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  • cortisol  (2)
  • 34  (1)
  • Cushing's syndrome
  • Microperfusion
  • Springer  (5)
  • American Heart Association (AHA)
  • Nature Publishing Group (NPG)
  • Oxford University Press
  • 2010-2014
  • 1975-1979  (5)
Document type
Publisher
  • Springer  (5)
  • American Heart Association (AHA)
  • Nature Publishing Group (NPG)
  • Oxford University Press
Years
Year
  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Cushing-Syndrom ; Hypertonie ; Renin-Aktivität ; Aldosteronismus ; Cushing's syndrome ; Hypertension ; Renin activity ; Aldosteronism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary To investigate the role of the renin angiotensin system in the pathogenesis of hypertension in Cushing's syndrome two patients with hypercorticism were infused with 20 mg saralasin (1-sar-8-alaangiotensin II) over a period of 30 minutes under constant blood pressure control. In addition, one patient with primary aldosteronism, an established form of mineralocorticoid hypertension, served as control. Neither in the two patients with Cushing's syndrome nor in the patient with primary aldosteronism could a blood pressure lowering effect of saralasin be observed. In the two patients with hypercorticism both renin activity and plasma aldosterone increased during saralasin infusion. The patient with primary aldosteronism only showed a weak increase in plasma aldosterone concentration. These results seem to exclude an important role of the renin angiotensin system in the pathogenesis of hypertension in Cushing's syndrome. The unresponsiveness of elevated blood pressure to saralasin in the two patients with hypercorticism and in the patient with primary aldosteronism indirectly supports the assumption that in patients with Cushing's syndrome increased mineralocorticoid activity may be the main factor in the pathogenesis of hypertension.
    Notes: Zusammenfassung Um die Bedeutung des Renin-Angiotensin Systems in der Pathogenese der Hypertonie bei Cushing-Syndrom zu untersuchen, wurden bei 2 Patienten mit Hyperkortizismus 20 mg Saralasin (1-Sar-8-Ala-Angiotensin II) über einen Zeitraum von 30 min unter ständiger Blutdruckkontrolle infundiert. Zusätzlich diente ein Patient mit primärem Aldosteronismus, einer etablierten Form von Mineralokortikoidhochdruck, als Kontrolle. Weder bei den 2 Patienten mit Cushing-Syndrom noch bei dem Patienten mit primärem Aldosteronismus ließ sich ein blutdrucksenkender Effekt des Saralasins nachweisen. Die beiden Patienten mit Hyperkortizismus zeigten unter Saralasin sowohl einen Anstieg der Renin-Aktivität als auch des Plasmaaldosterons. Bei dem Patienten mit primärem Aldosteronismus ließ sich nur ein geringgradiger Anstieg der Plasmaaldosteronkonzentration nachweisen. Diese Ergebnisse sprechen gegen eine wichtige Rolle des Renin-Angiotensin Systems in der Pathogenese der Hypertonie bei Cushing-Syndrom. Die Unbeeinflußbarkeit des Hochdrucks durch Saralasin bei den beiden Patienten mit Hyperkortizismus und dem Patienten mit primärem Aldosteronismus stützen indirekt die Annahme, daß bei Patienten mit Cushing-Syndrom eine erhöhte Mineralokortikoidaktivität der Hauptfaktor in der Pathogenese der Hypertonie ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-0630
    Keywords: 32 ; 34 ; 42.55
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics , Physics
    Notes: Abstract Laser induced nonlinear absorption profiles in a three-level system have been recorded to study the effect of elastic collisions upon optical coherences. In our particular system, the signal is due to a pure double-quantum term, where we have separated the effect of phase-interrupting collisions from the effect of velocity-changing collisions. Experimental results show that the effect of velocity-changing collisions is very small, and that broadening of the signal is due to phase-interrupting collisions mainly. We are able to determine the increase of the decay rate of the coherent superposition (the “coherence”) of two levels of same parity [Dγ 13/dp=(6.5±1) MHz/Torr] and an upper limit for the mean velocity change (ũ≲5m/s).
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 955-959 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renin ; Aldosteron ; Cortisol ; Kalium ; Orthostase ; Renin ; aldosterone ; cortisol ; potassium ; orthostasis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Plasma aldosterone, plasma renin activity (PRA), plasma cortisol as parameter of ACTH activity and the serum concentrations of sodium and potassium were determined at short time intervals in 10 healthy students after an overnight bedrest and during three hours of ambulation. While PRA rose significantly within 15 minutes of orthostasis in all students, plasma aldosterone showed a similar rapid increase in some of the subjects only. These persons demonstrated also a simultaneous increase of serum potassium or of plasma cortisol. Plasma aldosterone rose not before 30 to 60 minutes after change to the upright position in subjects who showed neigher plasma cortisol nor serum potassium increases. It is concluded that the immediate rise of plasma aldosterone during orthostasis seems to depend on a stimulation by ACTH of by potassium. The main stimulus of plasma aldosterone during orthostasis appears to be the renin angiotensin system. If the aldosterone response to posture is mediated only through this system a delay of 30 to 60 minutes is observed.
