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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 337 (1974), S. 844-844 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Mitral Stenosis ; Commissurotomy ; Mitral Valve Replacement ; Multiple Valve Replacement ; Mitralstenose ; Kommissurotomie ; Mitralklappenersatz ; Mehrklappenersatz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 53 Kranke, die wegen Mitralstenose kommissurotomiert worden waren, wurden zwischen 1968 and 1973 dem Mitralklappenersatz unterzogen. In 12 Fällen folgte der Mitralklappenersatz unmittelbar der fehigeschlagenen Kommissurotomie, in 41 Fällen lagen im Mittel 7,1 Jahre zwischen beiden Operationen. - Die Gesamtsterblichkeit betrug 17% bei akut und 21% bei verzögert durchgeführtem Mitralklappenersatz. Sie erhöhte sich auf 67%, wenn nicht nur die Mitral-, sondern such Tricuspidal- und/oder Aortenklappe ersetzt wurden.
    Notes: Summary 53 patients in whom commissurotomy had been performed for mitral stenosis underwent mitral valve replacement between 1968 and 1973. In 12 cases commissurotomy had failed and was followed at once by mitral valve replacement. In 41 cases a mean of 7.1 years elapsed between the two surgical procedures. The overall mortality rate was 17% in acute and 21% in delayed mitral valve replacement. It rose to 67% when not only the mitral but also the tricuspid and/or aortic valve was replaced.
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  • 2
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter Infragenualer femoropoplitealer Bypass ; Humane Umbilikalvene ; Key words Below knee femoropopliteal bypass*Modified human umbilical vein
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract  Greater saphenous vein is the preferred graft material for below knee bypass. In the case of absent autologous vein, modified human umbilical vein (HUV) is used less frequently than synthetic grafts. To assess long-term graft patency and degenerative changes, the second generation of modified human umbilical vein graft was chosen for below knee femoropopliteal bypass when autologous vein was not available. Fifty-five below knee femoropopliteal bypasses were performed in 54 patients. In most cases the operation was performed for critical leg ischemia, disabling claudication, or severe acute ischemia. In 25% of patients, previous ipsilateral bypass had been performed. In no case was ipsilateral greater saphenous vein suitable. Early graft thrombosis occurred in 30.9% of patients. In 65%, revision with thrombectomy was successful. Primary (secondary) patency rate was 55.2% (75 .5%) with a limb salvage rate of 88.3% after 48 months. After a maximal follow-up of 57.4 months, duplex scanning could not demonstrate significant aneurysmal graft degeneration. Good graft patency and duplex scan results justify continued use of the second generation of modified human umbilical vein in peripheral bypass surgery when autogenous vein is not suitable.
    Notes: Zusammenfassung  Für den kniegelenküberschreitenden peripheren Bypass ist die V. saphena magna des Transplantat der ersten Wahl. Bei fehlender autologer Vene ist die denaturierte humane Umbilikalvene (HUV) neben rein synthetischen Gefäßprothesen eine selten erwogene Alternative zum autologen Gefäßersatz. Zur Beurteilung ihrer langfristigen Bypassfunktion und degenerativer Veränderungen erfolgte bei nicht geeigneter V. saphena magna die Verwendung der denaturierten humanen Umbilikalvene bei kniegelenküberschreitenden femoropoplitealen Bypassoperationen. Bei 54 Patienten wurden 55 kniegelenküberschreitende femoropopliteale Bypassoperationen mit Umbilikalvene durchgeführt. Die Operationsindikation bestand überwiegend in kritischer Extremitätenischämie, maximal limitierender Claudicatio oder schwerer akuter Ischämie. Bei 25% der operierten Extremitäten war eine ipsilaterale Bypassoperation vorausgegangen. In keinem Fall fand sich eine geeignete ipsilaterale