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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: HIV ; AIDS ; AZT ; Neuropsychiatric symptoms
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Treatment of neuropsychiatric symptoms with AZT (Azidothymidine) seems to be effective in many AIDS patients. In earlier studies, 204 of 525 patients treated with AZT showed neuropsychiatric improvement. In this presentation, two patients with affective disorder and dementia are described. Both patients showed remarkable improvement of their severe psychiatric symptoms after AZT. The authors recommend treatment of AIDS-associated dementia and psychoorganic symptoms with AZT.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 38-47 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Gyrasehemmer ; Fluorquinolone ; UAW ; Risikoanalyse ; Key words Gyrase inhibitors ; Fluorquinolones ; Adverse drug reactions ; Risk analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Psychopathological and neurological adverse drug reactions (ADR) have been repeatedly reported during treatment with gyrase inhibitors (fluorquinolones). Results of earlier studies indicated a high risk for ADR especially in the elderly with high dosage medication, psychiatric history and renal dysfunction. The pathophysiological mechanisms involved in the development of adverse CNS effects are not completely understood. GABA-ergic and monoaminergic mechanisms might play a major part. In a retrospective study conducted by the authors 4189 reports of consultant psychiatric examinations were analyzed. In 29 patients the suspicion of psychopathological ADR during treatment with ofloxacin or ciprofloxacin was documented. Psychopathological findings included delirious states, paranoid, depressive and manic syndromes, agitation, sleep disturbances, sopor and stupor. In elderly patients delirious and paranoid syndromes were predominant, whereas affective disturbances occurred more often in younger patients. In most cases multiple morbidity, liver or kidney diseases, simultaneous treatment with other antibiotics and immunosuppressants, former psychiatric disorders or psychosocial stress factors were present. The results of the study, methodological problems, aspects of risk analysis and implications for medical treatment are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Psychische und neurologische unerwünschte Arzneimittelwirkungen (UAW) wurden unter Behandlung mit Gyrasehemmern (Fluorquinolone) wiederholt beschrieben. Ergebnisse früherer Untersuchungen erbrachten Hinweise dafür, daß v. a. bei alten Menschen, bei hoher Dosierung, bei psychiatrischer Vorgeschichte und bei Nierenfunktionsstörungen mit einem hohen Risiko für solche UAW zu rechnen ist. Die pathophysiologischen Mechanismen, die bei der Entstehung von unerwünschten ZNS-Effekten mitwirken, sind noch unzureichend geklärt. Eine wichtige Rolle könnten GABAerge und monoaminerge Mechanismen spielen. In einer eigenen retrospektiven Studie wurden konsiliarpsychiatrische Befunde von 4189 Patienten ausgewertet. Bei 29 Patienten wurde der Verdacht auf das Vorliegen einer psychischen unerwünschten Arzneimittelwirkung (UAW) unter Behandlung mit Ofloxacin oder Ciprofloxacin dokumentiert. Neben deliranten Syndromen wurden paranoide Syndrome, depressive und manische Bilder, Unruhezustände, Schlafstörungen sowie je ein soporöses und ein stuporöses Syndrom ermittelt. Bei älteren Patienten überwogen delirante und paranoide Syndrome, während bei jüngeren Patienten häufiger affektive Störungen auftraten. Meist lagen Multimorbidität, Leber- oder Nierenerkrankungen, gleichzeitige Behandlung mit anderen Antibiotika und Immunsuppressiva, psychiatrische Vorerkrankungen oder psychosoziale Belastungsfaktoren vor. Die Ergebnisse der Untersuchung, methodische Probleme, Aspekte der Risikoanalyse und Konsequenzen für die ärztliche Behandlungspraxis werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Psychopharmakologie ; Suizid ; Schizophrenie ; Risikofaktoren ; Psychopathologie ; Keywords Psychopharmacology ; Suicide ; Schizophrenia ; Risk facotrs ; Psychopathology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract For all 5.352 patients treated for schizophrenia at the Psychiatric Hospital of the University of Munich in 1981 and 1992, detailed routine and data processing-assisted documentations were made of the psychopharmacological therapies. Nineteen of the patients committed suicide while undergoing inpatient treatment; the control group consisted of all other patients (n=5.333). More than 77 sociodemographic and anamnestic variables as well as 195 items from the admission summaries were taken into account while comparing the groups. Furthermore, the pharmacological data were classified according to drug groups and comparison was based on the mean frequency of prescription of each group. We analyzed the mean number of prescriptions for neuroleptics, tranquilizers, and antidepressants, which were further differentiated into sedating and nonsedating types. For frequently administered drugs, mean daily doses were also compared. Bivariate analysis of the data suggests that the suicide cases presented depressive signs, symptoms, and tendencies already present on admission more frequently than with controls; the same applies to previously attempted suicides. Discriminating analysis showed that the variables “feeling of loss of feelings,“ thought insertion,”“visible depression,”“free-floating anxiety,”“suicidal tendencies,” and “previously attempted suicide” have the greatest predictive value with respect to suicide, in descending order. No differences in psychopharmacological treatment between suicides and controls were found, apart from a significantly higher percentage of antidepressive treatments and a higher mean number of antidepressant prescriptions for the suicides.
