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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Bone marrow ; Hodgkin's disease ; Radiotherapy ; Quantitative CSI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Our aim was to measure, by quantitative chemical shift imaging (CSI), the late therapy-induced changes in bone marrow (BM) of Hodgkin's disease (HD) patients. Fifteen HD patients treated with radiotherapy alone and radiochemotherapy (age at treatment between 11 and 50 years; post-treatment interval between 11 and 50 years; post-treatment interval between 15 and 127 months; applied dose 25.5 to 50 Gy), were studied with a 1.5 T MR imager. For the fat-water separation in-phase and opposed-phase (SE 1200/22) images were generated according to the Dixon method, with a modified post-processing. Long-term fatty replacement was seen in the irradiated BM only. The radiation fields were visualized as areas of high signal intensity in the T1-weighted images. There was a marked increase of the relative fat signal fraction in quantitative CSI without time, dose and age dependent recovery within the investigated ranges. Fatty replacement of the irradiated BM is a long-term effect in HD patients, probably induced by an obliteration of the microvasculature with consecutive fatty metaplasia.
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Magnetic resonance imaging ; Brain tumours ; Perfusion imaging ; Diffusion imaging ; Chemical shift imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Assessment of CNS neoplasms has focused traditionally on morphological analysis. Recent developments in MR sequence design now enable functional assessments. T1-weighted, as well as T2*-weighted, dynamic, gadolinium-enhanced, imaging can be used for assessment of vascularisation, permeability, and microcirculation of CNS neoplasms. Characterisation of cerebrovascular blood flow is possible using dynamic MR angiography, while neurofunctional imaging enables visualisation of local alterations in neuronal activity in stimulated cortical areas. Diffusion-weighted imaging can be used for improved delineation of neoplasms, while chemical shift imaging allows metabolic mapping of lesions and surrounding tissues. Implementation of these techniques can improve characterisation, information for therapy, planning and prognosis in clinical imaging of CNS neoplasms.
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Gadolinium • Invasive cervical carcinoma (FIGO IB-IVA) • Magnetic resonance (MR) • Pharmacokinetic MR • Pathological correlation ; Schlüsselwörter Gadolinium • Invasives Zervixkarzinom (FIGO IB-IVA) • MRT • Pharmakokinetisches MR • Pathologische Korrelation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In dieser Studie wurde untersucht, ob es signifikante Zusammenhänge zwischen der histologischen Kapillardichte – einem anerkannten Marker der Tumorangiogenese – und der kontrastverstärkten, dynamischen MRT beim Zervixkarzinom gibt. Darüber hinaus gingen wir der Frage nach, ob mit Hilfe der dynamischen oder der histologischen Kapillardichte eine Lymphsysteminfiltration (insbesondere eine Lymphangiose) abgeschätzt werden kann. An 33 Patienten mit einem primären (n = 26) oder rezidivierenden (n = 7) Zervixkarzinom wurde das Tumorstadium, die Tumorgröße, die Beteiligung des lymphatischen Systems (Lymphspalten, Lymphknoten) und die histologische Tumorkapillardichte bestimmt. Präoperativ wurden kontrastverstärkte dynamische MR-Messungen an allen Patienten durchgeführt und diese Daten mittels eines pharmakokinetischen Modells (Amplitude A, Austauschkonstante k 21) parametrisiert. Alle histopathologischen Parameter wurden an mediansagittalen oder axialen Großflächenschnitten, die kongruent zu der MRT-Meßebene plaziert wurden, bestimmt und miteinander korreliert. Es zeigte sich eine schwache, aber signifikante (p 〈 0,05) Korrelation zwischen der histologischen Bestimmung der Kapillardichte und den Parametern Amplitude A und k 21. Die angiogenetische Aktivität als Prädiktor eines Befalls des lymphatischen Systems konnte besser durch den pharmakokinetischen Parameter k 21 als durch die histologische Kapillardichte charakterisiert werden, resultierend in einer signifikant (p 〈 0,05) höheren Treffsicherheit (85 % vs. 64 %), Sensitivität (83 % vs. 54 %) bei identischer Spezifität (89 %). Aus den ersten Resultaten dieser fortlaufenden Studie ergibt sich, daß die im dynamischen MRT gemessene Signal-Zeit-Kurve nur bedingt durch die histologische Gefäßdichte beeinflußt wird. Darüber hinaus zeigt sich, daß der pharmakokinetische Parameter k 21 die tumorbiologische Aggressivität im Sinne einer Lymphsysteminfiltration (insbesondere einer Lymphspalteninfiltration) detallierter als die reine Quantifizierung der histologischen Tumorkapillardichte beschreibt.
