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  • 1
    Keywords: Axons. ; Electronic books.
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: 1 online resource (273 pages)
    Edition: 1st ed.
    ISBN: 9783642474491
    Series Statement: Acta Neuropathologica Supplementa Series ; v.5
    DDC: 599.0188
    Language: English
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 187 (1965), S. 749-769 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In a woman 56 years of age a malignant lymphoma was found as the cause of mediastinal and supraclavicular swellings 2 years before death, and X-ray treatment was carried out. After a short period, during which she had no complaints, a rapidly progressive disorder of the central nervous system commenced, with severe mental disturbances, somnolence, a frontal lobe syndrome, hemianopsia of the right side and flaccid quadruparesis. There was a slight increase of cells and protein in the cerebrospinal fluid, in the EEG generalized ϑ-δ-wave activity with frontal accentuation was found. Autopsy revealed typical lymphogranulomatosis. Neuropathologically, multiple, not sharply defined foci of demyelination weare seen in the cerebrum, more numerous in the brainstem and oblongata, and mostly in the stage of mobile breakdown with well preserved axon cylinders, intact cell parenchyma and without proliferation of fibrous glia. In the foci with the appearance of partial myelin necrosis there was a conspicuous glia cell reaction with polymorphonuclear, hyperplastic astrocytes, large chromatin-rich nuclei and single multinuclear giant cells. Astroglia proliferation, however, was also seen in the unaltered areas of the brain. The earliest lesions appearing are marked swellings of oligodendroglia with occasional nuclear inclusions, spindle-shaped proliferation of adventitial cells and perivascular microgliaproliferation in the periphery of foci and the surrounding areas. Granulomatous changes are absent. The lesions correspond to those described by Aström, Mancall and Richardson (1958) as „progressive multifocal leucoencephalopathy“. The differential diagnosis, pathogenesis and etiology of this disease are briefly discussed. The production of foci is morphogenetically explained as a secondary demyelination phenomenon of the character of a focal glio-vasal myelin dystrophy probably caused by primary affection of the oligodendroglia with atypical microglia reaction under the influence of a pathological formative stimulus of unclear nature.
    Notes: Zusammenfassung Bei einer 56jährigen Frau, bei der 2 Jahre vor dem Tode nach Auftreten mediastinaler und supraclaviculärer Drüsentumoren ein malignes Lymphogranulom festgestellt und eine Röntgenbehandlung durchgeführt wurde, setzte nach passagerer Beschwerdefreiheit 2 Monate ante exitum ein rasch progredientes zentralnervöses Krankheitsbild mit schweren psychischen Veränderungen bis Somnolenz, Frontalhirnsyndrom, rechtsseitiger Hemianopsie sowie schlaffer Quadruparese ein. Im Liquor bestand geringe Zell- und Eiweißvermehrung. Das stark diffus abnorme EEG bot generalisierte, frontal akzentuierte ϑ-δ-Tätigkeit. Autoptisch wurde eine typische Lymphogranulomatose verifiziert. Der neuropathologische Befund ergab multiple, unscharf begrenzte Entmarkungsherde im Großhirn sowie gehäuft in Hirnstamm und Oblongata, meist im Stadium des mobilen Abbaues mit gut erhaltenen Achsencylindern, intaktem Zellparenchym und fehlender Fasergliawucherung. In den als partielle Marknekrosen imponierenden Herdformationen besteht eine auffallende Gliazellreaktion mit polymorphkernigen, hyperplastischen Astrocyten, großen, chromatinreichen Kernen und einzelnen multinucleären Riesenzellen, doch tritt eine Astrogliawucherung auch in gesunden Hirnpartien auf. Als früheste Läsion erscheinen die in der Herdperipherie und deren Umgebung hervortretende starke Oligodendrogliaschwellung mit vereinzelten Kerneinschlüssen sowie eine spindelige Adventitiazellwucherung mit perivasaler Mikrogliaproliferation. Granulomatöse Veränderungen fehlen. Das Läsionsbild entspricht der von Aström, Mancall u. Richardson (1958) beschriebenen „progressiven multifokalen Leukoencephalopathie“, deren differentialdiagnostische Abgrenzung sowie Pathogenese und Ätiologie kurz diskutiert werden. Die Herdbildung wird formalgenetisch als sekundäres Entmarkungsgeschehen nach Art einer fokalen glio-vasalen Markdystrophie vermutlich infolge primärer Oligodendrogliaaffektion sowie mit atypischer Makrogliareaktion unter einem pathologischen formativen Reiz aufgefaßt, dessen Wesen bisher ungeklärt ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1904
