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  • 1
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter ; Tonsillektomie ; Argon-Plasma-Koagulation (APC) ; Hochfrequenzchirurgie ; Key words ; Tonsillectomy ; Argon-Plasma-Coagulation ; High-frequency surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: The Argon-Plasma-Coagulation (APC) offers an innovative possibility for the tonsillectomy combined with a high-frequency technology. Aim of our study was to inves-tigate the differences between this high-frequency-technology and the traditional tonsillectomy. No reports exist in the use of the APC in the tonsillectomy. Methods: Argon-Plasma-Coagulation tonsillectomy (TE-APC) was compared with the traditional blunt dissection tonsillectomy (TE-trad) with hemostasis by compression and bipolar coagulation. 133 patients were stratified in two age groups in a clinical prospective randomised study. Results: Average surgical time and blood loss were markedly decreased in the TE-APC group (p〈0,01). There was no significant difference between the two techniques concerning postoperative pain, otalgia, and primary or secondary haemorrhage. In the TE-APC group more extensive fibrin layer appeared after surgery. In the TE-APC patients’ group, there was a slightly higher consume of analgetics in some postoperative days. Conclusions: The one-step dissection and coagulation procedure leads to an almost bloodfree woundground and to a reduction of operation-time. The self-limited and effective coagualative properties of the APC-method leads to a controlled penetration depth. The often associated extensive post operative pain and uncontrolled tissue- damage, known from electrical and lasersurgical techniques, was not found in TE-APC-patients-group.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die Argon-Plasma-Koagulation (APC) bietet eine innovative Möglichkeit eine Tonsillektomie durchzuführen. Wie sich diese Hochfrequenzchirurgietechnik von konventionellen Tonsillektomieverfahren unterscheidet, soll anhand einer Studie untersucht werden. Patienten und Methode: In einer klinisch-prospektiven randomisierten Blindstudie mit 133 Patienten wurde die APC-Tonsillektomie (TE-APC) mit der stumpfen Dissektion, mit Kompression und bipolarer Koagulation zur Primärblutstillung (TE-konv), verglichen. Ergebnis: Der intraoperative Blutverlust und die durchschnittliche Operationsdauer waren bei der TE-APC signifikant erniedrigt (p〈0,01). Kein signifikanter Unterschied lies sich bei dem postoperativen Schmerz, der Otalgia und der aufgetretenen Nachblutungen zwischen den beiden Verfahren feststellen. Bei der TE-APC kam es zu vermehrter Fibrinbelagausbildung und an einzelnen postoperativen Tagen zu einem geringfügig erhöhten Analgetikaverbrauch. Schlußfolgerung: Bei der TE-APC erfolgten Dissektion und Koagulation in einem Schritt, dadurch wurde die Operationsdauer signifikant verkürzt. Durch den selbstlimitierten Effekt der Gewebepenetration der APC wird eine kontrollierte Eindringtiefe in das Gewebe erreicht. Die bei elektro- und laserchirurgischen Techniken üblicherweise festzustellende ausgeprägte postoperative Schmerzsymptomatik fand sich bei der APC-TE nicht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter ; Intraorales Schnarchtherapiegerät ; Schlafapnoe ; Schnarchen ; Therapie ; Key words ; Oral appliance ; Sleep apnea ; Snoring ; Treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Oral appliances are used to treat snoring and sleep apnea. Yet, their success cannot be predicted without a therapeutical trial. This uncertainty and the high prices of the appliances are the reasons for their limited use. We tested a cheap, custom fit mandibular advancement device (SnorBan®) for the treatment of sleep disordered breathing in order to assess its efficacy. 39 consecutive patients (51,1 ± 9,2 years, BMI = 27,4 ± 4,5 kg/m2) with different degrees of sleep disordered breathing (AHI = 16,6/h ± 15,6/h) received the device after a thorough clinical examination. After getting used to the device a second polysomnography was performed. The AHI improved significantly from 16,6/h to 8,2/h (p〈0,01) in the whole group. The only patient who became worse could not get used to the device. Time with snoring dropped significantly from 16,3% to 6,6%. 59,1% of the sleep apnea patients were successfully treated as their RDI dropped below 10/h. The sleep efficiency remained unchanged. Slow wave sleep and REM-sleep increased significantly from 12% to 16% (p〈0,05). The overall compliance was 75%. The custom fit mandibular advancement device Snorban® is a cheap and effective treatment for a number of patients with snoring and sleep apnea. The oral appliance is proven to be a useful and simple, non-surgical treatment option. Polysomnographic follow-up is mandatory as breathing may worsen with the device while asleep.
    Notes: Zusammenfassung Intraorale Schnarchtherapiegeräte (IST-Geräte) werden seit einigen Jahren zur Therapie von schlafbezogenen Atmungsstörungen eingesetzt. Die hohen Herstellungskosten bei nicht vorhersagbarer Erfolgsrate haben die Verbreitung in Deutschland bisher limitiert. Wir untersuchten die objektive Wirksamkeit einer intraoralen, progenierenden Schiene aus thermolabilem Kunststoff (SnorBan®), die ohne vorherige Anfertigung eines Gipsmodells direkt angepaßt werden kann. 39 konsekutiv ausgewählte Patienten (51,1 ± 9,2 Jahre, BMI = 27,4 ± 4,5 kg/m2) mit schlafbezogenen Atmungsstörungen unterschiedlicher Ausprägung wurden in einer Fallserie mit SnorBan® versorgt und erschienen im Mittel 4 Wochen nach Anpassung zur Nachuntersuchung. Es wurden polysomnographische und klinische Parameter ohne und mit IST-Gerät verglichen. Der Apnoe-Hypopnoe-Index (AHI) sank hochsignifikant von 16,6/h auf 8,2/h (p〈0,01). 59,1% der Schlafapnoiker wurden erfolgreich behandelt, da ihr AHI unter 10/h sank. Der einzige Patient mit einer Zunahme des AHI (von 6,5/h auf 25,6/h) konnte sich nicht an die Prothese gewöhnen. Die Schnarchzeit nahm signifikant von 16,3% auf 6,6% ab (p〈0,05). Die Schlafeffizienz änderte sich nicht signifikant, während der Arousalindex signifikant (p〈0,05) abnahm, der Tiefschlaf- und Traumschlafanteil jeweils von 12% auf 16% signifikant (p〈0,05) zunahm. Die Compliance der Prothesennutzung lag bei 75%. Die direkt anpassbare, progenierende Schiene SnorBan® ist eine günstige, einfache und effektive Behandlung für einen Teil der Patienten mit Schnarchen und Schlafapnoe. Eine polysomnographische Therapiekontrolle ist erforderlich, da eine Verschlechterung der Atmung im Schlaf möglich ist.
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