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  • 1
    In: Rheumatology, Oxford University Press (OUP), Vol. 62, No. 6 ( 2023-06-01), p. 2178-2188
    Abstract: The prevalence and characteristics of SSc-associated interstitial lung disease (SSc-ILD) vary between geographical regions worldwide. The objectives of this study were to explore the differences in terms of prevalence, phenotype, treatment and prognosis in patients with SSc-ILD from predetermined geographical regions in the EUSTAR database. Material and methods Patients were clustered into seven geographical regions. Clinical characteristics and survival of patients with SSc-ILD were compared among these pre-determined regions. Results For baseline analyses, 9260 SSc patients were included, with 6732 for survival analyses. The prevalence of SSc-ILD in the overall population was 50.2%, ranging from 44.0% in ‘Western Europe and Nordic countries’ to 67.5% in ‘Eastern European, Russia and Baltic countries’. In all regions, anti-topoisomerase antibodies were associated with SSc-ILD. Management also significantly differed; mycophenolate mofetil was prescribed at baseline in 31.6% of patients with SSc-ILD in ‘America (North and South)’ and 31.7% in ‘Middle East’ but only 4.3% in ‘Asia and Oceania’ (P  & lt;0.0001). Patients from ‘America (North and South)’ and ‘Middle East’ had the highest survival rate at the end of follow-up (85.8% and 85.2%, respectively). Conclusions Our study highlights key differences among regions in terms of clinical presentation and prognosis of SSc-ILD. This work also demonstrates that the management of SSc-ILD is highly variable among the different regions considered, suggesting that efforts are still needed for the standardization of medical practice in the treatment of this disease.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 1462-0324 , 1462-0332
    Language: English
    Publisher: Oxford University Press (OUP)
    Publication Date: 2023
    detail.hit.zdb_id: 1474143-X
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  • 2
    In: Kompass Autoimmun, S. Karger AG, Vol. 1, No. 1 ( 2019), p. 34-37
    Abstract: 〈 b 〉 Hintergrund: 〈 /b 〉 Entzündliche Rückenschmerzen sind durch eine Entzündung der Sakroiliakalgelenke (SIG) und der unteren Wirbelsäule gekennzeichnet. Sie treten häufig bei Patienten mit Spondyloarthropathien wie ankylosierender Spondylitis, Psoriasis-Arthritis, enteropathischer Arthritis und reaktiver Arthritis auf. Weitere mögliche Ursachen von entzündlichen Rückenschmerzen sind Infektionen und Krankheiten, bei denen es zu einer Ablagerung von Kristallen kommt, wie beispielsweise Gicht. In diesem Fall ist es schwierig, mithilfe der herkömmlichen bildgebenden Verfahren wie Magnetresonanztomografie (MRT) oder Ultraschall Gicht als spezifische Ursache nachzuweisen. 〈 b 〉 Fallbericht: 〈 /b 〉 Die vorliegende Kasuistik beschreibt den Fall eines jungen Mannes mit schwerer Psoriasis, vermuteter Psoriasis-Spondyloarthropathie und ausgedehnter chronisch-tophöser Gicht, die wegen schlechter Compliance des Patienten bezüglich Medikamenteneinnahme und Lebensstil schwierig zu behandeln war. Der Patient stellte sich mit Schmerzen vom entzündlichen Typ im Bereich des unteren Rückens und des Gesäßes vor. In den MRT-Aufnahmen des unteren Rückens und der SIG fanden sich Zeichen einer aktiven Sakroiliitis. Daraufhin erhielt der Patient einen Tumornekrosefaktor (TNF)-α-Inhibitor zur Behandlung der vermuteten axialen Psoriasis-Arthritis, der allerdings keinen wesentlichen therapeutischen Nutzen brachte. 2 Versuche einer Dual Energy-Computertomografie (DECT) der Lendenwirbelsäule (LWS) wurden nicht korrekt durchgeführt. Die CT-Aufnahmen der LWS und der SIG zeigten überwiegend gichtbedingte Erosionen der Deckplatten L2/3 und im linken SIG. Daher wurde eine Therapie mit Rasburicase eingeleitet. Diese bewirkte einen Größenrückgang der peripheren Tophi bei nur geringfügiger Besserung der Rückenschmerzen. Mit der vorliegenden Fallstudie möchten wir zu Bewusstsein bringen, dass Gicht Rückenschmerzen und in der MRT nachweisbare entzündliche Veränderungen verursachen kann. Darüber hinaus möchten wir die Bedeutung anderer bildgebender Verfahren bei Rückenschmerzen unklarer Genese hervorheben. 〈 b 〉 Schlussfolgerung: 〈 /b 〉 Der vorliegende Fall soll auf eine wichtige, jedoch häufig übersehene Ursache von aktiver Sakroiliitis und Rückenschmerzen vom entzündlichen Typ bei Patienten mit Gicht hinweisen und deutlich machen, dass Röntgenübersichtsaufnahmen, MRT- und Ultraschalluntersuchungen keine Unterscheidung zwischen einer durch seronegative Arthritis bedingten entzündlichen Sakroiliitis und einer Gichtarthritis erlauben. CT-Untersuchungen können zusätzliche Informationen liefern, Methode der Wahl zur Differenzierung und Identifizierung einer axialen tophösen Gicht ist jedoch die DECT.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 2624-8468 , 2624-8476