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0533
    Keywords: Alzheimer's disease ; Progressive supranuclear palsy ; Immunocytochemistry ; Immune electron microscopy ; Tau proteins
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The antigenic profile of neurofibrillary tangles (NFT) in Alzheimer's disease (AD), senile dementia of Alzheimer type (SDAT), progressive supranuclear palsy (PSP) and in non-demented aged humans was investigated by light and electron microscopic immunocytochemistry using antisera and monoclonal antibodies to tubulin, microtubule-associated proteins (MAP1, MAP2 and tau), neurofilament proteins and determinants unique to Alzheimer paired helical filaments (PHF). Antibodies to tau proteins labeled NFT in all cases investigated (AD, SDAT, PSP and non-demented aged humans). However, one monoclonal antibody to PHF recognized numerous tangles in AD/SDAT, but only a small minority of the PSP tangles. Antibodies to tubulin, MAP1, MAP2 and neurofilament proteins did not selectively stain NFT. Whereas pretreatment of sections with phosphatase was required for the detection of tangles with Tau-1 monoclonal antibody, digestion of sections with either phosphatase or pronase had no significant effect on the staining pattern obtained with the other antibodies. Our studies show that, as previously described for AD/SDAT, phosphorylated tau polypeptides are also a major antigenic determinant of tangles in PSP, indicating that tangle formation may follow a common pathogenetic pathway in neurofibrillary degenerations. There is, however, at least one epitope in AD/SDAT tangles which seems to be absent on, or at least inaccessible in, the 15-nm straight fibrils of PSP.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neuropathologica 8 (1967), S. 185-209 
    ISSN: 1432-0533
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Within the topical pattern of the inflammatory process of „atypical” encephalitides of the SSLE and panencephalitis group pseudosystemic lesions of brain stem and cerebellum may occur which can terminate in substrates similar to system atrophies. These lesions may result from secondary demyelination of the pontocerebellar neurons caused by primary affection of the interfascicular oligodendroglia that manifests itself in a significant „inclusion body disease” of the oligos. The quantitative variability of the predilective affection of brain stem and pontine basis in SSLE which, by „elective” demyelination of the ponto-cerebellar neurons, may reveal formal similarities to olivo-ponto-cerebellar atrophy, is demonstrated in two relevant cases. On the other hand, these pseudosystemic lesions represent incomplete to subtotal necroses as direct sequelae of the locally accentuated inflammatory process without significant inclusion bodies in the oligodendroglia or neurons. The etiology of the encephalitic syndrome and the causes of its system-bound predilective pattern are unknown. In a case of subacute encephalitis clinically presenting a cerebellar-mesencephalic syndrome with oculo-facial myoclonies, there was pseudosystemic accentuation of the inflammatory process associated with demyelination and sclerosis of the cerebellum-brachium conjunctivum-ruber system and minor affection of telencephalon. In prolonged course these inflammatory sequelae may result in pseudosystemic atrophies and scleroses showing formal similarities to „endogenous” system degenerations of the CNS. In a case of chronic panencephalitis with nodular brain stem affection, there was a ponto-cerebellar atrophy with secondary olivary atrophy and degeneration of spinal tracts closely imitating the picture of spino-olivo-ponto-cerebellar atrophies. The relations of