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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 262 (1978), S. 205-217 
    ISSN: 1432-069X
    Keywords: Mycobacterium marinum ; Ultrastructure ; High-turnover granuloma ; Immunogenic orgin ; Intracellular collagen precursor ; Mycobaterium marinum ; Ultrastruktur ; High-turnover Granulom ; Immunogenes Granulom ; Intracelluläre Kollagenpräcursoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Drei Knoten (klinisches Alter 3–5 Wochen) von 2 Patienten mit sogenannten Swimmingpool- oder Aquariumgranulomen wurden elektronenoptisch untersucht. Das cytohistologische Spektrum umfaßt sowohl akute exsudative, als auch chronische proliferative Entzündungszeichen. Bereits im 3 Wochen alten Granulom sind Epitheloidzellen und Kollagen produzierende Fibroblasten nachweisbar. Das Mycobacterium marinum-Granulom stellt gemäß dem cytologischen Aufbau ein sog. High-turnover Granulom mit allergischer Genese dar. Es entspricht damit mycobacteriellen Dermatosen bei bestehender guter Abwehrlage (Lupus vulgaris, tuberkuloide Lepra). In Abbau befindliche Mycobacterien konnten in wenigen Phagocyten entdeckt werden. Die Ultrastruktur des lebenden Erregers wird vergleichsweise von tierexperimentellem Material präsentiert. Geschwungene und ringförmige parallele Membranen (“Worm-like structures”) wurden im Cytoplasma von transformierten Makrophagen und in Fibroblasten beobachtet. Fadenförmige quergebänderte Strukturen (Periodizität 170–180 Å) im Lumen des rauhen endoplasmatischen Reticulums von einigen Fibroblasten werden als intracellulär aggregierte Kollagenpräcursoren interpretiert.
    Notes: Summary 3 biopsies of 3–5 week-old nodular lesions in 2 patients with socalled swimming-pool (aquarium-) granuloma have been examined by electron microscopy. The cytohistological spectrum simultaneously comprises acute exudative as well as chronic proliferative phenomena. Epithelioid cells and collagen producing fibroblasts already conspicious in 3 week-old granuloma. According to the cytological composition the Mycobacterium marinum granuloma represents a high-turnover granuloma with immunogenic origin. It is comparable to mycobacterial diseases in the presence of well developed cell mediated immunity (Lupus vulgaris, tuberculoid leprosy). Degrading mycobacteria have been rarely detected in phagocytes and are compared with viable bacilli in macrophages of experimentally infected mice. Curved and annular parallel membranes (“worm-like structures”) in the cytoplasm of transformed macrophages and in fibroblasts presumably originate from the membranes of endoplasmic reticulum. Cord-like structures with transverse bands (periodicity 170–180 Å) in the lumen of RER of some fibroblasts are interpreted as intracellularly aggregated collagen precursors.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 263 (1978), S. 153-157 
    ISSN: 1432-069X
    Keywords: Chancroids ; Biopsies ; Haemophilus ducreyi ; Ultrastructure ; Ulcera mollia ; Biopsien ; Haemophilus ducreyi ; Ultrastruktur
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Anläßlich einer lokalen Häufung von insgesamt 26 Ulcus molle-Fällen in Berlin (West) wurden in Biopsien coccoide Stäbchen durch ultrastrukturelle Untersuchung entdeckt. Ihre Zellwand ist ca. 120 Å dick und trilaminar entsprechend Gram-negativen Bakterien. Die Bakterien sind hinsichtlich der Zellwandstruktur sowie der Cytoplasmazusammensetzung identisch mit Haemophilus ducreyi, die kulturell von typischen Ulcera mollia gezüchtet, intermittierend mikroskopisch auf Reinheit geprüft, in tierisches Material geimpft und anschließend ultrastrukturell untersucht wurden. In menschlichem ulcerösen Gewebe finden sich die Bakterien überwiegend im Extracellulärraum und in Gruppen gelagert.
    Notes: Summary During an endemic appearance of chancroids (26 cases) in Berlin (West) coccobacilli were disclosed in biopsies by electron microscopy. The bacteria were aggregated predominantly in groups in the extracellular space. Their cell wall is approximately 120 Å thick and trilaminar as in Gram-negative bacteria. Concerning the cell wall structure and the cytoplasmic composition, the detected coccobacilli are identical to culturally grown Haemophilus ducreyi obtained from chancroids.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 50 (1999), S. 507-510 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Morphaea ; Radiotherapie ; Radioderm ; Mukophanerose ; Key words Morphoea ; Radiotherapy ; Radiodermatitis ; Mucophanerosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Although the aetiology of morphea often remains unknown, various precipitating causes have been identified. Morphea is a rare development following irradiation. We observed a circumscribed scleroderma 14 years after x-ray-radiotherapy following surgery of breast cancer. Furthermore multiple weeping papules occured within the radiation area. A relapse of the breast cancer was ruled out by histological examination which displayed a transepidermal elimination of acid mucin. The irradiation had obviously induced different reactions of the dermal fibroblasts (radiodermatitis, morphea, mucin production).