    Notes: Zusammenfassung Bei allen 5.352 im Zeitraum 1981–1992 in der Psychiatrischen Klinik der Universität München stationär aufgenommenen schizophrenen Patienten wurde systematisch sowohl eine Routinedokumentation mit dem AMDP-System als auch eine computergestützte Dokumentation der pharmakologischen Behandlung durchgeführt. 19 dieser Patienten suizidierten sich während des stationären Aufenthaltes, wobei die Kontrollgruppe aus allen übrigen Patienten gebildet wurde (n=5.333). In den Gruppenvergleich gingen alle soziodemographischen und krankheitsanamnestischen Variablen sowie alle Items des AMDP-Aufnahmebefundes ein. Ferner wurden die pharmakologischen Daten nach Medikamentengruppen zusammengefasst und hinsichtlich der Verordnungshäufigkeiten der jeweiligen Pharmakagruppen verglichen. Die bivariate Auswertung zeigte neben häufigeren Suizidversuchen in der Vorgeschichte ein bei den säteren Suizidenten bereits bei Aufnahme häufiger vorliegendes depressiv-suizidales Syndrom, wobei diskriminanzanalytisch in absteigender Reihenfolge die Variablen “Gefühl der Gefühllosigkeit”, “Gedankeneingebung”, “beobachtete Depression”, “frei flottierende Angst”, “Suizidalität” und “Suizidversuch in der Vorgeschichte” die größte prädiktive Kraft in Richtung Suizid entfalteten. Mit Ausnahme einer signifikanten Erhöhung sowohl des prozentualen Anteils der antidepressiv behandelten Patienten als auch der mittleren Anzahl der Antidepressivaverordnungen in der Suizidgruppe fanden sich keine Anhaltspunkte für eine zwischen den beiden Gruppen wesentlich differierende psychopharmakologische Behandlung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Nervenarzt 67 (1996), S. 896-904 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Alkohol ; Abhängigkeit ; Psychopathologie ; Depression ; Affektive Störungen ; Key words Alcohol ; Dependence ; Psychopathology ; Depression ; Affective disorders
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The frequent comorbidity of psychiatric disorders and alcohol dependence has raised increasing interest in the scientific literature over the last few years. Special attention has been given to the coincidence of depressive syndromes and alcohol dependence. Depressive syndromes can both precede and follow the onset of alcohol dependence. Their diagnostic classification can cause considerable problems. In clinical studies, very different prevalence rates of depressive syndromes in alcohol-dependent persons were found. The frequency of primary depressive syndromes appeared to be substantially smaller than the frequency of secondary depressive syndromes. Epidemiological studies did not point at the exceedingly high comorbidity of affective disorders and alcohol dependence. In this review article, scientific results about possible causes of depressive syndromes in alcohol-dependent persons are demonstrated; genetic and neurobiological links between depression, alcohol dependence and the possible importance of changes in serotoninergic transmission are discussed; methodological problems are described, and implications of the comorbidity problem for treatment planning are presented.
    Notes: Zusammenfassung Die häufige Komorbidität von psychischen Erkrankungen und Alkoholabhängigkeit hat in der wissenschaftlichen Literatur in den letzten Jahren zunehmende Beachtung gefunden. Fokussiert wurde dabei v. a. die Koinzidenz von depressiven Syndromen und Alkoholabhängigkeit. Depressive Syndrome können einer Alkoholabhängigkeit zeitlich vorangehen oder auch folgen. Ihre diagnostische Zuordnung kann erhebliche Probleme bereiten. In klinischen Untersuchungen wurden bei Alkoholikern sehr unterschiedliche Prävalenzraten für depressive Syndrome berichtet. Die Häufigkeit von primär depressiven Syndromen war dabei wesentlich geringer als die sekundär depressiver Syndrome. Epidemiologische Untersuchungen zeigten eine vergleichsweise niedrige Komorbiditätsrate von affektiven Störungen und Alkoholabhängigkeit. In dieser Übersichtsarbeit werden Forschungsergebnisse über mögliche Ursachen depressiver Syndrome bei Alkoholikern dargestellt, genetische und neurobiologische Querverbindungen zwischen Depression und Alkoholabhängigkeit aufgezeigt, die Bedeutung von Veränderungen im serotonergen System diskutiert, methodische Probleme erörtert und Implikationen des Komorbiditätsproblems für die Behandlungsplanung dargelegt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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