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    Springer
    Der Anaesthesist 45 (1996), S. 533-537 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Leitungsanästhesien ; Lokalanästhetika ; Bupivacain ; frequenzabhängige Blockade ; elektrische Stimulation ; Key words Conduction block ; Anaesthetics ; local ; Bupivacaine ; Frequency-dependent block ; Electrical stimulation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The action of local anaesthetics on isolated nerves is enhanced by high stimulation frequencies. The aim of our study was to investigate whether high-frequency stimulation enhances regional anaesthesia in man. Methods. Seven healthy volunteers underwent three ulnar nerve blocks while non-noxious electrical stimulation with high (10, 50 Hz) or low (0.2 Hz) frequencies was applied via a widespread cutaneous electrode in the area supplied by the ulnar nerve. Perception was monitored continuously by means of a visual analogue scale. Skin temperature (infrared telethermometry) was evaluated every minute as an indicator of vasomotor block. After complete loss of perception or after 45 min, the spread of anaesthesia was determined by sharp-dull discrimination. The nerve block was preceded by a control stimulation of 45 min under otherwise identical conditions. Results. During stimulation with 10 and 50 Hz, perception was lost significantly earlier than with 0.2 Hz. The spread of sensory block at the end of the experiments was also enhanced by stimulation with high frequencies, whereas the onset of vasomotor block (rise in skin tempeature) remained unaltered. Conclusion. Non-oxious electrical stimulation with high frequencies significantly accelerates the onset of anaesthesia and extends the spread of sensory block.
    Notes: Zusammenfassung Die Wirkung von Lokalanästhestika am isolierten Nerven ist abhängig von der Aktionspotentialfrequenz, d.h. die Wirkung des Lokalanästhetikums wird durch hohe Aktionspotentialfrequenzen verstärkt. Ob dieses Prinzip auch bei Leitungsblockaden am Menschen gilt, ist jedoch unbekannt. An sieben gesunden Probanden wurden deshalb drei Ulnarisblockaden durchgeführt, während eine Elektrostimulation mit verschiedenen Frequenzen (0,2; 10 und 50 Hz) über eine Flächenelektrode im Versorgungsgebiet des Nerven an der Hand appliziert wurde. Die Probanden gaben die Empfindungsintensität kontinuierlich auf einer visuellen Analogskala an. Die Hauttemperatur wurde mittels Infrarot-Telethermometrie bestimmt. Nach komplettem Empfindungsverlust, höchstens aber nach 45 min wurde die Ausbreitung der Leitungsblockade mittels Spitz-Stumpf-Diskrimination bestimmt. Zur Kontrolle wurde vor jeder Untersuchung die Empfindungsintensität bei 45minütiger Stimulation ohne Leitungsblockade für jede Stimulationsfrequenzen ermittelt. Bei Leitungsblockaden unter hohen Stimulationsfrequenzen (10 bzw. 50 Hz) trat der Empfindungsverlust signifikant eher ein als bei der niedrigen Frequenz (0,2 Hz). Auch die Ausbreitung der sensiblen Blockade am Ende der Untersuchung wurde durch die hochfrequente Stimulation verbessert, hingegen blieb der Beginn der vasomotorischen Blockade (Anstieg der Hauttemperatur) unverändert. Nicht schmerzhafte, elektrische Stimulation mit hohen Frequenzen beschleunigt also Anschlagzeit und Ausdehnung einer Leitungsblockade des N. ulnaris.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
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