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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 69 (1998), S. 873-878 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Stammganglienverkalkung ; Hypoparathyreoidismus ; Alport-Syndrom ; Kalzium-Stoffwechsel ; Key words Basal ganglia calcification ; Hypoparathyroidism ; Alport-Syndrome ; Calcium-metabolism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In most patients with basal ganglia calcification no disturbance of calcium metabolism is present. We present four patients with basal ganglia calcification. Two suffered from a secondary hypoparathyroidism following a complicated strumectomy years ago, one had an Alport-Syndrome and hypoparathyroidism. Her mother showed basal ganglia calcification and an abortive Alport-Syndrome as well, but no hypoparathyroidism.
    Notes: Zusammenfassung Bei den meisten Patienten mit Stammganglienverkalkung läßt sich keine Störung des Kalziumstoffwechsels nachweisen. Wir stellen 4 Patienten mit Stammganglienverkalkungen vor. Bei 2 Patienten lag ein sekundärer Hypoparathyreoidismus bei Zustand nach komplizierter Strumektomie vor, bei einer weiteren ein Alport-Syndrom und Hypoparathyroidismus. Die Mutter letzterer Patientin zeigte ebenfalls Stammganglienverkalkungen und ein abortives Alport-Syndrom, aber keinen Hypoparathyreoidismus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 70 (1999), S. 1107-1111 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Morbus Crohn ; Polyneuropathie ; Guillain-Barré-Syndrom ; Kolitis ; Key words Polyneuropathy ; Guillain-Barré syndrom ; Crohn's disease ; Inflammatory bowel disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In medical literature peripheral neurological disorders are associated with Crohn's disease only in particular cases. We report on two patients who suffering from Crohn's disease developed an acute Guillain-Barré syndrom or a polyneuropathy associated with myositis. Two weeks after a 65-year old female patient developed a serious Guillain-Barré syndrom, a haemorrhagical Crohn's colitis was diagnosed. Within a few weeks the specific therapy led to a satisfying recovery. A 45-year old female had suffered from Crohn's disease since 12 years. Within 8 weeks she developed a serious sensorimotor mixed axonal and demyelinating neuropathy and a granulomatous myositis. After treatment with steroids her signs constantly decreased. These observations as well as a literature review show that polyneuropathy and Guillain-Barré syndrom can be associated with chronic inflammatory bowel diseases. Our results suggest that peripheral neurological signs could be regarded as a possible extraintestinal manifestation of inflammatory bowel disease.
    Notes: Zusammenfassung Periphere neurologische Störungen werden in der Literatur nur in Einzelfällen in direktem Zusammenhang mit Morbus Crohn beschrieben. Wir berichten über zwei Patienten mit Morbus Crohn, die zum einen ein akutes Guillain-Barré-Syndrom (GBS) und zum anderen eine Polyneuropathie sowie eine Myositis entwickelten. Bei einer 65jährigen Patientin wurde ca. zwei Wochen nach Beginn eines schweren akuten Guillain-Barré-Syndrom erstmals ein Morbus Crohn mit einer hämorrhagischen Kolitis festgestellt. Die jeweils spezifische Therapie führte binnen weniger Wochen zu einer guten Besserung. Eine 45jährige Frau litt seit ca. 12 Jahren an einem Morbus Crohn. Sie entwickelte innerhalb von 8 Wochen eine schwere sensomotorische axonal-demyelinisierende Polyneuropathie und eine granulomatöse Myositis. Ihre Beschwerden zeigten unter Steroiden einen stetigen Rückgang. Unsere Beobachtungen sowie die Literaturübersicht zeigen, daß schwere Polyneuropathien und das GBS in seltenen Fällen mit einer chronisch entzündlichen Darmerkrankungen vergesellschaftet sein können und somit zu den möglichen extraintestinalen Manifestationen des Morbus Crohn gezählt werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 69 (1998), S. 892-895 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Hirnstammenzephalitis ; Bickerstaff-Enzephalitis ; MRI ; Key words Brainstem encephalitis ; Bickerstaff encephalitis ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We present a patient with Bickerstaff’s brainstem encephalitis in whom MR imaging correlated with the clinical findings during the course of the disease. T2-weighted MR imaging showed increased signal intensity in the medulla oblongata, upper pons, pendunculi cerebelli and the cerebellum. In the course of the disease the lesions on MRI tended to descend more caudally. No anti-GQ1b antibody titers could be detected in the acute phase of the illness. Our findings suggest that MRI is the most valuable diagnostic tool in supporting the clinical diagnosis of Bickerstaff’s brainstem encephalitis and may be helpful in the distinction between Miller Fisher syndrome and Bickerstaff’s brainstem encephalitis.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über den kernspintomographisch dokumentierten Verlauf einer Bickerstaff-Enzephalitis bei einem 58jährigen Patienten. Die T2-gewichteten MR-Bilder zeigten hyperintense Läsionen in der Medulla oblongata, Brückenhaube, Pendunculi cerebelli bis ins Kleinhirn, die parallel zum klinischen Verlauf von rostral nach kaudal zunahmen und sich schließlich zurückbildeten. Anti-GQ1b-Antikörper waren im Serum nicht nachweisbar. Unseres Erachtens stellt die Kernspintomographie, auch in Abgrenzung zum Miller-Fisher-Syndrom, die wesentliche Zusatzuntersuchung bei der Diagnose der Bickerstaff-Enzephalitis dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 243 (1996), S. 143-146 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Gustatory sweating ; Frey’s syndrome ; Botulinum toxin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Three patients suffering from gustatory sweating following trauma to the preuricular region from a bullet wound or parotid gland surgery were treated by intracutaneous injection of botulinum toxin A. Within 2 weeks, gustatory sweating in the area injected completely ceased in all patients with no side-effects. The efficacy of treatment was confirmed by repeated Minor’s iodine starch tests. So far, sweating has not recurred during a follow-up period of up to 8 months. Botulinum toxin appears to be a promising new drug for the treatment of this autonomic disorder.
    Type of Medium: Electronic Resource
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