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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 339 (1975), S. 724-725 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Stomach: Tumors, benign: Treatment ; Magen ; gutartige Tumoren ; Behandlung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1964–1974 wurden 1111 Magentumoren operativ behandelt. 65 gutartige Neubildungen wurden in 46 Fällen durch Gastrotomie und Excision entfernt. Die Indikation zu 19 Magenresektionen ergab sich meist durch eine Polyposis. Bei 38 röntgenologisch und/oder endoskopisch kontrollierten Patienten, die nachuntersucht werden konnten, fand sich kein Rezidiv oder ein Carcinomwachstum. Als Therapie der gutartigen Tumoren werden die Gastrotomie und Excision und die endoskopische Abtragung mit konsequenter Nachuntersuchung empfohlen. Die generelle prophylaktische Magenresektion wird abgelehnt.
    Notes: Summary From 1964–1974, 1111 gastric tumors were surgically treated. Of 65 (6.2 percent) benign lesions, 46 were removed by gastrotomy and excision. Most of the 19 gastrectomies performed were carried out because of polyposis. 38 patients were re-examined by X-ray and/or endoscopy. No carcinoma or recurrence was detected. Benign tumors of the stomach should be removed by gastrotomy and excision or by endoscopic biopsy. Annual follow-up examination is necessary to reduce the number of prophylactic gastrectomies.
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  • 2
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 242 (1987), S. 63-64 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 63 (1985), S. 912-919 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Vesico-renal reflux ; Classification of reflux ; Diagnostic procedures ; Surgical techniques ; Vesiko-renaler Reflux ; Refluxklassifizierung ; Diagnostische Verfahren ; Operationstechniken
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Für die Abklärung und Klassifizierung des vesiko-renalen Refluxes stehen eine Reihe diagnostischer Maßnahmen zur Verfügung, deren Aussagekraft nicht unumstritten ist. Aus diesen Gründen müssen therapeutische Entscheidungen bei der Refluxerkrankung häufig vom klinischen Verlauf abhängig gemacht werden. Durch die operative Refluxkorrektur kann mit hoher Zuverlässigkeit und geringer Komplikationsrate der vesiko-renale Reflux unabhängig vom präoperativ nachgewiesenen Refluxgrad beseitigt werden.
    Notes: Summary Detection and accurate grading of vesico-renal reflux is rendered difficult by the limited realiability of the different diagnostic procedures. Therapeutic decisions are therefore to a large extent influenced by the clinical situation. Properly performed antireflux surgery combines a high cure rate with a low complication rate.
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  • 5
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Urolithiasis ; Extrakorporale Stoßwellenbehandlung ; Kindesalter ; Keywords ESWL in children ; Auxiliary measures ; Urolithiasis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Introduction. Our objective was to determine the efficacy of ESWL treatment in children and the extent of auxiliary measures. In a retrospective analysis we investigated number of auxiliary measures and the stone-free rate in children after ESWL treatment. Patients and methods. 26 girls and 20 boys with a total of 52 stones were treated between January 1990 and January 1999. ESWL was carried out on either the Lithostar Plus or the Modulith SL20/SLX. Auxiliary measures were subdivided into curative (ureterorenoscopy, percutaneous nephrolithopaxy) and adjuvant (urethral stent, nephrostomy). Results. 34.8% of the children were stone-free after the first ESWL treatment. 43.5% of the children were discharged with residual stone particles ready for spontaneous passage. 21.7% underwent re-ESWL treatment. Auxiliary measures were demanded in 28.3% of cases (adjuvant=19.6%, curative=8.7%). Conclusions. Extracorporeal shock wave is also a highly effective method of treatment for urolithiasis in children. Nevertheless, the demand for auxiliary measures still remains.