    Notes: Purpose: It was the aim of this project to examine (i) the relationships between contrast-enhanced dynamic MR imaging derived characteristics and histologic microvessel density counts – a recognized surrogate of tumor angiogenesis – from tumors in patients with primary or recurrent cancer of the uterine cervix, and (ii) to correlate these parameters with lymphatic involvement (i. e. lymphatic channels) to assess tumorbiological aggressiveness in terms of lymphatic spread. Materials and methods: Pharmacokinetic MR imaging parameters (amplitude A, exchange rate constant k 21) were derived from contrast-enhanced dynamic MR imaging in thirty-three patients with biopsy proven cancer of the uterine cervix. The pharmacokinetic MR imaging characteristics were correlated to histologic capillary density counts obtained from whole mount specimen. In addition, these data were correlated to the angiogenic activity as a marker for lymphatic system involvement. Results: Pharmacokinetic MR imaging derived parameters (A, k 21) showed a weak but signifikant (p 〈 0.05) correlation with microvessel density counts. Lymphatic involvement was more comprehensibly assessed by the pharmacokinetic parameter k 21 compared with histologic microvessel density, resulting in a significantly (p 〈 0.05) higher overall accuracy (85 % vs. 64 %), sensitivity (83 % vs. 54 %), and comparable specificity (89 % vs. 89 %), respectively. Conclusion: Our first results show that the signal-time curves measured by contrast-enhanced MR imaging are only in part influenced by microvessel density. In addition, MR imaging derived characteristics may assess tumorbiological aggressiveness in terms of lymphatic spread (i. e. lymphatic channels) more comprehensively than histologic microvessel density in patients with primary or recurrent cancer of the uterine cervix.
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Dynamic MRI • Tracer kinetic modeling • Blood volume • Blood flow • Capillary permeability ; Schlüsselwörter Dynamische MRT ; Tracerkinetische Modelle ; Blutfluß ; Blutvolumen ; Kapillarpermeabilität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch die Entwicklung von schnellen MR-Bildgebungssequenzen ist es möglich geworden, die rasche zeitliche Veränderung des Gewebesignals nach intravenöser Applikation eines paramagnetischen Kontrastmittels (KM), die die Mikrozirkulation im Gewebe widerspiegelt, meßtechnisch zu erfassen. In dieser Arbeit werden die physikalischen und tracerkinetischen Grundlagen der relaxations- und suszeptibilitätsgewichteten dynamischen MR-Tomographie (dMRT) vorgestellt. Die quantitative Analyse der gemessenen dynamischen Bilddaten gliedert sich bei beiden Ansätzen in 2 Schritte: einen MR-spezifischen Teil, in dem die gemessene MR-Signalveränderung mit der lokalen KM-Konzentration im Gewebe verknüpft wird, so daß die akquirierten Signal-Zeit-Verläufe in Konzentrations-Zeit-Verläufe umgerechnet werden können, und einen MR-unabhängigen Teil, in dem die Konzentrations-Zeit-Verläufe mittels geeigneter tracerkinetischer Modelle analysiert werden. Durch die Modellbildung wird physiologisches und histologisches Vorwissen bezüglich der Mikrozirkulation im Gewebe mathematisch formuliert, so daß relevante Gewebeparameter quantitativ aus den dynamischen Bildserien berechnet werden können. So bietet die relaxationsgewichtete dMRT die Möglichkeit, die Permeabilität der Blutgefäße in der terminalen Strombahn zu beurteilen, während mit der suszeptibilitätsgewichteten dMRT das regionale Blutvolumen und der regionale Blutfluß bestimmt werden kann. Da bislang noch keine intravasalen sondern nur diffusible MR-KM für klinische Studien zugelassen sind, ist die Anwendung der suszeptibilitätsgewichteten dMRT derzeit allerdings auf Hirngewebe mit intakter Blut-Hirn-Schranke eingeschränkt. Die praktische Anwendung der beiden dMRT-Techniken wird jeweils an einem klinischen Fallbeispiel erläutert.
