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  • 1
    Keywords: Forschungsbericht ; Fettsucht ; Anschlussheilbehandlung
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: Online-Ressource (169 S., 5,74 MB) , graph. Darst.
    Language: German
    Note: Förderkennzeichen BMBF 01GX0722. - Auch als gedr. Ausg. vorhanden. - Unterschiede zwischen dem gedruckten Dokument und der elektronischen Ressource können nicht ausgeschlossen werden , Systemvoraussetzungen: Acrobat reader.
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  • 2
    Keywords: Forschungsbericht
    Type of Medium: Online Resource
    Pages: Online-Ressource (53 S., 349 KB) , Ill., graph. Darst.
    Language: German
    Note: Förderkennzeichen BMBF 01GD0105. - Verbund-Nr. 01012015. - Literaturverz , Unterschiede zwischen dem gedruckten Dokument und der elektronischen Ressource können nicht ausgeschlossen werden , Auch als gedr. Ausg. vorh , Systemvoraussetzungen: Acrobat reader.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Psychotherapeut 45 (2000), S. 108-115 
    ISSN: 0935-6185
    Keywords: Schlüsselwörter Therapeutische Orientierung ; Therapeutenvariable ; Erstuntersuchung ; Arbeitsbeziehung ; Prognose ; Key words Therapeutical orientation ; Therapist variable ; Diagnostic interview ; Working alliance ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Psychology , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The present study is aimed at investigating differences between therapists of different theoretical orientations regarding their perception of patients who applied for psychotherapy at a university outpatient department. It was based on the judgements of nine psychodynamically and four cognitive-behaviorally oriented therapists about 144 and 89 patients, respectively, who were assessed after having completed their diagnostic interviews. Cognitive-behaviorally oriented therapists perceived the quality of the working alliance to be better and their feelings of sympathy towards the patients they had interviewed to be stronger than did psychodynamically oriented therapists. Psychodynamic therapists saw higher distress in the early childhood, whereas behavior therapists rated patients’ present coping abilities higher. In addition, the latter judged patients’ motivation, a common understanding of the illness, several prognostical factors and the global prognosis more favourable. Regarding the frequencies of disorder categories and the severity of functional restriction due to the disorders no differences were found. The results are discussed from both a cognitiv-behavioral and a psychoanalytical point of view.
    Notes: Zusammenfassung Die vorliegende Arbeit hat das Ziel, Unterschiede in der Wahrnehmung des Patienten bei der psychotherapeutischen Erstuntersuchung je nach theoretischer Orientierung des Diagnostikers zu untersuchen. Sie basiert auf den Einschätzungen von neun tiefenpsychologisch/analytisch und vier kognitiv-verhaltenstherapeutisch orientierten Therapeuten, die 144 bzw. 89 Patienten einer universitären psychotherapeutischen Poliklinik nach dem Erstgespräch beurteilten. Kognitiv-verhaltenstherapeutisch orientierte Erstuntersucher nahmen die Qualität der therapeutischen Arbeitsbeziehung signifikant als besser und die Patienten, die sie untersuchten, als sympathischer wahr. Tiefenpsychologisch orientierte Diagnostiker sahen stärker ausgeprägte frühkindliche Belastungen, wohingegen Verhaltenstherapeuten die aktuelle Bewältigungskompetenz der Patienten höher bewerteten. Zudem schätzen sie die Motivation des Patienten, das gemeinsame Krankheitsverständnis, verschiedene prognostische Faktoren sowie die globale Prognose als günstiger ein. Hinsichtlich der Häufigkeit diagnostischer Kategorien und der Beurteilung der Beeinträchtigungsschwere fanden sich keine Unterschiede je nach therapeutischer Orientierung. Die festgestellten Unterschiede werden sowohl vor einem kognitiv-verhaltenstherapeutischen als auch vor einem psychoanalytischen Theoriehintergrund interpretiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Psychotherapeut 44 (1999), S. 25-35 
    ISSN: 0935-6185
    Keywords: Schlüsselwörter Gegenübertragung ; Arbeitsbeziehung ; Emotionales Erleben des Therapeuten ; Diagnostik ; Indikation ; Key words Countertransference ; Working alliance ; Therapist variables ; Classification ; Treatment selection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Psychology , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In psychotherapy research, the working alliance has proved to be one of the most important prognostic factors. However, the therapeutical relationship and therapist’s affective reaction during the diagnostic process have not received as much attention. The present study was designed to describe therapists’ feelings in the diagnostic interview, to investigate associations with patient variables and to test possible effects on treatment selection. It was based on the ratings of n=12 therapists about n=301 patients. The affective reactions of the therapists were assessed by 31 self-report items. Factor analysis revealed four dimensions: 1. anger, 2. sympathy, 3. helping attitude, 4. hopelessness. There were strong associations of a positive countertransference with therapists’ judgments of patients’ competencies, a common understanding of the illness, the quality of the working alliance and favorable prognostical outlooks. Cluster analysis on the basis of therapists’ countertransference ratings revealed five subgroups of patients. These countertransference clusters differed with respect to frequencies of diagnostical classifications and selection of psychotherapeutic measures and settings. The results point to the high significance of therapists’ emotional reactions in the diagnostic process and suggest that treatment selection should be conceptualized from an interactional perspective.
