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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Research in experimental medicine 175 (1979), S. 67-79 
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Collagen sponge ; Granulation tissue ; Myofibroblast ; Collagen ; Kollagenschaum ; Granulationsgewebe ; Myofibroblasten ; Kollagen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 164 Inzuchtratten wurden morphologische Gewebsreaktionen und Resorptionszeiten von implantiertem xenogenem Kollagenschaum untersucht: Die entzündlich-resorptiven Veränderungen im Gewebe sind unspezifisch. Die Granulationsgewebsbildung tritt rasch auf. Das xenogene Kollagen ist nach 4 bis 5 Wochen vollständig resorbiert. Kleine Narbengranulome finden sich zum Teil noch nach 5 bis 6 Monaten. Die Resorption und Rückbildung der Kollagenschaumgranulome erfolgt rascher als bei der Verwendung von chirurgischem Catgut. Für eine spezifische Sensibilisierung gegen das Fremdkollagen bzw. für den Ablauf spezifischer immunologischer Vorgänge ergibt sich morphologisch kein Anhalt.
    Notes: Summary 164 inbred Wistar rats received subcutaneous and intraperitoneal implants of xenogeneic collagen sponges and were examined by light- and electron microscopy as well as immunohistologically, to establish tissue and cell reactions and the time of collagen reabsorption. 4 to 5 weeks after implantation the xenogeneic collagen sponge was completely absorbed. All the inflammatory and reparative reactions were non-specific. Granulation tissue appeared soon (3 days after implantation) with new synthesis of fine collagen fibrils, mainly of type III, followed by type I collagen fibers. Myofibroblasts, with intracellular evidence of myosin and collagen (Type I and III) were sporadically present in the granulation tissue after day 5 and regularly after day 10. Small scar granulomas without xenogenic collagen were detectable even 4 to 6 months after collagen implantation. Reabsorption and regression of collagen granulomas occurred faster after xenogeneic collagen implantation than after using surgical cat sutures. From the morphological point of view, there is no indication of specific sensitization against xenogeneic collagen or of a specific immunologic process.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Kollagen ; Immunfluorescenz ; Thrombus ; Blutplättchen ; Collagen ; immunofluorescence ; thrombus ; platelets
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Sections of arterial walls and of thrombi and smears of leukocytes previously incubated in vitro with collagen type III were examined by immunohistochemical technique for the presence of collagen types I, II and III. In arterial walls collagen type III was detected immediately underlaying the endothelial cell layer and in the tissue between tunica elastica interna and adventitia. Collagen type I was not shown in the subendothelial layer. Fresh thrombi contained occasionally collagen, but only of type III. This was associated with leukocytes. Leukocytes were capable in vitro to associate and/or phagocytose collagen type III and this could be visualized immunohistochemically. The data show that collagen type III in vivo may play a crucial role in the initiation of thrombus formation.
    Notes: Zusammenfassung Schnitte von arteriellen Gefäßwänden und von Thromben sowie Ausstriche von Leukocyten, die in vitro mit Kollagen Typ III inkubiert worden waren, wurden mit Hilfe der indirekten Immunfluorescenz auf die Verteilung und Anwesenheit von Kollagen Typ I, II und III untersucht. In Arterienwänden wurde Kollagen Typ III direkt subendothelial gefunden, sowie zwischen Tunica elastica interna und Adventitia. Kollagen Typ I war in der subendothelialen, der Tunica elastica interna direkt aufliegenden Schicht nicht nachweisbar. Frische Thromben enthielten gelegentlich Kollagen, jedoch nur Typ III. Dieses war mit Leukocyten assoziiert. Auch in vitro waren Leukocyten in der Lage, Kollagen Typ III zu assoziieren und/oder phagocytieren. Solches Kollagen war immunohistochemisch nachweisbar. Die Ergebnisse zeigen, daß Kollagen Typ III vermutlich eine entscheidende Rolle bei der arteriellen Thrombusbildung spielt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 205-208 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Lebercirrhose ; Kollagen ; Immunfluorescenz ; Liver cirrhosis ; Collagen ; Immunofluorescence
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Pepsin solubilization of small and large noduled liver cirrhosis yielded two types of collagen (precipitated at 1.7 and 2.5 M NaCl concentrations) as demonstrated by electronmicroscopy. The 1.7 M NaCl precipitate was identified as type III collagen using an immunofluorescence technique. The 2.5 M NaCl precipitate appeared to be type I in the electronmicroscope. However, immunofluorescent and biochemical studies indicated that it was not type I but a type of collagen not yet described.
    Notes: Zusammenfassung Aus klein- und grobknotiger Lebercirrhose durch Pepsinbehandlung gelöstes Kollagen enthält zwei Kollagentypen (1,7 M und 2,5 M NaCl Präcipitat). Immunfluorescenzmikroskopisch konnte Kollagen Typ III, das dem 1,7 M NaCl Präcipitat entspricht, nachgewiesen werden. Das 2,5 M NaCl Präcipitat erscheint elektronenmikroskopisch als Typ I. Dagegen zeigen immunfluorescenzmikroskopische und biochemische Befunde, daß es sich hierbei nicht um Kollagen Typ I handelt, sondern um einen bisher noch nicht beschriebenen Kollagentyp.
    Type of Medium: Electronic Resource
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