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  • 3H-8-MOP time activity curves  (1)
  • 8-MOP, langwelliges UV-Licht  (1)
  • ASS  (1)
  • Accidental Trauma, Clinic Treatment  (1)
  • Aciclovir  (1)
Publikationsart
Schlagwörter
Verlag/Herausgeber
Erscheinungszeitraum
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 337 (1974), S. 851-851 
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Accidental Trauma, Clinic Treatment ; Autopsy ; Unfallverletzungen ; Klinische Befunde ; Sektionsbefunde
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Es wurden die Sektionsprotokolle von 939 Unfalltoten ausgewertet und mit den klinischen Unterlagen der Patienten verglichen, welche in klinische Behandlung kamen. Der Kliniker wird mit den Verletzungen der inneren Organe des Brust- und Bauchraumes seltener konfrontiert als der Pathologe. Bei der klinischen Diagnostik werden am häufigsten übersehen die Rippenserienfraktur und Wirbelfraktur, das intrakranielle Hämatom und eine Verletzung der parenchymatösen Bauchorgane.
    Notizen: Summary The autopsy reports of 939 accidental deaths were evaluated and compared with the clinical data of those of the patients who had received clinical therapy. Intrathroacic and intra-abdominal injuries are seen less often by the clinician then by the pathologist. The lesions most frequently overlooked in clinical diagnosis are fractures of the ribs and of the vertebral spine, intracranial haematomas, and injuries of intra-abdominal parenchymatous organs.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of dermatological research 263 (1978), S. 37-46 
    ISSN: 1432-069X
    Schlagwort(e): Sister chromatid exchange ; 8-MOP ; ultraviolet light ; Schwester-chromatiden-Austausch ; 8-MOP, langwelliges UV-Licht
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die unmittelbare Wirkung von 8-Methoxypsoralen (8-MOP) sowie von 8-MOP+langwelligem UV-Licht (UVA) auf Schwesterchromatiden-Austausch (SCE) wurde in einem in vitro-Experiment untersucht. Der SCE nach 8-MOP allein war signifikant erhöht, aber die Wirkung war wesentlich größer (50%) nach der Behandlung mit 8-MOP+UVA. Dazu wurden nach der Behandlung mit 8-MOP-Mitosen mit «gestreifter» Färbung der Chromosomen beobachtet. Die Veränderungen sind dosisabhängig und bilden möglicherweise die Ursache für die nach PUVA-Behandlung verminderte Zellteilung in Psoriasisflecken.
    Notizen: Summary The acute effect of 8-methoxypsoralen (8-MOP) and 8-MOP+long wave ultraviolet light (UVA) on sister chromatid exchange (SCE) has been examined in an in vitro experiment. The SCE count was significantly increased by 8-MOP without light, but the effect was substantially greater (50%) by 8-MOP+UVA. In addition, mitoses with banded staining of the chromosomes were seen after 8-MOP and UVA. These changes were dose dependent, and they might be responsible for the reduced cell turnover in psoriasis plaque after PUVA.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of dermatological research 273 (1982), S. 71-84 
    ISSN: 1432-069X
    Schlagwort(e): 3H-8-MOP ; DNA-RNA protein activity ; 3H-8-MOP time activity curves ; Rat organs
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Tritiated 8-methoxypsoralen was given perorally to rats in amounts corresponding to therapeutic human doses. The rats were exposed to UVA light or kept in darkness. None of the fractions (apart from 3H2O from the lens) examined changed their level of radioactivity under the influence of UVA light. Time-radioactivity curves were recorded for the skin, lens, residual eye, and the liver. Four fractions were measured: 3H2O, soluble pool, DNA-RNA, and protein. Tritiated water appeared already 1 h after ingestion, and attained maximum value 9–24 h after ingestion, indicating the efficiency with which the liver degrades 8-MOP. 3H-8-MOP and metabolites could be detected in the soluble pool in maximum amounts 2–3 h after the administration. Pretreatment with trypsin increased the concentration of 3H-8-MOP and metabolites; the origin of this extra radioactivity was the protein fraction. The 3H-8-MOP binding to DNA or RNA was studied by pretreatments of the homogenates with DNase or RNase followed by measurement of radioactivity in the TCA extracts. This indicated that no measurable amount of 3H-8-MOP had been bound to DNA or RNA. We conclude that 8-MOP administered to rats in amounts corresponding to human therapeutic doses does not bind to DNA or RNA in measurable amounts either after UV-light or in darkness. The experiments have shown proteins to be the main binding site in rat organs.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Schmerz 11 (1997), S. 345-352 