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund. Zur Klärung der Frage, wie hoch die Effizienz der Extrakorporalen Stoßwellenbehandlung (ESWL) im Kindesalter unter Berücksichtigung der Häufigkeit von Auxiliarmaßnahmen ist, wurde eine retrospektive Analyse der Patientendaten von 46 Kindern unseres Patientenguts, die mit ESWL behandelt worden waren, durchgeführt. Patienten und Methode. Von Januar 1990 bis Januar 1999 wurden 46 Kinder (26 Mädchen und 20 Jungen) mit insgesamt 52 Steinen behandelt. Die ESWL erfolgte mit den Lithotriptoren Lithostar Plus und Modulith SL20/SLX. Auxiliarmaßnahmen wurden in kurative (Ureterorenoskopie, perkutane Nephrolitholapaxie) und adjuvante Auxiliarmaßnahmen (Harnleiterschiene, Nephrostomie) unterteilt. Ergebnisse. Nach der ersten ESWL waren 34,8% der Kinder komplett steinfrei, 43,5% der Kinder wurden mit spontan abgangsfähigen Reststeinen entlassen. Bei 21,7% der Patienten wurde eine Re-ESWL durchgeführt. Auxiliarmaßnahmen waren in 28,3% der Fälle notwendig (adjuvante 19,6% bzw. kurative Auxiliarmaßnahmen 8,7%). Schlussfolgerung. Die extrakorporale Stoßwellenlithotripsie ist auch bei Kindern ein höchst effektives Therapieverfahren der Urolithiasis. Dennoch können kurative und adjuvante Auxiliarmaßnahmen erforderlich werden.
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  • 6
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Urethral plug/regulators • Mini-devices • Urinary stress incontinence • Pelvic floor re-education ; Schlüsselwörter Harnröhrenregulatoren ; Mini-Devices ; Streßinkontinenz ; Beckenbodentraining
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Interesse an konservativen Therapiemethoden zur Behandlung einer genuinen Streßinkontinenz der Frau hat deutlich zugenommen. Der Einsatz von Harnröhrenstiften/Regulatoren, sog. Mini-Devices, stellt eine junge Behandlungsmethode dar, über deren klinische Erfolgsraten und Langzeitergebnisse noch wenig bekannt ist. Die vorliegende Übersichtsarbeit nimmt eine kritische Wertung der aus der Literatur verfügbaren Langzeitstudien sowie den eigenen Erfahrungen mit den derzeit verfügbaren Harnröhrenstiften/Regulatoren vor und untersucht neue Entwicklungen auf diesem Gebiet. Die erzielbaren Kontinenzraten sind abhängig von den eingesetzten Stiften/Regulatoren, dem Schweregrad der Streßinkontinenz, der Patientengeschicklichkeit und Compliance und werden mit 48 % bis 100 % im Langzeit-Follow-up angegeben. Als häufigste Nebenwirkungen treten Harnwegsinfektionen, Makrohämaturien und/oder Handhabungsprobleme auf. Die Auswertung des Datenmaterials zeigt, daß zum gegenwärtigen Zeitpunkt kein fester Therapiestandard in der Behandlung der genuinen Streßinkontinenz der Frau mit Harnröhren-Mini-Devices gegeben werden kann. Allerdings zeigen die Studien auch, daß bei entsprechender Patientenselektion die Anwendung von Harnröhrenstiften/Regulatoren lohnenswert sein kann.
    Notes: Summary Conservative treatment of genuine stress urinary incontinence in females gained more and more interest. The use of mini-devices is one of the newly developed therapeutical options however, its clinical relevance and longterm-results are still under debate. This review article gives a critical evaluation of the available urethral plugs and regulators and new developments as well according to the longterm-follow-up studies in the literature and own experience with those devices. The continence rates that can be obtained with the different plugs or regulators are dependent upon the degree of stress incontinence, ability to insert the plug and compliance of the patient. Reported longterm results vary between 48 % and 100 %. The most frequent side effects are urinary infection, haematuria and/or handling problems with the devices. According to the published material it is impossible to give therapeutical standards for treatment of female stress urinary incontinence with urethral mini-devices. Although proper Patient selection might give excellent longterm-results in patient continence rates.