    Notes: Summary The development of rapid magnetic resonance imaging (MRI) sequences makes it possible to detect the fast kinetics of tissue response after intraveneous administration of paramagnetic contrast media (CM), reflecting the status of tissue microcirculation. In this paper, the basic physical and tracer kinetic principles of dynamic relaxivity and susceptibility contrast MRI techniques are reviewed. The quantitative analysis of the acquired dynamic image data is broken up into an MR specific part, in which the observed signal variations are related to the CM concentration in the tissue, and an MR independent part, in which the computed concentration-time-courses are analyzed by tracer kinetic modeling. The purpose of the applied models is to describe the underlying physiological processes in mathematical terms and thus to enable the estimation of tissue specific parameters from measured dynamic image series. Whereas the capillary permeability can be estimated from dynamic relaxivity contrast enhanced MRI studies, the regional blood volume as well as the regional blood flow can be determined from dynamic susceptibility contrast enhanced image series. However, since there are no intravascular but only diffusible CM available at present, the application of the susceptibility technique is currently restricted to brain tissues with intact blood brain barrier. The practical realization of both dynamic MRI techniques is demonstrated by case studies.
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter FLASH ; Turbo-FLASH ; Spinecho ; Bestrahlungsplanung ; Key words Flash ; Turbo-Flash ; Spin-echo ; High-precision radiotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Introduction: The goal of this study was to compare contrast-enhanced T1-weighted Flash and Turbo-Flash sequences with conventional spin-echo sequences as a basis for planning high-precision radiotherapy. Methods: A total of 25 consecutive patients with different intracranial tumors and a disrupted blood-brain barrier were studied. T1-weighted Flash, Turbo-Flash and conventional spin-echo images were evaluated after controlled 30-s infusion of 0.1 mmol/kg body weight of Gd-DTPA. The evaluation of the three sequences included the measurement of the signal- and contrast-to-noise ratios, the visual inspection of the tumors and artifacts, and the measurement of tumor size. Results: The signal- and contrast-to-noise ratios were significantly (P 〈 0.05–0.01) lower for Flash and Turbo-Flash than for conventional spin-echo sequences. However, visual inspection of the contrast-enhancing tumors revealed in 23 and 24 of 25 lesions on Flash and Tu-rbo-Flash images, respectively, good or very good tumor visibility when compared with conventional spin-echo images with a reduction of imaging time by a factor of 7–8. Flash and Turbo-Flash sequences were more prone to susceptibility artifacts, conventional spin-echo sequences more to pulsation artifacts in the posterior fossa. Tumor sizes were comparable in all three techniques. Conclusion: At present, conventional spin-echo images are superior to fast Flash and ultrafast Turbo-Flash sequences as a basis for accurate target volume definition in high-precision radiotherapy. However, fast Flash and Turbo-Flash images may be a practicable alternative to conventional spin-echo images for tumors in the posterior fossa or in patients unable to tolerate a stereotactic fixation device. Despite some limitations, Turbo-Flash sequences enable fast dynamic MR imaging combined with an acceptable morphology, which may be sufficient for target volume planning in high-precision radiotherapy.
