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  • 1
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Frühgeborene ; Morbidität ; Frühe Entlassung ; Rehospitalisierung ; Keywords Low birth weight infants ; Early discharge ; Rehospitalization ; Morbidity ; Preterm infants
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background. Criteria for the discharge of preterm infants from hospital are missing or vary considerably between hospitals in Germany. In Ulm, it is the policy to discharge preterm infants early, i. e. when they are able 1) to maintain the body temperature without exogenous heat, 2) to drink the calculated amount of milk, 3) to breath regularly without interventions because of apnea and 4) when the mother thinks she is able to manage the care of her infant and finally 5) when the nurses and physicians also believe that the mother has achieved sufficient skill and self confidence to completely overtake the care of her baby. The aim of this study was to investigate the infantile morbidity during the first year after discharge from hospital and the satisfaction of the parents with the early discharge. Methods. Retrospective cohort study of all 251 infants born with a birth weight below 2000 g in the Department of Obstetricts and Gynecology of the University of Ulm between 1. 1. 1992 and 30. 3. 1995 and who were directly discharged home from the children's hospital. Information was obtained by questionnaires sent to the parents, pediatricians of their infants and hospitals. The impact of the body weight at discharge and other biological, medical and sociodemographic variables, on the infant's morbidity during the first year after discharge from hospital was analysed with statistical methods. Results. Data of 215 infants were analysed. The median body weight at discharge was 1940 g. A lower body weight at discharge was not correlated with higher scores in 5 morbidity indices. 86% of parents were satisfied with the time of discharge. Conclusion. The policy of early discharge is practicable and opens the chance to save puplic health costs.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung. Standardisierte Kriterien für die Entlassung von Frühgeborenen mit niedrigem Geburtsgewicht (〈2000 g) aus dem Krankenhaus fehlen oder variieren zwischen Kliniken. In Ulm ist es das Ziel, diese Kinder früh nach Hause zu entlassen, d. h., sobald sie 1. die Körpertemperatur halten können, 2. die berechnete Milchmenge trinken, 3. keine interventionsbedürftigen Apnoen haben, 4. die Mutter sich die Pflege des Kinds zutraut und 5. Schwestern und Ärzte die Mutter bzw. Eltern sicher im Umgang mit ihrem Kind einschätzen. Ziel der Studie war es, die Morbidität der früh entlassenen Kinder im 1. Jahr nach der Entlassung sowie die Zufriedenheit der Eltern mit der frühen Entlassung zu erfassen. Methode. Es handelt sich um eine retrospektive Kohortenstudie aller Kinder (251) mit einem Geburtsgewicht 〈2000 g, die zwischen dem 1.1.1992 und dem 30.3.1995 in der Universitätsfrauenklinik Ulm geboren und aus der Universitätskinderklinik direkt nach Hause entlassen worden waren. Mittels Fragebogen wurden von den behandelnden Ärzten und Kliniken Angaben zur Morbidität und von den Eltern zur Zufriedenheit mit dem Zeitpunkt der Entlassung erhoben. Mit statistischen Verfahren wurde der Einfluss des Gewichts bei der Entlassung sowie biologischer, medizinischer und soziodemographischer Faktoren auf 5 Morbiditätsindizes (Rehospitalisierungsrate, Summe der Tage im Krankenhaus, Anzahl der Besuche beim Arzt, Einschätzung des Gesundheitszustands durch den Arzt, Einschätzung des Gesundheitszustands durch die Eltern) im 1. Jahr nach der Entlassung untersucht. Ergebnisse. Daten von 215 Kindern wurden ausgewertet. Eine frühe Entlassung (medianes Gewicht bei der Entlassung: 1940 g) war nicht mit einer erhöhten Morbidität assoziiert. Mit dem Zeitpunkt der Entlassung waren 86% der Eltern zufrieden. Schlussfolgerung. Die Praxis der frühen Entlassung, wenn 5 Kriterien erfüllt sind, hat sich im Hinblick auf die Morbidität der Kinder und die Zufriedenheit der Eltern bewährt und eröffnet zudem die Möglichkeit, Gesundheitskosten einzusparen.
