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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 22 (1966), S. 786-787 
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Zusammenfassung Es werden Versuche zur Aufklärung der Rolle der gram-negativen Bakterien im irreversiblen ischämischen Darmschock durchgeführt: Ratten erweisen sich unter dem Einfluss einer milden Form von ischämischem Darmschock keinesfalls für Endotoxemia empfindlicher als falsch operierte oder normale Tiere, die dieselben Dosen von bakteriellem Endotoxin erhalten haben. Dadurch wird die Rolle der Endotoxemia in der Pathogenese des irreversiblen Darmschocks fragwürdig.
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 36 (1980), S. 1186-1187 
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary Isolated, helically cut strips of pulmonary arteries and veins of dogs, and pulmonary arteries of rats, precontracted with norepinephrine or 5-HT exhibited potent concentration-dependent relaxations to impromidine and dimaprit (histamine H2-agonists). The occurrence of inhibitory histamine H2-receptors in the pulmonary vasculature could play a modulatory role in hypoxic pulmonary vasoconstriction.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 36 (1980), S. 1298-1299 
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary This report demonstrates that in experimental diabetes mellitus (DM) calcium uptake and its distribution is altered in rat aortic but not in portal venous smooth muscle. Results are interpreted as consequences of increased calcium binding by aortic smooth muscle in experimental DM, which could account for the hyporeactivity of alloxan diabetic rat aorta reported previously.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 36 (1980), S. 1080-1082 
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary Experiments performed on male Wistar, Long Evans and Brattleboro rats indicate that the latter strain of animals, lacking vasopressin in their posterior pituitaries, are extremely sensitive to hemorrhagic and bowel ischemic shock. Mild forms of both hemorrhagic and bowel ischemic shock, as produced in Wistar on Long Evans rats, results in marked hypotension, hemoconcentration and blockade of the reticuloendothelial system (RES) in Brattleboro animals of similar sex, age and weight. These direct findings indicate that release of endogenous vasopressin in shock syndromes may be critical in maintenance of circulatory homeostasis and RES function.
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  • 5
    ISSN: 1420-9071
    Keywords: Key words. Magnesium; Schizosaccharomyces pombe; mag-fura-2.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Abstract. Effects of extracellular magnesium ions ([Mg2+]o ) on intracellular free Mg2+ ([Mg2+]i ) and its subcellular distribution in single fission yeast cells, Schizosaccharomyces pombe, were studied with digital-imaging microscopy and an Mg2+ fluorescent probe (mag-fura-2). Using 0.44 mM [Mg2+]o , [Mg2+]i in yeast cells was 0.91±0.08 mM. Elevation of [Mg2+]o to 1.97 mM induced rapid (within 5 min) increments in [Mg2+]i (2.18±0.11 mM). Lowering [Mg2+]o to 0.06 mM, however, exerted no significant effects on [Mg2+]i (0.93±0.14 mM), at least for periods of up to 30 min. Irrespective of the [Mg2+]o used, the subcellular distribution of [Mg2+]i remained hetero geneous, i.e. where the sub-plasma membrane region 〉cytoplasm 〉nucleus. [Mg2+] in all three subcellular compartments increased significantly, two- to threefold, concomitant with [Mg2+]i when placed in 1.97 mM [Mg2+]o . We conclude that [Mg2+]i in fission yeast is maintained at a physiologic level when [Mg2+]o is low, but intracellular free Mg2+ rapidly rises when [Mg2+]o is elevated. Like most eukaryotic cells, yeast may have a Mg2+ transport system(s) which functions to maintain gradients of Mg2+ from the outside to inside the cell and among its subcellular compartments.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 26 (1970), S. 1089-1090 