    Notes: Zusammenfassung Die therapeutische Arbeitsbeziehung hat als prognostischer Faktor in der Psychotherapieforschung große Aufmerksamkeit erfahren. Die Bedeutung der therapeutischen Beziehung für den diagnostischen Prozeß wurde bisher nur wenig untersucht. Ziel der vorliegenden Studie ist es, das emotionale Erleben des Therapeuten im diagnostischen Interview zu beschreiben, Zusammenhänge mit patientenbezogenen Merkmalen zu untersuchen und Effekte auf die Indikationsentscheidung zu prüfen. Grundlage sind die Beurteilungen von n=301 Patienten durch n=12 Diagnostiker auf 31 Items zum emotionalen Erleben. Faktorenanalytisch lassen sich die Items vier Dimensionen zuordnen: 1. Ärger, 2. Sympathie, 3. Hilfsbereitschaft, 4. Hoffnungslosigkeit. Positive Gegenübertragungsgefühle stehen mit Kompetenzen des Patienten, der Wahrnehmung eines gemeinsamen Krankheitsverständnisses, der Einschätzung einer guten therapeutischen Arbeitsbeziehung und einer günstigen Prognosebeurteilung in Zusammenhang. Clusteranalytisch lassen sich fünf Subgruppen von Patienten definieren, die sich durch unterschiedliche Muster der Gegenübertragungsreaktion auszeichnen. Zwischen den Clustern bestehen statistisch signifikante und klinisch bedeutsame Unterschiede in der Häufigkeit diagnostischer Störungskategorien und der Indikation von therapeutischem Verfahren und Setting. Die Ergebnisse, die die große Bedeutung des emotionalen Erlebens des Therapeuten für Indikationsentscheidungen belegen, werden vor dem Hintergrund einer interaktionellen Perspektive des diagnostischen Prozesses diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 0935-6185
    Keywords: Schlüsselwörter Chronisch-entzündliche Darmerkrankungen ; psychosoziale Faktoren ; psychiatrische Störungen ; kritische Lebensereignisse ; Krankheitsbewältigung ; Key words Inflammatory bowel disease ; Psychosocial factors ; Psychiatric disorders ; Life events ; Coping
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Psychology , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Inflammatory bowel diseases (Crohn's disease, ulcerative colitis) were thought to be psychosomatic disorders. However, this argument has recently been questioned by many researchers. At the same time, biomedical factors have been described that were claimed to play a role in the aetiology and modulation of the course of inflammatory bowel diseases (IBD). In the present paper, the state of research regarding both biomedical and psychosomatic factors of the aetiology and course of IBD is reviewed and critically evaluated from a methodological perspective. Results covering the following topics are presented: epidemiology; sociodemographic variables; genetic factors; dietary factors and cigarette smoking; drugs; permeability of bowel epithelia; immunological factors; microbiological factors; psychiatric disorders, affective symptoms, personality factors; life events and psychosocial stress; quality of life; and coping with the illness. Among biomedical factors, a genetically based pathological immune reaction is highly probable. However, the findings of immunological disturbances are of a more descriptive nature and seem to explain not the aetiological process of the development of the disease, but rather a kind of disposition. The question of which agents trigger the pathological immune cascade is still under investigation. Interesting findings can possibly be expected of the psycho-neuro-immunological research in this area. Results of research on psychological pathology (psychiatric disorders, personality factors) are inconclusive. In particular, some modern, well-controlled studies have not been able to confirm the findings of the older literature. Part of the high rate of psychiatric morbidity might be due to effects of selective sampling of more disturbed subjects. Research pertaining to the influence of distressing life events has also yielded inconsistent results. Prospective studies about the association of psychosocial stress and somatic symptomatology mostly demonstrated cross-sectional correlations which did not allow for causal interpretations. However, coping research has shown interesting results that point to the mediating influence of coping strategies on the course of the disease. Finally, perspectives for future research are suggested.
