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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 373-376 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Dysgnathiechirurgie ; Operationssimulation ; Weichgewebesimulation ; Computersimulation ; Keywords ; Orthognathic surgery ; Preoperative planning ; Soft tissue simulation ; Computer-aided simulation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background In addition to standard X-rays, photographic documentation, cephalometric and model analysis, a computer-aided, three-dimensional (3D) simulation system has been developed in close cooperation with the Institute of Communications of the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. With this simulation system a photorealistic prediction of the expected soft tissue changes can be made. Prerequisites are a 3D reconstruction of the facial skeleton and a 3D laser scan of the face. After data reduction, the two data sets can be matched. Cutting planes enable the transposition of bony segments. The laser scan of the facial surface is combined with the underlying bone via a five-layered soft tissue model to convert bone movements on the soft tissue cover realistically. Conclusion Further research is necessary to replace the virtual subcutaneous soft tissue model by correct, topographic tissue anatomy.
    Notes: Hintergrund Im Rahmen eines Sonderforschungsbereichs der Deutschen Forschungsgemeinschaft (SFB 603) wurde in Zusammenarbeit mit dem Lehrstuhl für Nachrichtentechnik der Universität Erlangen-Nürnberg ein computergestütztes Simulationssystem zur dreidimensionalen, fotorealistischen Vorhersage von Weichgewebeveränderungen nach orthognathen Eingriffen entwickelt. Voraussetzung sind 3D-CT-Datensätze des Gesichtsschädels sowie eine ebenfalls dreidimensionale Laserabtastung der Gesichtsoberfläche. Beide Datensätze können nach Datenreduktion über ein mathematisches Verfahren so miteinander verknüpft werden, dass mit Hilfe so genannter “cutting planes” Verlagerungen von Knochensegmenten auf das bedeckende Weichgewebe realitätsnah übertragen werden können. Schlussfolgerung Es bedarf weiterer Forschungsanstrengungen, um auch die subkutanen Weichgewebelagen so in das Simulationsmodell zu integrieren, dass noch bestehende Abweichungen korrigiert werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 178-182 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Kraniofaziale Syndrome ; Unterkieferhypoplasie ; Osteotomien ; Distraktionsosteogenese ; Key words ; Craniofacial syndromal disease ; Mandibular hypoplasia ; Osteotomy ; Distraction osteogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: In recent years, lengthening the human mandible by distraction osteogenesis has become an accepted treatment to correct severe mandibular hypoplasia. Using intraoral unidirectional and extraoral bidirectional distraction devices we report about our experiences and results in the application of the bone distraction technique in four selected cases of syndromal disease, including various forms of mandibular hypoplastic malformations. The patients involved were a boy with Pierre Robin syndrome, a girl with unilateral facial hypoplasia in Goldenhar’s syndrome, a case with Nager’s syndrome, and a rare case of midline deficiency caused by partial deletion of chromosome 18 (18p-syndrome). The distraction period lasted from 6 to 30 days and new bone formation, ranging from 6 to 28 mm, was achieved.
    Notes: In den letzten Jahren hat sich die Distraktionsosteogenese zu einem etablierten Behandlungsverfahren zur Korrektur hypoplastischer Unterkiefer entwickelt. Wir berichten über unsere Erfahrungen mit uni- und bidirektionalen Distraktoren sowohl in der intra- als auch extraoralen Applikation bei 4 ausgewählten Patienten mit Unterkieferhypoplasien im Rahmen syndromaler Krankheitsbilder. Dabei handelte es sich um 1 Knaben mit Pierre-Robin-Syndrom, 1 Mädchen mit einer einseitigen Unterkieferhypoplasie bei Goldenhar-Syndrom, 1 Säugling mit Nager-Syndrom sowie 1 seltenen Fall eines Mittelliniendefekts bei 18p-Syndrom. Die Distraktionsdauer reichte von 6–30 Tagen, wobei ein Knochengewinn von 6–28 mm erzielt werden konnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
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    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 1006-1017 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Aids ; Anästhesie ; HIV ; Keywords Aids ; Anaesthesia ; HIV
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract 17 years after the discovery of HIV Aids remains an ultimately fatal disease. Currently no vaccine is available. The worldwide incidence of HIV-infections and Aids associated mortality are rising. Only in Western Europe and in the USA are incidence and mortality of Aids declining; mainly as a result of effective antiretroviral therapy. 20% to 25% of HIV-infected patients require surgery during their illness. The challenges for the anaesthesiologist are possible dysfunction of all important organs and adverse interactions between antiretroviral drugs and anaesthetic agents. If adequate infection control measures are taken the risk of occupational HIV-infection is low, but remains a concern in light of the consequences. Seroconversion after needelstick injury is ca. 0.3%, after contact with mucosa ca. 0.03%.
    Notes: Zusammenfassung 17 Jahre nach der Entdeckung des HI-Virus bleibt die Immunschwäche Aids weiterhin eine tödlich verlaufende Infektion, ein wirksamer Impfschutz ist nicht in Sicht. Weltweit steigt die Zahl der HIV-Neuinfektionen und Todesfälle durch Aids. In Westeuropa und den USA sinken aufgrund der hochwirksamen antiretroviralen Therapie die Inzidenz und die Zahl der Todesfälle durch Aids. 20–25% aller HIV-Infizierten unterziehen sich während ihrer Krankheit einem operativen Eingriff. Die Herausforderungen für den Anästhesisten liegen zum einen in der möglichen Beeinträchtigung aller wichtigen Organfunktionen der HIV-Infizierten und den Medikamenteninteraktionen zwischen der antiretroviralen Therapie und den Anästhetika. Bei Einhaltung aller notwendigen Schutzmaßnahmen ist das Risiko einer berufsbedingten Infektion mit dem HI-Virus gering, aber wegen der gravierenden Konsequenzen von Bedeutung. Die Serokonversion nach Nadelstichverletzung beträgt etwa 0,3%, nach Schleimhautkontakt 0,03%.
    Type of Medium: Electronic Resource
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