autologe V. saphena magna. Die postoperative Frühverschlussrate betrug 30,9%. Durch Thrombektomie konnte in 65% der Fälle ein frühzeitiger Bypassverschluss erfolgreich behandelt werden. Die primäre (sekundäre) Bypassoffenheitsrate nach 48 Monaten betrug 55,2% (75,5%) bei einer Beinerhaltungsrate von 88,3%. Duplexsonographisch fand sich bei einer maximalen Nachbeobachtungszeit von 57,4 Monaten bislang keine behandlungsbedürftige aneurysmatische Degeneration der Prothesen. Die hohe Langzeitoffenheitsrate und die duplexsonographischen Ergebnisse rechtfertigen bei nicht verfügbarer autologer Vene die Anwendung der 2. Generation der denaturierten humanen Umbilikalvene zur Revaskularisation der unteren Extremität.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 70 (1999), S. 85-88 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Pulmonary artery sarcoma ; Intimal sarcoma ; Surgical therapy ; Pulmonary artery obstruction ; Pulmonary thromboendarterectomy. ; Schlüsselwörter: Pulmonalissarkom ; intimales Sarkom ; chirurgische Therapie ; Pulmonalarterienverschluß ; pulmonale Thrombendarteriektomie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Unter den ohnehin seltenen Malignomen der großen Gefäße stellen die intimalen Sarkome der Pulmonalarterie eine Rarität dar. Trotz systematischer Diagnostik ist die Unterscheidung zwischen Lungenembolie und Tumor kaum möglich. Berichtet wird von einem Patienten mit linksseitigem Pulmonalarterienverschluß, bei dem präoperativ ein maligner Tumor nicht ausgeschlossen werden konnte. Der operative Eingriff wurde als Pulmonalisthrombendarteriektomie begonnen, die Schnellschnittuntersuchung wies den mesenchymalen Tumor nach, so daß eine Pneumonektomie unter Einsatz der Herz-Lungen-Maschine mit Pulmonalisrekonstruktion durchgeführt wurde. Eine kontralaterale Solitärmetastase wurde 3 Monate später mittels Keilresektion entfernt. Die Resektion ist die derzeit einzige erfolgversprechende Therapie des Pulmonalarteriensarkoms. Allerdings sind diese Operationen sehr ausgedehnt und erfordern, da differentialdiagnostisch chronische Lungenembolien schwer auszuschließen sind, Erfahrung mit dem ganzen Spektrum der Pulmonalarterienchirurgie.
    Notes: Summary. Intimal sarcoma of the pulmonary artery is an extremely rare type of malignant tumor of the large vessels. Despite systematic diagnostics, distinguishing between pulmonary emboli and tumors is difficult. We report a patient who was referred because of suspected embolic occlusion of the pulmonary artery. The operation was started with the intention of performing a pulmonary artery thromboendarterectomy; however, intraoperative histology revealed a malignant mesenchymal tumor. Therefore, the left lung was resected with the use of extracorporeal circulation, and the pulmonary trunk and right pulmonary artery were reconstructed. A solitary right lung metastasis was resected 3 months later using stapling devices. Complete surgical resection is the treatment of choice for patients with sarcoma of the pulmonary arteries. Surgical therapy often includes extensive reconstructive measures. Since, thromboembolic obstruction cannot be excluded preoperatively, patients with this type of disease should be treated at centers experienced with the broad spectrum of pulmonary artery surgery.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Research in experimental medicine 159 (1973), S. 197-221 
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Left heart bypass ; Pulsatile and non-pulsatile flow ; Pulsatile pump ; Blood volume determination ; Oxygenconsumption ; Total peripheral resistance ; Linksherz-Bypass ; Pulsatiler und nichtpulsatiler Fluß ; Pulsatile Pumpe ; Blutvolumenbestimmung ; Sauerstoffverbrauch ; Totaler peripherer Gefäßwiderstand
