ISSN:
1432-055X
Keywords:
Schlüsselwörter Tramadol
;
Enantiomere
;
Postoperative Schmerztherapie
;
Wirksamkeit
;
Nebenwirkungen
;
Key words Tramadol
;
Enantiomers
;
Postoperative pain therapy
;
Efficacy
;
Side effects
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract The goal of this prospective, randomised and double-blind pilot-study was to investigate the analgesic potency and the side-effects of tramadol enantiomers in clinical practice. One hundred patients recovering from orthopaedic surgery with a postoperative pain intensity of more than 50 on a visual analogue scale 0–100 mm (Table 1) were recruited for the study. They were treated in a randomised, double-blind way with a maximal dose of 150 mg i.v. (+)-, (−)-tramadol, racemate, or 15 mg i.v. morphine or saline in the placebo group (5 groups, 20 patients each). The primary criterium of efficacy was the number of responders defined as patients with a pain reduction of at least 20 on VAS after 40 min. In case of pain, responders were allowed to continue with the double-blind drug up to six hours. The non-responders were treated with morphine as the rescue analgesic. The secondary criterium was the incidence and severity of side-effects. Six patients terminated the study prematurely. One patient was excluded because of an allergic reaction to morphine, one patient could not be treated sufficiently with morphine, four were excluded because of protocol violations. There were 8 responders in the (+)-tramadol-, 6 in the (−)-tramadol- and 6 in the racemate group, 16* (P〈0,05) in the morphine group, and 5 in the placebo group. Pain intensity after 40 min was reduced by 20 (p〈0,05), 17 (p〈0,05), 17 (p〈0,05), 36 (p〈0,01 vs placebo, p〈0,05 vs (+)-, (−)-tramadol, and racemate group) and 5 mm on the VAS in the (+)-, (−)-, (+/−)-tramadol-, morphine- and placebo-group, respectively. Thirty eight adverse events like nausea, vomiting, PCO2-increase, and urinary retention occurred in 20 patients, most frequently in the (+)-tramadol- and morphine group. Sedation was significantly less profound in the (−)-tramadol group 1–4 h postoperatively. There were no side-effect in the tramadol racemate group. The enantiomers were equal to the racemate in analgesic potency, but inferior by far to morphine. They showed more adverse events and, hence, can not be preferred to the racemate in postoperative pain therapy.
Notes:
Zusammenfassung Einleitung und Methotik: In dieser prospektiven, randomisierten, doppelblinden Plazebo-kontrollierten Studie wurden (+)- und (−)-Tramadol mit Tramadol, Morphin sowie Plazebo an 100 Patienten mit postoperativen Schmerzen verglichen. Die Gruppenstärke betrug jeweils 20 Patienten. Nach einer Aufsättigungsdosis von maximal 150 mg i.v. mit (+)-, (−)-Tramadol und Tramadol, bzw. 15 mg Morphin i.v. konnten die Patienten nach ihrem subjektiven Schmerzempfinden weitere Analgetikaboli anfordern. Ergebnise: (+)- und (−)-Tramadol sowie Tramadol hatten eine vergleichbare analgetische Wirksamkeit, die jedoch bei der gewählten Dosierung für die hohe Schmerzintensität (Eingangskriterium VAS ≥50 mm) unzureichend war. Morphin erwies sich in dieser Studie als das am schnellsten wirksame und stärkste Analgetikum. Das Nebenwirkungsprofil des (+)-Tramadol ließ sich mit dem von Morphin vergleichen – pCO2-Anstieg, Übelkeit, Erbrechen, Miktionsstörung. Patienten, die das (−)-Tramadol erhalten hatten, zeigten weniger dieser unerwünschten Ereignisse. Sie waren auch signifikant weniger sediert. In der Tramadolgruppe kamen unerwünschte Ereignisse nicht vor. Schlußfolgerung: Für keines der Enantiomere konnte innerhalb dieser Pilotstudie ein signifikanter klinischer Vorteil gegenüber dem Racemat ermittelt werden. Es erscheint daher im Rahmen der postoperativen Schmerzbehandlung nicht sinnvoll, das Tramadol durch seine Enantiomere zu ersetzen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001010050574
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