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  • 7
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Schlüsselwörter Müller-Gang-Zyste ; Fetale Hormonsynthese ; Maligne Entartung ; Therapie ; Key words Müllerian ducts ; Fetal hormone synthesis ; Malignant degeneration ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Persistent remnants of the caudal müllerian ducts can manifest in several forms and are often associated with other urogenital disorders, especially hypospadias. Inadequate activity of the müllerian inhibiting factor, in addition to fetal testosterone deficiency, is responsible for this syndrome. The etiology, diagnosis and management of müllerian duct remnants are discussed. A complex case of penile-scrotal hypospadia, hypoplastic prostate gland, testicular ectopia and retrovesical cyst is presented.
    Notes: Zusammenfassung Residuen der Müller-Gänge manifestieren sich in unterschiedlicher Ausprägung und sind überproportional häufig mit anderen urogenitalen Mißbildungen, insbesonders Hypospadien, assoziiert. Verantwortlich ist eine fetal-testiculäre Testosteronsynthesestörung mit begleitendem (strukturellem) Defizit oder mangelnder Supression des Zielgewebes durch den Müllerian-inhibiting-factor (MIF). Pathogenese und Möglichkeit der malignen Transformation, Diagnostik und Therapie komplexer urogenitaler Fehlentwicklungen werden am Fall einer penilskrotalen Hypospadie, Hodenatrophie, -ektopie, hypoplastischer Prostata und zystischer retrovesicaler Raumforderung diskutiert.
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  • 8
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Stress urinary incontinence ; Female ; Longterm-results ; Burch ; Stamey ; Schlüsselwörter Streßinkontinenz ; Langzeitergebnisse ; Burch ; Stamey
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die häufigste Inkontinenzform bei Frauen ist die Streßinkontinenz. Das gemeinsame Prinzip der üblichen operativen Ansätze ist die Anhebung des Blasenhalses nach kranial und ventral. In einer retrospektiven Studie wurden die Blasenhalssuspensionsplastik nach Stamey und die Kolposuspension nach Burch nachuntersucht, 2 konkurrierende Operationsverfahren. Von insgesamt 95 operierten Patientinnen konnte der postoperative Verlauf von 46 bzw. 30 Frauen (insgesamt 76) evaluiert werden. Beide Operationstechniken zeigten initial einen sehr guten Therapieerfolg (91,3 % bzw. 96,7 %), jedoch fiel die Kontinenzrate der Stamey-Patientinnen schon nach 6 Wochen auf 78,3 % ab und nach mehr als 2 Jahren waren nur noch 28,6 % der Patientinnen vollständig kontinent (mittl. Follow-up 40,4 Monate), im Gegensatz zu 87 % der Patientinnen nach Burch-Operation (mittl. Follow-up 44,25 Monate). Der Mißerfolg nach Stamey-Operation korrelierte nicht mit dem Grad der initialen Inkontinenz, allerdings waren stark übergewichtige Patientinnen deutlich häufiger mit Rezidiven behaftet. Bei allen 3 Patientinnen, die nach Kolposuspension nach Burch erneut eine Inkontinenz beklagten, war dieser Eingriff bereits ein Rezidiveingriff. Unsere Ergebnisse zeigten bezüglich des Langzeit-Follow-up gegenüber der Kolposuspension nach Burch deutlich schlechtere Ergebnisse der Blasenhalssuspension nach Stamey, so daß dieses Operationsverfahren unserer Meinung nach als Standard zugunsten der Burch-Kolposuspension und Faszienzügelplastik verlassen werden sollte.