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 16 Hunden wurde der totale Linksherz-Bypass angelegt und im extrakorporalen Kreislauf abwechselnd eine pulsatile Pumpe (9 Hunde) und eine Rollenpumpe (7 Hunde) verwendet. Das Pumpenzeitvolumen (PZV) betrug 120 ml kg−1 min−1 und war den ganzen Versuch über konstant. Während einer dreistündigen Perfusionsdauer wurden EKG, arterieller und zentralvenöser Druck fortlaufend registriert und in stündlichen Abständen Blutproben zur Messung der arteriellen Blutgase, Hämoglobin- und Hämatokritwerte sowie der venösen Sauerstoffsättigung, Lactat- und Pyruvatkonzentrationen entnommen. Aus dem PZV und den Meßwerten im Blut wurden totaler peripherer Gefäßwiderstand (TPR) und Sauerstoffverbrauch errechnet. Außerdem wurde das Blutvolumen mit51Cr-markierten Erythrocyten bestimmt und das Infusionsvolumen zur Aufrechterhaltung des PZV festgestellt. Folgende Ergebnisse wurden erzielt: Der TPR steigt bei pulsatiler Perfusion langsam an und fällt bei nichtpulsatiler Perfusion ab. Am Ende der dreistündigen Perfusionsdauer ist es in der pulsatilen Gruppe zu einem mittleren Anstieg des TPR von 17,1% und in der nichtpulsatilen Gruppe zu einem mittleren Abfall des TPR von 25,8% gekommen. Der Sauerstoffverbrauch beträgt bei pulsatiler Perfusion durchschnittlich 4,66 ml kg−1 min−1 und bei nichtpulsatiler Perfusion 2,99 ml kg−1 min−1. Der um mehr als ein Drittel niedrigere Sauerstoffverbrauch in der nichtpulsatilen Gruppe wirkt sich auf den Lactat-Pyruvat-Quotienten aus, der während nichtpulsatiler Perfusion stärker ansteigt als während pulsatiler Perfusion. Gemessen an der Höhe des Infusionsvolumens ist der venöse Rückstrom bei nichtpulsatiler Perfusion geringer als bei pulsatiler Perfusion. Die sich daraus ergebende Flüssigkeitsretention im Tier beträgt bei nichtpulsatiler Perfusion das 1 1/2fache der Flüssigkeitsretention bei pulsatiler Perfusion. Sie beruht hauptsächlich auf einer Vergrößerung des intravasalen Raumes. Aus den Ergebnissen kann abgeleitet werden, daß bei Perfusion mit pulsatilem Fluß die Durchblutung der Gewebe besser und deshalb die Sauerstoffschuld geringer ist als bei Perfusion mit nichtpulsatilem Fluß.
    Notes: Summary 16 dogs underwent total left heart bypass and in the extracorporeal circulation a pulsatile (9 dogs) and a roller pump (7 dogs) were alternatively used. The pump minute volume (PMV) was 120 ml kg−1 min−1 and this was kept constant during the entire experiment. The ECG, arterial and central venous pressures were continuously monitored throughout a three hour perfusion and at hourly intervals blood samples were taken for arterial blood gases, haemoglobin and haematocrit as well as for venous oxygen saturation, lactate and pyruvate concentrations. The total peripheral resistance (TPR) and the oxygen consumption were calculated using the minute volume of the pump and the other monitored results. In addition the blood volume was determined using51Cr labeled red cells and the infusion volume was regulated so as to keep the PMV constant. The following results were obtained: The TPR gradually rose with pulsatile perfusion and fell during non-pulsatile perfusion. At the end of the three hour period there was a 17.1% rise in the TPR in the pulsatile group and a 25.8% fall in the TPR in the non-pulsatile group. The oxygen consumption in the dogs with pulsatile perfusion was 4.66 ml kg−1 min−1 and in the dogs with non-pulsatile perfusion 2.99 ml kg−1 min−1. This 36% difference of oxygen consumption between the two groups is reflected in the lactate-pyruvate ratio, which is higher during non-pulsatile as compared to pulsatile perfusion. Using the infusion volume as a measure of venous return it was found that this was greater in the experiments with pulsatile than in the experiments with non-pulsatile flow. Thus, fluid retention in the dogs was 1 1/2 times greater with non-pulsatile than with pulsatile perfusion. This was seen to be due mainly to an expansion of the intravascular volume. The results demonstrate that perfusion with a pulsatile system results in better tissue perfusion when compared to perfusion with a non-pulsatile system.