    Notes: Zusammenfassung Plasma-Aldosteron, Plasma-Renin-Aktivität (PRA), Plasmacortisol (als Parameter der ACTH-Aktivität) und die Serumkonzentrationen von Natrium und Kalium wurden bei 10 gesunden Studenten nach Bettruhe und in kurzen Zeitabständen während drei Stunden nach dem Aufstehen gemessen. Während die PRA innerhalb von 15 min nach dem Aufstehen bei allen Studenten signifikant anstieg, wurde ein ähnlich schneller Anstieg des Plasmaaldosterons nur bei einigen der Probanden beobachtet. Nur bei diesen wurde ein gleichzeitiger Anstieg des Serumkaliums oder des Plasmacortisols beobachtet. Bei den Studenten, bei denen weder das Plasmacortisol noch das Serumkalium anstiegen, stieg das Plasmaaldosteron frühestens nach 30–60 min nach dem Aufstehen an. Aus den Ergebnissen wird geschlossen, daß der sofortige Anstieg des Plasmaaldosterons nach dem Aufstehen von einer Stimulation durch ACTH oder Kalium abzuhängen scheint. Der Hauptstimulus für das Aldosteron scheint während der Orthostase jedoch das Renin-Angiotensin-System zu sein. Wird Aldosteron nur über dieses System stimuliert, erfolgt der Aldosteronanstieg mit einer Verzögerung von 30–60 min.
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Aldosterone ; cortisol ; sodium ; potassium ; hemodialysis ; Aldosteron ; Cortisol ; Natrium ; Kalium ; Hämodialyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Plasmaaldosteron, Plasmacortisol und die Serumkonzentrationen von Kalium und Natrium wurden bei 5 nierenlosen Patienten vor und in kurzen Zeitabständen bis zu 180 min nach Beendigung der Hämodialyse gemessen. Unter Hämodialyse stieg das Plasmaaldosteron bei 4 der 5 Patienten an, während bei allen Patienten Cortisol, Kalium und Natrium abfielen. Nur bei einem Patienten ließ sich unter Hämodialyse ein Abfall des Aldosterons nachweisen. Nach Beendigung der Hämodialyse kam es über den untersuchten Zeitraum bei 3 der 5 Patienten zu cinem fast kontinuierlichen Abfall des Plasmaaldosterons, während die beiden anderen Patienten Sekretionsepisoden des Aldosterons mit spontanen Anstiegen und anschließendem Abfall der Hormonkonzentration zeigten. Bei allen Patienten stieg nach Hämodialyse das Serumkalium rasch wieder an, während nur geringgradige Veränderungen des Serumnatriums nachweisbar waren. Plasmacortisol zeigte während der Beobachtungsperiode typische tageszeitliche Schwankungen. Wir nehmen an, daß ein noch unbekannter Faktor für den Anstieg des Plasmaaldosterons unter Hämodialyse verantwortlich ist. Einiges spricht dafür, daß über den nach Hämodialyse beobachteten Zeitraum die intracelluläre Kaliumkonzentration und nicht das Serumkalium die Aldosteronsekretion beeinflußt. Dies würde den bei 3 der 5 Patienten scheinbar paradoxen Abfall des Aldosterons bei steigendem Serumkalium erklären.
    Notes: Summary Plasma aldosterone, plasma cortisol and the serum concentrations of sodium and potassium were determined in 5 anephric patients before and at short time intervals up to 180 minutes after hemodialysis. Plasma aldosterone increased in 4 of 5 patients during hemodialysis while in all patients plasma cortisol, sodium and potassium decreased. Only one patient showed a fall in aldosterone during hemodialysis. After hemodialysis plasma aldosterone gradually decreased over a period of 3 hours in 3 of 5 patients, whereas the remaining two patients showed typical secretory episodes of aldosterone. In each patient serum potassium rapidly increased while serum sodium showed only minor variations. Plasma cortisol followed the normal circadian rhythm. We suggest that a still unknown factor had caused the observed increases in plasma aldosterone during hemodialysis. There are reasons to believe that over the period observed after hemodialysis the intracellular potassium concentration and not serum potassium levels has influenced adrenal aldosterone release. This would explain the paradoxical decrease in plasma aldosterone in 3 of the 5 patients while serum potassium increased.
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 371 (1977), S. 141-145 
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Renal tubule ; Disaccharide reabsorption ; Maltase ; Brush border enzymes ; Microperfusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Renal tubular reabsorption of maltose, sucose and lactose were studied in vivo et situ by continuous microperfusion of single proximal convolutions of rat kidney. The14C-label of maltose (2.5 mmol/l) was removed from the lumen of the proximal tubule at about the same rate as found for glucose. Maltose reabsorption was completely inhibited in presence of 30 mmol/l glucose or of 0.1 mmol/l phlorizin. Chemical analysis of the samples showed a complete conversion of maltose into glucose within a perfusion distance of 2 mm. It is concluded from these results that within the tubular lumen maltose is split very rapidly by a brush border glucosidase. The short half time of this process permits the breakdown product glucose to be almost completely reabsorbed subsequently within the proximal tubule. In contrast, sucrose and lactose were neither split nor reabsorbed by the tubule brush border.
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