ISSN:
0930-9225
Keywords:
Schlüsselwörter Resternotomie – Nachblutung – sternale Wundinfektion – Sepsis
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Key words Resternotomy – bleeding – sternal wound infection – sepsis
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Former studies on sternal wound infections indicate predisposing factors like diabetes, obesity, use of bilateral internal mammary grafts, impaired renal function and reoperation. We evaluated whether the time of resternotomy for postoperative bleeding has any influence on the development of a sternal wound infection and other complications.¶ In our department, 12315 patients underwent median sternotomy for cardiac surgery between 1987 and 1998. We analyzed the clinical data of all patients who were reoperated for postoperative bleeding, especially of patients with subsequent operations caused by sternal wound infections. All data were compared by T-test or X2-test and p〈0.05 was regarded as significant.¶ Of the 12315 patients 406 were re-explored because of postoperative bleeding (3.3%). Of these patients 57 (14%) died in the postoperative period of noninfectious complications. The remaining patients were divided into two groups: Group A (286 patients) (70.4%) did not suffer from any sternal wound complications, whereas group Bpatients (n=63) (15.6%) needed subsequent surgery because of sternal infection. There were no significant differences in the groups concerning age, clinical data and first operation. All patients had an average blood loss of 223 ml/h. The time before re-operation for bleeding was 5.3±1.7hours in group A compared to 11.1±4.2hours in group B (p〈0.05). A significant delay of reoperation for bleeding could also be found for patients with postoperative septic complications (∅: 5.2±1.9hours, +: 12.9±5.2hours), renal failure, mechanical ventilation 〉48hours and a stay in hospital 〉20 days.¶ Early reoperation for postoperative bleeding decreases the number of subsequent complications, e.g., sternal wound infections, septic complications and prolonged mechanical ventilation.
Notes:
Zusammenfassung In früheren Untersuchungen zur Sternuminfektion konnten als prädisponierende Faktoren Diabetes mellitus, Übergewicht, beidseitige Verwendung der A. mammaria interna und eine eingeschränkte Nierenfunktion identifiziert werden. Wir wollten herausfinden, ob der Zeitpunkt einer Rethorakotomie wegen postoperativer Nachblutung einen Einfluss auf die Entwicklung einer sternalen Wundheilungsstörung oder weiterer Komplikationen hat.¶ 12315 Patienten unterzogen sich einem herzchirurgischen Eingriff mittels Sternotomie zwischen 1987 und 1998. Wir haben die klinischen Daten aller Patienten mit Rethorakotomie wegen Nachblutung ausgewertet, v.a. bei den Patienten mit nachfolgender Wundinfektion.¶ 406 der 12315 Patienten mussten wegen einer Nachblutung rethorakotomiert werden (3,3%). 57 (14%) dieser Patienten verstarben postoperativ an nicht-infektiösen Komplikationen. Die übrigen wurden in 2 Gruppen aufgeteilt: Gruppe A (286 Pat.) (70,4%) entwickelte keine sternalen Wundkomplikationen, wogegen Gruppe B-Patienten (n=63) (15,6%) wegen einer Wundinfektion erneut chirurgisch behandelt werden mussten. Die Zeit vor der 1. Reoperation war 5,3±1,7 Std. in Gr. A verglichen mit 11,1±4,2 Std. in Gr. B (p〈0,05). Eine signifikant spätere Reoperation konnte auch bei Patienten mit postoperativen septischen Komplikationen, Nierenversagen und einer Beatmungsdauer 〉48 Std. gefunden werden.¶ Eine frühzeitige Rethorakotomie wegen Nachblutung senkt das Risiko nachfolgender Komplikationen, insbesondere sternaler Wundheilungsstörungen und septischer Verläufe.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003980070007
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