiten die Hauptverursacher der Morbidität und Mortalität; heute sind Krankheiten und Todesfälle vorwiegend durch nicht übertragbare Krankheiten verursacht. Charakteristisch für solche Krankheiten ist, dass sie die Konsequenz des eigenen Lebensstiles darstellen z.B. Tabakgebrauch, Fehlernährung. Indem wir in einem „listening to nature” auf die Signale unseres Körpers achten, können wir die Risikofaktoren für die verschiedenen Arten von Krebskrankheiten aufspüren und identifizieren und ihren Wirkungsmechanismus erforschen. Wir werden Strategien zur Prävention entwickeln können, die diese Risikofaktoren vermindern oder verändern und somit zur Senkung der Inzidenz und der Mortalitätsrate beitragen. Welche Rolle eine Stoffwechsel-Überbelastung im Krankheitsverlauf eines Karzinomes haben kann, zeigt das Beispiel einer übermässig fetthaltigen Ernährung auf die Entwicklung und den Krankheitsverlauf bei Brustkrebs. Zum Verlauf einer Krebskrankheit im allgemeinen lässt sich feststellen, dass jene Risikofaktoren, die mit einer Stoffwechselüberbelastung assoziiert sind, sich stark von solchen unterscheiden, welche Expositionen mit geringen Schadstoffmengen haben. Um in Deutschland den Einfluss der Präventivmedizin zu verstärken und zwar über eine Ausbildung in Ernährungslehre hinausgehend, empfehlen wir, dass a) jede medizinische Ausbildungsstätte eine Abteilung „Präventivmedizin” mit dem Schwerpunkt Epidemiologie und Gesundheitsförderung hat und dass b) alle Schulen vom ersten Schuljahr an eine umfassende Einführung in ein Gesundheitsprogramm anbieten, welches durch einen Spezialisten koordiniert wird.
    Notizen: Abstract Unlike the days of Robert Koch when infectious diseases were the principal contributors to morbidity and mortality, today's illness and death are most often caused by noncommunicable diseases that have the special characteristics of resulting largely from one's own lifestyle, especially tobacco use and nutritional excesses. By “listening to nature”, we can detect and identify risk factors for various types of cancer, explore their mechanisms of action, and execute preventive strategies leading to their reduction or modification, thereby, decreasing the incidence and mortality of disease. An example of the role of metabolic overload in carcinogenesis is the impact of an excessive intake of dietary fat on the development and progression of breast cancer. For the general pathogenesis of cancer, the risks associated with metabolic overloads are contrasted with those of low-level exposures. To broaden the impact of preventive medicine beyond factorial nutritional education in Germany, we recommend that (a) every medical school have a department of preventive medicine with emphasis on epidemiology and health promotion, and (b) all schools beginning in first grade have a comprehensive school health education program coordinated by a fulltime health education teacher.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 39 (1994), S. 267-272 
    ISSN: 1420-911X
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Diese Arbeit befasst sich mit der wohlbekannten Tatsache, dass manche der derzeitigen Krankheiten mit Lebensgewohnheiten in Verbindung stehen, die Ihren Ursprung in der Kindheit haben. Es ist unbestreitbar von grossem Wert, die Mechanismen einer Krankheitsentstehung zu verstehen. Die Geschichte der Medizin hat uns aber gezeigt, dass präventive Massnahmen angewendet werden können, lange bevor die Pathogenese bekannt ist. Die grössten Hindernisse in der Prävention sind, die illusion der Unsterblichkeit, die Tatsache, dass die meisten unter uns nicht bereit sind, auf Annehmlichkeiten zu verzichten zugunsten eines potentiellen zukünftigen Gewinnes, und dass für die medizinischen Berufsleute die Prävention finanziell weniger attraktiv ist als die kurative Tätigkeit. Spitäler, Ärzte, Eltern und die Schule, sie alle können dazu beitragen, gesunde Lebensgewohnheiten aufzuwerten. Wir legen hier besonderes Gewicht auf eine frühe, umfassende Gesundheitserziehung in der Schule. Dieser soll ebensoviel Bedeutung zukommen wie anderen Lehraufträgen, denn eine gesunde Lebensweise fördert die körperliche und psychische Entwicklung des Kindes und trägt so zu einer zukünftigen produktiveren Gesellschaft bei.