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Zusammenfassung In-vitro-Versuche erwiesen, dass Magnesium-freie oder Cystein-enthaltende Krebs-Ringerlösung unterschiedlich auf vasopressininduzierte Kontraktionen an verschiedenen Blutgefässen des Hundes wirken. Zwei verschiedene Phänomene wurden beobachtet: entweder eine parallele Verschiebung der Dosis-Wirkungskurven nach rechts ohne Verminderung der maximalen VerkÜrzung oder eine Neigung der Dosis-Wirkungskurven mit einer auffallenden Verminderung der maximalen VerkÜrzung. Es wird auf Grund der Befunde angenommen, dass die Vasopressin-Rezeptoren verschiedener Blutgefässe nicht identisch sind.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 882-890 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: RES ; Histamine release ; Shock ; H1-, H2-receptor antagonists ; Compound 48/80 ; Microcirculation ; RES ; Histaminfreisetzung ; Schock ; H1-und H2-Rezeptorantagonisten ; 48/80 ; Mikrozirkulation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das hier referierte und gezeigte Material bestärkt das Konzept, daß die Schwere oder der Verlauf des Schocksyndroms quantitativ auf der Gewebeebene durch Abschätzung der RES Phagozytosefunktion berechnet werden kann. Im allgemeinen deuten die verfügbaren Daten an, daß RE-Zellstimulantien Tiere (und wahrscheinlich auch Menschen) auf Kreislaufschock und Traumasituationen adaptieren können; solche Substanzen können einen großen Wert in der Vorbehandlung von für große Operationen vorgesehene Patienten haben. Die Tatsache, daß eine Anzahl biologisch aktiver Materialien mit vasotropen und RE-Zell depressiven Wirkungen gerade dann im Gewebe und Blut erscheint, wenn der Organismus zunehmend therapierefraktär wird, läßt vermuten, daß die finale funktionelle Verschlechterung der Kreislaufsituation in der spezifischen Wirkung von einem oder mehreren dieser biologisch aktiven Materialien begründet ist; solch ein Teilhaber ist ohne jeden Zweifel das Histamin. Histamin hat alle Eigenschaften eines typischen Schocktoxins. Es werden Beweise dafür erbracht, daß Histamin, sogar in physiologischen (zirkulierenden Konzentrationen ein potenter Splanchnikus (Schockzielorgan) arteriolärer (mikorzirkulatorischer) Dilator ist. Die gemessenen Plasmahistaminkonzentrationen von Schocktieren und Menschen würden extrem starke vasodilatatorische Wirkungen im Mikrozirkulationsbereich des Splanchnikusgebietes auslösen. Es wird ebenfalls erwiesen, daß Mikrogefäße freies, pharmakologisch aktives Histamin zu synthetisieren und freizusetzen in der Lage sind. Endogene Histaminfreisetzung (z.B. mit Verbindung 48/80) führt zu dosisabhängigen und letalen schockähnlichen anaphylaktischen Reaktionen; eine solche Freisetzung führt ebenfalls dosisabhängig zur Einschränkung der RES phagozytären Funktion. Wiederholte Gabe des Histaminfreisetzers 48/80 führt zu einer beinahe 400%-igen Erhöhung der RES phagozytären Funktion und Kreuztoleranz von letalen Dosen von Ganzkörper-Trauma. Solche Ergebnisse lassen es möglich erscheinen, daß das RES eine Schlüsselrolle in der Kreislaufmanifestation durch die Verbindung 48/80 und seines anaphylaktischen Schocksyndroms durch Histaminfreisetzung besitzt. Es wird gezeigt, daß H1-Rezeptorantagonisten zur Verbesserung des Kreislaufschockgeschehens (und Trauma) führen und dabei die RES Depression verhindert wird, während H2-Rezeptorantagonisten genau das Gegenteil tun. Direkte in situ Miroskopie zeigte, daß H1-Rezeptorblocker Gewebeischämie verhindern, während H2-Rezeptorblocker die Gewebeischämie im Kreislaufschock noch verstärken. Histamininduzierte Vasodilatation durch H2-Rezeptoren ist damit möglicherweise ein Effekt der im Kreislaufschock und Trauma von Vorteil ist. Es muß deshalb über den potentiellen Wert von Antihistaminika als adjuvante Arzneimittel in der Behandlung von „Niedrigflußzuständen“ und als preoperative Medikation sorgfältig nachgedacht werden. Zusammengefaßt können die hier referierten Daten als starke Unterstützung für eine Schlüsselrolle von freigesetztem (und möglicherweise gebildetem freien pharmakologisch aktivem Histamin bei Schockzuständen angesehen werden.