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    The international journal of cardiovascular imaging 2 (1986), S. 21-30 
    ISSN: 1573-0743
    Keywords: transesophageal echocardiography ; valve surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In 17 patients (10 patients with mitral insufficiency, 5 patients with tricuspid regurgitation, 2 patients with mitral stenosis) the result of valve reconstruction was evaluated by intraoperative two-dimensional transesophageal contrast-echocardiography (TEE). Therefore, 1–2 cc of an agitated contrast-medium (GelifundolR) were injected into the left or right ventricle. The result of reconstruction was assessed by the extent of regurgitant microbubbles into the left or right atrium. A successful valve repair could be demonstrated in 15 patients without or with only minimal regurgitation of contrast-fluid. In one patient residual severe mitral insufficiency after valve reconstruction could only be detected when valve function was examined by contrast-TEE in the beating heart. An intraoperative decision for valve replacement was made. In another patient, mild to moderate residual mitral incompetence was shown; no further surgical intervention was done. By TEE the function of reconstructed valves can be examined under physiological conditions in the beating heart. Surgeons can obtain additional intra-operatively information and certainty about the result of reconstruction and an early decision for valve replacement can be made if necessary.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 94-99 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Karotischirurgie – Koronarchirurgie – Eversions-Endarterektomie ; Key words Carotid surgery – coronary surgery – eversion endarterectomy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Coronary artery bypass grafting combined with eversion endarterectomy of the internal carotid artery was performed in 27 patients between October, 1993, and October, 1996. Preoperatively, 2 patients had suffered hemiparesis. Among the remaining patients who presented with asymptomatic stenosis of the internal carotid artery the indication for surgery was based on a hemodynamically significant stenosis of at least 90%. In 23 patients the stenosis was unilateral whereas in 4 patients bilateral stenosis of the internal carotid artery with a maximum of 70% was present. In these patients the choice of the operative site was based on clinical symptoms or on the degree of the stenosis. In 5 patients kinking of the internal carotid artery was demonstrated. Patients with unilateral stenosis of the internal carotid artery and contralateral occlusion underwent conventional thrombendarterectomy with patch plasty. The mean clamping time for the carotid artery was 12.6 minutes (±3,5 minutes). An intraluminal shunt was not used in any patient. No patient suffered from persistent neurological symptoms associated with the procedure. Ultrasound evaluation of the carotid bifurcation between postoperative day 5 and 7 as well as after a mean period of 12.6 (±6.8) months revealed an unimpeded flow pattern within the carotid bifurcation. Eversion endarterectomy in conjunction with open heart surgery represents a safe and fast operative procedure to completely desobliterate unilateral carotid lesions with optional shortening of an elongated vascular segment.
