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  • 1
    Publication Date: 2021-09-24
    Description: The New Zealand Alpine Fault is a major plate boundary that is expected to be close to rupture, allowing a unique study of fault properties prior to a future earthquake. Here we present 3-D seismic data from the DFDP-2 drill site in Whataroa to constrain valley structures that were obscured in previous 2-D seismic data. The new data consist of a 3-D extended vertical seismic profiling (VSP) survey using three-component and fiber optic receivers in the DFDP-2B borehole and a variety of receivers deployed at the surface. The data set enables us to derive a detailed 3-D P wave velocity model by first-arrival traveltime tomography. We identify a 100–460 m thick sediment layer (mean velocity 2,200 ± 400 m/s) above the basement (mean velocity 4,200 ± 500 m/s). Particularly on the western valley side, a region of high velocities rises steeply to the surface and mimics the topography. We interpret this to be the infilled flank of the glacial valley that has been eroded into the basement. In general, the 3-D structures revealed by the velocity model on the hanging wall of the Alpine Fault correlate well with the surface topography and borehole findings. As a reliable velocity model is not only valuable in itself but also crucial for static corrections and migration algorithms, the Whataroa Valley P wave velocity model we have derived will be of great importance for ongoing seismic imaging. Our results highlight the importance of 3-D seismic data for investigating glacial valley structures in general and the Alpine Fault and adjacent structures in particular.
    Keywords: 622.15 ; vertical seismic profiling ; P wave velocity tomography ; distributed acoustic sensing ; Deep Fault Drilling Project ; subglacial valley
    Language: English
    Type: map
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Industrial & engineering chemistry 32 (1940), S. 534-536 
    ISSN: 1520-5045
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Industrial & engineering chemistry 33 (1941), S. 1289-1291 
    ISSN: 1520-5045
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 129 (1966), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Molecular Spectroscopy 46 (1973), S. 429-447 
    ISSN: 0022-2852
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Notfall + Rettungsmedizin 2 (1999), S. 400-407 
    ISSN: 1436-0578
    Keywords: Schlüsselwörter Qualitätssicherung ; Zeitbasiertes Management ; Schlaganfall ; Thrombolyse ; Key words Quality control ; Time-based management ; Ischemic stroke ; Thrombolysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Progression in medical research and economic needs require new planning and organization of treatment strategies. This does also apply for stroke treatment: New pathophysiological knowledge, positive results of thrombolytic therapy and the demostrated importance of early treatment at Stroke Units justify that stroke must be regarded as an emergency. Timing is of utmost importance. Time-based management serves as a planning model for a new stroke treatment strategy. The treatment process is divided into three phases: alarming, pre-hospital and in-hospital phase. The effectiveness of each of these phases is influenced by several variables (personnel, technical equipment, course of the disease, etc.). Knowledge of each separate phase helps to discover weaknesses, which allows an aimed improvement, e.g. public education, training of paramedics and medical personnel. Modern communication systems allow new information transfer, which can help to avoid unnecessary transport of patients.
    Notes: Zusammenfassung Neue pathophysiologische Erkenntnisse, therapeutische Erfolge durch Thrombolyse und die günstige Beeinflussung der Prognose durch eine gezielte Weiterbehandlung auf speziellen Schlaganfallstationen rechtfertigen die Behandlung des Schlaganfalls als akuten Notfall. Dadurch werden Veränderungen bei der Planung und Organisation der Schlaganfallakutbehandlung notwendig. Wesentliches Augenmerk muß auf eine zeitorientierte Behandlung gelegt werden. Die hier vorgestellten Gedanken zur Akutbehandlung des Schlaganfalls beruhen auf dem Konzept des zeitbasierten Managements (TBM: Time-Based-Management). Der sogenannte „Patientendurchlaufprozess” gliedert sich in drei Abschnitte: Alarmierungs-, präklinische- und innerklinische Phase. Die Effektivität der Behandlung wird in jeder Phase von unterschiedlichen Faktoren beeinflußt (beteiligte Personen, eingesetzte Hilfsmittel, Verlauf der Erkrankung etc.). Durch Kenntnis dieser Zusammenhänge und Sichtbarmachen von Schwachstellen kann gezielt in Teile des Gesamtablaufes eingegriffen werden, so z.B. bei der öffentlichen Aufklärung, Schulung von Mitarbeitern im Rettungswesen und auf Spezialstationen. Moderne Kommunikationssysteme bieten neue Möglichkeiten des Informationsaustausches, so daß unnötige Transporte vermieden werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of theoretical probability 11 (1998), S. 1111-1133 
    ISSN: 1572-9230
    Keywords: Asymptotically stationary process ; spectral measure ; almost periodic Fourier transform
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Mathematics
    Notes: Abstract Vector-valued, asymptotically stationary stochastic processes on σ-compact locally compact abelian groups are studied. For such processes, we introduce a stationary spectral measure and show that it is discrete if and only if the asymptotically stationary covariance function is almost periodic. Using an “almost periodic Fourier transform” we recover the discrete part of the spectral measure and construct a natural, consistent estimator for the latter from samples of the process.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Applied microbiology and biotechnology 25 (1987), S. 305-312 
    ISSN: 1432-0614
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Notes: Summary Four models taken from the literature, which permit calculation of heats of combustion from elemental analysis, are evaluated from a theoretical point of view. In order to obtain experimental values of heats of combustion with a higher degree of accuracy than those being available in the literature, an improved sample preparation technique based on lyophilisation of microbial biomass has been developed. Heats of combustion were determined by direct measurement in a calorimeter and compared to calculated values from each of the literature models. Giese's formula turned out to predict heats of combustion the most accurately. The enthalpy content of the bacteria investigated (23.13±0.52 kJ/g) differs from that of yeasts (21.21±0.47 kJ/g) in a significant manner.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Neurogenes Lungenödem ; Intrakranieller Druck ; Schädel-Hirn-Trauma ; Subarachnoidalblutung ; Herzrhythmusstörungen ; Key words Neurogenic pulmonary edema ; Cardiac arrhythmia ; Subarachnoid hemorrhage ; Intracranial pressure ; Head trauma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Incidence and clinical significance of cardiopulmonary complications of acute cerebral lesions are still unclear. Neurogenic pulmonary edema (NPE) is characterized as an acute, protein-rich lung edema occurring shortly after cerebral lesions associated with an acute rise of intracranial pressure. NPE is infrequently diagnosed, usually in association with head trauma. Pathophysiological mechanisms include a rise of the pulmonary vascular hydrostatic pressure either due to sympathetic innervation with pulmonary vasoconstriction or increased left-atrial pressure following systemic arterial hypertension or an increase in pulmonary capillary permeability. In contrast to NPE, cardiac complications are frequently observed, most consistently in patients with subarachoid hemorrhage. Typical ECG changes are repolarization abnormalities, similar to those observed in coronary heart disease, and cardiac arrhythmias. The CK-MB may be slightly elevated; echocardiographic findings show a depressed left-ventricular function. Pathological examination reveals myofibrillar necrosis. Cardiac complications are explained with overactivity of the sympathetic innervation and high levels of circulating catecholamines. For adequate treatment, close cardiac monitoring is required in all patients with acute cerebral lesions.