    Notes: Summary The material reviewed, and presented, here lends credence to the concept that the severity or course of the shock syndrome can be evaluated, quantitatively, at a tissue level by assessing RES phagocytic function. In general, the available data indicate that RE cell stimulants can adapt animals (and probably man) to the insults of circulatory shock and trauma; such substances could have important value in pretreating patients scheduled for massive surgery. The fact that a number of biologically active materials with vasotropic, and RE cell depressant, effects appear in the tissues and blood in shock, particularly when the organism becomes refractory to therapy, suggests that the final functional deterioration of the cardiovascular system may be due to the specific action of one or more of these biologically active materials; such a contender is, without doubt, histamine. Histamine has all the attributes of a typical shock-toxin. Evidence is presented that histamine can be a potent splanchnic (shock target-organ) arteriolar (microcirculatory) dilator even in physiologic (circulating) concentrations. Concentrations of histamine found in plasma of shocked animals and human subjects would produce extremely potent splanchnic vasodilator actions at the microcirculatory level. Evidence is also presented to indicate that microvessels can synthesize and release free, pharmacologically-active histamine. Endogenous release of histamine (e.g., with compound 48/80) produces dose-dependent and lethal shock-like anaphylactic actions; such release also produces, dose-dependently, RES phagocytic depression. Repeated administration of the histamine releaser, compound 48/80, results in almost a 400% enhancement of RES phagocytic function and cross-tolerance to lethal doses of whole-body trauma. Such results raise the possibility that the RES plays a pivotal role in the circulatory manifestations of compound 48/80 and anaphylactic-type (histamine release) shock syndromes. Evidence is presented to indicate that H1-receptor antihistamines can ameliorate circulatory shock (and trauma) and prevent RES phagocytic depression, whereas H2-receptor antihistamines do the reverse. Direct in situ microscopy revealed that the former types of histamine receptor blockers prevent tissue ischemia, whereas H2-receptor blockers exacerbate tissue ischemia in circulatory shock. Histamineinduced vasodilatation via H2-receptors may thus be a beneficial effect in circulatory shock and trauma; one must think seriously about the potential value of antihistamines as adjuvant drugs in the treatment of low-flow states and as preoperative medication. Collectively, the data reviewed herein could be taken as strong support for a pivotal role for the release (and possible synthesis) of free, pharmacologically-active histamine in shock.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 1021-1030 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pathophysiology of shock ; Treatment of shock and trauma ; Microcirculation in shock ; Glucocorticoids and mechanisms of action ; Estrogens and circulatory shock ; Pathophysiologie des Schocks ; Behandlung von Schock und Trauma ; Mikrozirkulation im Schock ; Glukokortikoide und Wirkungsmechanismen ; Östrogene und Kreislaufschock
