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  • 1
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Abszedierender Fistelgang ; Akne ; Rosazea ; Intraläsionale Kortikosteroidinjektion ; Isotretinoin ; Exzision ; Key words Draining sinus ; Acne ; Rosacea ; Intralesional corticosteroid injection ; Isotretinoin ; Excision
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The draining sinus is an unpleasant complication of acne conglobata, acne fulminans, acne inversa, rosacea conglobata and rosacea fulminans (pyoderma faciale). It is most common on the face, especially in the nasolabial folds, and on the neck below the mandibular line. Clinically, it is an elongated (2–5 cm long), elevated, periodically inflamed lesion, which sporadically discharges pus. The lesion persists with no tendency to spontaneous regression. Histopathologically, it consists of elaborate, epithelialized galleries connected to the skin surface at multiple points. It contains corneocytes, hairs, bacteria, serum, inflammatory cells and epitheloid granulomas. A surgical thread placed into the skin provides a model in which the generation of sinus tracts can be studied. Therapy is difficult. Intralesional corticosteroid injection, cryosurgery and isotretinoin are not always very effective. Sometimes complete excision of the lesion is necessary. The draining sinus is a special form of scar analogous to the pilonidal cyst.
    Notes: Zusammenfassung Der abszedierende Fistelgang ist eine hartnäckige, unangenehme Komplikation bei Acne conglobata, Acne fulminans, Acne inversa, Rosacea conglobata und Rosacea fulminans (Pyoderma faciale). Vorwiegend im Gesicht oder am Hals finden sich 2–5 cm lange schmerzhafte Läsionen, aus denen sich rezidivierend hämorrhagisches Sekret und Eiter entleeren. Die Fistelgänge persistieren ohne spontane Rückbildung. Histopathologisch besteht ein epithelausgekleidetes System aus kommunizierenden Gängen mit zahlreichen Öffnungen zur Hautoberfläche. Darin finden sich Korneozyten, Haare, Bakterien, Serum, Entzündungszellen und epitheloide Granulome. Ein in die Haut eingebrachter chirurgischer Faden ermöglicht ein experimentelles Modell, um die Entstehung von abszedierenden Fistelgängen zu beobachten. Die Therapie ist schwierig. Intraläsionale Injektionen mit Kortikosteroidkristallsuspension, Kryochirurgie und Isotretinoin führen meist nur zu einer vorübergehenden Besserung. Oft ist eine endgültige Heilung nur chirurgisch durch Exzision des gesamten Fistelgangsystems möglich. Der abszedierende Fistelgang ist die Sonderform einer Narbe und ist analog zum Pilonidalsinus zu sehen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Persistierende Gesichtsschwellung ; Morbus Morbihan ; Rosazea ; Lymphgefäßdysplasie ; Primäres Lymphödem ; Key words Persistent facial edema ; Morbihan’s disease ; Rosacea ; Lymph vessel dysplasia ; Primary lymphatic edema
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 24-year-old woman with lymph vessel dysplasia had experienced a progressive edema of her legs since her second year of life and progressive facial edema for the past year. She also had telangiectasias and papules on the background of a diffuse erythema as well as marked seborrhea on her face. Histopathological examination of a representative facial lesion revealed a granulomatous dermatitis with periadnexal distribution mainly consisting of lymphocytes and histiocytes. In addition, there was a moderate fibrosis of the dermis with numerous mast cells. By duplex ultrasound, a diagnosis of a massive edema of the legs without evidence for chronic venous insufficiency was made. The clinical and histopathological findings were consistent with solid persistent erythema and edema of the face associated with rosacea and lymph vessel dysplasia. The chronic course, absence of serological abnormalities and nonspecific histopathological features as well as resistance to therapy are the most important diagnostic cirteria of this disease also known as Morbihan’s disease.
    Notes: Zusammenfassung Berichtet wird über eine 24jährige Patientin mit Lymphgefäßdysplasie, die seit dem 2. Lebensjahr eine zunehmende Schwellung der Beine und seit dem 23. Lebensjahr eine zunehmende Gesichtsschwellung entwickelte. Im Gesicht wies sie zusätzlich Teleangiektasien und entzündliche Papeln auf einem diffusen Erythem sowie eine ausgeprägte Seborrhö auf. Histopathologisch fand sich in der Gesichtshaut eine periadnexiell betonte granulomatöse Dermatitis mit Lymphozyten und Histiozyten. Daneben war eine mäßige Fibrosierung mit Nachweis von zahlreichen Mastzellen auffällig. Die Duplexsonographie der Beinvenen ergab keine Hinweise für eine chronische venöse Insuffizienz. Der klinische und histopathologische Befund bei der Patientin war vereinbar mit einem persistierenden Erythem und Ödem des Gesichts bei Rosazea und Lymphgefäßdysplasie. Der chronische Verlauf, die fehlenden laborchemischen und unspezifischen histopathologischen Veränderungen sowie die weitgehende Therapieresistenz sind neben dem klinischen Bild die wichtigsten Kriterien der auch als Morbus Morbihan herausgestellten Entität.
    Type of Medium: Electronic Resource
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