Summary
Of 129 pancreatitic diseases from 1970–1979, 18 pancreatic pseudocysts were diagnosed. Internal drainage was performed via cystojejunostomy. Hemorrhage in the cyst necessitated an intervention one time before and four times after the drainage operation. A. pancreatica and A. lienalis were identified as the sources. Recovery ensued without complication after resection of the pancreatic tail and splenectomy. The therapeutic concept must involve efficient drainage. Partial resection of the pancreas and prophylactic ligature of splenic vessels are recommended.
Zusammenfassung
Unter 129 Pankreatitiden der Jahre 1970–1979 konnten 18 Pseudocysten diagnostiziert werden. Die innere Drainage erfolgte durch Cystojejunostomie. Eine Cystenblutung zwang einmal vor und 4mal nach erfolgter Drainage OP zur Intervention. Als Blutungsquellen wurden die A. pancreatica und die A. lienalis identifiziert. Die Heilung war nach Linksresektion und Splenektomie komplikationslos. Als therapeutisches Konzept der Pseudocystenbehandlung empfiehlt sich die effiziente Drainage, evtl. die Pankreasteilresektion und die prophylaktische Ligatur der Milzgefäße.
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Roesgen, M., Breuer, P. & Peters, H. 148. Reintervention bei Blutung in die Pankreaspseudocyste. Langenbecks Arch Chiv 352, 519 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01292111
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01292111