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  • 2
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Intervention ; Prävention ; Psychotherapie ; Eltern ; Frühgeburt ; Extrem kleine Frühgeborene ; Follow-up ; Bindung ; Eltern-Kind-Interaktion ; Entwicklung ; Risikomodell ; Key words Intervention ; Prevention ; Psychotherapy ; Parents ; Attachment ; Follow-up ; Very low birth weight infant ; Parent-child interaction ; Development ; Risk model
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary After some introductory remarks about the traumatizing experience many parents have after the birth of a very small preterm baby (≤ 1500 g), a developmental risk model is presented. This is the basis for an early beginning preventive psychotherapeutic intervention. In the Ulm Study the comprehensive parent-centered intervention program includes insight oriented focal individual psychotherapy, supportive group psychotherapy, a home visit and a video-based sensitivity training. The intervention aims to improve parental coping, the process of attachment and parent-infant interaction. The theoretical implications, the design and the methods of this prospective randomized longitudinal study will be discussed.
    Notes: Zusammenfassung Nach einer Einführung in die psychischen Belastungen von Eltern im Zusammenhang mit der Geburt eines sehr kleinen Frühgeborenen (≤ 1500 g) wird ein Risikoentwicklungsmodell erläutert, das als theoretische Basis für eine direkt nach der Geburt beginnende psychotherapeutische Intervention dient. Im Ulmer Modell nehmen Eltern an verschiedenen Interventionen teil, die einsichts-orientierte fokale Einzelpsychotherapie, psychotherapeutisch orientierte Elterngruppen, einen Hausbesuch und ein Videofeinfühligkeitstraining umfassen. Das Interventionsprogramm hat zum Ziel, den elterlichen Prozeß der Bewältigung sowie die Eltern-Kind-Bindung und -Interaktion zu verbessern. Die theoretischen Implikationen, das Design und die Methoden dieser prospektiven, randomisierten Längsschnittstudie werden dargestellt.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 457-465 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Frühgeborene ; Eltern ; Interventionsprogramm ; Methoden ; Entwicklungsergebnisse ; Key words Premature infant ; Parents ; Intervention program ; Methods ; Developmental outcome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary After some introductory remarks on the influence of psychosocial risk factors on the developmental outcome of premature infants this review summarizes the current knowledge about intervention programs for prematures and their parents with a special focus on parent-centered programs. Positive effects of intervention programs are found in an improvement of cognitive development, parental sensitivity and the home environment. Only parent-centered interventions enhanced the quality of parent-infant interaction. It is questioned if those effects are also reliable for very premature infants and are found in the long term. Further programs should focus on parent- and parent-infant centered interventions. Methodological problems of intervention studies and further research perspectives on parent-centered interventions are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Nach einleitenden Anmerkungen über den Einfluß von psychosozialen Risikofaktoren auf die Entwicklung von Frühgeborenen werden die verschiedenen Ansätze von Interventionsprogrammen dargestellt. Durch Interventionen können unterschiedliche positive Effekte erzielt werden. Sie verbessern die kognitive Entwicklung der Kinder, verändern die elterliche Wahrnehmung kindlicher Bedürfnisse und gestalten die häusliche Umgebung. Es bleibt fraglich, ob diese Ergebnisse auch für die Entwicklung der sehr kleinen Frühgeborenen Gültigkeit haben und ob die Effekte auch langfristig nachgewiesen werden können. Speziell Eltern-zentrierte Interventionsansätze können zusätzlich die Eltern-Kind-Interaktion verbessern. Aus diesem Grunde sollten zukünftige Interventionen auch Eltern- oder Eltern-Kind-zentrierte Ansätze integrieren. Methodische Probleme von Interventionsstudien und Forschungsperspektiven von Eltern-zentrierten Interventionen werden diskutiert.