this special type of „atypical” sporadic encephalitides of unknown etiology, preliminarily denominated as „subacute encephalitis of brain stem and cerebellum”, to chronic „postencephalitic” atrophies which represent process-like sequelae of verified or suspected virus infections of the CNS and to chronic system degenerations of the nervous system in animals caused by slow and latent virus infections are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Im topischen Ausbreitungsmuster des entzündlichen Gewebssyndroms „atypischer” Encephalitiden der SSLE- und Panencephalitisgruppe können pseudosystematische Läsionen in Hirnstamm und Kleinhirn mit Ausgang in Systematrophien imitierende Substrate auftreten. Diese Läsionen sind einerseits durch sekundäre Entmarkungsvorgänge der ponto-cerebellaren Neurone infolge primärer Affektion der interfasciculären Oligodendroglia bedingt, die sich in deren schwerem Kerneinschlußbefall manifestiert. Die quantitative Variationsbreite des prädilektiven Hirnstammbefalls bei SSLE, die durch „elektive” Entmarkung der ponto-cerebellaren Neurone formale Ähnlichkeiten mit der olivo-ponto-cerebellaren Atrophie ergeben kann, wird an zwei einschlägigen Beobachtungen demonstriert. Anderseits handelt es sich bei den pseudosystematischen Läsionen um inkomplette bis subtotale Gewebsnekrosen als unmittelbare Folge lokal akzentuierter Entzündungsvorgänge ohne nachweisbare Einschlußkörpererkrankung der Oligodendroglia. Die Ätiologie des encephalitischen Syndroms und die Ursache seiner speziellen systemaffinen Prädilektionstopik sind unbekannt. Bei einer als Kleinhirn-Hirnstammsyndrom mit oculo-facialen Myoklonien verlaufenden subakuten Encephalitis fand sich eine pseudosystematische Akzentuierung des Entzündungsprozesses mit Markschädigung und Sklerose im Kleinhirn-Bindearm-Rubersystem bei geringer Endhirnbeteiligung. Bei längerem Verlauf können diese entzündlichen Sekundärschäden zu pseudosystematischen Atrophien und Sklerosen führen, die formale Ähnlichkeiten mit „endogenen” Systemdegenerationen aufweisen. Bei einer chronischen Panencephalitis mit knötchenförmigem Hirnstammbefall fand sich eine ponto-cerebellare Atrophie und Sklerose mit sekundärer Olivenatrophie und spinalen Strangdegenerationen, welche das Bild einer spino-olivo-ponto-cerebellaren Atrophie imitierte. Die Beziehungen dieser als „subakute Encephalitis des Hirnstamms und Kleinhirns” herausgestellten Sonderform „atypischer” Encephalitiden unbekannter Ätiologie zu den „postencephalitischen” Atrophien als prozeßhafte Nachkrankheiten gesicherter Virusinfektionen des ZNS sowie zu chronischen Systemerkrankungen des tierischen Nervensystems infolge langsam wirkender oder latenter Virusinfektionen werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neuropathologica 10 (1968), S. 123-131 
    ISSN: 1432-0533
    Keywords: Neuro-axonal dystrophy ; Infantile neuro-axonal dystrophy ; Seitelberger's disease ; Spheroids ; Cerebellar atrophy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bericht über die Gehirnbefunde des jüngsten bisher bekannten Falles von Infantiler neuroaxonaler Dystrophie (InaD). Der im Alter von 6 Monaten interkurrent verstorbene Knabe mit negativer Familienanamnese bot bald nach der Geburt progressive neurologische Ausfälle (Bulbusdivergenz, Muskelhypotonie, Beugestellung der Extremitäten). Die Hirnsektion ergab eine diffuse Kleinhirnatrophie. Histologisch fanden sich in der verödeten Kleinhirnrinde zahlreiche Dendrit- und Axonschollen mit eigenartiger vacuoliger Degeneration der Purkinjezellen. Nur vereinzelt waren Spheroide in der Hirnstammhaube sowie im gut bemarkten Pallidum anzutreffen, das wenig Neutralfettablagerungen bot. Hinterstrangskerne und Telencephalon waren frei. Die Beobachtung entspricht formal den bekannten Fällen von InaD mit längerem Verlauf, ist aber durch den fast elektiven Befall des Kleinhirns gekennzeichnet, was für dessen frühe Beteiligung am Krankheitsprozeß spricht. Die nosologische Stellung der InaD innerhalb der Syndromgruppe der “neuro-axonalen Dystrophien” wird kurz diskutiert. Im Anhang wird eine weitere verifizierte Beobachtung von InaD mit voll ausgeprägtem Gewebssyndrom erwähnt.