    Notes: Zusammenfassung Ziel dieser Studie ist ein Vergleich der qualitativen und quantitativen Eigenschaften von schnellen T1-gewichteten FLASH- und ultraschnellen Turbo-FLASH-Sequenzen mit konventionellen Spinecho(SE)-Sequenzen als Grundlage der morphologischen Zielvolumendefinition einer intrakraniellen Präzisionsbestrahlung. Insgesamt wurden 25 Patienten mit verschiedenen intrakraniellen Tumoren, die mit einer Störung der Blut-Hirn-Schranke (BHS) einhergingen, mit der MRT im Rahmen einer Planung für eine stereotaktische 3D-Bestrahlung untersucht. Die qualitative Bildauswertung umfaßte die Bildqualität, Tumorsichtbarkeit und Bildartefakte, die quantitative Auswertung die Bestimmung des Signal- und Kontrast-Rausch-Quotienten und der Tumorgröße. Die Ergebnisse zeigen, daß konventionelle SE-Sequenzen derzeit am besten zur morphologischen Darstellung von Hirntumoren mit einer BHS-Störung und somit zur präzisen Festlegung des Zielvolumens im Rahmen einer Präzisionsbestrahlung geeignet sind. Demgegenüber bieten sich schnelle und ultraschnelle Gradientenecho(GE)-Sequenzen aufgrund der gering ausgeprägten Pulsationsartefakte insbesondere bei Patienten mit Tumoren in der hinteren Schädelgrube an sowie bei Patienten, die ein stereotaktisches Fixationssystem schlecht tolerieren. Sollen darüber hinaus funktionelle Informationen über das Tumorstroma (z. B. Tumorperfusion, vaskuläre Permeabilität) für die Bestrahlungsplanung oder die Therapieverlaufskontrolle gewonnen werden, so bieten Turbo-FLASH-Sequenzen neben einer hohen zeitlichen Auflösung eine ausreichend gute Gewebedarstellung.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 759-763 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie ; Nebenwirkung ; Sicherheit ; Key words Magnetic resonance ; Safety ; Adverse effects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The safety aspects of radiological methods continue to evolve. In this paper we report on two cases of skin burns in MRI caused by induced electrical current. A second- and a third-degree skin burn occurred during imaging in a 1.5 T system. The electromagnetic radiofrequency field inadvertently led to electrical currents caused by a conducting loop through the extremities and trunk. Skin burns induced by electrical current may occur in extremely rare cases even with standard MR imaging protocols operating within all current safety guidelines by inadvertently forming a closed conducting loop. By avoiding focal skin to skin contact of the extremities, this extremely rare adverse event can be avoided.
    Notes: Zusammenfassung Sicherheitsaspekte radiologischer Methoden entwickeln sich stetig weiter. In diesem Beitrag werden zwei Fälle von strominduzierten Verbrennungen während MR-Untersuchungen vorgestellt und analysiert. Bei zwei Patientenuntersuchungen kam es an einem 1,5 Tesla-System zu Hautverbrennungen 2. bzw. 3. Grades. Ursache waren elektrische Ströme, die durch das elektromagnetische Hochfrequenzfeld im Gewebe induziert wurden. Strominduzierte Hautverbrennungen können in extrem seltenen Fällen auch bei MR-Untersuchungen mit zugelassenen Protokollen und unter Einhaltung aller Grenzwerte auftreten, wenn sich unbeabsichtigt eine Stromschleife bildet. Durch Vermeidung von fokalen Haut-zu-Haut-Kontakten der Extremitäten kann diese extrem seltene Nebenwirkung ausgeschlossen werden.
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  • 7
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Dynamisch ; MRT ; Pharmakokinetische Analyse ; Zervixkarzinom ; Staging ; Key words Pharmacokinetics ; Magnetic resonance tomography ; Pharmacokinetic analysis ; Cervical cancer ; Staging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To compare staging of advanced primary cervical carcinoma (pT2b-pT4a) by conventional and pharmacokinetic magnetic resonance imaging (MRI) with the giant cross section specimen and histopathological findings. Materials and methods: Seventeen patients with biopsy-proven cancer of the cervix and clinically suspected invasive cancer (FIGO II B-IVA) were prospectively examined by conventional (T 2 and contrast-enhanced T 1-weighted spin echo images) and pharmacokinetic MRI. All MRI findings were compared with the giant cross section specimen and histopathology as the standard of