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  • 1
    In: Ultraschall in der Medizin - European Journal of Ultrasound, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 43, No. 05 ( 2022-10), p. e56-e64
    Abstract: Objective To evaluate the influence of inaccurate sonographic fetal weight estimation in macrosomia on the mode of delivery and neonatal outcome (NO). Methods In 14 633 pregnancies between 2002 and 2016, this retrospective study evaluated the association between sonographic fetal weight estimation, true birth weight (BW), mode of delivery (primary cesarean section [pCS], secondary cesarean section, vaginal delivery, and operative vaginal delivery rates) and NO parameters (5-min Apgar 〈  7, pH 〈  7.1, neonatal intensive care unit [NICU] admission, shoulder dystocia). Singleton pregnancies 〉  37 + 0 weeks with ultrasound-estimated fetal weight (EFW) within 7 days before delivery were included. The study population was divided into four groups: Group 1 (false-negative): EFW 〈  4000 g/BW ≥ 4000 g; Group 2 (true-positive): EFW ≥ 4000 g/BW ≥ 4000 g; Group 3 (false-positive): EFW ≥ 4000 g/BW 〈  4000 g; and Group 4 (true-negative): EFW 〈  4000 g/BW 〈  4000 g. Results As expected, the highest secondary cesarean section (sCS) rate was found in Group 2 (true-positive) (30.62 %), compared with only 17.68 % in Group 4 (true-negative). The sCS rate in the false-positive Group 3 was significantly higher (28.48 %) in comparison with the false-negative Group 1 (21.22 %; OR 1.48; 95 % CI, 1.16 to 1.89; P = 0.002). In comparison with the true-negative Group 4, univariate analyses showed significantly higher rates for sCS in all other groups: odds ratio (OR) 2.06 for Group 2 (95 % CI, 1.74 to 2.42; P  〈  0.001), 1.85 for Group 3 (95 % CI, 1.54 to 2.22, P 〈  0.001), and 1.25 for Group 1 (95 % CI, 1.05 to 1.49; P 〈  0.01). No significant differences were found for NO between Groups 1 and 3 for the parameters 5-min Apgar 〈  7 (P = 0.75), pH 〈  7.1 (P = 0.28), or NICU admission (P = 0.54). However, there was a significantly higher chance for shoulder dystocia in Group 1 compared with Group 3 (OR 4.58; 95 % CI, 1.34 to 24.30; P = 0.008). Conclusion Sonographic EFW inaccuracies in fetal macrosomia appear to have a greater impact on the mode of delivery than birth weight itself. Underestimation of fetal weight may be associated with a higher probability of shoulder dystocia.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0172-4614 , 1438-8782
    Language: English
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2028670-3
    SSG: 12
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  • 2
    In: Geburtshilfe und Frauenheilkunde, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 82, No. 12 ( 2022-12), p. 1337-1367
    Abstract: Purpose This is an official guideline, published and coordinated by the Germany Society for Gynecology and Obstetrics (Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe, DGGG). Because of their rarity and heterogeneous histopathology, uterine sarcomas are challenging in terms of their clinical management and therefore require a multidisciplinary approach. To our knowledge, there are currently no binding evidence-based recommendations for the appropriate management of this heterogeneous group of tumors. Methods This S2k guideline was first published in 2015. The update published here is once again the result of the consensus of a representative interdisciplinary committee of experts who were commissioned by the Guidelines Committee of the DGGG to carry out a systematic search of the literature on uterine sarcomas. Members of the participating professional societies achieved a formal consensus after a structured consensus process. Recommendations 1.1 Epidemiology, classification, staging of uterine sarcomas. 1.2 Symptoms, general diagnostic workup, general pathology or genetic predisposition to uterine sarcomas. 2. Management of leiomyosarcomas. 3. Management of low-grade endometrial stromal sarcomas. 4. Management of high-grade endometrial stromal sarcoma and undifferentiated uterine sarcomas. 5. Management of adenosarcomas. 6. Rhabdomyosarcomas of the uterus in children and adolescents. 7. Follow-up of uterine sarcomas. 8. Management of morcellated uterine sarcomas. 9. Information provided to patients.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0016-5751 , 1438-8804
    Language: English
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2026496-3
    Location Call Number Limitation Availability
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  • 3