    ISSN: 1432-2129
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Capsaicin ; ASS ; Lokaltherapie ; Chronische Schmerzen ; Key words Capsaicin ; ASA ; topical administration ; chronic pain
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Objective. To provide a brief review of the current state of topical treatment with capsaicin or acetylsalicylic acid (ASA) for therapy of chronic pain syndromes. Data Sources. A MEDLINE® search was used to find the pertinent literature on "capsaicin" or "ASA" and "chronic pain"; further publications found in these articles were added. Conclusions. Capsaicin is a white crystalline parent compound of a group of vanillyl fatty acid amines. Because of its highly specific action in neurons it has become an important tool in neuroscience. Because of its effects, it is obvious to try for the therapy of circumscribed neuropathic pain. Capsaicin acts by depleting stores of substance P and other neurotransmitters, resulting in a blockade of a specific group of sensory afferents. The corresponding clinical findings are initial burning and a desensitization of specific C fiber nociceptors after repeated application. The pain relieving potency was observed in various clinical investigations and even in a few controlled, double-blind studies about neuropathic pain syndromes and (osteo)arthritis. In contrast to these findings, a recent study found no significant benefit of capsaicin, probably because this study was the first to use an active placebo. Therefore, and because clinical efficacy and advantages over other therapies have not been demonstrated up to now, capsaicin cannot be classified as standard therapy. It may be a therapeutic option as an alternative or as an adjuvant treatment. Pain reduction was also observed after topical application of ASA/ether mixture in the one and only controlled double-blind study on this issue. Therefore, topical ASA therapy for (post)herpetic neuralgia is mainly based on a few enthusiastic case reports rather than on well founded investigations. Furthermore, the discrimination of local from systemic effects, the toxicological profile of longterm topical treatment, and the mechanism of action has not been evaluated. In conclusion, topical ASA cannot be recommended for routine clinical use at present.
    Notizen: Zusammenfassung Ziel der vorliegenden Arbeit ware es, bisherige Untersuchungen zur Lokaltherapie chronischer Schmerzen mit Casaicin und Acetylsalicylsäure (ASS) zusammenzustellen und daraus entsprechend den Ausführungen von Tryba und Zenz eine Empfehlung im Sinne einer "evidence-based-medicine" abzuleiten. Eine Lokaltherapie mit ASS oder Capsaicin wurde meist bei neuropathischen Schmerzen, z.B. der postzosterische Neuralgie (PZN) versucht, die Capsaicin-Therapie auch bei Gelenkschmerzen. Die spezifischen Wirkungen von lokal appliziertem Capsaicin, z.B. die Freisetzung von Neurotransmittern, begründen die Erwartung klinisch relevanter Effekte bei chronischen Schmerzen. Demgegenüber erscheint die Rationale einer Lokaltherapie mit ASS weniger naheliegend. An Patienten wurde Capsaicin häufiger als ASS untersucht. Zielgröße der Untersuchungen war hauptsächlich die analgetische Wirksamkeit per se. Für Capsaicin gibt es Befunde über eine Analgesie aus plazebokontrollierten Studien. Allerdings ist in diesen wegen der (Neben-)Wirkung von Capsaicin – Hautbrennen nach initialer Anwendung – die Verblindung problematisch. Die bisher einzige Untersuchung mit aktivem Plazebo zeigte keine Wirksamkeit der Lokaltherapie. Neben positven Daten aus Fallberichten gibt eine plazebokontrollierte Untersuchung über die lokale Anwendung von ASS Anhalt für eine Analgesie bei der postherpetischen Neuralgie. Harte Daten zur Wirksamkeit und Unbedenklichkeit einer Langzeit-Therapie fehlen. Für beide Substanzen bleibt offen, welche klinische Relevanz etwaige positive Therapieeffekt haben und wie ihr Stellenwert gegenüber anderen Therapieverfahren ist. Insgesamt ist eine topische Behandlung mit Capsaicin bzw. ASS bisher nicht als fundierte Therapie zu bewerten.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Schmerz 11 (1997), S. 373-377 
