Skip to main content
Log in

Spinalanästhesie zur Sectio caesarea in „High-volume-low-concentration“-Technik

Retrospektive Analyse

Spinal anesthesia in high-volume, low-concentration technique for Caesarean sections

Retrospective analysis

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Spinalanästhesie wird als das Standardanästhesieverfahren zur Sectio caesarea angesehen. Zahlreiche Studien befassen sich mit der Dosisfindung der applizierten Lokalanästhestikamenge und -konzentration, um das Auftreten einer häufig assoziierten Hypotonie zu reduzieren.

Ziel der Arbeit

Die am Universitätsklinikum Würzburg etablierte Technik der „High-volume-low-concentration“-Medikamentenkombination aus bis zu 12 ml isobarem 0,1 %igem Bupivacain (1 mg/ml) mit Sufentanil (1 µg/ml) ist bislang wenig verbreitet und wurde in dieser retrospektiven Studie hinsichtlich Zuverlässigkeit und Nebenwirkungen untersucht.

Material und Methode

Von 1424 Anästhesieprotokollen aus den Jahren 2001–2007 wurden 1368 ausgewertet. Erfasst wurden demografische Daten sowie Parameter wie Punktionshöhe, Dosis und Ausdehnung, Kreislaufstabilität und Medikamentenbedarf während der Spinalanästhesie. Als Hypotoniegrenze wurde ein Abfall des systolischen Blutdruckwerts auf < 80 % des Ausgangswerts festgelegt.

Ergebnisse

Im Median wurde ein Volumen von 9 ml mit einer Dosis von 9 mg Bupivacain und 9 µg Sufentanil injiziert. Die Hypotonierate betrug 48,8 %. Ein signifikanter Unterschied in der Hypotonierate zwischen hohen und niedrigen Volumina konnte nicht ermittelt werden. Die Konversionsrate betrug 0,84 % (n = 12); zusätzliche Analgetika wurden in 3 Fällen (0,22 %) verabreicht.

Schlussfolgerung

Die High-volume-low-concentration-Technik erzeugt bei niedriger Gesamtlokalanästhetikamenge auch unter Verwendung einer isobaren Lösung eine suffiziente Spinalanästhesie mit einer geringen Konversionsrate und einem niedrigen Bedarf additiver Analgetika. Die Hypotonierate liegt mit 48,8 % im Mittelfeld der in der Literatur beschriebenen Raten. Eine Wertung der diesbezüglichen Dosisabhängigkeit kann mit Blick auf die fehlende Randomisierung nur sehr eingeschränkt erfolgen.

Abstract

Background

Nowadays Caesarean sections are mainly undertaken using spinal anesthesia; therefore, it is important to minimize potential side effects and risks associated with this technique. Currently, many studies have been conducted to optimize the dose of local anesthetics to avoid hypotension, which often occurs during spinal anesthesia.

Aim

In a retrospective study design the high-volume, low-concentration technique with up to 12 ml isobaric bupivacain 0.1 % (1 mg/ml) and sufentanil (1 µg/ml), which has been used at the University Hospital Würzburg for many years was analyzed with respect to reliability and side effects. The use of this technique so far is unique among university hospitals in Germany.

Material and methods

Of the 1424 anesthesia protocols from 2001 to 2007 a total of 1368 were analyzed. Demographic data and parameters, such as location of puncture, dose and extent of anesthesia, hemodynamic stability and additional medication were recorded. A decrease of systolic blood pressure of more than 20 % of the initial value was defined as hypotension.

Results

The median volume used for spinal anesthesia was 9 ml, containing 9 mg bupivacaine and 9 µg sufentanil. The rate of hypotension was 48.8 %. No significant differences in hypotension between lower and higher volumes were detectable. In 0.84 % (n = 12) of the cases the procedure had to be changed to general anesthesia and additional analgesia was administered in 3 cases (0.22 %).

Conclusion

The high-volume, low-concentration technique is an effective approach for spinal anesthesia with a small number of cases needing general anesthesia or additional analgesics. The rate of hypotension was moderate compared to other studies; however, because of the retrospective and non-randomized study design the dependence of this rate on dose and given volume should be interpreted with caution.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Abouleish E, Rawal N, Fallon K et al (1988) Combined intrathecal morphine and bupivacaine for cesarean section. Anesth Analg 67:370–374

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Arzola C, Wieczorek PM (2011) Efficacy of low-dose bupivacaine in spinal anaesthesia for Caesarean delivery: systematic review and meta-analysis. Br J Anaesth 107:308–318

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Ben-David B, Miller G, Gavriel R et al (2000) Low-dose bupivacaine-fentanyl spinal anesthesia for cesarean delivery. Reg Anesth Pain Med 25:235–239

