ISSN:
1435-2451
Keywords:
Ankle Joint
;
Posttraumatic Arthrosis
;
Biomechanics
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung An 354 oberen Sprunggelenken (317 Fälle mit Malleolarfrakturen) wurde das Profil der Talusrolle, d. h. ihre Konkavität, durch Bestimmung des sog. Talusprofilquotienten an Hand von Röntgenbildern ermittelt. Der Talusprofilquotient berechnet sich aus dem Verhältnis zwischen dem Querdurchmesser der Talusrolle und der Tiefe der Führungsmulde. Die Korrelation des Talusprofilquotienten mit Alter, Geschlecht und Heilungsverlauf nach Malleolarfrakturen zeigte folgende Beobachtungen: 1. Jüngere Menschen haben ein konkaveres Talusprofil als ältere. 2. Eine posttraumatische Arthrosis deformans wird am häufigsten bei Patienten mit konkavem Talusprofil beobachtet. 3. Die Gelenkkontaktfläche wird nach Fragmentdislokationen bei konkavem Talusprofil bedeutend stärker verkleinert als bei flachen Talusrollen. Die individuelle Talusform beeinflußt somit nach Malleolarfrakturen die Gelenkmechanik im oberen Sprunggelenk wesentlich. Die Eigentümlichkeit des oberen Sprunggelenkes als funktionelles Scharniergelenk besteht in seiner zusätzlichen Rotationsbewegung, in seiner Tendenz zur Valgusstellung und der großen Gewichtsbelastung. Besonders im Fall von jungen Patienten mit meist konkavem Talusprofil werden Fragmentfehlstellungen im oberen Sprunggelenk weniger toleriert.
Notes:
Summary The profile of the talar trochlea, i.e. its concavity, was measured in the case of 354 ankle joints (317 cases with malleolar fractures) by means of radiographic determination of the so-called talar profile quotient. The talar profile quotient is calculated from the ratio of the transverse diameter of the talar trochlea to the height of the articular groove. Correlation of the talar profile quotient with age, sex and the healing process after malleolar fractures showed the following observations: 1. The talar trochlea of younger people is more concave than the one of older people. 2. Posttraumatic arthrosis deformans is most frequently observed with patients whose talar profile is concave. 3. After fragment dislocations, the articular contact area is reduced much more in the case of concave talar profiles than in the case of plane ones. Consequently, after malleolar fractures the joint mechanics of the ankle joint are considerably influenced by the individual shape of the talus. Characteristics of the ankle joint as functional hinge joint are: an additional rotating movement, a tendency towards valgus position and an extreme weight load. As a consequence, fragment dislocations are not tolerated by the ankle joint, especially in the case of younger patients whose talar profile is usually concave.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01234138
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