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  • 1
    Keywords: Forschungsbericht ; Brustkrebs ; Strahlentherapie ; Spätschaden ; Herz ; Epidemiologie
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: 1 Online-Ressource (22 Seiten, 338 KB)
    Language: German
    Note: Förderkennzeichen BMBF 02NUK026C. - Verbund-Nummer 01139765 , Projektleiter sind laut Berichtsblatt Autoren , Paralleltitel dem englischen Berichtsblatt entnommen , Unterschiede zwischen dem gedruckten Dokument und der elektronischen Ressource können nicht ausgeschlossen werden , Mit deutscher und englischer Zusammenfassung
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  • 2
    Keywords: Rectal Neoplasms radiotherapy ; Liver Neoplasms radiotherapy ; Pancreatic Neoplasms radiography ; Congresses ; Chemotherapy ; Gastroenterology ; Oncology ; Radiology ; Surgery ; Konferenzschrift
    Description / Table of Contents: This volume discusses diagnostic and therapeutic strategies including current controversial issues in the management of gastrointestinal tumors. Special emphasis is given to rectal and pancreatic cancer.The first part presents the latest diagnostic developments for rectal cancer with a focus on the role of preoperative radiotherapy and radiochemotherapy. Also considered is the surgical technique of total mesorectal excision. Recurrent rectal cancer is another important issue under discussion. A large section of the book is devoted to the diagnosis and interdisciplinary treatment of pancreatic cancer. Controversies regarding the role of adjuvant radiochemotherapy are presented in detail. The final part is dedicated to the treatment of liver metastases and describes the results of surgical resection and new therapeutic approaches such as in situ ablation and radiosurgery.Offering an interdisciplinary perspective on gastrointestinal tumor therapy, this book will be of great value to surgeons and radiation oncologists. It will also be appreciated by other clinicians involved in the care of patients with gastrointestinal tumors
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: Online-Ressource (VI, 126 S.)
    Edition: Online-Ausg. Karger eBooks Collection 1997-2009
    ISBN: 9783318010565
    Series Statement: Frontiers of radiation therapy and oncology 38
    Language: English
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  • 3
    Keywords: Prostatic Neoplasms radiotherapy ; Brachytherapy ; Prostatectomy ; Urinary Bladder Neoplasms radiotherapy ; Congresses ; Oncology ; Radiology ; Urology ; Konferenzschrift
    Description / Table of Contents: Over the past few years, tremendous progress has been made in the development of therapies for prostate and bladder cancer. As a consequence, greatly improved surgical techniques as well as new forms of radiotherapy, chemotherapy and hormonal therapy are now available. This interdisciplinary approach is reflected in the broad scope of this volume, which aims to provide an overview of current treatment strategies for bladder and prostate cancer. The first part of the book discusses the optimization of radiation techniques like 3 D planning or IMRT and focuses on definitive radiotherapy with or without adjuvant or neoadjuvant hormonal manipulation. The quality of life after therapy is another important issue. Further chapters deal with radical cystectomy and organ preservation by radio-chemotherapy as well as the treatment of T1G3 cancer. In the last part, the emphasis lies on brachytherapy, which has become increasingly important for the treatment of prostate cancer.This book will be of great value to urologists and radiation oncologists as well as to all others involved in the care of patients with urologic cancer
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: Online-Ressource (VIII, 196 S.)