    In: Geburtshilfe und Frauenheilkunde, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 82, No. 02 ( 2022-02), p. 226-234
    Abstract: Purpose Detection of SARS-CoV-2-infected pregnant women admitted to maternity units during a pandemic is crucial. In addition to the fact that pregnancy is a risk factor for severe COVID-19 and that medical surveillance has to be adjusted in infected women and their offspring, knowledge about infection status can provide the opportunity to protect other patients and healthcare workers against virus transmission. The aim of this prospective observational study was to determine the prevalence of SARS-CoV-2 infection among pregnant women in the hospital setting. Material and Methods All eligible pregnant women admitted to the nine participating hospitals in Franconia, Germany, from 2 June 2020 to 24 January 2021 were included. COVID-19-related symptoms, secondary diseases and pregnancy abnormalities were documented. SARS-CoV-2 RNA was detected by RT-PCR from nasopharyngeal swabs. The prevalence of acute SARS-CoV-2 infection was estimated by correcting the positive rate using the Rogan–Gladen method. The risk of infection for healthcare workers during delivery was estimated using a risk calculator. Results Of 2414 recruited pregnant women, six were newly diagnosed RT-PCR positive for SARS-CoV-2, which yielded a prevalence of SARS-CoV-2 infection of 0.26% (95% CI, 0.10 – 0.57%). Combining active room ventilation and wearing FFP2 masks showed an estimated reduction of risk of infection for healthcare workers in the delivery room to 〈  1%. Conclusions The prevalence of newly diagnosed SARS-CoV-2 infection during pregnancy in this study is low. Nevertheless, a systematic screening in maternity units during pandemic situations is important to adjust hygienic and medical management. An adequate hygienic setting can minimise the calculated infection risk for medical healthcare workers during patientsʼ labour.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0016-5751 , 1438-8804
    Language: English
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 2026496-3
    Location Call Number Limitation Availability
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  • 4
    In: Ultraschall in der Medizin - European Journal of Ultrasound, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 41, No. 06 ( 2020-12), p. e23-e32
    Abstract: Purpose To evaluate the longitudinal pattern of fetal heart rate short term variation (STV) and Doppler indices and their correlation to each other in severe growth restricted (IUGR) fetuses. Materials and Methods In this retrospective study, pregnancies with a birth weight below the 10th percentile, born between 24 and 34 gestational weeks with serial Doppler measurements in combination with a computerized CTG (cCTG) with calculated STV were included. Longitudinal changes of both Doppler indices and STV values were evaluated with generalized additive models, adjusted for gestational age and the individual. For all measurements the frequency of abnormal values with regard to the time interval before delivery and Pearson correlations between Doppler indices and STV values were calculated. Results 41 fetuses with a total of 1413 observations were included. Over the course of the whole study period, regression analyses showed no significant change of STV values (p = 0.38). Only on the day of delivery, a prominent decrease was observed (mean STV d28-22: 7.97 vs. mean STV on day 0: 6.8). Doppler indices of UA and MCA showed a continuous, significant deterioration starting about three weeks prior to delivery (p = 0.007; UA and p  〈  0.001, MCA). Correlation between any Doppler index and STV values was poor. Conclusion Fetal heart rate STV does not deteriorate continuously. Therefore, cCTG monitoring should be performed at least daily in these high-risk fetuses. Doppler indices of umbilical artery (UA) and middle cerebral artery (MCA), however, showed continuous deterioration starting about 3 weeks prior to delivery.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0172-4614 , 1438-8782
    Language: English
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2020
    detail.hit.zdb_id: 2028670-3
    SSG: 12
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  • 5
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2022
    In:  Zeitschrift für Geburtshilfe und Neonatologie Vol. 226, No. 05 ( 2022-10), p. 325-332
    In: Zeitschrift für Geburtshilfe und Neonatologie, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 226, No. 05 ( 2022-10), p. 325-332