    Notes: Zusammenfassung Hinsichtlich der Ätiologie der Morphaea sind verschiedene chemische, physikalische und mikrobielle Auslöser bekannt. Zu den seltenen Triggerfaktoren gehören Röntgenstrahlen. Wir beobachteten eine strahleninduzierte zirkumskripte Sklerodermie 14 Jahre nach einer Röntgentiefenbestrahlung wegen eines Mammakarzinoms. Zusätzlich bestand eine transepidermale Elimination saurer Muzine, die zunächst als Papulovesikel mit schleimiger Exsudation imponierten und klinisch den Verdacht auf ein Brustwandrezidiv des Mammakarzinoms im Sinne einer tumorbedingten superfiziellen Lymphangiektasie ergaben. Die Bestrahlung führte zu einer regionalen und gleichzeitig bestehenden chronischen Radiodermatitis, Morphaea und papulösen Muzinose.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Strahlentherapie und Onkologie 176 (2000), S. 513-516 
    ISSN: 1439-099X
    Keywords: Key Words: Breast cancer ; Zoster ; Radiotherapy ; Prognosis ; Schlüsselwörter: Mammakarzinom ; Zoster ; Radiotherapie ; Prognose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Wir haben in einer retrospektiven Analyse die Häufigkeit eines Herpes zoster bei Patientinnen mit Mammakarzinom und postoperativer Radiotherapie untersucht. Patientinnen und Methode: Von Januar 1985 bis Dezember 1993 erhielten 1 155 Patientinnen an unserer Klinik eine postoperative Bestrahlung nach Mastektomie (n = 961) oder brusterhaltende Operation (n = 194) in kurativer Intention. Das Alter betrug 34 bis 79 Jahre. 443 (38%) waren prä- und 712 (62%) postmenopausal, 21% hatten T3- bis T4-Tumoren, und 55% wiesen einen axillären Lymphknotenbefall auf. Alle Patientinnen erhielten eine Bestrahlung der Restbrust bzw. Thoraxwand bis 50 Gy, bei mastektomierten Patientinnen wurden zusätzlich die regionären Lymphknoten mit 44 Gy bestrahlt. 65% der Patientinnen erhielten eine zusätzliche Systemtherapie. Die Nachbeobachtungszeit betrug drei Monate bis 12,5 Jahre (Median 3,1 Jahre). Ergebnisse: 41/1 155 Patientinnen (3,7%) entwickelten im Nachbeobachtungszeitraum einen Herpes zoster. Alle Infektionen waren lokalisiert, eine generalisierte Hautinfektion oder systemische Infektionen traten nicht auf. Alter, Menopausenstatus, Erkrankungsstadium oder Art der Therapie (Brusterhaltung vs. Mastektomie, zusätzliche Chemotherapie) hatten keinen Einfluss auf die Frequenz von Zoster. Patientinnen mit starker akuter Hautreaktion waren ebenfalls nicht signifikant stärker betroffen als Patientinnen mit geringer Hautreaktion im Bestrahlungsfeld (5% vs. 2%). Das Auftreten eines Zosters nach Therapie hatte keinen Einfluss auf die Prognose hinsichtlich lokaler Kontrolle oder Überleben. Schlussfolgerungen: Die beobachtete Häufigkeit von Herpes zoster (etwa 4% nach drei Jahren Follow-up) lässt vermuten, dass ein Herpes zoster im untersuchten Kollektiv etwa drei- bis fünffach häufiger auftritt als anhand der Inzidenzen in der Normalbevölkerung erwartet. Dies ist nicht mit einer schlechteren Prognose assoziiert. Ob die erhöhte Frequenz auf die Radiotherapie zurückzuführen ist oder in Zusammenhang mit der Krebserkrankung steht, kann nich beurteilt werden.
    Notes: Background: We have studied the incidence of herpes zoster in patients with adjuvant radiotherapy for breast cancer with special emphasis on possible correlations with other prognostic factors or survival. Patients and Methods: From 1/1985 through 12/1993, 1 155 breast cancer patients received postoperative radiotherapy with curative interent in our department. After mastectomy 961 patients were irradiated and after breast-preserving treatment 194 patients. The age ranged from 34 to 79 years, the median follow-up was 3.1 years (range: 0.3 to 12.4 years). There were 443 women (38%) pre- and 712 (62%) postmenopausal. 21% had T3- to T4-tumors, 55% had axillary lymph node involvement, and 65% received additional systemic hormonal and/or cytotoxic therapy. In case of postmastectomy radiotherapy, the lateral chest wall and lymphatics (axilla, parasternal and supraclavicular nodes) were irradiated with an anterior photon field to 50 Gy (axilla 44 Gy) and most of the chest wall with an electron field to 44 Gy in 2-Gy fractions. After breast-preservation, the breast was irradiated via tangential fields with 6- to 8-MV photons up to 50 Gy plus 8 Gy electron boost to the tumor bed. Most of the patients were followed routinely in the department for 2 to 5 years. The frequency of zoster was determined retrospectively by reviewing the patients' records. Results: A zoster after radiotherapy occurred in 41/1 155 patients (3.7%), mostly within the first 2 years after completion of radiotherapy. All infections remained localized and there was no evidence for systemic infections. Type of treatment (mastectomy vs breast-preservation) had no impact on the frequency of herpes zoster (36/961 patients after mastectomy and 5/194 patients after breast-preservation). There was also no correlation with other prognostic factors such as age, menopausal status, stage of disease or the use of adjuvant chemotherapy, nor was the occurrence of zoster linked to the degree of acute skin reaction in the radiation field. Moreover, patients with zoster had the same prognosis as compared to patients without zoster with regard to local control and survival. Conclusions: The observed frequency of zoster (about 4% of patients after postoperative radiotherapy) in this retrospective study suggests that the risk of developing zoster in this patient group may be 3- to 5-fold higher as compared to the incidence in the general population. However, the occurrence of zoster was not linked to prognosis and treatment response.
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