    Edition: Online-Ausg. Karger eBooks Collection 1997-2009
    ISBN: 9783318006957
    Series Statement: Frontiers of radiation therapy and oncology 36
    Language: English
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  • 4
    Keywords: Brain Neoplasms radiotherapy ; Brain Neoplasms surgery ; Radiotherapy methods ; Congresses ; Radiology ; Neurology ; Oncology ; Neurosurgery ; Konferenzschrift
    Description / Table of Contents: This volume brings together an interdisciplinary group of specialists to present and discuss the latest diagnostic and therapeutic concepts and current controversial issues in the management of primary and secondary brain tumors. In the first part, the latest technical developments in neuro-oncology are presented. These include the evaluation of positron-emission tomography for diagnosis, and neuronavigation and operative mapping for operation planning. Innovations in computer-assisted 3-D radiotherapy planning and in image fusioning of CT, MRT, SPECT and PET are also described. A large section of the book is devoted to the diagnosis and interdisciplinary treatment of glioblastoma, one of the most frequently occurring brain tumors. In-depth coverage is given to pathological differential diagnosis, operative standards and the results of radiotherapy. A detailed presentation of the current chemotherapeutic strategies as well as their evaluation within an interdisciplinary therapy concept is also provided. A special chapter focuses on the role of radiotherapy and neurosurgery in the treatment of craniopharyngioma. The final section features discussions on the therapeutic options for brain metastases. Individual indications for both whole-brain irradiation and radiosurgery are given and compared with neurosurgical intervention. New experimental chemotherapies are considered, and finally, the palliative use of chemotherapy is examined.In summary, this book provides an excellent survey of the state of the art in neuro-oncology. It is therefore recommended reading for all clinical neuropathologists, neurologists, neurosurgeons and radiation oncologists
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: Online-Ressource (X, 380 S.)
    Edition: Online-Ausg. Karger eBooks Collection 1997-2009
    ISBN: 9783318004038
    Series Statement: Frontiers of radiation therapy and oncology 33
    Language: English
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  • 5
    Keywords: Eye Diseases radiotherapy ; congresses ; Radiology ; Oncology ; Ophthalmology ; Konferenzschrift ; Augenkrankheit ; Augentumor ; Strahlentherapie
    Description / Table of Contents: This book discusses current controversial topics and therapeutic strategies in the treatment of malignant and benign ocular diseases, with special emphasis on ocular tumors. Written by leading specialists, the articles highlight the latest developments in the diagnosis and therapy of retinoblastomas, uveal melanomas and malignant lymphomas. Further contributions include such topics as the optimization of dosimetry and design of radioactive eye plaques, the effects and side-effects of radiotherapy of age-related macular degeneration, and new approaches for perioperative organ-preserving brachytherapy for orbital tumors. Readers will be particularly interested in the discussion of possible side-effects of photon and proton beam radiotherapy of the eye and their minimization. Extensive data from clinical studies evaluating radiotherapy in the management of endocrine orbitopathy are also provided. The final part is dedicated to radiotherapy of benign ocular diseases such as pterygium or choroidal and retinal hemangiomas. Compiling the most up-to-date and comprehensive information on ocular radiotherapy currently available and offering an interdisciplinary perspective, this book will be appreciated by ophthalmologists, radiotherapists and oncologists.
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: 1 Online-Ressource (IX, 301 Seiten)
    ISBN: 9783318037203
    Series Statement: Frontiers of radiation therapy and oncology 30
    DDC: 617.7/0642
    RVK:
    Language: English
    Note: Includes bibliographical references and indexes