    Notes: Summary Stress incontinence is the most frequent form of incontinence found in females. The usual method of surgery for this is to lift the bladder neck towards cranial and ventral. Two competitive techniques – bladder neck suspension in accordance with Stamey and colposuspension in accordance with Burch – were retrospectively investigated. A total of 95 women underwent surgery and it was possible to evaluate the postoperative course in 46 and 30 (total 76) patients respectively. Initially, both surgical techniques demonstrated a very good success rate (91.3 % and 96.7 % resp.). However, the continence rate of the Stamey patients deteriorated after 6 weeks down to 78.3 % and after more than 2 years only 28.6 % of these patients were still completely continent (mean follow-up 40.4 mths), whereas deterioration in the Burch patients was only 87 % (mean follow-up 44.25 mths). The disappointing results with the Stamey technique did not correlate with the degree of initial continence. It was noted here that obese patients showed a greater tendency towards regression. The three cases of recurring incontinence after Burch colposuspension were already relapses at the time of surgery. With respect to long-term follow-up, our results with the Stamey method were distinctly poorer than with the Burch technique. Therefore, in our opinion, the Burch colposuspension procedure and fascioplasty should be the method of choice for the management of stress incontinence.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 38 (1999), S. 539-550 
    ISSN: 1433-0563
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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  • 10
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Schlüsselwörter Harnblase ; Volumetrie ; Ultraschall ; Key words Urinary bladder ; Volumetry ; Ultrasound
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Experimental studies revealed that the contractile response of the urinary bladder to sacral anterior root stimulation depends on the actual bladder volume. Furthermore, no clinical relevant technique is available for continuous monitoring of the bladder wall distension respectively bladder volume in paraplegic patients. The presented study investigates the reliability of especially developed implantable ultrasound sensors as a sensoric system for continuous monitoring of the bladder volume. In six anaesthesized pigs two ultrasound sensors, one transmitter and one receiver, were implanted on the bladder wall at different locations (latero-lateral, dorsal-ventral, rostral-caudal). After closing the abdominal wall, the bladder was filled in 50 ml steps up to 250 ml. After each filling step the running time of the ultrasound signal was measured. In all experiments reproducible results and a high correlation of the measured running times with bladder volume were observed. The latero-lateral configuration of the sensors seemed to be most confidental. The presented study indicates that bladder volumetry with implantable ultrasound sensors is possible with minimal technical prerequisites. This promising technique for continuous bladder volumetry could play an important role in the development of an intelligent and autoadaptive neurostimulator of the urinary bladder in paraplegic patients.
    Notes: Zusammenfassung Experimentelle Studien haben gezeigt, daß die Kontraktionsantwort der Harnblase auf die sakrale Vorderwurzelstimulation abhängig ist vom Blasenfüllungszustand. Darüberhinaus ist derzeit keine zuverlässige Technik zur kontinuierlichen Registrierung des Blasenvolumens bei paraplegen Patienten verfügbar. Zur Prüfung der Zuverlässigkeit und Reproduzierbarkeit implantierbarer Ultraschallsensoren zur kontinuierlichen Registrierung des Blasenvolumens wurden bei 6 anästhesierten Schweinen 2 Ultraschallsensoren (1 Sender, 1 Empfänger) auf die Blasenaußenwand plaziert (laterolateral, dorsal-ventral, rostral-kaudal). Nach Verschluß der geöffneten Bauchdecke wurde die Harnblase in 50-ml-Schritten bis auf 250 ml gefüllt und nach jeder Füllung die Laufzeit des Ultraschallsignals gemessen. In jedem der durchgeführten Tierexperimente konnten reproduzierbare Signallaufzeiten pro Füllungsvolumen gemessen werden, wodurch der Blasenfüllungszustand mit minimalem technischem Aufwand bestimmt werden konnte. Darüberhinaus erwies sich die laterolaterale Sensorenplazierung als zuverlässig und Artefaktresistent. Diese Studie verdeutlicht, daß mit einfachem technischem Aufwand der aktuelle Blasenfüllungszustand mittels implantierbaren Ultraschallsensoren zu erfassen ist. Die vorgestellte Methode der kontinuierlichen Blasenvolumetrie stellt ein klinisch realisierbares Verfahren dar, das die Entwicklung eines autodaptativen Neurostimulators der Blase ermöglicht.
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