    Kurzfassung: Résumé Cet article reprend l'évidence bien connue que plusieurs de nos maladies actuelles sont liées à des habitudes de vie dont l'orgine remonte à l'enfance. Bien que la compréhension des mécanismes d'une maladie soit d'un intérêt manifeste, l'histoire de la médecine a montré que des mesures préventives peuvent être appliquées bien avant que la pathogenèse d'une affection soit explicitée. Les plus grands obstacles à la médecine préventive pour l'individu moyen sont l'illusion d'immortalité, le fait qu'aucun de nous ne sacrifie volontiers quelque chose d'agréable pour un bénéfice potentiel et futur et le fait que la médecine préventive ne soit pas aussi rémunératrice que la pratique thérapeutique pour les professionnels de la santé. Les hôpitaux, les médecins, les parents et l'école peuvent tous contribuer à promouvoir des habitudes de vie saines. Nous mettons ici l'accent sur une éducation à la santé précoce dans la scolarité et proposons vivement que de tels efforts éducationnels soient traités à égalité avec l'enseignement d'autres matières. En effet, des habitudes de vie saines influencent le dévelopment tant physique que mental des enfants et contribuent ainsi à une société plus productive dans le futur.
    Notizen: Summary This paper reviews the well-known evidence that many of our diseases today relate to lifestyle practices that have their beginning in childhood. While mechanistic understanding of a disease is of obvious value, the history of medicine has shown that preventive measures can be applied long before the pathogenesis of a disease is understood. The greatest obstacle to preventive medicine for the average person is the illusion of immortality and that each of us does not readily make a sacrifice of something pleasurable for a potential benefit in the future, and that for health professionals preventive medicine is not as economically rewarding as therapeutic practice. Hospitals, physicians, parents, and schools can all contribute to enhancing healthy lifestyle practices. We place here particular emphasis on early comprehensive school health education and strongly suggest that such educational efforts must be on par with the teaching of other subjects since good healthy habits strongly affect both children's physical and mental development and thus contribute to a more productive future society.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Cancer causes & control 4 (1993), S. 123-132 
    ISSN: 1573-7225
    Schlagwort(e): Alcohol ; body mass index ; dietary factors ; esophageal cancer ; gastric cancer ; smoking ; United States
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Little is known about the etiology of adenocarcinoma of the distal esophagus/cardia, a cancer which has increased in incidence in the United States over the last two decades. We analyzed data on smoking, alcohol use, dietary intake, and other factors obtained from 173 hospitalized males with adenocarcinoma of the distal esophagus/cardia (cases) and 4,544 hospitalized males with diseases not related to smoking and of other organ systems than the gastrointestinal tract (controls). Cases of squamous cell carcinoma of the esophagus (n=136) and adenocarcinoma of the distal stomach (n=122) were included as separate case groups. All subjects were interviewed in 28 hospitals in eight cities in the US between 1981 and 1990. After adjustment for covariates, the odds ratio (OR) for adenocarcinoma of the distal esophagus/cardia for current smokers was 2.3 (95 percent confidence interval [CI]=1.4–3.9) and that for ex-smokers was 1.9 (CI=1.2–3.0) relative to never-smokers. The OR for drinkers of four or more ounces of whiskey-equivalents of alcohol per day (relative to those consuming less than one drink per week) was 2.3 (CI=1.3–4.3). Intakes of total fat and vitamin A from animal sources were significant risk factors and fiber intake was associated inversely with adenocarcinoma of the distal esophagus/cardia. Although the number of female cases of adenocarcinoma of the distal esophagus/cardia was small (n=21), significant associations were observed for smoking and alcohol.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 8
    ISSN: 1573-7217
    Schlagwort(e): adjuvant treatment ; body weight ; dietary fat reduction ; nutritional disorders
