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  • 1965-1969  (1)
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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 771-778 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 320 cerebrospinal fluid samples drawn from 298 cases were examined. The O2 and CO2 partial pressures and pH were determined by a platinum electrode, separated from the fluid by a teflon membrane, and by a pCO2 glass electrode respectively. In addition 15 fluid samples drawn simultaneously by cisternal and lumbar puncture were used for determination of the fluid glucose content. In 14 other cases the pO2-, pCO2- and pH-values of cisternal fluid samples were compared with the corresponding values of simultaneously taken samples of arterial and jugular venous blood for calculation of the mean oxygen tension in the cerebral capillaries. The pO2- and pCO2-values of normal cisternal fluid were found to be between those of the pO2- and pCO2-values in arterial and jugular venous blood. The pO2 in lumbar fluid is lower than in cisternal, the pCO2, however, higher and pH correspondingly lower in lumbar fluid compared with cisternal samples. These differences are statistically significant. Moreover, a significant dependance on age of the pO2 both in cisternal and lumbar fluid could be shown. The average decrease of fluid oxygen tension in the investigated age range of 18 to 67 years was 12.3 Torr. It seems quite certain that the decreasing arterial pO2 with increasing age is directly responsible for the fluid age relation. On the contrary the pCO2 and pH in cerebrospinal fluid did not depend on age. Interestingly there was an excellent correspondance of the O2- and CO2 tension in human cisternal fluid with the mean capillary oxygen and carbondioxide tensions of the brain. There was, however, no evidence that the cisternal fluid pO2 and pCO2 may represent the mean pO2 and pCO2 of cerebral tissue. In fluid samples with augmented cell content oxygen tension decreases almost linearly with the degree of pleocytosis. On the other hand a change of the fluid pO2 could not be found, if proteins were increased, in bloody fluid, when subarachnoid haemorrhage had occured several hours previously, neither in xanthochromic fluid. Cerebral angiomas revealed high pO2 values in the jugular vein, provided that the vein drainaged the malformation. In these cases the jugular venous pO2 was occasionally found higher than the cisternal fluid pO2. The results are discussed with emphasis to clinical applications.
    Notes: Zusammenfassung 320 Liquorproben von 298 Fällen wurden in Doppelanalysen auf Gaspartikeldrucke und pH untersucht. 22 Fälle waren simultan cisternal und lumbal punktiert worden, hiervon wurde in 15 Fällen auch der Glucosegehalt in Liquor und Blut bestimmt. In 14 Fällen wurden über die simultan gemessenen Gaspartialdrucke und pH-Werte des arteriellen und des hirnvenösen Blutes die mittleren capillären Sauerstoff- und Kohlensäuredrucke des Gehirns berechnet und diese mit den Gaspartialdrucken des cisternalen Liquors verglichen. Der normal zusammengesetzte Liquor in der Cisterna magna weist einen Sauerstoff- und Kohlensäuredruck auf, der zwischen den hirnvenösen und den arteriellen Gaspartialdrucken liegt. Im Lumbalsack ist pO2 signifikant niedriger als cisternal, pCO2 höher, pH saurer. Für den Sauerstoff-druck im cisternalen und lumbalen Liquor besteht eine Altersrelation, pO2 sinkt mit zunehmendem Alter ab, in der untersuchten Altersspanne von 18–67 Jahren um insgesamt 12,3 Torr im Mittel. Verantwortlich für die altersbedingte Abnahme des Liquor-pO2 ist die Abnahme des Sauerstoffdruckes im arteriellen Blut. Für pCO2 und pH besteht keine Altersrelation. pO2 und pCO2 im cisternalen Liquor sind sehr gut angenähert an den mittleren capillären Sauerstoffdruck im Gehirn. Sie repräsentieren hingegen nicht den mittleren cerebralen Gewebssauerstoff- oder Gewebskohlensäuredruck. Zellvermehrung in der Cerebrospinalflüssigkeit führt zu einem Absinken des Sauerstoffdruckes. Die Abnahme geht etwa linear mit dem Grad der Pleocytose. Eiweißvermehrung, mehrere Stunden altes Blut oder Xanthochromie beeinflussen den Sauerstoff-druck im Liquor nicht nachweisbar. Hirnangiome führen zu einem Anstieg von pO2 in der Hirnvene, wenn diese das Angiom drainiert. Der hirnvenöse pO2 kann in solchen Fällen über dem Liquor-pO2 liegen. Die praktische Bedeutung der Befunde wird diskutiert.
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