    ISSN: 1432-2129
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Postzosterische Neuralgie ; Prophylaxe ; Aciclovir ; Sympathikusblockade ; Antidepressiva ; Kortikosteroide ; Key words Postherpetic neuralgia ; Prevention ; Aciclovir ; Corticosteroids ; Sympathetic block ; Antidepressants
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Theoretical considerations: Several pathophysiological mechanisms may be responsible for initiation and maintenance of chronic postherpetic pain. (1) Peripheral nociceptive fibers can develop abnormal sensitization. Secondary to this, central nociceptive ”second-order” neurons in the spinal cord dorsal horn can also be sensitized, i.e. they become hyperexcitable and start responding to non-noxious stimuli. (2) Degeneration of nociceptive neurons may trigger anatomical sprouting of low-threshold mechanosensitive terminals to form connections with central nociceptive neurons and may subsequently induce functional synaptic reorganization in the dorsal horn. According to these mechanisms theoretical possibilities of therapeutical interventions to prevent postherpetic neuralgia are (1) adequate analgesia in the acute phase (analgesics, antidepressants, sympathetic blocks) and (2) prevention of C-fiber degeneration by reducing the inflammatory reaction (antiviral drugs, corticosteroids, neurotrophins). Clinical experience: The present clinical trials concerning prevention of postherpetic neuralgia were analyzed. Only for the antiviral drugs have valid clinical studies been performed. Using acyclovir a considerable reduction of acute pain and time to healing could clearly be demonstrated. However, there was no significant effect on prevention of postherpetic neuralgia. The second-generation antiviral drugs valaciclovir and famciclovir may be more effective when applied early in the disease course. Preliminary studies indicate that the early onset of therapy with the antidepressant agent amitriptyline may reduce the incidence of postherpetic neuralgia. These results need to be confirmed in further studies. Conclusion: Although there is no clear evidence in favor of a prevention of postherpetic neuralgia for any of the interventions, it is definitely reasonable to perform the best analgesia possible during the acute phase of herpes zoster.
    Notizen: Zusammenfassung Theoretische Möglichkeiten: Hypothesen zur Schmerzchronifizierung beim Herpes zoster sind: 1. Periphere Sensibilisierung nozizeptiver C-Fasern durch die Zosterinfektion und nachfolgende zentrale Sensibilisierung nozizeptiver Neurone im Hinterhorn des Rückenmarks. 2. Degeneration nozizeptiver C-Fasern durch eine schwere Zosterinfektion und sekundäre anatomische Reorganisation synaptischer Strukturen im Hinterhorn des Rückenmarks. Theoretische Möglichkeiten einer Prophylaxe der postzosterischen Neuralgie (PZN) sind dementsprechend: 1. gute Analgesie in der Akutphase (Analgetika, Antidepressiva, Sympathikusblockaden), Verhinderung der zentralen Sensibilisierung (NMDA-Rezeptor-Antagonisten) und 2. Verhinderung der C-Faser-Degeneration durch Verminderung der Entzündungsreaktion (Virustatika, Kortikosteroide, Neurotrophine). Klinische Praxis: Die verfügbaren Studien zur Prophylaxe der PZN wurden analysiert. Lediglich für die Virustatika fanden sich valide Studien. Trotz besserer initialer Analgesie und Heilung zeigte sich bei Aciclovir keine Prophylaxe der PZN. Für die neuen Virustatika Valaciclovir und Famciclovir gibt es bei frühzeitigem Einsatz in der Akutphase erste positive Hinweise auf eine Verkürzung der PZN. Für die meisten Analgesieverfahren existieren keine geeigneten Studien bezüglich der Prophylaxewirkung. Schlußfolgerungen: Trotz zweifelhafter Prophylaxewirkung bleibt eine gute analgetische Therapie für die Schmerzen der Akutphase sinnvoll.
    Materialart: Digitale Medien
    Standort Signatur Einschränkungen Verfügbarkeit
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