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Bremerich DH, Kuschel S, Fetsch N et al (2007) Levobupivacaine for parturients undergoing elective caesarean delivery. A dose-finding investigation. Anaesthesist 56:772–779

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Bryson GL, Macneil R, Jeyaraj LM et al (2007) Small dose spinal bupivacaine for Cesarean delivery does not reduce hypotension but accelerates motor recovery. Can J Anaesth 54:531–537

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Dahlgren G, Hultstrand C, Jakobsson J et al (1997) Intrathecal sufentanil, fentanyl, or placebo added to bupivacaine for cesarean section. Anesth Analg 85:1288–1293

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Erler I, Gogarten W (2007) Prevention and treatment of hypotension during Caesarean delivery. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 42:208–213

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Garry M, Davies S (2002) Failure of regional blockade for caesarean section. Int J Obstet Anesth 11:9–12

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Jenkins JG, Khan MM (2003) Anaesthesia for Caesarean section: a survey in a UK region from 1992 to 2002. Anaesthesia 58:1114–1118

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Karaman S, Kocabas S, Uyar M et al (2006) The effects of sufentanil or morphine added to hyperbaric bupivacaine in spinal anaesthesia for caesarean section. Eur J Anaesthesiol 23:285–291

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kennedy RL, Friedman DL, Katchka DM et al (1959) Hypotension during obstetrical anesthesia. Anesthesiology 20:153–155

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Kiran S, Singal NK (2002) A comparative study of three different doses of 0.5 % hyperbaric bupivacaine for spinal anaesthesia in elective caesarean section. Int J Obstet Anesth 11:185–189

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Klohr S, Roth R, Hofmann T et al (2010) Definitions of hypotension after spinal anaesthesia for caesarean section: literature search and application to parturients. Acta Anaesthesiol Scand 54:909–921

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Langesaeter E, Rosseland LA, Stubhaug A (2008) Continuous invasive blood pressure and cardiac output monitoring during cesarean delivery: a randomized, double-blind comparison of low-dose versus high-dose spinal anesthesia with intravenous phenylephrine or placebo infusion. Anesthesiology 109:856–863

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Leo S, Sng BL, Lim Y et al (2009) A randomized comparison of low doses of hyperbaric bupivacaine in combined spinal-epidural anesthesia for cesarean delivery. Anesth Analg 109:1600–1605

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Ngan Kee WD (2010) Prevention of maternal hypotension after regional anaesthesia for caesarean section. Curr Opin Anaesthesiol 23:304–309

    Article  Google Scholar 

  17. Roofthooft E, Van De Velde M (2008) Low-dose spinal anaesthesia for Caesarean section to prevent spinal-induced hypotension. Curr Opin Anaesthesiol 21:259–262

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Rucklidge MW, Paech MJ (2012) Limiting the dose of local anaesthetic for caesarean section under spinal anaesthesia – has the limbo bar been set too low? Anaesthesia 67:347–351

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Statistisches Bundesamt (2014) Anteil der Kaiserschnittentbindungen 2012 um 0,4 Prozentpunkte zurückgegangen. https://www.destatis.de. Zugegriffen: 22. Mai 2014

  20. Teoh WH, Thomas E, Tan HM (2006) Ultra-low dose combined spinal-epidural anesthesia with intrathecal bupivacaine 3.75 mg for cesarean delivery: a randomized controlled trial. Int J Obstet Anesth 15:273–278

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Van De Velde M, Van Schoubroeck D, Jani J et al (2006) Combined spinal-epidural anesthesia for cesarean delivery: dose-dependent effects of hyperbaric bupivacaine on maternal hemodynamics. Anesth Analg 103:187–190

    Article  Google Scholar 

  22. Van Zundert AA, De Wolf AM, Vaes L et al (1988) High-volume spinal anesthesia with bupivacaine 0.125 % for cesarean section. Anesthesiology 69:998–1003

    Article  Google Scholar 

  23. Veeser M, Hofmann T, Roth R et al (2012) Vasopressors for the management of hypotension after spinal anesthesia for elective caesarean section. Systematic review and cumulative meta-analysis. Acta Anaesthesiol Scand 56:810–816

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Wahlen BM, Roewer N, Kranke P (2010) Use of local anaesthetics and adjuncts for spinal and epidural anaesthesia and analgesia at German and Austrian University Hospitals: an online survey to assess current standard practice. BMC Anesthesiol 10:4

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. J. Jokinen, V. Adametz, M. Kredel, R.M. Muellenbach, A. Hönig, A. Wöckel, J. Dietl, N. Roewer und P. Kranke geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to P. Kranke MBA.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Jokinen, J., Adametz, V., Kredel, M. et al. Spinalanästhesie zur Sectio caesarea in „High-volume-low-concentration“-Technik. Anaesthesist 64, 108–114 (2015). https://doi.org/10.1007/s00101-014-2408-6

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-014-2408-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation