ISSN:
1435-2451
Keywords:
Pancreatic carcinoma
;
Tumor marker
;
Immunoscintigraphy
;
Immunotherapy
;
Pankreascarcinom
;
Tumormarker
;
Immunszintigraphie
;
Immuntherapie
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Die nichtinvasive Diagnostik des Pankreascarcinoms mittels Sonographie und Computertomographie ist in den letzten Jahren um neue Tumormarker und die Immunszintigraphie erweitert worden. In einer prospektiven Studie wurde der Wert beider Verfahren für die Primärdiagnostik und Verlaufskontrolle bei Patienten mit Pankreascarcinom erarbeitet, die sich einer chirurgischen Primärtherapie unterzogen bzw. sich in der Pankreasambulanz wegen eines Rezidivs vorstellten. Verglichen wurden Klinik, CT/Sonographie, Tumormarker und Immunszintigraphie mit ‘a’ J-markierten monoklonalen Antikörpern (Anti-CA 19-9, Anti-CEA und BW 494/32). Die Ergebnisse zeigen, dass die neuen Tumormarker heute essentieller Bestandteil der Primärdiagnostik wie der Verlaufskontrolle beim Pankreascarcinom sind. Die Immunszintigraphie ist in der Primärdiagnostik der Sonographie wie dem CT in der Regel unterlegen — bei der Identifikation infiltrativer Rezidive kann sie jedoch hilfreich sein. Es werden erste Ergebnisse einer Radioimmuntherapie des Pankreas-carcinoms mit dem Antikörper BW 434/92 vorgestellt.
Notes:
Summary During recent years, noninvasive diagnosis of the pancreatic carcinoma by means of sonography and CT has been improved by the use of new tumor markers and immunoscintigraphy. We present a prospective study demonstrating the value of latter two methods. This study includes patients with pancreatic carcinomas who underwent surgical therapy or who presented with a relapse in our outpatient department for pancreatic diseases. The clinical findings, CT, sonography, tumor markers and immunoscintigraphy with131I-labeled monoclonal antibodies were compared. The results demonstrate that the new tumor markers are essential today for both primary diagnostic and clinical follow-up of patients with pancreatic carcinomas. Generally, in the primary diagnosis immunoscintigraphy is inferior to sonography or CT - however, immunoscintigraphy can be helpful for the identification of infiltrative tumor recurrence. In addition, the first results are presented, demonstrating the potentials of radioimmunotherapy of the pancreatic carcinoma with the antibody BW 494/32.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01298122
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