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Obwohl Glukokortikosteroide seit über 30 Jahren in nahezu jedem medizinischen Fach Verwendung finden, ist die wissenschaftliche Begründung für ihren klinischen Einsatz in vielen Fällen bis heute unklar. Kortikosteroide werden als Therapie bei zahlreichen Formen des Kreislaufschocks (septisch, hypovolämisch, traumatisch, kardiogen, etc.) eingesetzt. Sie werden auch in anderen Situationen, bei denen Histamin als primärer Mediator vermutet wird, benutzt. Im allgemeinen werden Glukokortikoide als nützlich betrachtet, da sie die mit Anaphylaxie verbundene Immunreaktion erniedrigen, lysosomale und endotheliale Zellmembranen stabilisieren und die Freisetzung (und Bildung) von Mediatoren aus Endothelial- und Mastzellen hemmen. Aber sind Glukokortikoide und/oder andere Steroide (z. B. Mineralokortikoide, Östrogene, Androgene etc.) tatsächlich von therapeutischem Wert in „low-flow states“? Ein großer Teil der kontroversen Diskussion scheint auf dem Fehlen guter klinischen Studien mit sauberen Kontrollen zu beruhen, der Frage nach dem Zeitpunkt, der Menge, der Dauer der Gabe und der Frage nach dem oder den Wirkungsmechanismen. Die hier zusammengestellten Daten zeigen, daß pharmakologische Dosen sowohl von Glukokortikoiden als auch Östrogenen nützlich für die Behandlung des Schocks und Traumas sein können. Die Ergebnisse zeigen, daß Steroidbehandlung sehr früh im Schock einsetzen sollte, um einen vorteilhaften Einfluß ausüben zu können. Pharmakologische Glukokortikoid- und Östrogendosen, nicht aber anderer Steroide (Mineralokortikoide, Aldosterone, Androgene), üben eine direkte pharmakologische Wirkung auf Zellen der glatten Gefäßmuskulatur, speziell in den Mikrogefäßsystemen aus. Diese pharmakologischen Wirkungen resultieren in einer Hemmung der Konstriktorwirkung der vielen vasoaktiven Substanzen (Katecholamine, Peptide, Serotonine, Prostanoide etc.), die frühzeitig in den Blutstrom zur Kompensation des Blut- oder Flüssigkeitsverlustes freigesetzt werden. Beide Steroidtypen sind wahrscheinlich deshalb in der Therapie nützlich, weil sie die Aufnahme und die Wirkung von Calciumionen, die zur Kontraktion der glatten Gefäßmuskulatur nötig sind, verhindern. Obwohl die Steroide in pharmakologischen Dosen während des Kreislaufschocks ischämische Gefäßgebiete in Zielorganregionen wieder öffnen können, werden normale Blutgefäße bei nichttraumatisierten Patienten nicht aktiv erweitert. Zusätzlich zu ihrer mikrovaskulären Wirkung üben diese beiden verschiedenen Klassen von Steroidverbindungen eine vorteilhafte Wirkung auf die Funktion des retikoendothelialen Systems (RES) aus; die RES phagozytäre Funktion wird normalisiert, wenn pharmakologische Dosen von Glukokortikoiden oder Östrogenen traumatisierten Tieren oder Tieren im Schock frühzeitig gegeben werden. Die hier gezeigten Daten zeigen deutlich, daß, um eine optimale Wirkung der Steroidtherapie beim Schock zu erhalten, Steroide früh und in sehr hoher Dosis gegeben werden müssen. Zusammenfassend läßt sich sagen, daß die hier zusammengestellten Daten eine solide wissenschaftliche Basis für den therapeutischen Gebrauch von Glukokortikoiden (und möglicherweise der Östrogene) bei verschiedenen Arten von Kreislaufschock und Trauma liefern.
