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    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Human collagen ; collagen antibodies and rheumatoid arthritis ; rheumatoid arthritis and collagen autoimmunity ; rheumatoid factors and collagen antibodies ; antinuclear factors and collagen antibodies ; Humankollagen ; Kollagenantikörper und progressiv chronische Polyarthritis ; progressiv chronische Polyarthritis und Kollagen-Autoimmunität ; Rheuma-Faktoren und Kollagenantikörper ; antinucleäre Faktoren und Kollagenantikörper
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 238 PCP-Sera wurden mit dem Antiglobulin-Konsumptionstest und Humankollagen wie Kalbskollagen als Antigen untersucht. Der Unterschied in der Reaktivität mit diesen beiden Antigenen zeigt, daß in PCP-Sera 2 Typen von Kollagenantikörpern vorkommen: Antikörper mit Kollagenspeciesspezifität, sowie mit allgemeiner Kollagenspezifität. Statistische Bewertungen und Untersuchungen mit Rattenkollagen bestätigen das Ergebnis. Da diese Antikörperfraktionen auch nach experimenteller Immunisierung mit Kollagen auftreten, muß dem Kollagen im Verlauf der Autoimmunisierung bei PCP eine gleiche Immunogenität und Spezifität wie bei experimenteller Immunisierung zugesprochen werden. 88 Sera (37,0%) reagierten negativ, 44 Sera (18,5) fraglich positiv und 106 Sera (44,5%) positiv mit Humankollagen, das sowohl mit speciesspezifischen wie mit allgemeinspezifischen Kollagenantikörpern reagiert. Von 50 Kontrollsera reagierten 5 fraglich positiv oder positiv. Mit Kalbskollagen, das nur mit der allgemeinspezifischen Kollagenantikörperfraktion reagiert, ergaben 129 Sera (54,2%) negative, 47 Sera (19,7%) fraglich positive und 62 Sera (26,1%) positive Resultate. Humankollagen erscheint als Antigen klinischer Routinetestungen geeigneter, da es häufiger und stärker positive Resultate herbeiführt. Wenn Kalbskollagen als Testantigen eingesetzt wird, dann können in 29% der negativen Resultate positive Ergebnisse mit Humankollagen erwartet werden. Positive Resultate mit Kalbskollagen werden jedoch auch mit Humankollagen positiv sein. Zwischen den Stadien der Erkrankung und dem Nachweis von Kollagenantikörpern konnte keine Korrelation beobachtet werden. Eine Korrelation trat jedoch zwischen Aktivität und Antikörpernachweis auf. Zwischen Rheumafaktoren und Kollagenantikörpern konnte in den 238 untersuchten Seren keine Korrelation festgestellt werden. Die gleichzeitige Untersuchung auf Zellkernantikörper fiel in 67 Sera (28%) positiv aus. Die Patientengruppe ohne Kollagenantikörper hatte den größten Prozentsatz an negativen Resultaten mit Zellkernantigen, die Gruppe mit stärksten Antikollagentitern hatte den größten Prozentsatz an stark positiven antinucleären Faktoren. Die Bedeutung dieser Beobachtungen wird in Hinsicht auf das Konzept, die PCP als Kollagenautoimmunkrankheit zu betrachten, diskutiert.
    Notes: Summary 238 rheumatoid arthritis sera were investigated with the antiglobulin consumption test, using human and calf collagen comparatively. By differences in reactivity with these two antigens it could be shown, that rheumatoid arthritis sera contained two types of collagen antibodies, a species-specific type and a type of general collagen specificity. Statistical evaluation proved this finding to be highly significant. Investigations using rat collagen also confirmed these observations. Since these types of antibodies appear as well after experimental immunization with collagen, it can be assumed that collagen exhibits an identical immunogenicity and specificity during autoimmunization in rheumatoid arthritis as in experimental immunization. With human collagen, reacting with species-specific as well as with general-specific collagen antibodies, 88 sera (37.0%) were negative, 44 sera (18.5%) showed no clearly positive results and 106 sera (44.5%) reacted positively. From 50 control sera of various non-rheumatic disorders, 5 reacted positively or not clearly positive. With calf collagen, reacting only with the general-specific collagen antibody fraction, 129 sera (54.2%) were negative, 47 sera (19.7%) were not clearly positive and 62 sera (26.1%) were positive. For clinical routine investigations, human collagen seems preferable as antigen, since it renders a higher percentage of positive and also more strongly positive results. When calf collagen is used as antigen, negative sera can in 29 per cent possibly be positive with human collagen—positive results, however, will also stay positive with human collagen. No correlation could be observed between the stages of disease and the appearance of collagen antibodies, however, there exists a correlation between the activity of the disease and the demonstration of antibodies. No correlation could be found between rheumatoid factors and collagen antibodies in these 238 sera. Simultaneous investigations of antinuclear factors with thymus cell nuclei showed positive results in 67 sera (28%). The group showing negative results with human collagen had the highest percentage of negative results with cell nuclei; the group showing the highest positive results with human collagen, attained the highest percentage of strongly reactive antinuclear factors. The significance of these observations is discussed with regard to the concept of rheumatoid arthritis as collagen autoimmunity.
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