    Notes: Zusammenfassung Im Zeitraum von Oktober 1993 bis Oktober 1996 wurde bei 27 Patienten simultan zur Koronaroperation eine Eversions-Endarterektomie (EEA) der A. carotis interna durchgeführt. Präoperativ hatten 2 Patienten eine Hemiparese erlitten, 3 Patienten hatten über transitorisch ischämische Attacken (TIA) berichtet. Bei den übrigen Patienten mit asymptomatischer Karotis-Interna-Stenose wurde die Operationsindikation aufgrund einer hochgradigen, wenn auch klinisch asymptomatischen Stenosierung (〉90%) gestellt. Bei 23 Patienten lag eine einseitige Karotisstenose vor, bei 4 Patienten war auch die Gegenseite bis maximal 70% stenosiert, wobei sich die Wahl der Operationsseite nach der klinischen Symptomatik oder dem Grad der Stenose richtete. Insgesamt 5 Patienten zeigten eine Elongation der A. carotis interna mit Knickbildung. Ausgeschlossen von der EEA wurden 6 Patienten mit einseitiger Karotis-Interna-Stenose und gleichzeitigem Verschluß der Gegenseite, die mit konventioneller Thrombendarterektomie und Patch-Plastik operiert wurden. Die mittlere Abklemmzeit der A. carotis betrug 12,6 (±3,5) min. Eine intraluminale Shunteinlage fand in keinem Fall statt. Peri- und postoperativ kam es bei keinem Patienten zu einer neu aufgetretenen neurologischen Symptomatik. Duplex-B-Kontrollen der Karotisbifurkation unmittelbar perioperativ zwischen Tag 5 und 7 sowie postoperativ nach im Mittel 12,6 (±6,8) Monaten zeigten unauffällige Strömungsverhältnisse im Bereich der Karotis-Neobifurkation. Die Karotis-Eversions-Endarterektomie stellt ein sicheres und rasches operatives Verfahren dar, um im Zusammenhang mit der Herzoperation eine einseitige Karotis-Läsion zu desobliterieren und gleichzeitig eine Verkürzung des elongierten Gefäßabschnittes vorzunehmen.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 14 (2000), S. 212-217 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Leiomyosarkom – Pulmonalklappe – Pulmonalarterie – Ausflusstrakt des rechten Ventrikels ; Key words Leiomyosarcoma – pulmonary valve – pulmonary artery – right ventricular outflow tract
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Leiomyosarcomas of the heart and great vessels are extremely rare and highly lethal diseases. Diagnosis is difficult due to their unspecific symptoms, which are frequently confused with other clinical conditions such as pulmonary embolism.¶   This report describes a 31-year-old man with leiomyosarcoma of the pulmonary artery originating at the pulmonary valve and involving right ventricular outflow tract and central pulmonary arteries. Early diagnosis and aggressive surgical therapy has led to long-term survival; five years after the operation the patient is alive and disease free. The importance of a timely diagnosis and radical surgical excision is delineated and a review of the literature included.
    Notes: Zusammenfassung Leiomyosarkome des Herzens und der großen Gefäße sind sehr seltene hochmaligne Tumoren, die meist rasch zum Tode führen.¶   Wir berichten über einen 31-jährigen Patienten mit einem von der Pulmonalklappe ausgehenden Leiomyosarkom, das beide Pulmonalarterien und den Ausflusstrakt des rechten Ventrikels miteinbezog. Infolge der raschen Diagnosestellung und nachfolgenden radikalen Resektion ist der Patient nach mehr als 5 Jahren weiterhin tumorfrei. Nur die frühzeitige Diagnose und komplette chirurgische Excision können die Überlebenschance für Patienten mit Pulmonalissarkomen erhöhen.
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  • 8
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Infants ; Continuous SvO2 ; Cardiac surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Continuous mixed venous oxygen saturation SvO2c was measured in 16 infants immediately after cardiac surgery. A polyurethane 4F, dual channel catheter (Opticath, Modell U440, Oximetrix) with fiberoptic filaments was introduced into the pulmonary artery during cardiothoracic surgery. The catheters were left in place for an average of 67.5 h (range 27 h – 125 h) and there were no catheter-related complications. Correlation between continuous in vivo SvO2 values and in vitro values was satisfactory (r=0.85), whereas a correlation between SvO2c and arterial oxygen saturation (SaO2) was not found (r=0.07). The sampled arterial lactate values were inversely correlated to the simultaneously measured SvO2c, but the corelation coefficient was only r=-0.4. There was an inverse correlation between SvO2c and arteriovenous oxygen content difference (Ca−vDO2c) (r=-0.82), and a marked inverse correlation to the calculated oxygen utilization ratio (r=-0.97). Therefore SvO2c continuously reflects the overall balance between oxygen consumption and delivery, but the use of SvO2 as a predictor of blood lactate levels is unreliable. A further purpose of the present study was to demonstrate the clinical applications and to show the usefulness of SvO2c-monitoring; particularly as a surveillance and early warning system, as a guide for assessing therapy and its relevance in interpreting other monitored parameters. In our opinion continuous SvO2 measurement is a reliable and valuable indicator of cardiopulmonary function in the immediate post-operative period, even in infants with complicated repair of cardiac malformations.
