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  • Hogrefe Publishing Group  (2)
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  • Hogrefe Publishing Group  (2)
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  • 1
    Online Resource
    Online Resource
    Hogrefe Publishing Group ; 2013
    In:  Vasa Vol. 42, No. 5 ( 2013-09-01), p. 363-369
    In: Vasa, Hogrefe Publishing Group, Vol. 42, No. 5 ( 2013-09-01), p. 363-369
    Abstract: Hintergrund: Nach klinischer Erfahrung werden Lymphödeme häufig nicht erkannt. Mit dieser Studie sollte untersucht werden, wie viel Zeit zwischen wichtigen Ereignissen der Patientengeschichte vergeht und welches Prädiktoren für eine späte Arztkonsultation und Diagnosestellung sind. Patienten und Methoden: 65 Patienten mit sekundärem Arm- und 161 Patienten mit primärem oder sekundärem Beinlymphödem wurden interviewt. Folgende Latenzzeiten wurden berechnet: Dauer von (1) ersten Symptomen bis Arztbesuch; (2) Arztbesuch bis Diagnose; (3) Diagnose bis Lymphdrainage-Beginn; (4) Diagnose bis Kompressionstherapie-Beginn. Der Zusammenhang zwischen Latenzzeiten und klinischen sowie Patientenmerkmalen wurde mit t-Tests und multivariater linearer Regression untersucht. Ergebnisse: Alle Armödempatienten hatten spätestens im Jahr nach Auftreten der ersten Symptome einen Arzt aufgesucht; nur zwei erhielten die Diagnose mehr als ein Jahr danach. Auch bei sekundären Beinödemen war die durchschnittliche Latenzzeit bis zum Arztbesuch mit 0,5 ± 1,8 Jahren und bis zur Diagnose mit 1,7 ± 3,8 Jahren kurz. Die Latenzzeiten bei primären Beinödemen waren hingegen signifikant länger: Zwischen Erstsymptomen und Arztbesuch lagen durchschnittlich 5,2 ± 11,0 Jahre, die Ödemdiagnose erfolgte nach weiteren 6,7 ± 11,4 Jahren. Im Durchschnitt dauerte es hier 13,5 Jahre von den ersten Symptomen bis zum Beginn der Lymphdrainagebehandlung und 13,7 Jahre bis zum Beginn der Kompressionstherapie. Prädiktoren später Arztkonsultation und Diagnose bei primären Beinödemen waren Alter 〈 40, positive Familienanamnese und weibliches Geschlecht. Schlussfolgerungen: Primäre Beinlymphödeme werden oftmals erst spät diagnostiziert, insbesondere bei jüngeren Frauen.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0301-1526 , 1664-2872
    Language: English
    Publisher: Hogrefe Publishing Group
    Publication Date: 2013
    Location Call Number Limitation Availability
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  • 2
    In: Vasa, Hogrefe Publishing Group, Vol. 47, No. 3 ( 2018-04-01), p. 219-226
    Abstract: Abstract. Background: The aim of this study was to develop and validate a specific Patient Benefit Index (PBI) version for the treatment of peripheral arterial disease (PAD). Patients and methods: A non-interventional longitudinal development study was conducted. The first phase comprised a qualitative pre-study with n = 50 patients, in which the PBI was adapted for peripheral arterial disease. The resulting Patient Benefit Index for peripheral arterial disease (PBI-PAD) was validated in the second phase at two points of measurement. The total PBI-PAD score was calculated by weighting item-wise the achievement of treatment goals with the initially assessed needs. Feasibility, internal consistency, and construct validity were analysed and the generic three level version of the EuroQol five-dimensional questionnaire (EQ-5D-3L) and the disease-specific instrument Vascular Quality of Life Questionnaire (VascuQoL) were used for convergent validation. Results: In the pre-study, the PBI-PAD, consisting of 12 items, was developed. N = 103 patients participated in the main study. At T2, data were available for n = 57 patients. Mean age was 71.0 years ± 9.1 and 66.7 % of the participants were male. The amount of missing values of the PBI-PAD score was low ( 〈 4.0 %) and no relevant floor effects were observed. Both parts of the PBI (needs at T1 and benefits at T2) were internally consistent with Cronbach’s alpha 〉 0.7. PBI-PAD total score correlated significantly with the T2-T1-differences of the EuroQol-visual analogue scale (EQ VAS) (r = 0.4, p = 0.007) and the Vascular Quality of Life Questionnaire (r = 0.5, p 〈 0.001). Conclusions: The PBI-PAD is a feasible, internally consistent, and valid instrument to assess patient-relevant benefits in PAD patients receiving minimally invasive treatment or surgical procedures. It can be recommended for use in routine care as well as in clinical studies.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0301-1526 , 1664-2872
    Language: English
    Publisher: Hogrefe Publishing Group
    Publication Date: 2018
    Location Call Number Limitation Availability
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