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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 144 (1996), S. 1257-1259 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Jodmangel ; Jodprophylaxe ; Umfrage bei Kinderärzten ; Key words Iodine deficiency ; Iodine prophylaxis ; Survey among paediatricians
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Despite the fact that, in Germany, valid laws allowing unrestricted use of iodine salt are available, iodine deficiency still exists. The foetus, newborns and pubertal children are particularly vulnerable to iodine deficiency. The role of the paediatrician is, therefore, an important one not only in guiding patients but also in disseminating knowledge towards the prevention of iodine deficiency. From the results of our survey, approximately 85 % of German paediatricians are of the opinion that iodine supply in children is unsatisfactory. It emerged that 90 % do hold iodine supplements in children to be necessary, whereas 8 % believe that iodine intake poses a risk to health. The high costs arising from goitre were, on the whole, underestimated. It can, therefore, be concluded that, firstly, there is consensus on the fact that iodine intake is low in Germany, and, secondly, that measures must be taken to improve this situation: The education of the public must continue to be given high priority in aiming to achieve increased intake of iodine salt and in allaying the fears of professionals and lay people.
    Notes: Zusammenfassung Der Jodmangel besteht in Deutschland trotz der gesetzlichen Voraussetzungen für eine breite Verwendung des Jodsalzes weiterhin. Besonders gefährdet durch den Jodmangel ist der Organismus während der Fetal- und Neugeborenenperiode und während der Pubertät. Kinderärzte und Kinderärztinnen spielen deshalb eine große Rolle bei der Aufklärung der Patienten und der Verbreitung der Kenntnisse über den Jodmangel und dessen Prävention in Deutschland. Vor diesem Hintergrund war es nun interessant, zu erfahren, wie die Meinung der Kinderärzte und Kinderärztinnen zum Thema Jodmangel und Jodprophylaxe ist. Nach dem Zufallsprinzip wurden Fragebögen an 600 Kinderärzte und Kinderärztinnen verschickt. 240 Antwortschreiben waren auswertbar. Etwa 85 % der Kinderärzte und Kinderärztinnen in Deutschland halten unseren Umfrageergebnissen zufolge das Jodangebot für Kinder für unzureichend, 90 % sehen ein zusätzliches Jodangebot an Kinder als erforderlich an. Maßnahmen, die zu ergreifen sind, werden angegeben. 8 % der antwortenden Ärzte und Ärztinnen halten dagegen eine Jodidgabe für gefährlich. Der Kostenaufwand, den Jodmangelstrumen verursachen, wird deutlich unterschätzt. Daraus läßt sich schließen, daß ein Konsens über das mangelnde Jodangebot in Deutschland und über die Maßnahmen, die zur Verbesserung der Situation beitragen können, besteht. Es wird jedoch weiterhin eine intensive Aufklärung der Bevölkerung notwendig sein, um eine breite Nutzung des Jodsalzes zu erreichen und unberechtigte Bedenken auch unter Ärzten und Ärztinnen aus dem Weg zu räumen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 149 (1990), S. 560-564 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Acute mastoiditis ; Subperiosteal abscess ; Central nervous system ; Microbiology ; Treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The charts of 73 children (31 girls, 42 boys) aged 4 months to 14 years (mean 4.5 years) with acute mastoiditis managed during a 16-year period were reviewed. Of the patients 36% were less than 24 months old. Retro-auricular swelling was described in 63 of the 73 children, tenderness in 59, erythema in 58, and protrusion of the auricle in 45. A pathological tympanic membrane was noted in 33% of the patients and fever in only 29%. Apart from local inflammation, the most frequent complaints and symptoms were otalgia (n=42), recent upper respiratory tract infections (n=22), and fever alone (n=22). A subperiosteal abscess was found in 36 patients, and CNS involvement in 5. Nearly half of the patients (48%) were on antibiotic therapy at admission. The isolation rates in bacterial cultures from subperiosteal aspirates (81%) and from mastoid mucosa (68%) were considerably higher than from blood cultures (14%) and were not influenced by previously administered antibiotics. Pneumococci (9/32) andStaphylococcus epidermidis (6/32) were the agents most often isolated. The incidence of the bacteria isolated from patients pre-treated with antibiotics differed from the incidence in patients not previously treated. In 24 patients (33%) the lesion healed with antibiotic therapy without mastoid surgery. Myringotomy and the insertion of a ventilation tube is indicated initially, if acute otitis media with effusion is found. In the absence of a subperiosteal abscess and of CNS involvement, a 48-hour trial of intravenous antibiotic therapy, directed also against staphylococci, is justified before mastoid surgery is considered.
    Type of Medium: Electronic Resource
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