reference. For pharmacokinetic MRI, a saturation recovery TurboFLASH sequence was used with a high temporal resolution of 13 s per ten sections. Signal-time changes were analyzed using a pharmacokinetic model and the computed parameter values were visualized by color-coded overlay. Results: Analysis of parametrial invasion on T 2-weighted images resulted in an accuracy of 85 % and 73 % on contrast-enhanced T 1-weighted images and on pharmacokinetic MR images respectively. Accuracy of analysis of bladder and/or rectal wall invasion was significantly (P 〈 0.05) higher on pharmacokinetic MR images (88 %) than on T 2-weighted images (67 %). Contrast-enhanced T 1-weighted spin-echo images improved staging accuracy compared with T 2-weighted images (76 % vs 67 %). Conclusion: At present, conventional T 2-weighted SE images are superior to contrast-enhanced T 1-weighted SE and pharmacokinetic MR images in depicting infiltration of the parametrium. However, suspected infiltration of the bladder and/or rectum (pT4a) is diagnosed more accurately on pharmacokinetic images than on conventional MR images.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Klassifikation des primären Zervixkarzinomes im fortgeschrittenen Tumorstadium (pT2b-pT4a) mittels der konventionellen und der pharmakokinetischen MRT in Korrelation zum Großflächenschnitt und dem histopathologischem Befund. Material und Methode: 17 Patientinnen mit bioptisch gesichertem Plattenepithelkarzinom der Zervix wurden prospektiv mittels konventioneller und pharmakokinetischer MRT untersucht. Für die dynamische MR-Untersuchung wurde eine „Saturation-Recovery-TurboFLASH (SRTF)-Sequenz“ gewählt mit der innerhalb von 13 s 10 Schichten gemessen werden können. Die Signalzeitänderungen wurden mit Hilfe eines pharmakokinetischen Modells quantifiziert und farbkodiert. Ergebnis: Auf der Basis der T 2-gewichteten, der kontrastmittelunterstützten T 1-gewichteten SE und der pharmakokinetischen MRT wurde eine Treffsicherheit im Nachweis eines parametranen Befalls von 85 % bzw. jeweils in 73 % beobachtet. Demgegenüber wurde mit der pharmakokinetischen MRT bei der Beurteilung einer Infiltration der Blase und/oder des Rektums (pT4a) im Vergleich zu T 2-Wichtung eine signifikant (p 〈 0,05) höhere Treffsicherheit mit 88 gegenüber 67 % erhalten. Schlußfolgerung: T 2-gewichtete SE Sequenzen sind bei der Abklärung eines parametranen Befalls kontrastmittelunterstützten, T 1-gewichteten SE oder dynamischen MR-Bildgebungstechniken überlegen. Demgegenüber gelingt die Beurteilung einer Tumorinfiltration in die Harnblase und/oder Rektum (pT4a) mit der höchsten Treffsicherheit in der pharmakokinetischen MRT.
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  • 8
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words X-ray mammography • Quality assurance • EUREF ; Schlüsselwörter Röntgenmammographie • Qualitätssicherung • EUREF-Richtlinien
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Rahmen des „Europe-against-Cancer“-Programms hat die europäische Kommission im Juni 1996 neue Richtlinien für die Qualitätssicherung vom Brustkrebsscreeningstudien veröffentlicht, deren Einhaltung von einem Netzwerk von Referenzzentren für Brustkrebsscreeningstudien (EUREF) überwacht werden soll. Obwohl die Richtlinien alle involvierten Disziplinen (z. B. Radiologie, Radiographie, Pathologie) betreffen, konzentriert sich dieser Artikel auf die physikalisch-technischen Aspekte. Ein Vergleich mit den deutschen Vorschriften (DIN-Normen) unterstreicht die hohen Anforderungen, die die EUREF-Richtlinien durch strengere Grenzwerte und umfangreichere und häufigere Überprüfungen etablieren sollen.
    Notes: Summary The Program “Europe against Cancer” published the 2nd edition of quality assurance guidelines for breast cancer screening in June 1996. For the enforcement of these guidelines, a European network of reference centres (EUREF) is being established. Although the EUREF protocol contains guidelines for all disciplines involved in breast cancer screening, this article concentrates on the physical and technical aspect. The comparision with the German regulations (DIN Norms) demonstrates the high requirements requested by the EUREF guidelines with its tighter limits and more extensive and more frequent tests.
