ISSN:
1433-0407
Keywords:
Schlüsselwörter Hirnstammenzephalitis
;
Bickerstaff-Enzephalitis
;
MRI
;
Key words Brainstem encephalitis
;
Bickerstaff encephalitis
;
MRI
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary We present a patient with Bickerstaff’s brainstem encephalitis in whom MR imaging correlated with the clinical findings during the course of the disease. T2-weighted MR imaging showed increased signal intensity in the medulla oblongata, upper pons, pendunculi cerebelli and the cerebellum. In the course of the disease the lesions on MRI tended to descend more caudally. No anti-GQ1b antibody titers could be detected in the acute phase of the illness. Our findings suggest that MRI is the most valuable diagnostic tool in supporting the clinical diagnosis of Bickerstaff’s brainstem encephalitis and may be helpful in the distinction between Miller Fisher syndrome and Bickerstaff’s brainstem encephalitis.
Notes:
Zusammenfassung Wir berichten über den kernspintomographisch dokumentierten Verlauf einer Bickerstaff-Enzephalitis bei einem 58jährigen Patienten. Die T2-gewichteten MR-Bilder zeigten hyperintense Läsionen in der Medulla oblongata, Brückenhaube, Pendunculi cerebelli bis ins Kleinhirn, die parallel zum klinischen Verlauf von rostral nach kaudal zunahmen und sich schließlich zurückbildeten. Anti-GQ1b-Antikörper waren im Serum nicht nachweisbar. Unseres Erachtens stellt die Kernspintomographie, auch in Abgrenzung zum Miller-Fisher-Syndrom, die wesentliche Zusatzuntersuchung bei der Diagnose der Bickerstaff-Enzephalitis dar.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001150050359
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