ISSN:
1432-1173
Keywords:
Schlüsselwörter Abszedierender Fistelgang
;
Akne
;
Rosazea
;
Intraläsionale Kortikosteroidinjektion
;
Isotretinoin
;
Exzision
;
Key words Draining sinus
;
Acne
;
Rosacea
;
Intralesional corticosteroid injection
;
Isotretinoin
;
Excision
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The draining sinus is an unpleasant complication of acne conglobata, acne fulminans, acne inversa, rosacea conglobata and rosacea fulminans (pyoderma faciale). It is most common on the face, especially in the nasolabial folds, and on the neck below the mandibular line. Clinically, it is an elongated (2–5 cm long), elevated, periodically inflamed lesion, which sporadically discharges pus. The lesion persists with no tendency to spontaneous regression. Histopathologically, it consists of elaborate, epithelialized galleries connected to the skin surface at multiple points. It contains corneocytes, hairs, bacteria, serum, inflammatory cells and epitheloid granulomas. A surgical thread placed into the skin provides a model in which the generation of sinus tracts can be studied. Therapy is difficult. Intralesional corticosteroid injection, cryosurgery and isotretinoin are not always very effective. Sometimes complete excision of the lesion is necessary. The draining sinus is a special form of scar analogous to the pilonidal cyst.
Notes:
Zusammenfassung Der abszedierende Fistelgang ist eine hartnäckige, unangenehme Komplikation bei Acne conglobata, Acne fulminans, Acne inversa, Rosacea conglobata und Rosacea fulminans (Pyoderma faciale). Vorwiegend im Gesicht oder am Hals finden sich 2–5 cm lange schmerzhafte Läsionen, aus denen sich rezidivierend hämorrhagisches Sekret und Eiter entleeren. Die Fistelgänge persistieren ohne spontane Rückbildung. Histopathologisch besteht ein epithelausgekleidetes System aus kommunizierenden Gängen mit zahlreichen Öffnungen zur Hautoberfläche. Darin finden sich Korneozyten, Haare, Bakterien, Serum, Entzündungszellen und epitheloide Granulome. Ein in die Haut eingebrachter chirurgischer Faden ermöglicht ein experimentelles Modell, um die Entstehung von abszedierenden Fistelgängen zu beobachten. Die Therapie ist schwierig. Intraläsionale Injektionen mit Kortikosteroidkristallsuspension, Kryochirurgie und Isotretinoin führen meist nur zu einer vorübergehenden Besserung. Oft ist eine endgültige Heilung nur chirurgisch durch Exzision des gesamten Fistelgangsystems möglich. Der abszedierende Fistelgang ist die Sonderform einer Narbe und ist analog zum Pilonidalsinus zu sehen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001050050276
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