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  • 9
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words MR-Mammography • Multi-reader-analysis • Diagnostic assessment ; Schlüsselwörter MR-Mammographie • Multi-Reader-Analyse Diagnostischer Vergleich
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Rahmen einer Multi-Reader-Analyse wurden die einzelnen Auswertungsschritte der funktionellen MR-Mammographie (FMRM) in Hinblick auf ihre diagnostische Bedeutung und Reproduzierbarkeit untersucht. Von 4 erfahrenen Readern wurden 100 Untersuchungen von histologisch gesicherten Fällen in 6 verschiedenen Sitzungen befundet. Pro Sitzung wurde nur eine der folgenden Methoden beurteilt: Anamnestische Erhebung (I), statische MRM (II), farbkodierte Projektionsbilder (III), Kontrastmittelanreicherungskurven einer großen ROI (IV) und des intensivsten Pixels (V) aus der histologisch gesicherten Läsion und eine Gesamtbefundung der FMRM (VI). Die funktionellen Methoden (IV–VI) weisen signifikant (p 〈 0,05) höhere Spezifitäten als die anderen (I–III) auf. Die besten Reproduzierbarkeiten unter den Readern ergaben sich für (IV) øϰ = 0,80, (V) øϰ = 0,76 und FMRM (VI) øϰ = 0,63. Diese 3 Methoden zeigen auch die besten ROC-Ergebnisse und weisen außerdem den höchsten diagnostischen Zugewinn hinsichtlich der falsch positiven Klassifikationen der Röntgenmammographie auf. Die FMRM ist eine befunderunabhängige, reproduzierbare Technik. Die Analyse der zeitlich hochaufgelösten Kontrastmittelanreicherung erlaubt befunderunabhängig eine wesentlich verbesserte Differenzierung zwischen malignen und benignen Befunden.
    Notes: Summary The diagnostic impact and reproducibility of the different methods used within the concept of functional MR-Mammography (FMRM) was assessed by a multi-reader-analysis. By four experienced readers, 100 histologically confirmed cases were evaluated in six different sessions. Per session, one of the following components was analyzed: clinical history (I) , static MRM (II), color-coded projection images (III), time-signal curves of contrast enhancement within a large ROI (IV) and the strongest enhancing pixel (V) obtained from the histologically confirmed lesion and the complete FMRM reading (VI). The functional methods (IV–VI) revealed significantly (p 〈 0.05) higher specificities than the others (I–III). The highest reproducibility between the readers was observed for (IV) øϰ = 0.80, (V) øϰ = 0.76 and FMRM (VI) øϰ = 0.63. These three methods also presented the best ROC-curves and showed the highest complementarity with respect to the false positive classifications in x-ray mammography. FMRM is a reader independent, reproducible method. The analysis of the contrast enhancement time-intensity curves with high temporal resolution allows an improved differentiation of malignant and benign findings.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 262-266 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter MR-Mammographie ; Pharmakokinetische Modellierung ; 3D-Visualisierung ; Virtuelle Realität ; Key words MR mammography ; Pharmacokinetic modeling ; 3D visualization ; Virtual reality
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: The purpose of this study was the development of a method for fast and efficient analysis of dynamic MR images of the female breast. The image data sets were acquired with a saturation-recovery turbo-FLASH sequence which enables the detection of the kinetics of the contrast agent concentration in the whole breast with a high temporal and spatial resolution. In addition, a morphologic 3D-FLASH data set was acquired. Methods: The dynamic image datasets were analyzed by a pharmacokinetic model which enables the representation of the relevant functional tissue information by two parameters. In order to display simultaneously morphologic and functional tissue information, we developed a multidimensional visualization system, which enables a practical and intuitive human-computer interface in virtual reality. Discussions: The developed system allows the fast and efficient analysis of dynamic MR data sets. An important clinical application is the localization and definition of multiple lesions of the female breast.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Ziel dieser Arbeit war die Entwicklung einer Methode zur schnellen und effizienten Befundung dynamischer MR-Bilddatensätze der weiblichen Brust. Für die Datenakquisition wurde eine Saturation-recovery-Turbo-FLASH-Sequenz eingesetzt, die es ermöglicht, die Kinetik der Kontrastmittelanreicherung mit hoher zeitlicher und räumlicher Auflösung in der gesamten Brust zu erfassen. Zusätzlich wurde ein morphologischer 3D-FLASH-Datensatz akquiriert. Methode: Die dynamischen Bilddatensätze wurden mit einem pharmakokinetischen Modell analysiert, das es ermöglicht, die relevante funktionelle Gewebeinformation durch 2 Parameter zu repräsentieren. Zur simultanen Darstellung der morphologischen und funktionellen Gewebeinformation wurde ein multidimensionales Visualisierungssystem entwickelt, das eine praktikable und intuitive Schnittstelle zwischen Mensch und Maschine in virtueller Realität ermöglicht. Diskussion: Das entwickelte System erlaubt eine schnelle und effiziente Befundung dynamischer MR-Bildserien. Eine wichtige klinische Anwendung stellt die Lokalisation und Abgrenzung multipler Läsionen der weiblichen Brust dar.
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