    Notes: Summary The neuropathological findings of a sporadic case of infantile neuroaxonal dystrophy (InaD) are reported who died at an earlier age than any of the previously recorded ones. The patient was a boy with negative family history who showed progressive neurologic symptoms (deviation of bulbi, muscle hypotonia and quadruplegia in flexion) soon after birth and died at 6 months of age. Brain section revealed severe cerebellar atrophy. The characteristic histological findings were axonal and dendritic swellings in the cerebellar cortex with peculiar vacuolic desintegration of the Purkinje cells. Very few spheroids were seen in the brain stem and in the pallidum which showed normal myelination and few amounts of sudanophilic material. The nuclei of Goll and the telencephalon were free of spheroids. The changes were those of the reported cases of InaD with longer duration of illness. However, there was almost elective affection of the cerebellum indicating the early onset of cerebellar changes in InaD. Its nosological position within the group of neuroaxonal dystrophies is discussed. In the addendum a further verified case of InaD with fully developed morphological syndrome is mentioned.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neuropathologica 14 (1969), S. 108-117 
    ISSN: 1432-0533
    Keywords: Leukodystrophy, Orthochromatic ; Pelizaeus-Merzbacher Disease ; Classical Type ; Co-natal Type ; Transitional Form
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein Mädchen aus gesunder, nicht-jüdischer Familie erkrankte im 3. Lebensjahr mit schubförmig-progressiver psychischer Retardierung, cerebellar-spastischem Syndrom und starb mit 18 10/12 Jahren in einem Decerebrationszustand. Neuropathologisch fand sich eine schwere diskontinuierlich-subtotale Entmarkung und Sklerose im Groß- und Kleinhirn mit wenigen erhaltenen Markinseln, intakten U-Fasern und tiefen Markstrukturen bei nur diskretem “fixen” orthochromatischen Abbau. Eine symmetrische Thalamusatrophie und Kleinhirnläppchensklerose wird als Anoxieschaden aufgefaßt. Die sporadische Beobachtung wird der “Übergangsform” zwischen klassischem und konnatalem Typ der Pelizaeus-Merzbacherschen Krankheit zugeordnet.
    Notes: Summary A girl of non-Jewish origin, with non-contributory family history, at the age of 3 developed progressive mental deterioration, an ataxic-spastic syndrome and died in a decerebrate state at the age of 18 10/12 years. Neuropathological examination disclosed severe discontinuous-subtotal demyelination and diffuse sclerosis of the cerebral and cerebellar white matter with some small myelin “islets” and sparing of the subcortical arcuate fibres as well as of the deeper myelinated regions. There were remarkably sparse residua of orthochromatic myelin breakdown chiefly of the “fixed” type. The axons were preserved. Additional atrophic lesions of the thalamus and cerebellar folia were considered to be of anoxic origin. This sporadic case is suggested to represent a transitional form between the “classical” and the co-natal (Seitelberger) type of Pelizaeus-Merzbacher Disease.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neuropathologica 16 (1970), S. 125-140 
    ISSN: 1432-0533
    Keywords: Glio-Neuronal Dystrophy ; Progressive Poliodystrophy ; Grey Matter Degeneration ; Spongy Degeneration ; Glial Dystrophies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Klinisch-pathologischer Bericht über 3 Kinder, davon 2 Geschwister, bei denen nach normaler Geburt und verzögerter Frühentwicklung Myoklonien und generalisierte Krämpfe sowie neurologische Störungen im Alter von 1, 2 und 5 Jahren einsetzten. Das progrediente Krankheitsbild war gekennzeichnet durch Myoklonien, focale Anfälle, Muskelschwäche mit Spastizität oder schlaffer Quadruparese, Bewegungs- und Haltungsstörungen, Kleinhirnsymptome, Blindheit und Taubheit. Tod im Decerebrationszustand im Alter zwischen 3 und 7,5 Jahren. Autoptisch bot Fall 1 eine schwere Leberverfettung. Alle Gehirne zeigten spongiöse Degeneration der grauen Substanz, besonders des Isocortex, mit diffusem Nervenzellausfall und Gliaproliferation. Als Initialveränderung imponierte eine spongiöse Umwandlung des Neuropils durch Vacuolisierung von Nervenzellfortsätzen sowie Astrogliahydrops. Spongiöse Veränderungen betrafen auch die Basalkerne und das Kleinhirn, besonders im Fall 2. Daneben lag eine diffuse Gliose und Marklichtung im Groß- und Kleinhirnmarklager vor. Peripher-nervöse Veränderungen fanden sich in Fall 1 und 2. Diese Beobachtungen werden mit anderen vergleichbaren Fällen des Schrifttums als “idiopathische” Form der progressiven Poliodystrophie zusammengefaßt. Da die Grundstörung vermutlich die glio-neuronale Funktionseinheit betrifft, wird die Bezeichnung “Spongiöse glio-neuronale Dystrophie” im Kindes-(und Jugend)alter für diese Syndromgruppe vorgeschlagen. Sie wird von symptomatischen Formen progressiver Schädigung der grauen Hirnsubstanz im frühen Lebensalter abgegrenzt. Obwohl für diese Krankheitsgruppe genetisch bedingte Stoffwechselstörungen vermutet werden, ist ihre Ätiologie bisher unbekannt.