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  • 6
    Keywords: Forschungsbericht ; Brustkrebs ; Strahlentherapie ; Strahlenschaden ; Spätkomplikation ; Herz ; Sekundärtumor ; Epidemiologie ; Dosimetrie
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: 1 Online-Ressource (17 Seiten, 253,31 KB)
    Language: German
    Note: Förderkennzeichen BMBF 02NUK048B , Verbundnummer 01179265 , Paralleltitel dem englischen Berichtsblatt entnommen , Unterschiede zwischen dem gedruckten Dokument und der elektronischen Ressource können nicht ausgeschlossen werden , Sprache der Zusammenfassung: Deutsch, Englisch
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  • 7
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Mammakarzinommetastase ; Maligner intraokulare Tumor ; Inzidenz ; Risikofaktoren ; Frühzeitige Therapie ; Key words Breast Cancer Metastasis ; Intraocular Tumor ; Incidence ; Risk Factors ; Early Treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: The breast cancer metastasis is the most common intraocular tumor in females. Aim of this study was to determine incidence and risk factors for intraocular metastasis and to evaluate the benefit of an early treatment. Patients and Methods: 151 patients suffering from metastastic breast cancer were screened for the presence of intraocular metastasis. The medical history and the tumor status at the time of screening were evaluated and risk factors for intraocular metastasis were determined. In case of choroidal metastasis external beam radiotherapy was performed. Results: Intraocular metastasis was found in 7 out of 151 patients screened (4.6%). In one patient metastasis was located in the iris, in 6 patients in the choroid. Intraocular metastasis was only found in patients with more than one other organ system involved into disease (p=0.002). In this subgroup of patients (n=65) prevalence of intraocular metastasis was 10,8%. Other risk factors for intraocular metastasis were presence of lung metastasis or brain metastasis. In 5 out 6 patients with choroidal metastasis external beam radiotherapy was performed, resulting in durable regression of metastasis and stabilization or improvement of visual acuity. Conclusion: The prevalence of intraocular metastasis in metastatic breast cancer was determined to be 4.6%. It is most commonly located in the choroid and develops in the course of advanced metastastic disease. Since early external beam radiotherapy of choroidal metastasis prevents functional loss, patients at risk should be given an ophthalmological screening for intraocular metastasis.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die Mammakarzinommetastase ist der häufigste maligne intraokulare Tumor der Frau. Ziel der Untersuchung war die Bestimmung der Inzidenz, die Identifizierung von Risikofaktoren bezüglich des Auftretens sowie die Bewertung des Nutzens einer frühzeitigen Therapie dieser zunächst überwiegend asymptomatischen Tumormanifestation. Patienten und Methode: 151 Patientinnen mit metastasiertem Mammakarzinom wurden auf das Vorliegen intraokularer Metastasen untersucht. Die Tumoranamnese sowie der Tumorstatus zum Untersuchungszeitpunkt wurden erfasst um Risikofaktoren für eine intraokulare Metastasierung zu bestimmen sowie die Inzidenz derselben zu berechnen. Im Falle einer Aderhautmetastasierung wurde eine perkutane Strahlentherapie durchgeführt. Ergebnisse: Bei 7 von 151 untersuchten Patientinnen (4,6%) wurde eine intraokulare Metastasierung gefunden. In einem Fall bestand eine Irismetastase, bei 6 Patientinnen bestanden Aderhautmetastasen. Nur bei Patientinnen, bei denen mehr als ein Organsystem von einer Metastasierung betroffen war, fanden sich intraokulare Metastasen (p=0,002). In dieser Untergruppe der Patientinnen mit mehr als einem betroffenen Organsystem (n=65) betrug die Prävalenz der intraokularen Metastasierung 10,8%. Als weitere Risikofaktoren für das Auftreten intraokularer Metastasen konnten das Vorhandensein von Lungen- sowie von Hirnmetastasen identifiziert werden. Die bei 5 der 6 Patientinnen mit Aderhautmetastasierung durchgeführte perkutane Strahlentherapie führte zu einer Regression der Metastasen und zu einer dauerhaften Stabilisierung oder Besserung des Visus. Schlussfolgerung: Die Prävalenz der intraokularen Metastasierung beim metastasierten Mammakarzinom konnte mit 4,6% bestimmt werden. Sie betrifft meistens die Aderhaut und tritt im Rahmen einer Metastasierung in multiple Organsysteme auf. Da eine frühzeitige perkutane Strahlentherapie einen Funktionsverlust verhindert, sollten bei Risikopatienten gezielte ophthalmologische Untersuchungen erfolgen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1439-099X