    Abstract: Immer mehr Kinder zeigen bereits in der frühen Kindheit Anzeichen von Verhaltensauffälligkeiten und Dysregulationen. Es wird ein Einfluss der pränatalen Bindung der Schwangeren zu ihrem ungeborenen Kind sowie ihres peripartalen Wohlbefindens angenommen. In einer prospektiven Studie an 161 Erstgebärenden wurde über standardisierte Fragebögen im dritten Trimenon und 3 Wochen, 6 Monate und 18 Monate postpartum die pränatale Bindung der Mutter zum Kind, den maternalen Bindungsstil, die Bindung in der Paarbeziehung und die prä- und postpartale Depressivität, sowie Entwicklungsauffälligkeiten des Kindes im Alter von 18 Monaten erfasst. Im allgemeinen linearen Modell (ALM) waren eine länger vorliegende prä- und postpartale Depressivität der Mutter sowie Anzeichen einer unsicheren pränatalen Bindung zum Kind mit einer höheren Rate an kindlichen Verhaltensauffälligkeiten assoziiert. Die Befunde untermauern die Bedeutung der frühzeitigen Wahrnehmung von Depressivität bei Frauen während und nach der Schwangerschaft durch medizinische Fachkräfte und der Einleitung von entsprechenden Hilfen, um die Häufigkeit kindlicher Verhaltensauffälligkeiten zu reduzieren.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0948-2393 , 1439-1651
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2022
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  • 6
    In: Der Klinikarzt, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 49, No. 11 ( 2020-11), p. 468-482
    Abstract: Viele Publikationen machten das onkologische Jahr 2019/2020 wieder zu einem spannenden und hoffnungsvollen Jahr im Bereich der Senologie und der Gynäkologischen Onkologie. Die großen onkologischen Kongresse ESMO und das San Antonio Breast Cancer Symposium fanden im Herbst 2019 noch in gewohnter Form statt, während das ASCO Annual Meeting im Mai 2020 aufgrund der weltweiten Corona-Pandemie als virtueller Kongress stattfand. Weiterhin sind individuelle Therapiekonzepte im Sinne einer personalisierten Medizin der richtungsweisende Trend. Therapieentscheidungen basieren neben individuellen Patientenfaktoren zunehmend auf der Grundlage molekularpathologischer und genetischer Tumoreigenschaften. Zielgerichtete Tumortherapien verdrängen immer mehr die „klassischen“ Chemotherapien oder ergänzen diese zum Beispiel als Erhaltungstherapie nach Ansprechen auf eine Chemotherapie. Die Tumortherapien müssen sich nicht mehr „nur“ an ihrer antitumorösen Wirksamkeit wie Overall survival (OS) oder Progression free survival (PFS) messen lassen, sondern auch an ihrer Verträglichkeit für die Patienten, dem Nebenwirkungsspektrum und der Lebensqualität der Patienten. Der folgende Artikel soll gegliedert in Mammakarzinom, Ovarialkarzinom, Zervixkarzinom und Endometriumkarzinom einen Überblick über die neuesten Entwicklungen und aktuellsten wissenschaftlichen Daten des jeweiligen Malignoms vermitteln. Die wichtigsten Key Massages sind am Ende des jeweiligen Abschnittes zusammengefasst.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0341-2350 , 1439-3859
    RVK:
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2020
    detail.hit.zdb_id: 2106610-3
    Location Call Number Limitation Availability
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  • 7
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2021
    In:  Geburtshilfe und Frauenheilkunde Vol. 81, No. 11 ( 2021-11), p. 1169-1169
    In: Geburtshilfe und Frauenheilkunde, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 81, No. 11 ( 2021-11), p. 1169-1169
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0016-5751 , 1438-8804
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2021
    detail.hit.zdb_id: 2026496-3
    Location Call Number Limitation Availability
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  • 8
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2023
    In:  Geburtshilfe und Frauenheilkunde Vol. 83, No. 05 ( 2023-05), p. 471-471
    In: Geburtshilfe und Frauenheilkunde, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 83, No. 05 ( 2023-05), p. 471-471
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0016-5751 , 1438-8804
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2023
    detail.hit.zdb_id: 2026496-3
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  • 9
    In: Geburtshilfe und Frauenheilkunde, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 83, No. 08 ( 2023-08), p. 963-995