    Language: English
    Publisher: S. Karger AG
    Publication Date: 2019
    detail.hit.zdb_id: 2987881-0
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  • 3
    Online Resource
    Online Resource
    Springer Science and Business Media LLC ; 2018
    In:  BMC Musculoskeletal Disorders Vol. 19, No. 1 ( 2018-12)
    In: BMC Musculoskeletal Disorders, Springer Science and Business Media LLC, Vol. 19, No. 1 ( 2018-12)
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 1471-2474
    Language: English
    Publisher: Springer Science and Business Media LLC
    Publication Date: 2018
    detail.hit.zdb_id: 2041355-5
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  • 4
    In: JAMA Dermatology, American Medical Association (AMA), Vol. 159, No. 8 ( 2023-08-01), p. 837-
    Abstract: Systemic sclerosis (SSc) sine scleroderma (ssSSc) is a subset of SSc defined by the absence of skin fibrosis. Little is known about the natural history and skin manifestations among patients with ssSSc. Objective To characterize the clinical phenotype of patients with ssSSc compared with patients with limited cutaneous SSc (lcSSc) and diffuse cutaneous SSc (dcSSc) within the EUSTAR database. Design, Setting, and Participants This longitudinal observational cohort study based on the international EUSTAR database included all patients fulfilling the classification criteria for SSc assessed by the modified Rodnan Skin score (mRSS) at inclusion and with at least 1 follow-up visit; ssSSc was defined by the absence of skin fibrosis (mRSS = 0 and no sclerodactyly) at all available visits. Data extraction was performed in November 2020, and data analysis was performed from April 2021 to April 2023. Main Outcomes and Measures Main outcomes were survival and skin manifestations (onset of skin fibrosis, digital ulcers, telangiectasias, puffy fingers). Results Among the 4263 patients fulfilling the inclusion criteria, 376 (8.8%) were classified as having ssSSc (mean [SD] age, 55.3 [13.9] years; 345 [91.8%] were female). At last available visit, in comparison with 708 patients with lcSSc and 708 patients with dcSSc with the same disease duration, patients with ssSSc had a lower prevalence of previous or current digital ulcers (28.2% vs 53.1% in lcSSc; P   & amp;lt; .001; and 68.3% in dcSSc; P   & amp;lt; .001) and puffy fingers (63.8% vs 82.4% in lcSSc; P   & amp;lt; .001; and 87.6% in dcSSc; P   & amp;lt; .001). By contrast, the prevalence of interstitial lung disease was similar in ssSSc and lcSSc (49.8% and 57.1%; P  = .03) but significantly higher in dcSSc (75.0%; P   & amp;lt; .001). Skin telangiectasias were associated with diastolic dysfunction in patients with ssSSc (odds ratio, 4.778; 95% CI, 2.060-11.081; P   & amp;lt; .001). The only independent factor for the onset of skin fibrosis in ssSSc was the positivity for anti–Scl-70 antibodies (odds ratio, 3.078; 95% CI, 1.227-7.725; P  = .02). Survival rate was higher in patients with ssSSc (92.4%) compared with lcSSc (69.4%; P  = .06) and dcSSc (55.5%; P   & amp;lt; .001) after up to 15 years of follow-up. Conclusions and Relevance Systemic sclerosis sine scleroderma should not be neglected considering the high prevalence of interstitial lung disease ( & amp;gt;40%) and SSc renal crisis (almost 3%). Patients with ssSSc had a higher survival than other subsets. Dermatologists should be aware that cutaneous findings in this subgroup may be associated with internal organ dysfunction. In particular, skin telangiectasias in ssSSc were associated with diastolic heart dysfunction.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 2168-6068
    Language: English
    Publisher: American Medical Association (AMA)
    Publication Date: 2023
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