    Notes: Zusammenfassung Inzidenz und klinische Relevanz kardiopulmonaler Funktionsstörungen nach zerebralen Läsionen sind nicht genau bekannt. Das neurogene Lungenödem ist ein nach einer mit einem erheblichen Hirndruckanstieg verbundenen zerebralen Läsion akut auftretendes eiweißreiches Lungenödem. Das neurogene Lungenödem wird selten beobachtet, meist nach Schädel-Hirn-Trauma. Pathophysiologische Faktoren sind ein Anstieg des pulmonalvaskulären Druckes als Folge einer sympathischen Innervation mit pulmonalvaskulärer Vasokonstriktion oder eines linksatrialen Druckanstieges bei systemarterieller Hypertension sowie eine vermehrte Permeabilität des Kapillarendothels der Lungenstrombahn. Im Gegensatz zum neurogenen Lungenödem sind kardiale Funktionsstörungen nach akuten ZNS-Läsionen häufig, v.a. bei Patienten mit Subarachnoidalblutung. Im EKG finden sich Repolarisationsstörungen und Rhythmusstörungen. Die CK-MB kann leicht erhöht sein, die Echokardiographie zeigt Funktionseinschränkungen des linken Ventrikels. Pathologisches Substrat sind kleine myofibrilläre Nekrosen. Pathophysiologische Faktoren sind eine Überaktivität der sympathischen Innervation sowie zirkulierende Katecholamine. Eine prophylaktische Therapie der kardiopulmonalen Funktionsstörungen ist nicht etabliert. Um Komplikationen rechtzeitig behandeln zu können, ist ein engmaschiges kardiales Monitoring erforderlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 70 (1999), S. 539-546 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Hypothermie ; Hirnödem ; Intensivmedizin ; Therapie ; Key words Brain edema ; Hypothermia ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Moderate hypothermia was induced in 30 patients with malignant middle cerebral artery (MCA) territory infarction. Patients were kept at 33°C body-core temperature for 48 to 72 h, and ICP, CPP, and brain temperature were monitored. Outcome at 4 weeks and at 3 months after the stroke as well as side effects of moderate hypothermia were analysed. Mortality of malignant MCA infarction could be reduced from 80% in historical controls, to 43% (13/30) under hypothermia. During hypothermia elevated ICP values could be significantly reduced. Herniation due to a secondary rise of ICP after rewarming was the cause of death in all 13 patients. The most frequent complication of moderate hypothermia was pneumonia in 12 of the 30 patients (40%). Other severe side effects of hypothermia could not be detected. Moderate hypothermia may improve clinical outcome in patients with malignant MCA infarction.
    Notes: Zusammenfassung Es wurde die Wirksamkeit moderater Hypothermie nach ausgedehnter zerebraler Ischämie bei 30 Patienten untersucht. Über eine 48 bis 72 h dauernde Hypothermie von 33°C Körperkerntemperatur gelang es, die Mortalität von Patienten mit malignem Mediainfarkt, die bei einer historischen Kontrollgruppe ca. 80% betrug, auf 43% zu senken. Durch moderate Hypothermie konnte der intrakraniellen Druck signifikant gesenkt werden. Die Wiedererwärmung hypothermer Patienten ist eine besonders kritische Phase in der Hypothermiebehandlung. Todesursache der 13 Patienten, die trotz der Hypothermiebehandlung verstarben, war ein nicht beherrschbarer ICP-Anstieg nach Wiedererwärmung. Wichtigste Nebenwirkung der Behandlung war eine relativ hohe Anzahl von Pneumonien (40%). Daneben kam es regelhaft zu einem Anstieg verschiedener Infektionsparameter, wie CRP, Leukozytenzahl und Fibrinogen. Darüber hinaus wurden keine wesentlichen sonstigen systemischen Nebenwirkungen der Hypothermiebehandlung beobachtet. Durch moderate Hypothermie kann der Verlauf des malignen Mediainfarktes günstig beeinflußt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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