GLORIA

GEOMAR Library Ocean Research Information Access

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • Georg Thieme Verlag KG  (2)
  • 1
    In: Geburtshilfe und Frauenheilkunde, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 79, No. 04 ( 2019-04), p. 365-374
    Abstract: Diagnose und Therapie von Hypophysenerkrankungen stellen in der Schwangerschaft eine besondere klinische Herausforderung dar. Nicht zuletzt ist die Datenlage zur Therapie von Patientinnen mit Hypophysenerkrankungen während der Schwangerschaft sehr eingeschränkt. Es wurde eine selektive Literaturrecherche nach Publikationen mit dem Ziel durchgeführt, die Evidenz zur Diagnostik und Therapie von Hypophysenerkrankungen in der Schwangerschaft zu beschreiben. Gesucht wurde in den Datenbanken PubMed/MEDLINE inkl. PubMed Central sowie mithilfe des Suchdienstes Livivo (ZBMED). Entsprechend der aktuellen Studienlage werden Empfehlungen zur Betreuung von Patientinnen mit hormoninaktiven und hormonaktiven Hypophysenadenomen (Prolaktinom, Akromegalie und Morbus Cushing), Hypophyseninsuffizienz sowie Hypophysenapoplex und Hypophysitis in der Schwangerschaft gegeben. Am besten ist sicherlich die Behandlung des Prolaktinoms etabliert, zurückzuführen auf die Inzidenz und speziellen Auswirkungen auf die Fertilität. Bei bestätigter Schwangerschaft sollte die dopaminagonistische Therapie des Prolaktinoms unterbrochen werden. Während Mikroprolaktinome nach Absetzen des Dopaminagonisten äußerst selten signifikant an Größe zunehmen, kann es bei Makroprolaktinomen zu symptomatischem Tumorwachstum kommen. In diesem Fall kann eine dopaminagonistische Therapie wieder aufgenommen werden, bei einem primär großen Tumor mit deutlich erhöhtem Wachstumsrisiko ggf. auch von Beginn an fortgeführt werden. Der Kinderwunsch vieler Paare kann trotz Hypophysenerkrankung eines Partners mit ärztlicher Unterstützung bei der Planung und Kontrolle der Schwangerschaft häufig erfüllt werden. Vor dem Hintergrund der Komplexität dieser Erkrankungen sollte die Betreuung schwangerer Patientinnen mit hypophysären Erkrankungen multidisziplinär in Zentren erfolgen, deren Schwerpunkt in der Diagnostik und Therapie von Hypophysenerkrankungen liegt.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0016-5751 , 1438-8804
    Language: English
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2019
    detail.hit.zdb_id: 80111-2
    detail.hit.zdb_id: 2026496-3
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    In: Experimental and Clinical Endocrinology & Diabetes, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 129, No. 03 ( 2021-03), p. 224-233
    Abstract: Background Evidence from controlled trials has shown that lanreotide autogel is effective in achieving biochemical and symptom control in patients with acromegaly. However, it is important to better understand the real-world patient population receiving lanreotide autogel treatment. Methods In this non-interventional study the long-term treatment response to lanreotide autogel in adult patients with acromegaly from office-based centers or clinics in Germany, Austria and Switzerland was studied. Assessments included growth hormone and insulin-like growth factor-I levels, symptoms, quality of life, lanreotide plasma levels and tumor somatostatin receptor subtype expression. The primary endpoint was achievement of full biochemical control, defined as growth hormone ≤2.5 µg/L and insulin-like growth factor I normalization at month 12. Results 76 patients were enrolled from 21 sites. 7/51 (13.7%) patients of the efficacy population had full biochemical control at baseline, 15/33 (45.5%) at month 12 and 10/26 (38.5%) at month 24 of treatment. At 12 months of treatment higher rates of biochemical control were observed in the following subgroups: older patients ( 〉 53 years [median]), females, treatment-naïve patients, and patients with a time since diagnosis of longer than 1.4 years (median). No clinically relevant differences in acromegaly symptoms or quality of life scores were observed. Median fasting blood glucose and glycated hemoglobin levels remained unchanged throughout the study. No new safety signals were observed. Overall tolerability of treatment with lanreotide autogel was judged by 80.8% of the enrolled patients at month 12 as ‘very good’ or ‘good’. Conclusion Treatment with lanreotide autogel in a real-world setting showed long-term effectiveness and good tolerability in patients with acromegaly.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0947-7349 , 1439-3646
    RVK:
    Language: English
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2021
    detail.hit.zdb_id: 2037702-2
    detail.hit.zdb_id: 1225416-2
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...