    Notes: Zusammenfassung Chronisch-entzündliche Darmerkrankungen (Morbus Crohn, Colitis ulcerosa) werden traditionellerweise zu den psychosomatischen Erkrankungen gezählt. In jüngster Zeit wurde diese Zuordnung aber mehrfach in Frage gestellt; zugleich wurden biomedizinische Faktoren beschrieben, die in der Entstehung und im Verlauf der Erkrankungen eine Rolle spielen könnten. Die vorliegende Übersichtsarbeit hat das Ziel, den aktuellen Stand der biomedizinischen und psychosomatischen Forschung zur Ätiologie und Verlaufsgestaltung bei chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen darzustellen und unter methodischen Gesichtspunkten kritisch zu bewerten. Forschungsergebnisse zu folgenden Themenbereichen werden referiert: Epidemiologie; soziodemographische Merkmale; Genetik; diätetische Faktoren und Zigarettenrauchen; Medikamente; Permeabilitätsstörung der Darmepithelien; immunologische Faktoren; mikrobiologische Faktoren; psychiatrische Störung; emotionale Symptomatik, Persönlichkeitsmerkmale; kritische Lebensereignisse und psychosozialer Streß; Lebensqualität und Krankheitsbewältigung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Psychotherapeut 43 (1998), S. 8-17 
    ISSN: 0935-6185
    Keywords: Schlüsselwörter Behandlungserwartungen ; Psychotherapiepatienten ; subjektive Krankheitstheorie ; Kontrollüberzeugungen ; Ursachenvorstellungen ; Key words Treatment expectations ; Psychotherapy patients ; Subjective theories of illness ; Locus of control ; Lay etiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Psychology , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Patients’ subjective concepts about the appropriate measures to cope with their problems can be conceived as important factors that influence the selection and acceptance of psychotherapeutic treatments. The present study was performed to describe treatment expectations of psychotherapy out-patients presenting at a university department. N=195 patients werde included in the sample. The treatment expectations were assessed by means of a questionnaire that contained 17 items. Factor analysis revealed four dimensions: 1. Interpersonal expectations; 2. insight-oriented expectations; 3. passive expectations; 4. somatic expectations. Insight-oriented expectations scored highest. Interpersonal expectations followed and passive and somatic treatment expectations ranged at the end. Older age was correlated with higher passive and somatic expectations. Both lower levels of education and the diagnosis of a somatoform disorder were associated with somatic treatment demands. The dimensions of treatment expectations were correlated with both locus of control and lay etiology. Therapists rated the quality of therapeutic alliance the higher, the lower passive and somatic treatment expectations were. Cluster analysis revealed four groups of patients: 1. Patients with generally low expectations; 2. patients with overall high expectations; 3. patients with high interpersonal and insight-oriented expectations; 4. patients with high passive and somatic expectations. These attitudes require specific motivational strategies. The results suggest that patients’ treatment expectations are core features of their subjective theories of illness. They should be taken into account when selecting appropriate therapeutic measures.
    Notes: Zusammenfassung Die Vorstellung des Patienten davon, wie die Bewältigung seines Problems erreicht werden könne, ist ein wichtiger Einflußfaktor für das Zustandekommen einer psychotherapeutischen Behandlung. In der vorliegenden Untersuchung werden die beim Erstkontakt in einem Fragebogen geäußerten Behandlungserwartungen von n=195 Patienten einer universitären psychotherapeutischen Ambulanz beschrieben. Die 17 Items des Fragebogens können faktorenanalytisch durch vier Dimensionen gruppiert werden: 1. Interpersonelle, 2. einsichtsorientierte, 3. passive und 4. somatische Behandlungserwartungen. Einsichtsorientierte Erwartungen stehen im Vordergrund; danach folgen interpersonelle und schließlich passive und somatische Behandlungswünsche. Mit höherem Alter gehen stärkere passive und somatische Behandlungsbedürfnisse einher. Niedrigere Schulbildung sowie die Diagnose einer somatoformen Störung sind ebenfalls mit höherer somatischer Behandlungserwartung verbunden. Kontrollüberzeugungen und Ursachenvorstellungen der Patienten sind mit den Behandlungserwartungen korreliert. Die therapeutische Arbeitsbeziehung wird von den Diagnostikern um so besser beurteilt, je geringer passive und somatische Behandlungswünsche ausgeprägt sind. Clusteranalytisch ergeben sich vier Patientengruppen, die jeweils unterschiedliche Motivierungsstrategien erfordern: 1. Patienten mit insgesamt niedrigen Erwartungen; 2. Patienten mit generell hohen Erwartungen; 3. Patienten mit vorwiegend einsichtsorientierten und interpersonellen Erwartungen; 4. Patienten mit passiven und somatischen Erwartungen. Die Ergebnisse sprechen dafür, daß Behandlungserwartungen integrale Bestandteile der subjektiven Krankheitstheorie des Patienten sind und bei der differentiellen und adaptiven Indikation für Psychotherapie mitberücksichtigt werden sollten.
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