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract To evaluate the feasibility of using a reduction in dietary fat intake as a component of treatment regimens for patients with resected breast cancer, a multi-disciplinary cooperative group protocol was developed. Females 50 to 75 years of age with stage II breast cancer who completed primary local therapy were eligible for randomization to a Control Dietary Group in which dietary fat intake was to remain unchanged from baseline level (at approximately 38% of calories derived from fat) and an Intensive Intervention Dietary Group designed to reduce dietary fat intake. Both Dietary Groups were given tamoxifen 20 mg/day. To facilitate early experience with dietary regimen delivery, patients entered during an initial pilot phase could receive any chemotherapy and/or hormonal treatment. A prerandomization nutrition ‘run-in’ of clinically eligible patients assessed adherence to nutrition data collection procedures and screened patients for nutrition eligibility criteria. Of 59 patients beginning ‘run-in’, 49 were randomized and, at present, 32 have completed at least three months follow-up. The change in dietary fat intake (as assessed by Four Day Food Records) seen in both arms is outlined below.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 9
    ISSN: 1573-7217
    Schlagwort(e): dietary fat ; breast cancer recurrence ; linoleic acid
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Management of localized breast cancer now commonly involves a breast-sparing approach combined with systemic adjuvant therapy resulting in improved cosmetic results and patient survival. Reducing dietary fat intake represents a conceptually new approach to further improve outcome of patients with resected breast cancer. The rationale supporting evaluation of dietary fat reduction in the management of patients with localized breast cancer is based on: (1) epidemiologic observations (along with biochemical and hormonal correlates) of major differences in stage-by-stage survival of patients with localized breast cancer comparing outcome in countries with low fat (Japan) versus high fat (U.S.A.) dietary intakes; (2) relationships between dietary fat intake and factors prognostic of clinical outcome in patients with established breast cancer; (3) effects of weight gain (especially that associated with adjuvant chemotherapy) on breast cancer clinical outcome; (4)in vivo animal studies demonstrating adverse influence of increased dietary fat intake (especially linoleic acid) on growth and metastatic spread of mammary cancer; (5) direct adverse effects of increased linoleic acid on human breast cancer growthin vitro; (6) plausible mechanisms which could mediate the effects of dietary fat intake reduction on breast cancer growth and metastatic spread; (7) demonstration of adherence to dietary fat reduction regimens in ongoing clinical feasibility studies including those involving postmenopausal patients with resected breast cancer; and (8) favorable sample size requirements for definitive assessment of dietary fat intake reduction influence on breast cancer growth and metastases (using as endpoints relapse-free survival and overall survival) in postmenopausal breast cancer patients with localized disease.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 10
    ISSN: 1573-7217
    Schlagwort(e): dietary fat ; breast cancer ; estrogens
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary The purpose of the study was to determine the effect of a low-fat dietary intervention, with or without concomitant tamoxifen adjuvant therapy, on serum estrogen and sex hormone-binding globulin (SHBG) levels in postmenopausal patients with resected breast cancer. Ninety-three patients were randomized to either reduce their fat intake to 15–20% of total calories, or to a dietary control group. Serum estradiol, estrone, estrone sulfate, and SHBG concentrations were assayed at baseline, and at 6, 12, and 18 months thereafter. In 19% of patients, the preintervention serum estradiol levels were below the sensitivity of the assay (5 pg/ml). Tamoxifen had no significant effect on serum estrogen levels, but produced an elevation in SHBG. Patients with reliably quantifiable preintervention estradiol concentrations (≥ 10 pg/ml) showed a significant reduction in serum estradiol after 6 months on the low-fat diet (average, 20%; p 〈 0.005); this was sustained over the 18 month study period. Serum SHBG levels were increased by tamoxifen therapy, but were reduced significantly (p = 0.01) after 12 months on the low-fat diet in patients not receiving tamoxifen. No changes in serum estrone or estrone sulfate resulted from the dietary intervention. While the low-fat diet produced significant weight loss, patients treated with tamoxifen without dietary intervention showed a gain in body weight. These weight changes produced disruptions in the normal positive correlation between body weight and serum estrone sulfate, and the negative correlation with SHBG concentration.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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