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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 94 (1997), S. 591-594 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Okulare Entzündung ; Lyme disease ; Borrelia burgdorferi ; Papillitis ; Panuveitis ; Key words Ocular infection ; Lyme disease ; Borrelia burgdorferi ; Papillitis ; Uveitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: Borrelia burgdorferi is the cause of erythema chronicum migrans and Lyme disease. Ticks like Ixodes ricinus are responsible for transmission. Frequently, the tick bite is not noticed by the patient. Eye manifestations, such as keratoconjunctivitis, scleritis, chronic uveitis, vitritis, chorioretinitis, optic nerve disease, orbital myositis and paresis of the eye muscles, often occur after a long period of time and vary greatly. Patients and methods: We present below the case reports of a man 38 years old and a woman of 31, each with manifestation of an ocular Borrelia infection (papillitis and panuveitis, respectively). Results: By antibody-screening with the ELISA technique and Western Blot analysis we were able to prove the serological infection. After specific antibiotic therapy, ocular inflammation improved rapidly, as did visual acuity. The papillitis only healed partially. Conclusions: In case of therapy-resistant inflammation of the eye we have to exclude general infections because cortisone therapy alone may result in worsening the condition. VECP can be used effectively in the differential diagnosis of papilloedemas. Early diagnosis and therapy of an acute Borrelia infection restrict the extent of the lesions and prevent ocular and general late manifestations. Seronegative values in subjects strongly suspected of having Lyme disease do not necessarily exclude the diagnosis of Lyme disease.
    Notes: Fragestellung: Borrelia burgdorferi gilt als Verursacher des Erythema chronicum migrans und der Lyme disease. Augenmanifestationen, wie Keratokonjunktivitis, Skleritis, chronische Uveitis, Glaskörperentzündungen, Chorioretinitis, Sehnerverkrankungen, Myositis und Augenmuskelparesen, treten meist nach einem längeren Intervall auf und sind sehr variabel. Patienten und Methode: Im folgenden werden Fallbeispiele (38jähriger Mann, 31jährige Frau) mit Manifestation einer okularen Borreliainfektion als Papillitis und Panuveitis vorgestellt. Ergebnisse: Mittels Antikörperscreening, ELISA-Technik und Western-Blot-Verfahren gelang der serologische Nachweis der Infektion. Unter spezifischer antibiotischer Therapie kam es zum raschen Rückgang der okularen Entzündung und zum Visusanstieg. Bei der Papillitis konnte allerdings nur eine Defektheilung erreicht werden. Schlußfolgerungen: Bei schwerwiegenden okularen Entzündungen sollte stets auch eine generalisierte Borreliainfektion ausgeschlossen werden, da bei infektiöser Genese eine alleinige Kortisontherapie eine Verschlechterung provozieren kann. Das VECP ist gut zur Differenzierung der Papillenschwellungen geeignet. Die frühe serologische Diagnose und Therapie einer akuten Borrelieninfektion begrenzt das Ausmaß der Läsionen und verhindert okulare und generalisierte Spätmanifestationen. Die negative Serodiagnostik schließt das Vorliegen einer Borrelieninfektion nicht aus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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