ISSN:
1432-1963
Keywords:
Schlüsselwörter Prostatakarzinom
;
Diagnostische Kriterien
;
Key words Prostate cancer
;
Diagnostic criteria
;
Histological features
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The histological diagnosis of prostate cancer relies on a combination of structural and cytological findings. Structural features are assessed at low power magnification. Malignant glands are recognised by their abnormal size, shape and location in relation to the surrounding benign glandular structures. The presence of pathological intraluminal secretions (pink amorphous secretions, crystalloids, blue-tinged mucinous secretions) is always suspicious, but not diagnostic for prostate cancer. Cytological criteria including nuclear and nucleolar enlargement, hyperchromasia and cytoplasmic changes have to be evaluated in comparison with the cytological features of surrounding benign glands. The presence of prominent nucleoli is neither diagnostic for malignancy nor represents an absolute requirement for the diagnosis of prostate cancer. The basal cell layer is absent in invasive adenocarcinoma, an important feature that has to be evaluated with care since benign glands may also lack detectable basal cells. The immunohistochemical demonstration of basal cells with high molecular weight cytokeratins excludes invasive cancer. This article reviews the histological criteria for the diagnosis of prostate cancer, including variants of common adenocarcinoma and therapy-induced changes.
Notes:
Zusammenfassung Die histologische Diagnose des Prostatakarzinoms basiert auf einer Kombination histoarchitektonischer und zytologischer Kriterien. Die gestörte Histoarchitektur erkennt man in der Übersicht und ergibt sich aus der Form und Lage der Tumordrüsen in Bezug zu vorbestehenden duktulo-azinären Strukturen. Pathologische Sekretionen (eosinophiles Sekret, Kristalloide, luminale, basophile Schleimbildung) sind immer suspekt, aber selbst nicht beweisend für ein Karzinom. Zytologische Kriterien (Kerngröße, Hyperchromasie, Nukleolen, Zytoplasmaveränderungen) müssen stets im Vergleich zu vorbestehenden benignen Drüsen evaluiert werden. Die diagnostisch wichtigen prominenten Nukleolen sind für die Diagnose eines Prostatakarzinoms weder absolut notwendig noch beweisend. Ein obligates, ebenfalls nicht beweisendes Kriterium ist das Fehlen der Basalzellschicht. Der immunhistochemische Befund mit basalzellspezifischen Zytokeratinen muß in jedem Fall kritisch beurteilt werden und kann eine Krebsdiagnose bestenfalls bestätigen oder (bei positivem Nachweis von Basalzellen) sicher ausschließen. In der vorliegenden Übersichtsarbeit werden die verschiedenen diagnostischen Kriterien zusammengetragen und ihre Wertigkeit für die Routinediagnostik evaluiert. Darüber hinaus werden diagnostische Kriterien seltener Varianten des Prostatakarzinoms und therapieinduzierter Veränderungen besprochen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s002920050251
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