    Keywords: Schlüsselwörter: Pankreaskarzinom ; Strahlentherapie ; Radiochemotherapie ; Key Words: Pancreatic carcinoma ; Radiotherapy ; Radio-chemotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: The prognosis of patients with adenocarcinoma of the pancreas remains poor. Only patients with small tumors and complete resection have a curative chance. The value of combined radio-chemotherapy adjuvant or even palliative in case of unresectable tumors is controversial due to the short median survival times of all patients ranging from 8 to 15 months. Within the last years, significant new treatment modalities were introduced into the multimodality approach. Even the intraoperative boost therapy (IORT) with fast electrons remains still controversial. Material and Methods: Since the publication of the results of the historic GITSG study, in the US postoperative adjuvant radio-chemotherapy with 5-FU remains the treatment of choice. Successor studies of the ESPAC and the EORTC have been closed or are recruiting patients, the results are still pending. Neoadjuvant treatment modalities were investigated within the last 3 years, mostly in case of primary operable but also in unresectable tumors. Using 3-D-treatment planning, the total dose of radiotherapy was increased from 40 up to 45 to 50 Gy. In centers with great experience, an IORT was added to these combined modalities. More modern chemotherapeutic agents like gemcitabine or the taxanes are under investigation, using combined radio-chemotherapy in phase-II protocols in patients with unresectable tumors. Results: In case of both, adjuvant or neoadjuvant radio-chemotherapy following or before pancreaticoduodenectomy, median survival times range form 15 to 25 months. The neoadjuvant radio-chemotherapy seems to reduce the rate of positive surgical margins and the rate of patients with positive lymph nodes. For the moment, there is no proven survival advantage or increase of local control (about 80% in both cases) for patients treated with neoadjuvant radio-chemotherapy compared with adjuvant radio-chemotherapy. However, about 25% of the patients don't receive adjuvant therapy due to the perioperative morbidity. Because prolongation of survival with adjuvant therapy is only 5 to 10 months, in Europe adjuvant radio-chemotherapy is not accepted as the treatment standard. Combined radio-chemotherapy in patients with unresectable tumors results in significant improvement of survival. 5-FU continuous infusion with 250 mg/m2 seems to be the treatment of choice. IORT is effective in achieving long-term local control and an effective pain palliation. More modern chemotherapeutic agents seem to be effective in vitro as radio-sensitizers. In first reported results, the MTD was not found. Toxicity seems not to be increased with single radiotherapy doses of 1,8 to 2 Gy. However, higher single doses should not be used. Conclusions: Due to the worse prognosis of patients with adenocarcinoma of the pancreas, new combined treatment modalities as adjuvant and neoadjuvant radio-chemotherapy, particularly with more modern chemotherapeutic agents, for patients with resectable and unresectable tumors are under investigation. For some reasons, the neoadjuvant setting seems to be better. However, these results are not proven by prospective randomized clinical trials. Therefore, these trials are necessary to define the treatment of choice in these patients. IORT is a helpful tool to improve local control. However, these aggressive multimodality approaches are only indicated in a minority of patients. In patients with unresectable tumors and good condition, combined radio-chemotherapy remains the treatment of choice.