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  • 4
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 225-229 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Frühgeburt ; Strabismus ; Frühgeborenenretinopathie ; Hörprüfung ; Entwicklungsstörung ; Key words Extremely low birthweight ; Strabism ; Retinopathy of prematurity ; Audiometry ; Development disorders
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: The aim of the study was to evaluate the long-term ophthalmological and oto-rhino-laryngological outcome in extremely low birthweight children. Methods: 47 children with birthweight ≤1000 g had an ophthalmological and oto-rhino-laryngological follow-up examination between 25/12 to 57/12 years of age. Results: Strabism was found in 36% of all children and retinal anomalies in 49%. 4 children showed an amblyopy and one child was blind. Overall, 51% had no, 47% mild to moderate and 2% severe disorders. There was a significant correlation between opthalmological anomalies and retinopathy of prematurity. The oto-rhino-laryngological follow up revealed relatively mild anomalies. Only one child suffered from severe hearing loss. Overall, 83% had no, 15% had mild to moderate, and 2% severe disorders. Conclusion: Early ophthalmological follow-up examinations should be done routinely, whereas oto-rhino-laryngological evaluation may be necessary only if disorders are suspected.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: An einer Gruppe extrem kleiner Frühgeborener sollten die langfristigen Auswirkungen der Frühgeburtlichkeit auf den augen- und HNO-ärztlichen Status nachgewiesen werden. Methode: 47 Kinder mit einem Geburtsgewicht ≤1000 g wurden im Alter zwischen 2 5/12 und 5 7/12 Jahren augen- und HNO-ärztlich nachuntersucht. Ergebnisse: Bei 36% der Kinder bestand ein Strabismus, bei 49% Fundusveränderungen. Eine Amblyopie hatten 4 Kinder, 1 Kind war erblindet. Die augenärztliche Gesamtbeurteilung ergab, daß 51% keine, 47% leichte bis mäßig schwere und 2% schwere Funktionseinschränkungen hatten. Weiterhin zeigte sich ein deutlicher Zusamenhang zwischen Augenbefunden und Frühgeborenenretinopathie. Im HNO-ärztlichen Bereich fielen nur leichtere Anomalien auf. Nur 1 Kind hatte eine hochgradige Schwerhörigkeit. Die Gesamtbeurteilung ergab, daß 83% keine, 15% leichte bis mäßig schwere und 2% schwere Funktionseinschränkungen hatten. Schlußfolgerungen: Aufgrund der Ergebnisse halten wir frühzeitige augenärztliche Vorsorgeuntersuchungen für notwendig. Im HNO-ärztlichen Bereich scheint dagegen eine Untersuchung erst bei einem Verdacht auf Störungen ausreichend zu sein.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 241-246 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Frühgeborene ; Kinder ; Wachstum ; Knochenmineralgehalt ; Key words Extremely low birth ; Child ; Growth ; Bone mineral content
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: The aim of the study was to follow up the somatic development of extremely low birth weight children up to the age of 5 years. Methods: 47 extremely low birth weight children born in 1988–1990 (birthweight 490–990 g, gestational age 24–34 weeks) were investigated concerning growth, weight, head circumference, head diameter and bone mineral densitiy up to 5 years. Results: Afer corrected age, there was a retardation in growth, weight and head-circumference up to the age of 24 months. After this time, there was a normal growth. The median of the SDS was decreased for size –1,7 SD, weight –2,0 SD and also head-circumference –2,0 SD. 6 Children (13%) showed a dolichocephalic head. Bone density and bone width were normal. Conclusion: Extremely low birth children show a retardation in their somatic development up to 24 months. After that time there is no catch up in the somatic development. Almost all the children showed normal bone width and normal bone density and only 13% had a dolichocephalic head. This might be due to the consequent calcium and phosphat-supplementation during the postnatal hospitalisation.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Erfassung der somatischen Entwicklung extrem kleiner Frühgeborener bis zu einem Alter von 5 Jahren. Methode: Von 47 Frühgeborenen der Jahrgänge von 1988–1990 (Geburtsgewicht 490–990 g, Gestationsalter 24–34 Wochen) wurden Größe, Gewicht, Kopfumfang und Kopfdurchmesser im Längsschnitt und der periphere Knochenmineralgehalt mittels Photonenabsorptionsmessung erhoben. Ergebnisse: Nach korrigiertem Alter blieben die Kinder in Größe, Gewicht und Kopfumfang bis zum 24. Lebensmonat hinter dem Wachstum termingeborener zurück. Später ist ein normales Wachstum erkennbar. Der Median des Standarddeviation-scores betrug am Untersuchungstag für Größe –1,7, Gewicht –2,0 und Kopfumfang –2,0 SD. 6 Kinder (13%) hatten eine dolichozephale Kopfform. Knochendichte und Knochenbreite lagen im Normbereich. Schlußfolgerung: Extrem frühgeborene Kinder bleiben in ihrer somatischen Entwicklung bis zum 24. Lebensmonat zunehmend hinter termingeborenen zurück und ließen danach kein Aufholwachstum erkennen. Die bei nahezu allen Kindern normalen Werte für Knochendichte und Knochenbreite und die nur bei 13% feststellbare dolichozephale Kopfform können als Erfolg der konsequenten Kalzium- und Phosphatsupplementation während des Krankenhausaufenthalts gesehen werden.