    Abstract: Zusammenfassung Die im April 2018 erstmals publizierte S3-Leitlinie Endometriumkarzinom wurde von April 2020 bis Januar 2022 komplett geprüft und aktualisiert. Dies wurde von der Deutschen Krebshilfe im Rahmen des Leitlinienprogramms Onkologie gefördert und von der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG), der Arbeitsgemeinschaft Onkologische Gynäkologie (AGO) der Deutschen Krebsgesellschaft (DKG) und der Deutschen Krebshilfe (DKH) federführend koordiniert. Für das Update der Leitlinie wurde die systematisch recherchierte und bewertete Literatur von 2016 bis 2020 verwendet. Alle Statements, Empfehlungen und Hintergrundtexte wurde geprüft und entweder bestätigt oder modifiziert. Soweit erforderlich, wurden neue Statements und Empfehlungen hinzugenommen. Ziel Durch eine evidenzbasierte risikoadaptierte Therapie können bei den Frauen mit Endometriumkarzinom mit geringem Risiko eine unnötige Radikalität bei der Operation und nicht sinnvolle adjuvante Strahlen- und/oder Chemotherapie vermieden werden. Für die Frauen mit einem Endometriumkarzinom mit hohem Rezidivrisiko definiert die Leitlinie die optimale operative Radikalität sowie die ggf. erforderliche Chemotherapie und/oder adjuvante Strahlentherapie. Dadurch sollen Überleben und Lebensqualität dieser Patientinnen verbessert werden. Die S3-Leitlinie zum Endometriumkarzinom und die auf ihr basierenden Qualitätsindikatoren sollen eine Grundlage für die Arbeit der zertifizierten gynäkologischen Krebszentren sein. Methoden Die Leitlinie wurde 2018 gemäß den Anforderungen eines S3-Niveaus erarbeitet und 2022 aktualisiert. Dies umfasst zum einen die Adaptation der mittels des DELBI-Instruments gefundenen Quellleitlinien. Zum anderen Evidenzübersichten, die anhand der in systematischen Recherchen nach dem PICO-Schema in ausgewählten Literaturdatenbanken selektierten Literatur erstellt wurden. Mit der systematischen Literaturrecherche und -Bewertung war die Clinical Guidelines Service Group beauftragt. Diese Ergebnisse dienten den interdisziplinären Arbeitsgruppen als Basis für die Erarbeitung von Vorschlägen für Empfehlungen und Statements, die in strukturierten Online-Konsensuskonferenzen und/oder ergänzend im DELPHI-Verfahren modifiziert und konsentiert wurden. Empfehlungen Der Teil 2 dieser Kurzversion der Leitlinie gibt Empfehlungen zur Therapie der Präkanzerosen und des frühen Endometriumkarzinoms, zur operativen Therapie, Strahlen- und medikamentösen Therapie, zu Nachsorge, Rezidiven und Metastasen des Endometriumkarzinoms und zur psychoonkologischen, palliativmedizinischen, patientenedukativen, rehabilitativen und physiotherapeutischen Versorgungssituation.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0016-5751 , 1438-8804
    Language: English
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2023
    detail.hit.zdb_id: 2026496-3
    Location Call Number Limitation Availability
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  • 10
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    Georg Thieme Verlag KG ; 2019
    In:  PPmP - Psychotherapie · Psychosomatik · Medizinische Psychologie Vol. 69, No. 07 ( 2019-07), p. 293-300
    In: PPmP - Psychotherapie · Psychosomatik · Medizinische Psychologie, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 69, No. 07 ( 2019-07), p. 293-300
    Abstract: Einleitung Das Ziel der Studie war es zu erfassen, wie psychische Belastungen, Progredienzangst und Resilienz bei Patientinnen mit einem Mamma- oder gynäkologischem Malignom, die eine Zweitmeinung bezüglich ihrer onkologischen Behandlung einholen, ausgeprägt sind. Methode Bei 158 Patientinnen wurden psychische Belastungen (NCCN Distress Thermometer), Kohärenzgefühl (SOC-13) und Progredienzangst (PA-F-KF) erhoben. Ergebnisse 16,2% der Brustkrebspatientinnen und 20,5% der Patientinnen mit gynäkologischen Tumoren litten unter dysfunktionaler Progredienzangst, 70,4% der Brustkrebspatientinnen und 80,6% der Patientinnen mit gynäkologischen Tumoren unter hohem Distress. Die Patientinnen unterschieden sich hinsichtlich ihrer Resilienz jedoch nicht signifikant von einer bevölkerungsrepräsentativen Stichprobe. Diskussion In der untersuchten Gruppe der Zweitmeinungs-Patientinnen waren krankheitsbezogene Ängste und psychische Belastungen stark ausgeprägt. Schlussfolgerung Im Hinblick auf Implikationen für die Arzt-Patienten-Kommunikation erscheint eine weitere wissenschaftliche Beschäftigung mit der Bedeutung psychologischer Variablen beim Einholen onkologischer Zweitmeinungen angezeigt.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0937-2032 , 1439-1058
    RVK:
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2019
    detail.hit.zdb_id: 800571-0
    SSG: 2,1
    SSG: 5,2
    Location Call Number Limitation Availability
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