ISSN:
1432-2102
Keywords:
Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie
;
Kontrastmittel
;
Eisenoxid
;
Lymphknoten
;
Neoplasien
;
Key words Magnetic resonance imaging
;
Contrast media
;
Iron oxide
;
Lymph nodes
;
Neoplasms
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary In MR-imaging, similar to computed tomography, diagnosis of metastatic lymph-node disease is based on lymph-node sizes, and thereby it is non-specific. Superparamagnetic iron oxide as a potential contrast medium for MR-lymphography accumulate in normal lymph node tissue after endolymphatic, interstitial and, in case of very small particles, after intravenous injection. No accumulation occures in lymph node metastases. Lymph-node metastases can be detected by all three injection techniques. It has been shown experimentally, that in particular small metastases can be detected in normal sized lymph nodes. However, MR-lymphography also has inherent methodologic problems, as there may occure an uneven distribution of the contrast medium between different lymph-node groups. The experimental results with endolymphatic, interstitial, and intravenous MR-lymphography as well as first clinical results with intravenous contrast medium injection are presented and discussed.
Notes:
Zusammenfassung In der MR-Tomographie beruht die Diagnose eines metastatischen Lymphknotenbefalls analog zur CT bislang allein auf dem Größenkriterium und ist damit unspezifisch. Als potentielles Kontrastmittel für die MR-Lymphographie reichern sich superparamagnetische Eisenoxidpartikel nach endolymphatischer und interstitieller Injektion in normalem Lymphknotengewebe an, sehr kleine Partikel auch nach intravenöser Injektion. In Lymphknotenmetastasen erfolgt keine Anreicherung. Mit allen drei Injektionsformen kann prinzipiell ein metastatischer Lymphknotenbefall nachgewiesen werden, insbesondere konnten in experimentellen Studien auch kleine Metastasen in nicht vergrößerten Lymphknoten erkannt werden. Die MR-Lymphographie besitzt jedoch methodische Probleme, vor allem bezüglich der Verteilung des Kontrastmittels zwischen verschiedenen Lymphknotenstationen. Im vorliegenden Artikel werden die bislang vorliegenden experimentellen Ergebnisse zur endolymphatischen, interstitiellen und intravenösen MR-Lymphographie sowie die ersten klinischen Ergebnisse mit intravenöser Kontrastmittelinjektion vorgestellt und diskutiert.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001170050050
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