    Notes: Summary A clinico-pathological report is given of three children from two different families who, after normal birth and retarded early infantile progress, developed myoclonic and generalized seizures and neurological disorders at the age of one, two and five years, respectively. The progressive malady was characterized by repeated myoclonic jerks, focal seizures, motor weakness with spasticity or flaccidity, abnormal movements, cerebellar symptoms, blindness, deafness, and death in a decerebrate state at the age of 3 to 7,5 years. Necropsy disclosed severe fatty transformation of the liver in case 1. The brains showed spongy degeneration of the grey matter, particularly of the isocortex, with neuronal loss and diffuse astroglial proliferation, spongy change of the deep grey nuclei and spongy atrophy of the cerebellum, most prominent in case 2. The initial changes appeared to be spongy transformation of the neuropil due to vacuolation of neuronal processes and hydropic swelling of astroglia. The grey matter lesion was associated with diffuse gliosis and slight degeneration of the cerebral and cerebellar white matter. In case 1 and 2 peripheral nerve lesions were noted. These observations are compared with other cases from the literature, which are referred to as the “idiopathic” type of progressive poliodystrophy. From the presumed basic affection of the glio-neuronal unit, the term “Spongy Glio-Neuronal Dystrophy in Infancy and Childhood” is proposed for this group of cases, which are separated from symptomatic forms of progressive grey matter degeneration in early age. Although a genetically induced metabolic disorder is suggested, the aetiology of this condition is unknown.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neuropathologica 3 (1963), S. 16-28 
    ISSN: 1432-0533
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neuropathologica 3 (1964), S. 278-283 
    ISSN: 1432-0533
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Report of a virologically and morphologically proven case of herpes simplex encephalitis in adult with lethal course: 18 1/2 year old woman after grippal prodroma developed fever, confusion, focal convulsions and slight hemiparesis. Death occurred in deep cerebral coma 9 days after the onset of the illness. Typical EEG-findings. The autopsy findings were: pseudomembranous tracheobronchitis, bronchopneumonia and acute tumor of the spleen. The brain lesions were those of an acute necrotizing encephalitis with topographic prevalence of the inflammatory necroses to the basal regions. Type A intranuclear inclusion bodies were found in neuroectodermal and mesodermal cells. The postmortal isolation of an agent identified as herpes virus hominis from brain tissue gives new evidence for the etiological identity of acute necrotizing encephalitis and herpes simplex encephalitis.
    Notes: Zusammenfassung Kasuistischer Bericht über eine virologisch-morphologisch verifizierte Herpes simplex-Encephalitis des Erwachsenen mit tödlichem Ausgang: 18 1/2 jährige Frau, die nach grippalen Prodromen mit Fieber, Bewußtseinstrübung, fokalen Krampfanfällen und Halbseitenzeichen erkrankte und nach 9 Tagen im cerebralen Koma verstarb. Typischer EEG-Befund. Autoptisch pseudomembranöse Tracheobronchitis, Bronchopneumonie und akuter Milztumor. Im Gehirn das Bild einer akuten nekrotisierenden Encephalitis mit typischer Betonung der entzündlich-nekrotisierenden Läsionen in den basalen Hirnabschnitten sowie typischem Kerneinschlußkörperbefund in neuroektodermalen und mesodermalen Zellen. Die postmortale Isolierung eines als Herpesvirus hominis identifizierbaren Erregers aus dem Hirngewebe ergibt einen weiteren Beweis für die ätiologische Identität der akuten nekrotisierenden Einschlußkörper-Encephalitis und der Herpesencephalitis.
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