Summary
Metabolic disturbances are one of the main reasons for complications in gastroenterologic surgery. There is a large number of inflammatory, neoplastic, and iatrogenic illnesses that cause considerable deficiencies. The intensity of disturbances depends on localization, duration, and extension of the pathologic alterations. Important for the postoperative outcome is the preoperative compensation of caloric and protein deficiencies: 1.5 g of amino acids per kg body weight/24 h and energy 160–200 joule per kg body weight/24 h.
Zusammenfassung
Stoffwechselstörungen wirken sich nachteilig auf den postoperativen Heilverlauf aus. In der gastroenterologischen Chirurgie gibt es zahlreiche entzündliche, tumoröse und iatrogene Veränderungen, die mit erheblichen Defiziten einhergehen. Das Ausmaß der Störung ist abhängig von Organlokalisation, Krankheitsdauer Bowie Schwere und Ausdehnung des Befundes. Entscheidend ist der präoperative Defizitausgleich. Wichtig sind quantitativ und qualitiv ausreichendes Aminosäurenangebot (1,5 g Aminosäuren/kg KG in 24 h) und hohe Energiezufuhr (160–200 Joule/kg KG in 24 h).
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Peters, H. 84. Der defizitäre Stoffwechsel in der Gastroenterologie. Langenbecks Arch Chiv 347, 499–503 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01579381
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01579381