    Notes: Summary Although glucocorticosteroids have been used, for over 30 years, in almost every medical specialty, the scientific foundation for their clinical indication is, in many instances, still unclear. Corticosteroids are being advocated as a therapy for numerous forms (e.g., septic, hypovolemic, traumatic, cardiogenic, etc.) of circulatory shock. They are also used in other conditions where histamine is thought to be the putative primary mediator. In general, glucocorticoids are considered useful because they decrease the immune response associated with anaphylaxis, stabilize lysosomal and endothelial cell membranes, and inhibit the release (and formation) of mediators from endothelial and mast cells. But, are glucocorticoids and/or other steroids (e.g., mineralocorticoids, estrogens, androgens, etc.) of real therapeutic value in low-flow states. Much of this controversy seems to center around the absence of good clinical studies (with proper controls), when to give the steroid, how much should be given (and for how long), and what is the mechanism(s) of action. The data reviewed, herein, indicate that pharmacologic doses of both glucocorticoids and estrogens can be useful in the treatment of shock and trauma. The results demonstrate that steroid treatment should be instituted very early in shock in order for it to be able to exert its beneficial actions. Pharmacologic doses of glucocorticoids and estrogens, but not other steroids (i.g., mineralocorticoids, aldosterone, or androgens) exert direct pharmacologic actions on vascular smooth muscle cells, especially in the microvasculature. These pharmacologic actions result in an inhibition of the constrictor action of the many vasoactive substances (e.g., catecholamines, peptides, serotonin, prostanoids, etc.) released early into the blood stream to compensate for blood and/or fluid loss. Both types of steroids probably are useful in therapy because they prevent the uptake and utilization calcium ions which are essential for contraction of vascular smooth muscle cells. Although the steroids, in pharmacologic doses, can open up ischemic vascular beds in target organ regions in circulatory shock, they do not actively vasodilate normal blood vessels form untraumatized subjects. In addition, to their microvascular actions, these two different classes of steroid compounds also exert benficial actions on reticuloendothelial system (RES) function; RES phagocytic function is restorted to normal when pharmacologic doses of glucocorticoids or estrogens are administered early to shocked and traumatized animals. The data presented herein also clearly demonstrate that in order for one to be able to get the maximum benefit from steroid therapy in shock, steroids must be administered early and in very high dosage. Overall, the data reviewed herein provide a solid scientific basis for the therapeutic use of glucocorticoids (and possibly estrogens) in various forms of cilculatory shock and trauma.
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  • 9
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Magnesium ; nuclear magnetic resonance spectroscopy ; Type 2 (non-insulin-dependent) diabetes mellitus ; erythrocytes ; ion selective electrode
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary To investigate alterations of magnesium metabolism in Type 2 (non-insulin-dependent) diabetes mellitus, we utilized a new magnesium-specific selective ion electrode apparatus to measure serum ionized magnesium (Mg-io) in fasting subjects with and without Type 2 diabetes, and compared these values to levels of serum total magnesium, and of intracellular free magnesium (Mgi) analysed by 31P-NMR spectroscopy. Both Mg-io (0.630±0.008 vs 0.552± 0.008 mmol/l, p〈0.001) and Mgi (223.3±8.3 vs 184± 13.7 mmol/l,p〈0.001), but not serum total magnesium, were significantly reduced in Type 2 diabetes compared with nondiabetic control subjects. Furthermore, a close relationship was observed between serum Mg-io and Mgi (r=0.728, p〈0.001). We suggest that magnesium deficiency, both extracellular and intracellular, is a characteristic of chronic stable mild Type 2 diabetes, and as such, may predispose to the excess cardiovascular morbidity of the diabetic state. Furthermore, by more adequately reflecting cellular magnesium metabolism than total serum magnesium levels, Mg-io measurements may provide a more readily available tool than has heretofore been available to analyse magnesium metabolism in a variety of diseases.
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  • 10
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary 16-week-old Wistar, alloxan diabetic rats exhibited progressive elevations in levels of serum glucose, total triglycerides, cholesterol and creatinine over a period of 8 weeks; hyperglycemia preceeded hyperlipidemia and hypercreatininemia and hypertriglyceridemia preceeded hypercholesteremia. Age-matched control rats failed to develop any signs of hyperglycemia or hypercreatininemia, but did develop both hypercholesterolemia and hypertriglyceridemia at 24 weeks of age. This suggests that the progressive cardiovascular derangements (e.g., atherosclerosis, hypertension) noted in experimental diabetes mellitus and in the normal aging (and maturation) process may be brought about by distinctly different biochemical processes.
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