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  • 7
    ISSN: 1432-1971
    Keywords: Key words: Newborn — Fetal — Tachycardia — Electrocardiography — Flecainide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Fetal tachycardia and signs of hydrops fetalis were diagnosed at 29 weeks of gestation. The heart rate normalized by combined treatment with digoxin and flecainide and was followed by improvement of the hydrops. Premature labor led to delivery at 33 weeks of gestation. The newborn infant showed mild respiratory distress and was in a hemodynamically stable condition. Marked QT segment anomalies on the electrocardiogram during the first postnatal days resolved completely within 3 weeks. They were unlikely to be attributable to myocarditis or myocardial infarction. We speculate that these anomalies were caused by the maternal flecainide therapy.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 123 (1976), S. 243-254 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Newborn ; Septicemia ; Gram-negative bacilli ; Risk factors ; Symptoms ; Leukocyte counts ; Platelet counts
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The case histories of 17 newborns developing septic shock due to gram-negative bacilli were studied for pre- and perinatal risk factors, clinical symptoms, and hematologic changes. Immaturity, resuscitation procedures, and hypothermia on admission were found to be the risk factors most frequently preceding septicemia. A skin color fading and changing from reddish-pink to yellow-green was the most early noticeable clinical symptom in all patients. The total leukocyte counts as well as the relative proportion of bands increased significantly at the onset of illness. When septicemia advanced, a marked drop of leukocytes was found, while the relative proportion of bands increased further. Only 1 in 12 cases showed a decrease in the platelet counts at the height of septicemia. A procedure for the early diagnosis of a neonatal septicemia is proposed: (1) Registration of perinatal risk factors. (2) With perinatal risk factors a skilled and attentive clinical observation is necessary. Particular attention should be paid to changes of skin color. (3) White blood cell picture: (a) every day in patients with perinatal risk factors and (b) every 6 h in patients showing suspicious symptoms.
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  • 9
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Cellular immunodeficiency ; Graft-versus-host reaction ; Blood transfusion ; HLA-typing
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract A patient with an inborn cellular immunodeficiency syndrome developed a graft-versus-host reaction after a transfusion with packed red cells. This diagnosis was confirmed by skin biopsy and finally proved by tissue typing.
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  • 10
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Preterm infants ; Patent ductus arteriosus ; Echocardiography ; Doppler sonography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract By means of probability analysis we have compared the diagnostic value of clinical symptoms, m-mode echocardiographic measurements and peripheral arterial flow, assessed by continuous-wave Doppler, in preterm infants with symptomatic patent ductus arteriosus (PDA). Data were obtained in 29 infants with PDA and in 29 controls. The most sensitive clinical finding was a hyperactive precordium. Bounding pulses and a heart murmur were absent in 15% and 20%, respectively of the patients with PDA. M-mode echocardiographic measurements were rather specific for the detection of a PDA but less sensitive. Diastolic backflow in the brachial and femoral arteries was present in the majority of patients with PDA and absent in about 67% of the controls. The values in probability analysis, however, were too low to base a therapy on these findings. The highest sensitivity and specificity (100% each) was found for a disturbed cerebral blood flow with absent or retrograde diastolic perfusion estimated by Doppler sonography.
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