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  • 9
    ISSN: 1432-2013
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei akuten Änderungen der Nierendurchblutung und des Glomerulumfiltrates durch Ureterabklemmung, Aortendrosselung oder hämorrhagischer Hypotension wurde die Ammoniakproduktion und der Ammoniakdruck in der Hundeniere gemessen: 1. Bei Ureterabklemmung sinkt die Ammoniakproduktion parallel zum Glomerulumfiltrat ab, obwohl die Nierendurchblutung ansteigt und der P NH 3 abfällt. 2. Bei Durchblutungsminderung durch Aortendrosselung oder hämorrhagische Hypotension vermindern sich Glomerulumfiltrat und Ammoniakproduktion gleichsinnig. Der P NH 3 ist annähernd unverändert, da Ammoniakproduktion und Nierendurchblutung sich proportional verringern. Aus den Ergebnissen wird geschlossen, daß bei akuten Änderungen von Durchblutung und Glomerulumfiltrat die Ammoniakproduktion vom Verhalten des Glomerulumfiltrates und damit vom Substratangebot an die Tubuluszellen von der Lumenseite her bestimmt wird.
    Notes: Summary Production and partial pressure of ammonia in the dog kidney were measured before and after ureteric occlusion, hemorrhagic hypotension, and aortic constriction above the origin of the renal artery. During ureteric occlusion, the production of ammonia decreased proportionately to the reduction of GFR despite an increase in RBF and a decrease in renal P NH 3. The decrease of RBF and GFR observed during aortic constriction or hemorrhagic hypotension resulted in a fall of renal ammonia production. Under these conditions, renal P NH 3remained constant. The results indicate that renal ammonia production during acute alterations of RBF and GFR is predominantly dependent on GFR and, therefore, on the substrate supplied to the luminal membranes of the tubular cells.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 282 (1964), S. 238-241 
    ISSN: 1432-2013
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mittels einer Mikroperfusionspumpe wurde in einen einzelnen proximalen Tubulus isotone NaCl-Lösung, die radioaktives Inulin enthielt, infundiert. Die Infusionsrate entsprach der Filtrationsrate eines einzelnen Glomerulum. Vom Beginn der Infusion an wurde die Ausscheidung des radioaktiven Inulins im Ureterenurin beider Seiten gemessen. In 7 von 21 Durchströmungen wurde unter 1% des ausgeschiedenen Inulins in der kontralateralen Niere gefunden, d. h. weniger als 2% hatten ihren Weg über die Blutbahn genommen. In technisch mangelhaften Experimenten war dieser Anteil größer, und zwar bis zu 31,4%. Die Experimente liefern den direkten Beweis, daß Inulin nicht in nennenswertem Maße transtubulär rückresorbiert wird und als glomeruläre Testsubstanz geeignet ist.
    Notes: Abstract Isotonic NaCl solution containing radioactive inulin was infused into a single proximal tubule by means of a micro infusion pump, the rate of infusion was comparable to the normal rate of filtrate through one glomerulus. The excretion of radioactive inulin via each ureter was individually determined from the start of the infusion. In 7 of 21 perfusions less than 1% of the inulin was recovered from the contralateral kidney, i.e. less than 2% had been transported in the circulation. In technically defective experiments this percentage was higher, even as much as 31.4%. These experiments constitute a direct proof that there is no consequential transtubular reabsorption of inulin, and that inulin affords a suitable means of measuring glomerular filtration rate.
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