    Notes: Hintergrund: Die Prognose der Patienten mit Pankreaskarzinom ist unverändert schlecht. Ein kurativer Ansatz besteht nur in Frühstadien bei radikal chirurgischem Vorgehen. Der Wert der kombinierten Radiochemotherapie wird sowohl postoperativ adjuvant als auch palliativ bei Inoperabilität trotz nachgewiesener Wirksamkeit wegen der kurzen medianen Überlebenszeiten zwischen acht und 15 Monaten kontrovers beurteilt. Sowohl im adjuvanten als auch im neoadjuvanten multimodalen Therapiekonzept haben sich in den letzten Jahren erhebliche, klinisch relevante Entwicklungen ergeben. Auch die Integration der intraoperativen Strahlentherapie (IORT) wird kontrovers diskutiert. Material und Methode: Seit den Ergebnissen der GITSG-Studie gilt die postoperative adjuvante Radiochemotherapie mit 5-FU in den USA als Standard. Nachfolgestudien der EORTC und der ESPAC rekrutieren derzeit Patienten oder sind abgeschlossen, die Ergebnisse sind noch nicht publiziert. Neoadjuvante Therapiekonzepte (präoperative Radiochemotherapie) sind in den letzten drei Jahren in unterschiedlichen Ansätzen zumeist bei primärer Operabilität, aber auch bei Inoperabilität untersucht worden. Unter Einsatz der 3-D-Bestrahlungsplanung wurde die Dosis von 40 Gy auf 45 bis 50 Gy gesteigert. In einzelnen spezialisierten Institutionen werden diese Konzepte mit einer IORT kombiniert. Neuere Chemotherapeutika wie Gemcitabin und die Taxane werden in Phase-II-Studien als kombinierte Radiochemotherapie bei primär inoperablem Pankreaskarzinom getestet. Ergebnisse: Sowohl durch die postoperative adjuvante als auch durch die neoadjuvante Radiochemotherapie mit anschließender Pankreatikoduodenektomie können mediane Überlebensraten von 15 bis 25 Monaten erreicht werden. Durch die neoadjuvante Radiochemotherapie bei primär resektablem Pankreaskarzinom scheint die Rate positiver postoperativer Schnittränder sowie die Anzahl der Patienten mit Lymphknotenmetastasen reduziert zu werden. Obwohl eine Überlebensverlängerung oder eine höhere lokale Tumorkontrolle (ca. 80% bei beiden Therapieformen) durch die neoadjuvante Radiochemotherapie gegenüber der adjuvanten Radiochemotherapie bisher nicht bewiesen werden konnte, erhalten mehr als 25% der Patienten nach radikaler Operation aufgrund der Morbidität keine adjuvante Radiochemotherapie. Wegen der nur mäßigen Verlängerung der medianen Überlebenszeit um ca. fünf bis zehn Monate ist die adjuvante Radiochemotherapie in Europa nicht allgemein akzeptiert. Mit der kombinierten Radiochemotherapie bei lokaler Inoperabilität kann die Überlebenszeit verdoppelt werden. Die wirksamste Kombination scheint mit 5-FU als Dauerinfusion über fünf Tage mit einer Dosis von etwa 250 mg/m2 vorzuliegen. In der Hand des Erfahrenen bietet die IORT eine nebenwirkungsarme, effektive Ergänzung der Therapie, die zu einer Erhöhung der lokalen Tumorkontrolle und einer anhaltenden Schmerzkontrolle führt. Neuere Substanzen wie Gemcitabin und die Taxane scheinen in vitro wirksame Strahlensensitizer zu sein. In ersten Ergebnissen in Phase-I- und Phase-II-Studien wurde die MTD noch nicht gefunden. Während die Toxizität bei Einzelfraktionen von 1,8 bis 2 Gy tolerabel scheint, ist Vorsicht bei höheren Einzeldosen geboten. Schlussfolgerungen: Vor dem Hintergrund der unverändert schlechten Prognose des Pankreaskarzinoms werden zur Zeit unterschiedliche Konzepte der adjuvanten und neoadjuvanten kombinierten Radiochemotherapie, teils auch mit neueren Substanzen, geprüft. Dies betrifft sowohl resektable als auch nicht resektable Pankreaskarzinome. Aus allgemein onkologischer und radioonkologischer Sicht erscheint das neoadjuvante Konzept derzeit überzeugend, obwohl der Beweis der besseren Wirksamkeit aussteht. Hierfür sind randomisierte Studien notwendig. Die Integration der IORT in diese Therapiekonzepte ist zur Erhöhung der lokalen Tumorkontrolle sinnvoll. Diese aggressiven Strategien sind jedoch nur bei einem kleinen Teil der Patienten indiziert. Im Falle der Inoperabilität ist die kombinierte Radiochemotherapie bei lokoregionär begrenztem inoperablen Pankreaskarzinom bei entsprechendem Allgemeinzustand derzeit die Therapie der Wahl.
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